Organizacja informacji technicznej i ekonomicznej.

Monitor Polski

M.P.1960.60.284

Akt utracił moc
Wersja od: 3 sierpnia 1960 r.

UCHWAŁA Nr 169
RADY MINISTRÓW
z dnia 16 maja 1960 r.
w sprawie organizacji informacji technicznej i ekonomicznej.

§  1.
Przepisy niniejszej uchwały dotyczą organizacji informacji technicznej i ekonomicznej w ministerstwach, centralnych urzędach, prezydiach wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) oraz w innych jednostkach gospodarki uspołecznionej.
§  2.
1.
Przedmiotem informacji technicznej i ekonomicznej w rozumieniu niniejszej uchwały jest każda wiadomość o stanie i o kierunkach rozwojowych nauki, techniki, ekonomii i organizacji w kraju i za granicą.
2.
Celem działalności informacyjnej jest stworzenie warunków do postępu technicznego, ekonomicznego i organizacyjnego przez udostępnienie jednostkom gospodarki uspołecznionej niezbędnych dla ich działalności informacji i dokumentacji o stanie i kierunkach rozwojowych nauki, techniki, ekonomii i organizacji w kraju i za granicą.
§  3.
1.
Działalność informacyjna w rozumieniu niniejszej uchwały obejmuje:
1)
działalność biblioteczną, tj. gromadzenie, systematyzowanie i udostępnienie wszelkiego rodzaju materiałów piśmienniczych (wydawnictw zwartych i ciągłych) i innych oraz krzewienia czytelnictwa literatury fachowej,
2)
działalność dokumentacyjną, tj. gromadzenie, opracowanie dokumentacyjne, przekazywanie zainteresowanym oraz rozpowszechnianie materiałów informacyjnych z dziedziny nauki, techniki, ekonomii, organizacji itp. w postaci wyciągów, streszczeń, sprawozdań, bibliografii, zestawień analitycznych i syntetycznych, monografii itp.,
3)
łączność informacyjną stałą lub doraźną polegającą na wzajemnym i bezpośrednim udzielaniu wiadomości, wymianie doświadczeń, dokumentów, utrzymywanie współpracy pomiędzy zainteresowanymi instytucjami, np. przez organizowanie i udział w kongresach, naradach i konferencjach poświęconych dziedzinom objętym działalnością informacyjną,
4)
rozpowszechnianie materiałów informacyjnych w zakresie i na zasadach ustalonych odrębnymi przepisami oraz współdziałanie z instytucjami wydawniczymi w zakresie tematyki i formy wydawniczej publikacji fachowych,
5)
upowszechnianie i popularyzowanie przodujących osiągnięć nauki, techniki, ekonomii i organizacji w celu ich wykorzystania i stosowania w jednostkach gospodarki narodowej.
2.
Ilekroć w uchwale mowa jest o działalności informacyjnej lub o materiałach informacyjnych, należy przez to rozumieć wszystkie odcinki tej działalności (ust. 1 pkt 1, 2, 3, 4 i 5) oraz wszystkie rodzaje materiałów informacyjnych.
§  4.
1.
Organizacja działalności informacyjnej powinna być dostosowana do potrzeb i warunków oraz do struktury organizacyjnej przedsiębiorstw, branż, resortów itd. – przy zachowaniu wspólnych jednolitych zasad metodologicznych działalności informacyjnej obowiązujących w skali ogólnokrajowej.
2.
Organizacja działalności informacyjnej powinna uwzględniać wykorzystywanie w szerokim zakresie współpracy z fachowcami specjalistami z różnych dziedzin nauki i praktyki.
§  5.
1.
Każda jednostka gospodarki uspołecznionej powinna gromadzić i wykorzystywać materiały informacyjne z zakresu swej działalności oraz przekazywać innym zainteresowanym jednostkom gospodarki uspołecznionej materiały informacyjne ze swego zakresu działania.
2.
Udostępnianie i wykorzystywanie materiałów informacyjnych o charakterze tajnym regulują właściwe przepisy.
§  6.
1.
W przedsiębiorstwach uspołecznionych, w których rozmiar i zakres działalności tego wymaga, powinien być zorganizowany zakładowy ośrodek informacji technicznej i ekonomicznej, zwany dalej "ośrodkiem zakładowym". Formy organizacyjne, zakres i metody działania ośrodka zakładowego powinny być dostosowane do potrzeb danego przedsiębiorstwa.
2.
Jeżeli rodzaj i rozmiary działalności przedsiębiorstwa nie uzasadniają utworzenia ośrodka zakładowego, jego funkcje wykonuje komórka organizacyjna przedsiębiorstwa wyznaczona przez dyrektora przedsiębiorstwa.
3.
W przypadkach uzasadnionych może być utworzony zakładowy ośrodek informacji wspólny dla kilku przedsiębiorstw przy jednym z tych przedsiębiorstw.
4.
Decyzję dyrektora przedsiębiorstwa w sprawie utworzenia ośrodka zakładowego zatwierdza kierownik nadrzędnej jednostki organizacyjnej przedsiębiorstwa.
§  7.
1.
Ośrodek zakładowy obsługuje w zasadzie potrzeby swego przedsiębiorstwa.
2.
Ośrodek zakładowy zobowiązany jest do zapewnienia dopływu i udostępniania ogniwom organizacyjnym przedsiębiorstwa materiałów informacyjnych uzyskanych przede wszystkim z branżowego (działowego) ośrodka informacji technicznej i ekonomicznej (§ 9) oraz pochodzących z innych źródeł.
3.
Ośrodek zakładowy ma obowiązek gromadzenia i opracowywania materiałów informacyjnych pochodzących z własnego przedsiębiorstwa, przekazywania ich branżowemu (działowemu) ośrodkowi informacji technicznej i ekonomicznej oraz zainteresowanym przedsiębiorstwom w zakresie ustalonym zarządzeniem właściwego ministra, wydanym na podstawie niniejszej uchwały.
§  8.
Zakres działania służby informacyjnej przedsiębiorstw uspołecznionych odnosi się odpowiednio również do placówek naukowo-badawczych, biur konstrukcyjnych, projektowych itp. jednostek organizacyjnych wykorzystujących bezpośrednio materiały informacyjne.
§  9.
Podstawowymi ogniwami służby informacji technicznej i ekonomicznej działającymi w skali odpowiednich branż (gałęzi gospodarki narodowej) są branżowe (działowe) ośrodki informacji technicznej i ekonomicznej, zwane dalej "ośrodkami branżowymi (działowymi)", zorganizowane w zasadzie przy właściwych branżowo zjednoczeniach (jednostkach równorzędnych).
§  10.
1.
Funkcje ośrodka branżowego (działowego) może wykonywać odpowiednia komórka organizacyjna zjednoczenia lub jednostka organizacyjna podległa zjednoczeniu, wyznaczona przez dyrektora zjednoczenia w drodze zarządzenia podanego do wiadomości wszystkim zainteresowanym jednostkom organizacyjnym.
2.
Jednostkami organizacyjnymi, którym powierza się funkcje ośrodka branżowego (działowego), mogą być: instytuty naukowo-badawcze, biura konstrukcyjne, biura projektów, przedsiębiorstwa prowadzące lub inne jednostki organizacyjne podległe zjednoczeniu, dysponujące odpowiednimi kadrami, zbiorami materiałów informacyjnych, pracowniami reprodukcyjnymi itp.
3.
W razie braku w danej branży jednostki organizacyjnej określonej w ust. 2 zorganizowanie ośrodka branżowego (działowego) należy powierzyć najlepiej przystosowanej do tego jednostce.
§  11.
W uzasadnionych przypadkach w ministerstwach (centralnych urzędach) mogą być powołane resortowe ośrodki informacji technicznej i ekonomicznej, zwane dalej "ośrodkami resortowymi".
§  12.
Dla uzyskania wszechstronnych niezbędnych informacji oraz właściwego opracowania materiałów informacyjnych i zapewnienia stałego ich dopływu Komitet do Spraw Techniki przy współpracy z zainteresowanymi ministerstwami (centralnymi urzędami) wyda wytyczne w sprawie:
1)
organizacji i pracy sieci informatorów – korespondentów krajowych i zagranicznych, dostarczających informacji w określonym indywidualnym zakresie,
2)
zorganizowania współpracy ośrodków informacji z wybitnymi specjalistami z różnych dziedzin nauki i praktyki dla wykonywania poszczególnych opracowań monograficznych, syntetycznych, analitycznych, porównawczych i innych na potrzeby działalności informacyjnej.
§  13.
1.
Pracownicy służby informacji technicznej i ekonomicznej zatrudnieni w przedsiębiorstwach i zjednoczeniach (jednostkach równorzędnych) wynagradzani są według zasad obowiązujących w odniesieniu do pracowników inżynieryjno-technicznych tych jednostek organizacyjnych.
2.
Pracownicy służby informacji technicznej i ekonomicznej zatrudnieni w innych jednostkach organizacyjnych (urzędach, instytucjach itp.) wynagradzani są według zasad obowiązujących w odniesieniu do pracowników działalności podstawowej danej jednostki organizacyjnej.
§  14.
Zobowiązuje się Komitet do Spraw Techniki do przedstawienia projektu uchwały Rady Ministrów w sprawie przekształcenia Centralnego Instytutu Dokumentacji Naukowo-Technicznej, podległego Przewodniczącemu Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, w Centralny Instytut Informacji Naukowo-Technicznej i Ekonomicznej (CIINTE) podległy Komitetowi do Spraw Techniki jako centralny ośrodek informacji technicznej i ekonomicznej, prowadzący Centralną Bibliotekę Techniczną.
§  15.
Szczegółowy zakres działania i uprawnienia CIINTE określi statut Instytutu.
§  16.
1.
Zobowiązuje się Ministra Finansów do zapewnienia środków zabezpieczających prawidłową działalność informacyjną.
2.
Wydatki związane z działalnością ośrodków informacji technicznej i ekonomicznej powinny być w zasadzie pokrywane ze źródeł określonych przez właściwego ministra (kierownika urzędu centralnego lub prezydium wojewódzkiej rady narodowej) w porozumieniu z Ministrem Finansów.
3.
Zjednoczenie może, w ramach swoich uprawnień, zgodnie z uchwałą nr 128 Rady Ministrów z dnia 18 kwietnia 1958 r. w sprawie zmian struktury organizacyjnej państwowego przemysłu kluczowego (rozdział IV ust. 17.4) organizować i prowadzić wspólne dla kilku przedsiębiorstw ośrodki informacji finansowane z ich środków własnych.
4.
Szczegółowe zasady finansowania działalności ośrodków informacji technicznej i ekonomicznej określi Minister Finansów w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu do Spraw Techniki.
§  17.
1.
Szczegółowe wytyczne w sprawach organizacji i działalności służby informacji technicznej i ekonomicznej określa Przewodniczący Komitetu do Spraw Techniki w porozumieniu z właściwymi ministrami (kierownikami urzędów centralnych).
2.
Zobowiązuje się Komitet do Spraw Techniki do przedstawienia w porozumieniu z właściwymi ministrami (kierownikami urzędów centralnych) Radzie Ministrów w terminie do dnia 30 listopada 1960 r. projektu planu ogólnokrajowej sieci ośrodków informacji z podaniem niezbędnych środków finansowych i etatów potrzebnych do uruchomienia działalności informacyjnej w roku 1961 oraz do przedstawienia w terminie do dnia 31 grudnia 1960 r. planu działalności informacyjnej na okres do końca 1965 r. w powiązaniu z potrzebami wynikającymi z planu pięcioletniego.
§  18.
Zobowiązuje się ministrów (kierowników urzędów centralnych) do:
1)
zapewnienia w podległych jednostkach organizacyjnych wszelkich warunków niezbędnych do działalności informacyjnej na zasadach określonych niniejszą uchwałą z uwzględnieniem specjalnych warunków i potrzeb danych dziedzin działalności oraz
2)
wydania w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu do Spraw Techniki zarządzeń w sprawie wszechstronnego wykorzystywania informacji naukowo-technicznej i ekonomicznej we wszystkich podległych jednostkach organizacyjnych.
§  19.
Zobowiązuje się właściwych ministrów (kierowników urzędów centralnych) do wydania w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu do Spraw Techniki wytycznych w sprawie warunków tworzenia, organizacji i metod działania ośrodków informacji technicznej i ekonomicznej we właściwych organach prezydiów rad narodowych oraz jednostkach organizacyjnych podległych prezydiom rad narodowych, ze szczególnym uwzględnieniem zasad ich współdziałania z branżowymi i resortowymi ośrodkami informacji technicznej i ekonomicznej.
§  20.
1.
Zobowiązuje się Prezydium Polskiej Akademii Nauk i Ministra Szkolnictwa Wyższego do zorganizowania w podległych im placówkach informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej dotyczącej własnych prac naukowych i badawczych oraz do ustalenia w uzgodnieniu z Komitetem do Spraw Techniki – form i metod współpracy tych placówek z ogólnopaństwową służbą informacji technicznej i ekonomicznej.
2.
Naczelna Organizacja Techniczna, stowarzyszenia wchodzące w jej skład oraz ich ogniwa terenowe zorganizują ścisłą współpracę z odpowiednimi placówkami sieci informacji technicznej i ekonomicznej.
§  21.
Wytyczne w sprawie zasad organizacyjnych oraz szczegółowych zadań zakładowych, branżowych (działowych) i resortowych ośrodków informacji technicznej i ekonomicznej oraz Centralnego Instytutu Informacji Naukowo-Technicznej i Ekonomicznej zawiera załącznik do uchwały.
§  22.
Tracą moc obowiązującą przepisy sprzeczne z niniejszą uchwałą, a w szczególności:
1)
zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 23 października 1950 r. w sprawie gromadzenia i rozpowszechniania informacji technicznej (Biuletyn PKPG Nr 23, poz. 263);
2)
uchwała nr 697 Prezydium Rządu z dnia 24 września 1953 r. w sprawie rozwoju sieci fachowych bibliotek zakładowych (Monitor Polski Nr 94, poz. 1306);
3)
zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 12 sierpnia 1954 r. w sprawie ustalenia zakresu działania zakładowych punktów dokumentacji oraz zakresu współpracy tych punktów z działowymi ośrodkami dokumentacji naukowo-technicznej w instytutach naukowo-badawczych (Monitor Polski Nr 81, poz. 940).
§  23.
Wykonanie uchwały porucza się Przewodniczącemu Komitetu do Spraw Techniki, Prezydium Polskiej Akademii Nauk, właściwym ministrom (kierownikom urzędów centralnych) oraz prezydiom rad narodowych.
§  24.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

