Organizacja i funkcjonowanie kontroli wewnętrznej w Ministerstwie Przemysłu Rolnego i Spożywczego oraz urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach podległych, wydane w porozumieniu z Prezesem Najwyższej Izby Kontroli na wniosek Ministra Przemysłu Rolnego i Spożywczego.
M.P.1949.A-102.1197
Akt utracił mocZARZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 7 grudnia 1949 r.
o organizacji i funkcjonowaniu kontroli wewnętrznej w Ministerstwie Przemysłu Rolnego i Spożywczego oraz urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach podległych, wydane w porozumienia z Prezesem Najwyższej Izby Kontroli na wniosek Ministra Przemysłu Rolnego i Spożywczego.
Postanowienia ogólne.
Postanowienia ogólne.
Określenia te winny być używane we wszystkich przepisach (zarządzeniach, instrukcjach, regulaminach, okólnikach itp.) Min. Przemysłu Rolnego i Spożywczego w odróżnieniu od czynności inspekcji, wykonywanych przez fachowe organa nadzoru (§ 3).
Organizacja kontroli.
Organizacja kontroli.
Zależność, wymieniona w punkcje b) i c) niniejszego §, nie narusza uprawnień Dyrektora Departamentu Kontroli, określonych w §§ 6 i 7.
Zakres działania organów kontroli.
Zakres działania organów kontroli.
Departament Kontroli jest powołany do planowej i systematycznej kontroli oraz do doraźnego badania i sprawdzania wykonawstwa z zakresu organizacji, administracji, gospodarki i rzeczowej działalności resortowej jednostek (urzędów, instytucji, zakładów i przedsiębiorstw) typu centralnego i na szczeblu bezpośrednio niższym. Kontrolę pozostałych jednostek przeprowadza wyrywkowo lub w razie konieczności.
Każdy organ kontroli powołany jest do instruowania, normowania, koordynowania, nadzorowania oraz kontrolowania działalności niższych organów kontroli w podległych lub nadzorowanych przez Ministra Przemysłu Rolnego i Spożywczego jednostkach.
Odpisy wydanych zarządzeń i orzeczeń winny być nadsyłane do właściwych organów Najwyższej Izby Kontroli.
Nie dotyczy to kierowników poszczególnych organów kontroli oraz ich zastępców, którzy uprawnieni są do przeprowadzania kontroli z tytułu zajmowanego stanowiska na podstawie okazania legitymacji służbowej.
Powyższe odnosi się analogicznie do resortowych władz, urzędów, instytucji i przedsiębiorstw niższych szczebli w stosunku do organów kontroli ich stopnia (§ 5).
Planowanie kontroli.
Planowanie kontroli.
Dokumentacja, sprawozdawczość i postępowanie pokontrolne.
Dokumentacja, sprawozdawczość i postępowanie pokontrolne.
Jeżeli zwierzchnia władza administracyjna organów kontroli wyda zarządzenie, wynikające z wniosków kontroli lub w sprawie sprawowania kontroli, mimo sprzeciwu kierownika tego organu kontroli, zarządzenie to winno być wykonane, ale kierownik organu kontroli obowiązany jest niezwłocznie zawiadomić o tym kierownika wyższego stopnia kontroli.
Współdziałanie kontroli wewnętrznej z innymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Przemysłu Rolnego i Spożywczego.
Współdziałanie kontroli wewnętrznej z innymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Przemysłu Rolnego i Spożywczego.
Zadaniem tych konferencji winno być:
Protokóły ze zjazdów i konferencji wymienionych w § 37 winny być przedkładane Departamentowi Kontroli Ministerstwa Przemysłu Rolnego i Spożywczego.
O wszelkich zjazdach i konferencjach winna być powiadomiona Najwyższa Izba Kontroli, której ponadto należy nadsyłać odpisy protokółów z powyższych zjazdów i konferencji.
Współpraca z kontrolą państwową, skarbową i bankową oraz władzami, powołanymi do ścigania przestępstw.
Współpraca z kontrolą państwową, skarbową i bankową oraz władzami, powołanymi do ścigania przestępstw.
Z tego tytułu Najwyższa Izba Kontroli jest uprawniona do udzielania kontroli wewnętrznej wiążących wytycznych co do opracowywania okresowych planów kontroli, wprowadzania do ustalonych już planów poprawek i uzupełnień, zlecania kontroli dorywczych nie przewidzianych w planach kontroli wewnętrznej, rozstrzygania sporów powstałych na tle działalności kontrolnej między: organami kontroli wewnętrznej różnych resortów, organami kontroli wewnętrznej i organami kontroli finansowej banków państwowych oraz organami kontroli wewnętrznej i organami kontroli społecznej rad narodowych, a ponadto do sumowania i oceny wyników kontroli przeprowadzonych przez organy kontroli wewnętrznej.
Organa kontroli wewnętrznej współpracują z Najwyższą Izbą Kontroli przez:
Formy i terminy składania planów kontroli i okresowych sprawozdań z działalności organów kontroli wewnętrznej oraz tryb zlecania przez N.I.K. przeprowadzania kontroli dorywczych ustala instrukcja Prezesa N.I.K., wydana w porozumieniu z Prezesem Rady Ministrów.
Współpraca z kontrolą społeczną.
Współpraca z kontrolą społeczną.
Dla umożliwienia Radzie Narodowej powzięcia decyzji co do udziału w komisyjnej kontroli - inspektorzy kontroli obowiązani są zawiadamiać właściwą Radę o rozpoczęciu kontroli. Nie dotyczy to kontroli doraźnych dla zbadania określonych spraw, przeprowadzanych z inicjatywy organów kontroli.
Poza tym organa kontroli powiadamiają Prezydia Rad Narodowych o usunięciu uchybień, stwierdzonych w wyniku kontroli, przeprowadzonej z udziałem przedstawicieli Rady Narodowej.
Koordynowanie współpracy kontroli z kontrolą społeczną należy do Najwyższej Izby Kontroli.
Powoływanie, odwoływanie i przenoszenie pracowników organów kontroli.
Powoływanie, odwoływanie i przenoszenie pracowników organów kontroli.
Wszystkich naczelników wydziałów, kierowników referatów, kierowników biur i inspektoratów kontroli, inspektorów kontroli i im równorzędnych powołuje, odwołuje i przenosi Minister Przemysłu Rolnego i Spożywczego na wniosek Dyrektora Departamentu Kontroli, uzgodniony z Dyrektorem Departamentu Kadr z zachowaniem kompetencji Komisji Kwalifikacyjnej przy Radzie Państwa.
Inspektorom kontroli nie można również powierzać żadnych funkcji administracyjnych w jednostkach, w skład których wchodzą.
O odchyleniach od powyższych zasad decyduje Komisja Kwalifikacyjna przy Radzie Państwa, do której należy w tych sprawach kierować odpowiednio uzasadnione wnioski za pośrednictwem Departamentu Kontroli Ministerstwa Przemysłu Rolnego i Spożywczego.
Postanowienia końcowe,
Postanowienia końcowe,
Jednocześnie traci moc obowiązującą w stosunku do Ministerstwa Przemysłu Rolnego i Spożywczego zarządzenie Ministra Przemysłu i Handlu z dnia 4.VI. 1948 r., wydane w porozumieniu z Dyrektorem Biura Kontroli przy Radzie Państwa w sprawie organizacji i funkcjonowania kontroli wewnętrznej w Ministerstwie Przemysłu i Handlu i urzędach, instytucjach oraz przedsiębiorstwach podległych Ministrowi Przemysłu i Handlu.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »