Rozdział 7 - Współpraca z kontrolą państwową, skarbową i bankową oraz władzami, powołanymi do ścigania przestępstw. - Organizacja i funkcjonowanie kontroli wewnętrznej w Ministerstwie Przemysłu Rolnego i Spożywczego oraz urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach podległych, wydane w porozumieniu z Prezesem Najwyższej Izby Kontroli na wniosek Ministra Przemysłu Rolnego i Spożywczego.

Monitor Polski

M.P.1949.A-102.1197

Akt utracił moc
Wersja od: 24 grudnia 1949 r.

VII.

Współpraca z kontrolą państwową, skarbową i bankową oraz władzami, powołanymi do ścigania przestępstw.

§  38.
Najwyższa Izba Kontroli koordynuje działalność organów kontroli wewnętrznej z działalnością własną i z działalnością organów kontroli społecznej rad narodowych.

Z tego tytułu Najwyższa Izba Kontroli jest uprawniona do udzielania kontroli wewnętrznej wiążących wytycznych co do opracowywania okresowych planów kontroli, wprowadzania do ustalonych już planów poprawek i uzupełnień, zlecania kontroli dorywczych nie przewidzianych w planach kontroli wewnętrznej, rozstrzygania sporów powstałych na tle działalności kontrolnej między: organami kontroli wewnętrznej różnych resortów, organami kontroli wewnętrznej i organami kontroli finansowej banków państwowych oraz organami kontroli wewnętrznej i organami kontroli społecznej rad narodowych, a ponadto do sumowania i oceny wyników kontroli przeprowadzonych przez organy kontroli wewnętrznej.

Organa kontroli wewnętrznej współpracują z Najwyższą Izbą Kontroli przez:

a)
nadsyłanie przez organy kontroli podległe Ministerstwu Przemysłu Rolnego i Spożywczego do właściwych organów N.I.K. okresowych planów pracy, okresowych sprawozdań z czynności oraz sprawozdań z kontroli w sprawach o szczególnym znaczeniu dla interesów Państwa, a także na żądanie N.I.K. i jej Delegatur - wszelkich materiałów z dokonanych czynności kontrolnych.

Formy i terminy składania planów kontroli i okresowych sprawozdań z działalności organów kontroli wewnętrznej oraz tryb zlecania przez N.I.K. przeprowadzania kontroli dorywczych ustala instrukcja Prezesa N.I.K., wydana w porozumieniu z Prezesem Rady Ministrów.

b)
powiadamianie przez wszystkie organy kontroli wewnętrznej Delegatur N.I.K. o rozpoczęciu kontroli w terenie,
c)
udział we wspólnych kontrolach:
1)
inicjowanych przez Najwyższą Izbę Kontroli i przeprowadzanych pod kierownictwem przedstawicieli N.I.K. w zespołach złożonych z przedstawicieli N.I.K. i kontroli wewnętrznej, lub N.I.K., kontroli wewnętrznej i kontroli społecznej rad narodowych;
2)
inicjowanych przez Najwyższą Izbę Kontroli i przeprowadzanych w zespołach złożonych z przedstawicieli kontroli wewnętrznej i kontroli społecznej rad narodowych, lub kontroli wewnętrznej różnych resortów, względnie kontroli wewnętrznej i kontroli finansowej banków państwowych;
d)
udział we wspólnych naradach i. konferencjach organów kontroli wewnętrznej, finansowej banków państwowych i społecznej rad narodowych pod kierownictwem Najwyższej Izby Kontroli.
§  39.
1.
Departament Kontroli porozumiewa się z Ministerstwem Skarbu oraz właściwymi państwowymi bankami - w celu koordynacji kontroli, - i wykorzystuje materiał, uzyskany przez te instytucje w związku z przeprowadzoną przez nie kontrolą finansową przedsiębiorstw.
2.
Do wyników kontroli związanych z wykonywaniem budżetu stosuje się odpowiednio paragraf 33.
§  40.
1.
Biura i Inspektoraty Kontroli obowiązane są na żądanie Najwyższej Izby Kontroli i jej Delegatur dostarczać im wszelkich materiałów z dokonywanych czynności kontrolnych bez specjalnego upoważnienia Departamentu Kontroli.
2.
Biura i Inspektoraty Kontroli obowiązane są na żądanie władz powołanych do ścigania przestępstw (jak: Władze Sądowe, Delegatury Komisji Specjalnej do walki z nadużyciami i szkodnictwem gospodarczym, Urzędy Bezpieczeństwa Publicznego), dostarczać im bez specjalnego upoważnienia Departamentu Kontroli wszelkich materiałów, dotyczących przestępstw w tych wypadkach, kiedy wymienione władze prowadzą dochodzenie w sprawach wykrytych w związku z dokonywaną kontrolą.