WYTYCZNE W SPRAWIE ZASAD ORGANIZACYJNYCH ORAZ SZCZEGÓŁOWYCH ZADAŃ ZAKŁADOWYCH, BRANŻOWYCH (DZIAŁOWYCH) I RESORTOWYCH OŚRODKÓW INFORMACJI TECHNICZNEJ I EKONOMICZNEJ ORAZ CENTRALNEGO INSTYTUTU INFORMACJI NAUKOWO-TECHNICZNEJ I EKONOMICZNEJ

§ 1.
Celem wytycznych jest ustalenie jednolitych zasad organizowania ośrodków zakładowych, branżowych (działowych) i resortowych oraz zadań ciążących na wymienionych ośrodkach i Centralnym Instytucie Informacji Naukowo-Technicznej i Ekonomicznej.

Dział  I

Zagadnienia organizacyjne.

§  2.
1.
Jeżeli w danej branży działa kilka zjednoczeń branżowo-terytorialnych, branżowy ośrodek powinien być zorganizowany przy jednym z tych zjednoczeń lub przy właściwej centrali (przemysłu) bądź przy ministerstwie.
2.
Jeśli potrzeby i struktura organizacyjna danej branży wymagają utworzenia przy zjednoczeniu kilku ośrodków specjalistycznych, obsługujących poszczególne grupy lub dziedziny danej branży (np. działalność naukowo-badawczą, podbranżę, określoną grupę procesów technologicznych itp.), wówczas ośrodki te noszą nazwę działowych ośrodków informacji technicznej i ekonomicznej (zwanych dalej "działowymi ośrodkami"). Działalność działowych ośrodków koordynuje właściwe zjednoczenie (jednostka równorzędna) lub jeden z działowych ośrodków, wyznaczony przez dyrektora zjednoczenia (jednostki równorzędnej).
3.
Zasięg działania branżowego (działowego) ośrodka obejmuje wszystkie jednostki organizacyjne należące do danej branży (dziedziny działalności) bez względu na ich podporządkowanie organizacyjne.
§  3.
Funkcje ośrodka resortowego może wykonywać właściwy departament wyznaczony przez ministra (kierownika urzędu centralnego) lub odpowiednio przystosowana jednostka organizacyjna podległa ministrowi (np. instytut naukowo-badawczy o międzybranżowym zakresie działania, biblioteka resortowa, centralne biuro projektów itp.) bądź też specjalna jednostka organizacyjna (np. biuro informacji technicznej i ekonomicznej).

Dział  II

Zadania sieci informacji technicznej i ekonomicznej.

