Organizacja sprzedaży napojów alkoholowych.

Monitor Polski

M.P.1956.6.51

Akt utracił moc
Wersja od: 26 stycznia 1956 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA HANDLU WEWNĘTRZNEGO
z dnia 24 stycznia 1956 r.
w sprawie organizacji sprzedaży napojów alkoholowych.

Na podstawie § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 lutego 1949 r. w sprawie zakresu działania Ministra Handlu Wewnętrznego (Dz. U. Nr 10, poz. 62) zarządza się, co następuje:
Przez użyte w niniejszym zarządzeniu bez bliższego określenia wyrazy "prezydia rad narodowych" rozumie się prezydia powiatowych oraz miejskich rad narodowych w miastach stanowiących powiaty, a w miastach, w których działają dzielnicowe rady narodowe - prezydia rad narodowych tych miast.
Przedsiębiorstwom handlowym i zakładom gastronomicznym nie wolno sprzedawać ani podawać do spożycia:
1)
wszelkich napojów zawierających alkohol:
a)
małoletnim (przed ukończeniem 18 lat),
b)
w lokalach szkół i w innych placówkach oświatowo-wychowawczych,
c)
osobom nietrzeźwym;
2)
napojów zawierających więcej niż 4,5% alkoholu:
a)
w zakładach pracy, hotelach robotniczych, stołówkach i bufetach przyzakładowych,
b)
w lokalach i miejscach przeznaczonych do ćwiczeń sportowych i gimnastycznych oraz na zabawach na otwartym powietrzu i w parkach kultury,
c)
w domach kultury i świetlicach,
d)
na targowiskach;
3)
napojów zawierających więcej niż 18% alkoholu:
a)
w wagonach restauracyjnych oraz restauracjach i bufetach na dworcach kolejowych, autobusowych, portowych i lotniskowych,
b)
w domach wypoczynkowych, schroniskach turystycznych i klubach,
c)
w sklepach czynnych w godzinach nocnych.
1.
O ilości sklepów prowadzących sprzedaż napojów zawierających więcej niż 18% alkoholu, o rozmieszczeniu tych sklepów oraz o godzinach ich otwarcia i zamknięcia decydują prezydia rad narodowych (wydziały lub zarządy handlu) zgodnie z przepisami niniejszego zarządzenia.
2.
Ilekroć w następnych przepisach niniejszego zarządzenia mowa jest o napojach alkoholowych, należy przez to rozumieć napoje zawierające więcej niż 18% alkoholu.
Sprzedaż detaliczna napojów alkoholowych może być prowadzona:
1)
w branżowych sklepach winno-spirytusowych;
2)
w sklepach spożywczych, mających wyodrębnione działy sprzedaży napojów alkoholowych;
3)
w sklepach mieszanych, prowadzonych przez gminne spółdzielnie "Samopomoc Chłopska";
4)
na terenie miast także w sklepach spożywczych nie mających wyodrębnionych działów sprzedaży napojów alkoholowych, jeżeli jest to konieczne ze względu na niedostateczną ilość sklepów wymienionych w pkt 1 i 2.
1.
Ustala się następujące wytyczne w zakresie ilości punktów sprzedaży detalicznej napojów alkoholowych:
1)
w miastach i osiedlach: 1 punkt sprzedaży na 3-4 tysiące mieszkańców;
2)
w gromadach: 1-2 punkty sprzedaży na gromadę.
2.
Na wniosek prezydium wojewódzkiej rady narodowej Ministerstwo Handlu Wewnętrznego może w uzasadnionych przypadkach zezwolić na stosowanie innego współczynnika niż określony w ust. 1.
1.
Sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych są zabronione w następujących zakładach gastronomicznych:
1)
w jadłodajniach;
2)
w bufetach;
3)
w barach mlecznych i cukierniczych;
4)
w cukierniach;
5)
w kawiarniach z zastrzeżeniem wyjątku przewidzianego w ust. 2.
2.
W kawiarniach kategorii "S" i I dozwolone jest podawanie do spożycia likierów, wymienionych w załączniku do zarządzenia nr 137 Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 28 marca 1953 r. w sprawie sprzedaży likierów w kawiarniach.
Zabroniona jest w zakładach gastronomicznych sprzedaż napojów alkoholowych do spożycia poza zakładem, jak również spożywanie w tych zakładach napojów alkoholowych przyniesionych z zewnątrz.
W dniach lub godzinach, w których rady narodowe stosownie do obowiązujących przepisów wprowadzą zakaz sprzedaży napojów alkoholowych, branżowe sklepy winno-spirytusowe powinny być zamknięte, sklepy zaś określone w § 4 pkt 2-4 oraz zakłady gastronomiczne powinny zawiesić sprzedaż napojów alkoholowych.
Z wyłączeniem branżowych sklepów winno-spirytusowych zabrania się umieszczania spirytusu i wódek na wystawach okiennych.
1.
Sklepy uprawnione do sprzedaży napojów alkoholowych powinny posiadać widoczną z zewnątrz lokalu wywieszkę z napisem "sprzedaż napojów alkoholowych".
2.
W sklepach i zakładach gastronomicznych, uprawnionych do sprzedaży lub podawania napojów alkoholowych, należy umieścić na widocznym miejscu zarządzenia wydane przez prezydia rad narodowych w sprawie wprowadzonych na danym obszarze ograniczeń w zakresie sprzedaży napojów alkoholowych.
W sklepach uprawnionych do sprzedaży napojów alkoholowych oraz w zakładach gastronomicznych, w których wolno podawać napoje alkohole, powinny być przechowywane zezwolenia na prowadzenie sprzedaży tych napojów. Zezwolenia te należy okazywać na każde żądanie organów kontroli.
1.
Pracownicy sklepów branżowych winno-spirytusowych oraz zatrudnieni na stanowiskach pracy, na których dokonuje się wyłącznie sprzedaży napojów alkoholowych, otrzymują wynagrodzenie według dotychczasowych zasad, z tym że premię otrzymują niezależnie od stopnia wykonania planu w wysokości przysługującej przy wykonaniu planu sprzedaży w 100%.
2.
Premia może być częściowo lub całkowicie cofnięta, o ile zostanie stwierdzone:
1)
że dokonano sprzedaży napojów alkoholowych osobom, którym sprzedaż jest wzbroniona (małoletnim, osobom nietrzeźwym) lub w czasie, kiedy sprzedaży tej nie wolno prowadzić, albo
2)
że z winy pracownika nie było w sprzedaży pełnego asortymentu napojów alkoholowych.
Całkowite dostosowanie do przepisów niniejszego zarządzenia rozmieszczenia sklepów i zakładów gastronomicznych, uprawnionych do sprzedaży lub podawania napojów alkoholowych, powinno nastąpić w terminie do dnia 30 czerwca 1956 r.
Przepisy niniejszego zarządzenia nie mają zastosowania do zamkniętych punktów sprzedaży prowadzonych przez jednostki podległe Centralnemu zarządowi "Wojskowa Centrala Handlowa" i Centralnemu Zarządowi Konsumów.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.