Organizacja terenowej koordynacji przewozów.

Monitor Polski

M.P.1954.A-72.888

Akt utracił moc
Wersja od: 1 października 1955 r.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 3 lipca 1954 r.
w sprawie organizacji terenowej koordynacji przewozów.

Na podstawie art. 9 ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 1951 r. Nr 4, poz. 26 i z 1953 r. Nr 43, poz. 210) oraz § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 lutego 1951 r. w sprawie zakresu działania władz naczelnych w dziedzinie komunikacji (Dz. U. z 1951 r. Nr 14, poz. 111 i Nr 41, poz. 315 oraz z 1952 r. Nr 11, poz. 69, Nr 13, poz. 79 i Nr 19, poz. 115) zarządza się, co następuje:
1.
Funkcje komisji koordynujących terenowo działalność transportu powierza się wojewódzkim komisjom planowania gospodarczego przy prezydiach wojewódzkich rad narodowych oraz Miejskim Komisjom Planowania Gospodarczego przy Prezydiach Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi w zakresie określonym w § 2.
2.
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:
1)
prezydium wojewódzkiej rady narodowej (WRN) - należy przez to rozumieć również Prezydia Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi,
2)
wojewódzkich komisjach planowania gospodarczego (WKPG) - należy przez to rozumieć również Miejskie Komisje Planowania Gospodarczego przy Prezydiach Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi,
3)
województwie - należy przez to rozumieć również obszar m. st. Warszawy i m. Łodzi.
1.
Do terenowej koordynacji przewozów należy zapewnienie pełnej i racjonalnej współpracy pomiędzy kolejami normalnotorowymi i dojazdowymi, komunikacją drogową oraz żeglugą w zakresie przewozu osób i towarów.
2.
W szczególności zadaniem WKPG w zakresie koordynacji przewozów jest:
1)
opiniowanie i projektowanie tras i obszarów komunikacji samochodowej i kolei dojazdowych,
2) 1
projektowanie linii samochodowych uzupełniających linie kolejowe oraz określenie miejscowości, w których należałoby utworzyć nowe punkty obsługi przewozowej transportu drogowego, kolejowego i wodnego,
3)
badanie możliwości zastępowania na pewnych odcinkach ruchu kolejowego przez ruch samochodowy i opracowywanie odpowiednich wniosków,
4)
opracowywanie wniosków koordynacyjnych w zakresie rozkładów jazdy,
5)
składanie wniosków w sprawach taryf przewozowych,
6)
opracowywanie wniosków w sprawie podziału nadawanej w województwie masy towarowej pomiędzy poszczególne środki przewozowe ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania wodnych szlaków komunikacyjnych.
WKPG jest uprawniona do żądania od poszczególnych instytucji i przedsiębiorstw uspołecznionych wszelkich danych i informacji potrzebnych do wykonania zadań określonych w § 2.
1.
Dla wykonania zadań określonych w § 2 WKPG powinna zwoływać konferencje z udziałem przedstawicieli jednostek transportowych i gospodarczych.
2.
WKPG zwołuje konferencje w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na miesiąc.
1.
Na konferencjach mogą być podejmowane uchwały, wynikające z uzgodnienia sprawy; sprawy, co do których nie można było osiągnąć porozumienia, WKPG przedstawia Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, a przedstawiciele innych jednostek - nadzorującym je ministerstwom.
2.
W sprawach, w których zainteresowane są dwa lub więcej województw, WKPG inicjująca sprawę może odbyć posiedzenie wspólne z przedstawicielami zainteresowanych województw.
3.
Powzięte na konferencjach uchwały, których realizacja należy do właściwości organów zainteresowanych tymi sprawami, są wiążące dla tych organów. Prezydium WRN może określić sprawy, w których uchwały powzięte na konferencjach mogą być wykonane dopiero po ich zatwierdzeniu uchwałą prezydium WRN; uchwały konferencji w sprawach nie nienależących do właściwości organów reprezentowanych na konferencji WKPG przedstawia Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i prezydium WRN.
WKPG przesyła odpisy protokołów z konferencji, o których mowa w § 4, w dwóch egzemplarzach do Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Departament Komunikacji i Łączności) oraz po jednym egzemplarzu do Ministerstw: Kolei, Transportu Drogowego i Lotniczego oraz Żeglugi - w przypadku, gdy sprawy poruszone na konferencji dotyczą zakresu działania tych ministerstw.
W zakresie terenowej koordynacji przewozów WKPG działa stosownie do uchwał kolegium WKPG i prezydium WRN oraz stosownie do instrukcji fachowej Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Departament Komunikacji i Łączności).
WKPG składają Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w dwóch egzemplarzach kwartalne sprawozdania ze swej działalności w zakresie terenowej koordynacji przewozów.
Tracą moc:
1)
zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 21 sierpnia 1951 r. w sprawie tymczasowego powierzenia przewodniczącym wojewódzkich komisji planowania gospodarczego terenowej koordynacji przewozów (Monitor Polski Nr A-90, poz. 1235),
2)
zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 15 stycznia 1952 r. w sprawie tymczasowego powierzenia terenowej koordynacji przewozów przewodniczącym niektórych miejskich komisji planowania gospodarczego (Monitor Polski Nr A-15, poz. 176).
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 2 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 1 grudnia 1955 r. (M.P.55.119.1576) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 października 1955 r.