§  4.
Do zadań zakładowego ośrodka należy w szczególności:
1)
uzyskiwanie i dostarczanie informacji o osiągnięciach nauki, techniki, ekonomiki i organizacji stosownie do zadań i potrzeb swego przedsiębiorstwa,
2)
prowadzenie zakładowej biblioteki fachowej,
3)
okresowe informowanie branżowego (działowego) ośrodka informacji technicznej i ekonomicznej o bieżących i perspektywicznych potrzebach przedsiębiorstwa i jego osiągnięciach w zakresie postępu technicznego, ekonomicznego i organizacyjnego,
4)
wymiana doświadczeń z innymi przedsiębiorstwami, organizowanie współpracy ze specjalistami spoza przedsiębiorstwa w celu wykorzystania ich wiedzy fachowej, organizowanie narad, odczytów, konsultacji, wycieczek, pokazów filmów itp.,
5)
współpraca z odpowiednimi instytucjami i stowarzyszeniami naukowymi, technicznymi i zawodowymi, zajmującymi się zagadnieniami postępu technicznego, ekonomicznego i organizacyjnego,
6)
badanie stopnia wykorzystania informacji technicznej i ekonomicznej we własnym przedsiębiorstwie i przedstawianie dyrektorowi przedsiębiorstwa odpowiednich wniosków w tym zakresie.
§  5.
Do zadań branżowego (działowego) ośrodka należy w szczególności:
1)
poszukiwanie i gromadzenie materiałów źródłowych odpowiednich do zakresu tematyki branży (działu),
2)
prowadzenie biblioteki fachowej przystosowanej do zadań ośrodka oraz rozwijanie wszechstronnej działalności bibliotecznej,
3)
organizowanie w miarę potrzeby i w porozumieniu z jednostką nadrzędną sieci korespondentów krajowych i zagranicznych dostarczających informacji w określonym zakresie,
4)
rozwijanie wszechstronnej działalności dokumentacyjnej w zakresie opracowania dokumentacyjnego wszelkiego typu dokumentów i wyczerpującego informowania ich odbiorców przy wykorzystaniu opracowań własnych i obcych,
5)
studiowanie najważniejszych krajowych i zagranicznych doświadczeń oraz osiągnięć nauki i techniki dotyczących tematyki ośrodka, ich badanie i uogólnianie oraz opracowywanie analitycznych i syntetycznych zestawień materiałów,
6)
wydawanie biuletynów, przeglądów opracowań analitycznych i syntetycznych oraz innych materiałów informacyjnych, przede wszystkim dla przedsiębiorstw i instytucji własnej branży, w zakresie i na zasadach ustalonych przez właściwego ministra,
7)
prowadzenie działalności w zakresie informacji bezpośredniej, organizowanie bezpośredniej współpracy i wymiany doświadczeń między zainteresowanymi ośrodkami i przedsiębiorstwami,
8)
organizowanie i uczestnictwo w kongresach, naradach i konferencjach naukowych, technicznych, ekonomicznych i organizacyjnych, jak również organizowanie konsultacji, odczytów, wycieczek, pokazów filmów itp. w ramach zainteresowań ośrodka,
9)
stawianie wniosków i wydawanie opinii w sprawach tworzenia zakładowych ośrodków informacji oraz analiza ich funkcjonowania, badanie wykorzystania działalności informacyjnej i uzyskanych efektów dla postępu technicznego, ekonomicznego i organizacyjnego,
10)
badanie i opracowywanie odpowiednich dla ośrodka metod działalności informacyjnej przy współpracy z Centralnym Instytutem Informacji Naukowo-Technicznej i Ekonomicznej (CIINTE),
11)
instruktaż metodyczny i przedmiotowy oraz kontrola i koordynacja działalności zakładowych ośrodków informacji danej branży,
12)
opracowywanie tematycznych planów działalności informacyjnej oraz przedstawianie ich do zatwierdzenia jednostce nadrzędnej,
13)
współpraca z instytucjami o identycznym lub pokrewnym zakresie działania w kraju i za granicą oraz współpraca z instytucjami lub stowarzyszeniami naukowo-technicznymi i społecznymi, działającymi w dziedzinie postępu technicznego i ekonomicznego,
14)
opracowywanie analitycznych i syntetycznych zestawień materiałów dotyczących tematyki branży (działu),
15)
popularyzowanie osiągnięć i doświadczeń z zakresu wynalazczości i racjonalizacji, propagowanie nowych metod pracy, techniki, technologii itd., z uwzględnieniem osiągnięć i doświadczeń współpracujących przedsiębiorstw, ośrodków i instytucji przy współpracy z innymi ośrodkami informacji,
16)
współpraca z przedsiębiorstwami wydawniczymi z zakresu tematyki i formy wydawnictw fachowych,
17)
stawianie wniosków i wydawanie opinii w sprawach wyposażenia ośrodka branżowego oraz zakładowych ośrodków w odpowiednie pomieszczenia, sprzęt, materiały biblioteczne i informacyjne, urządzenia techniczne oraz zapewnienia etatów osobowych i niezbędnych środków finansowych,
18)
reprodukowanie dokumentów w zakresie działalności danego ośrodka,
19)
wydawanie opinii w sprawach kwalifikacji zawodowych i naukowych pracowników zatrudnionych w branżowej służbie informacyjnej oraz w sprawach zasad ich wynagradzania.
§  6.
Do zadań resortowego ośrodka należy w szczególności:
1)
opracowywanie projektów resortowych przepisów, wytycznych i instrukcji w sprawach organizacji i działalności resortowej służby informacyjnej oraz ustalanie tematycznych planów działalności informacyjnej w resorcie przy współudziale CIINTE w uzgodnieniu z Komitetem do Spraw Techniki,
2)
gromadzenie i udostępnienie zainteresowanym komórkom i jednostkom organizacyjnym resortu materiałów źródłowych dla potrzeb prac ministerstwa (centralnego urzędu) oraz w dziedzinach nie objętych zakresem działania branżowych ośrodków,
3)
prowadzenie resortowej biblioteki fachowej,
4)
organizowanie wymiany materiałów informacyjnych i doświadczeń pomiędzy branżowymi ośrodkami, koordynowanie w zakresie ustalonej tematyki ich planów działalności,
5)
badanie sprawności funkcjonowania branżowych ośrodków, zakresu wykorzystania materiałów informacyjnych itd.,
6)
wydawanie opinii w sprawach organizacji branżowych ośrodków, ich wyposażenia w materiały biblioteczne i informacyjne, urządzenia techniczne, zapewnienia etatów osobowych i niezbędnych środków finansowych oraz pomoc i opieka w tym zakresie,
7)
współpraca z CIINTE, placówkami PAN, wyższymi uczelniami, innymi resortowymi ośrodkami oraz instytucjami zagranicznymi w zakresie zainteresowań ośrodka resortowego oraz współpraca ze stowarzyszeniami technicznymi, ekonomicznymi, zawodowymi i naukowymi działającymi w dziedzinach objętych działalnością resortu.
§  7.
Do zakresu działalności CIINTE należeć powinno w szczególności:
1)
prowadzenie prac w zakresie metodologii działalności informacyjnej oraz wszelkie inne badania w zakresie teorii, metodologii i techniki działalności informacyjnej,
2)
prowadzenie centralnej działalności informacyjnej oraz badań i prac naukowych, uogólniających i monograficznych, opracowywanie zagadnień o problematyce ogólnotechnicznej, organizacyjnej i ekonomicznej,
3)
zorganizowanie i prowadzenie Centralnej Biblioteki Technicznej,
4)
badanie stopnia wykorzystania informacji i przedstawianie Komitetowi do Spraw Techniki wniosków w sprawie zwiększenia efektywności działalności informacyjnej,
5)
koordynacja tematyczna prac naukowych resortowych ośrodków informacji,
6)
stawianie wniosków i wydawanie opinii w sprawach organizacji sieci ośrodków informacji oraz instruktaż metodologiczny i nadzór fachowy nad resortowymi i branżowymi ośrodkami informacji technicznej i ekonomicznej,
7)
działalność szkoleniowa w zakresie kształcenia i doskonalenia kadr służby informacji technicznej i ekonomicznej,
8)
opracowywanie i opiniowanie projektów aktów normatywnych regulujących zagadnienia organizacji, metodyki, tematyki działalności informacyjnej oraz środków przeznaczanych na cele tej działalności,
9)
prowadzenie działalności wydawniczej w dziedzinie informacji naukowej, technicznej, ekonomicznej i organizacyjnej oraz współpraca z instytucjami wydawniczymi w zakresie wydawnictw podstawowych,
10)
reprezentowanie polskiej służby informacji naukowej, technicznej i ekonomicznej w kraju i za granicą oraz współpraca w tym zakresie z instytucjami naukowymi, technicznymi, zawodowymi i społecznymi, polskimi attachatami naukowo-technicznymi za granicą oraz instytucjami zagranicznymi i międzynarodowymi,
11)
wykonywanie specjalnych prac w zakresie informacji naukowej, technicznej, ekonomicznej i organizacyjnej na zlecenie władz zwierzchnich.