Organizacja i funkcjonowanie kontroli wewnętrznej w Ministerstwie Pracy i Opieki Społecznej oraz urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach podległych, wydane w porozumieniu z Prezesem Najwyższej Izby Kontroli na wniosek Ministra Pracy i Opieki Społecznej.
M.P.1949.A-30.446
Akt utracił mocZARZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 29 kwietnia 1949 r.
o organizacji i funkcjonowaniu kontroli wewnętrznej w Ministerstwie Pracy i Opieki Społecznej oraz urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach podległych, wydane w porozumieniu z Prezesem Najwyższej Izby Kontroli na wniosek Ministra Pracy i Opieki Społecznej.
Postanowienia ogólne.
Postanowienia ogólne.
Określenia te winny być używane we wszystkich przepisach, zarządzeniach, instrukcjach, regulaminach, okólnikach i t. p. Ministerstwa Pracy i Opieki Społecznej w odróżnieniu od czynności inspekcji, wykonywanych przez fachowe organa nadzoru (§ 3).
Organizacja Kontroli.
Organizacja Kontroli.
Minister Pracy i Opieki Społecznej po uzyskaniu opinii Biura Organizacji i Spraw Osobowych Prezydium Rady Ministrów oraz po uzgodnieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Najwyższej Izby Kontroli, ustala etaty osobowe, poszczególnych organów kontroli wewnętrznej (resortowej).
Zakres działania organów kontroli.
Zakres działania organów kontroli.
Powyższe odnosi się analogicznie do resortowych władz, urzędów, instytucyj i przedsiębiorstw niższych szczebli w stosunku do organów kontroli ich stopnia (§ 5).
Planowanie kontroli.
Planowanie kontroli.
Kierownicy komórek organizacyjnych Ministerstwa (departamentów, biur, samodzielnych wydziałów) oraz instytucji i przedsiębiorstw typu centralnego zgłaszają kierownikowi organu kontroli swoje wnioski i uwagi do okresowych planów kontroli.
Niezależnie od tego każdy organ kontroli (oprócz organu na stopniu Ministerstwa) przedstawia swój plan kontroli kierownikowi organu kontroli wyższego stopnia, który jest uprawniony wnosić do planu poprawki wynikające z potrzeby wzajemnego uzgadniania kontroli różnych stopni jak również niezbędne uzupełnienia do planu. Poprawki te i uzupełnienia są dla organu kontroli niższego stopnia wiążące.
Dokumentacja, sprawozdawczość i postępowanie pokontrolne.
Dokumentacja, sprawozdawczość i postępowanie pokontrolne.
Jeżeli zwierzchnia administracyjna władza organów kontroli wyda zarządzenie wynikające z wniosków kontroli lub w sprawie sprawowania kontroli, mimo sprzeciwu kierownika tego organu kontroli zarządzenie to winno być wykonane, ale kierownik organu kontroli obowiązany jest niezwłocznie donieść o tym kierownikowi wyższego stopnia kontroli.
Współdziałanie kontroli wewnętrznej z innymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Pracy i Opieki Społ.
Współdziałanie kontroli wewnętrznej z innymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Pracy i Opieki Społ.
Protokóły ze zjazdów i konferencji wymienionych w § 36 winny być przedkładane Biuru Kontroli Ministerstwa Pracy i Opieki Społecznej.
Współpraca z kontrolą państwową, skarbową i bankową oraz władzami powołanymi do ścigania przestępstw.
Współpraca z kontrolą państwową, skarbową i bankową oraz władzami powołanymi do ścigania przestępstw.
Organa Najwyższej Izby Kontroli mogą ponadto zgłaszać właściwym organom kontroli wewnętrznej wnioski o przeprowadzenie kontroli nieprzewidzianych w okresowych planach pracy.
Do wyników kontroli związanych z wykonaniem budżetu stosuje się odpowiednio § 33.
Współpraca z kontrolą społeczną.
Współpraca z kontrolą społeczną.
Dla umożliwienia Radzie Narodowej powzięcia decyzji co do udziału w komisyjnej kontroli - inspektorzy kontroli wewnętrznej obowiązani są zawiadamiać właściwą Radę o rozpoczęciu kontroli. Nie dotyczy to kontroli doraźnych dla zbadania określonych spraw przeprowadzanych z inicjatywy organów kontroli wewnętrznej.
Organa kontroli wewnętrznej doręczają Radzie Narodowej odpisy protokółów z kontroli, przeprowadzanych na obszarze właściwości terytorialnej Rady Narodowej.
Nie dotyczy to protokółów z kontroli doraźnych dla zbadania określonych spraw, przeprowadzonych z inicjatywy organów kontroli wewnętrznej bez udziału przedstawicieli Rady Narodowej.
Poza tym organa kontroli wewnętrznej powiadamiają Prezydia Rad Narodowych o usunięciu uchybień stwierdzonych w wyniku kontroli przeprowadzonej z udziałem przedstawicieli Rady Narodowej.
Powoływanie, odwoływanie i przenoszenie pracowników organów kontroli.
Powoływanie, odwoływanie i przenoszenie pracowników organów kontroli.
Wszystkich naczelników wydziałów, kierowników referatów, kierowników inspektoratów kontroli, inspektorów kontroli i im równorzędnych powołuje, odwołuje i przenosi Minister Pracy i Opieki Społecznej na wniosek dyrektora Biura Kontroli, uzgodniony z dyrektorem Departamentu Kadr.
Inspektorom kontroli nie można również powierzać żadnych funkcji administracyjnych w jednostkach w skład których wchodzą.
O odchyleniach od powyższych zasad decyduje Komisja Kwalifikacyjna przy Radzie Państwa, do której należy w tych sprawach kierować odpowiednio uzasadnione wnioski za pośrednictwem Biura Kontroli Ministerstwa Pracy i Opieki Społecznej.
Postanowienia końcowe.
Postanowienia końcowe.
Równocześnie tracą moc obowiązującą, w częściach dotyczących kontroli wewnętrznej, wszystkie zarządzenia, instrukcje i okólniki Ministerstwa Pracy i Opieki Społecznej.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »