Organizacja i funkcjonowanie kontroli wewnętrznej w Ministerstwie Poczt i Telegrafów oraz urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach podległych, wydane w porozumieniu z Prezesem Najwyższej Izby Kontroli na wniosek Ministra Poczt i Telegrafów.
M.P.1949.A-50.704
Akt utracił mocZARZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 2 maja 1949 r.
w sprawie organizacji i funkcjonowania kontroli wewnętrznej w Ministerstwie Poczt i Telegrafów oraz urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach podległych, wydane w porozumieniu z Prezesem Najwyższej Izby Kontroli na wniosek Ministra Poczt i Telegrafów.
Postanowienia ogólne.
Określenia te winny być używane we wszystkich przepisach (zarządzeniach, instrukcjach, regulaminach, okólnikach i t. p.) Ministerstwa Poczt i Telegrafów w odróżnieniu od czynności inspekcji wykonywanych przez fachowe organa nadzoru (§ 3).
II.
Organizacja kontroli.
Minister Poczt i Telegrafów po uzyskaniu opinii Prezydium Rady Ministrów (Biura Organizacji i Spraw Osobowych) oraz w uzgodnieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Najwyższej Izby Kontroli ustala etaty osobowe poszczególnych organów kontroli wewnętrznej (resortowej).
III.
Zakres działania organów kontroli.
Organ kontroli w Ministerstwie Poczt i Telegrafów powołany jest do instruowania, normowania, koordynowania, nadzorowania oraz kontrolowania działalności organów kontroli wewnętrznej w podległych lub nadzorowanych przez Ministerstwo jednostkach.
Odpisy wydanych zarządzeń i orzeczeń winny być nadsyłane do właściwych organów Najwyższej Izby Kontroli.
Powyższe odnosi się analogicznie do resortowych władz, urzędów, instytucji i przedsiębiorstw niższych szczebli w stosunku do organów kontroli ich stopnia (§ 5).
IV.
Planowanie kontroli.
Kierownicy komórek organizacyjnych Ministerstwa (departamentów, biur, samodzielnych wydziałów) zgłaszają kierownikowi organu kontroli swoje wnioski i uwagi do okresowych planów kontroli.
Niezależnie od tego, każdy organ kontroli (oprócz organu na stopniu Ministerstwa) przedstawia swój plan kontroli kierownikowi organu kontroli wyższego stopnia, który jest uprawniony wnosić do planu poprawki, wynikające z potrzeby wzajemnego uzgadniania kontroli różnych stopni jak również niezbędne uzupełnienia do planu. Poprawki te i uzupełnienia są dla organu kontroli niższego stopnia wiążące.
V.
Dokumentacja, sprawozdawczość i postępowanie pokontrolne.
Jeżeli zwierzchnia administracyjna władza organów kontroli wyda zarządzenie, wynikające z wniosków kontroli lub w sprawie sprawowania kontroli, mimo sprzeciwu kierownika tego organu kontroli, zarządzenie to winno być wykonane, ale kierownik organu kontroli obowiązany jest niezwłocznie donieść o tym kierownikowi wyższego stopnia kontroli.
VI.
Współdziałanie kontroli wewnętrznej z innymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Poczt i Telegrafów.
Zadaniem tych konferencji winno być:
Protokóły zjazdów i konferencji wymienionych w § 35 winny być przesyłane Samodzielnemu Wydziałowi Kontroli Ministerstwa P. i T.
VII.
Współpraca z kontrolą państwową, skarbową i bankową oraz władzami powołanymi do ścigania przestępstw.
Organa Najwyższej Izby Kontroli mogą ponadto zgłaszać właściwym organom kontroli wewnętrznej wnioski o przeprowadzenie kontroli nieprzewidzianych w okresowych planach pracy.
Do wyników kontroli związanych z wykonywaniem budżetu stosuje się odpowiednio § 32.
Organa kontroli wewnętrznej obowiązane są na żądanie władz powołanych do ścigania przestępstw (jak: Władze Sądowe, Delegatury Komisji Specjalnej do Walki z Nadużyciami i Szkodnictwem Gospodarczym, Urzędy Bezpieczeństwa Publicznego) dostarczać im bez specjalnego upoważnienia Samodzielnego Wydziału Kontroli wszelkich materiałów -dotyczących przestępstw w tych wypadkach, kiedy wymienione władze prowadzą dochodzenie w sprawach wykrytych w związku z dokonywaną kontrolą.
VIII.
Współpraca z kontrolą społeczną.
Dla umożliwienia Radzie Narodowej powzięcia decyzji co do udziału w komisyjnej kontroli - inspektorzy kontroli wewnętrznej obowiązani są zawiadamiać właściwą Radę o rozpoczęciu kontroli. Nie dotyczy to kontroli doraźnych dla zbadania określonych spraw przeprowadzanych z inicjatywy organów kontroli wewnętrznej.
Organa kontroli wewnętrznej doręczają Radzie Narodowej odpisy protokółów kontroli, przeprowadzanych na obszarze właściwości terytorialnej Rady Narodowej.
Nie dotyczy to protokółów kontroli doraźnych dla zbadania określonych spraw przeprowadzanych z inicjatywy organów kontroli wewnętrznej bez udziału przedstawicieli Rady Narodowej.
Poza tym organa kontroli wewnętrznej powiadamiają Prezydia Rad Narodowych o usunięciu uchybień stwierdzonych w wyniku kontroli przeprowadzonej z udziałem przedstawicieli Rady Narodowej.
IX.
Powoływanie, odwoływanie i przenoszenie pracowników organów kontroli.
Kierowników samodzielnych oddziałów kontroli i inspektorów kontroli powołuje, odwołuje i przenosi Minister Poczt i Telegrafów na wniosek Naczelnika Samodzielnego Wydziału Kontroli, uzgodniony z Naczelnikiem Wydziału Personalnego.
Inspektorom kontroli nie można również powierzać żadnych funkcji administracyjnych w jednostkach, w skład których wchodzą.
O odchyleniach od powyższych zasad decyduje Komisja Kwalifikacyjna przy Radzie Państwa, do której należy w tych sprawach kierować odpowiednio uzasadnione wnioski za pośrednictwem Samodzielnego Wydziału Kontroli w Ministerstwie Poczt i Telegrafów.
X.
Postanowienia końcowe.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »