Rozdział 3 - Zakres działania organów kontroli. - Organizacja i funkcjonowanie kontroli wewnętrznej w Ministerstwie Oświaty oraz urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach podległych.

Monitor Polski

M.P.1949.A-64.848

Akt utracił moc
Wersja od: 22 września 1949 r.

III.

Zakres działania organów kontroli.

§  9.
Kontroli podlegają:
a)
wszystkie komórki Ministerstwa Oświaty oraz jednostki podległe lub nadzorowane (urzędy, instytucje i przedsiębiorstwa),
b)
przedsiębiorstwa, zakłady, instytucje pozostające pod zarządem Ministerstwa Oświaty lub jego jednostek organizacyjnych, względnie prowadzone przy udziale finansowym Ministerstwa Oświaty,
e)
wszelkie inne przedsiębiorstwa, zakłady i instytucje osób fizycznych lub prawnych, bez względu ma ich formę prawną i organizacyjną, wykonujące zadania zlecone na rzecz Ministerstwa Oświaty względnie na rzecz jednostek mu podległych lub przezeń nadzorowanych - w granicach tych zleceń,
d)
urzędy, zakłady, instytucje i przedsiębiorstwa osób fizycznych lub prawnych, otrzymujące subwencje lub dotacje z budżetu Ministerstwa Oświaty w zakresie użycia tych subwencyj lub dotacyj.
§  10.
Minister Oświaty może zlecić organom kontroli wykonywanie kontroli innych zakładów, instytucyj, organizacyj i przedsiębiorstw nie wymienionych w § 9 z tytułu nadanych mu szczególnych uprawnień lub poruczonych mu szczególnych zadań państwowych w zakresie ustawowego działania resortu.
§  11.
Poszczególne organa kontroli (§ 5) są właściwe do wykonywania kontroli:
a)
Biuro Kontroli Ministerstwa Oświaty wszystkich jednostek organizacyjnych: urzędów, przedsiębiorstw, instytucyj, zakładów wymienionych w § 9, przy czym jednak do wszczęcia kontroli w komórkach organizacyjnych Ministerstwa wymagane jest osobne zlecenie Ministra.

W zasadzie jednak Biuro Kontroli jest powołane do planowej i systematycznej kontroli oraz doraźnego badania i sprawdzania wykonawstwa z zakresu organizacji, administracji, gospodarki i rzeczowej działalności resortowej jednostek (urzędów, instytucyj, zakładów i przedsiębiorstw) typu centralnego i na szczeblu bezpośrednio niższym. Kontrolę pozostałych jednostek przeprowadza w zasadzie wyrywkowo lub w razie konieczności.

b)
Wydziały Kontroli Kuratoriów Okręgów Szkolnych i Inspektoraty Kontroli Państwowych Zakładów Wydawnictw Szkolnych i Państwowych Zakładów Pomocy Szkolnych są powołane do planowej i systematycznej kontroli oraz doraźnego badania i sprawdzania wykonawstwa z zakresu organizacji, administracji, gospodarki i rzeczowej działalności resortowej i podległych bezpośrednio urzędów, zakładów szkolnych i wychowawczych. instytucyj, oddziałów przedsiębiorstw i ich punktów dystrybucyjnych.

Każdy organ kontroli powołany jest do instruowania, normowania, koordynowania, nadzorowania oraz kontrolowania działalności niższych organów kontroli wewnętrznej w podległych lub nadzorowanych przez Ministerstwo jednostkach.

§  12.
Organa kontroli są powołane do kontroli organizacji, administracji, gospodarki i funkcjonowania jednostek podlegających kontroli (§§ 9, 10, 11) z punktu widzenia planowości, legalności, rzetelności, gospodarności i celowości.
§  13.
Dla wykonywania powyższych zadań organa kontroli przeprowadzają kontrolę:
a)
wstępną (czynności zamierzonych),
b)
faktyczną (czynności dokonywanych),
c)
następną (czynności dokonanych).
§  14.
Szczegółowy zakres i sposób wykonywania kontroli wstępnej, faktycznej i następnej ustali instrukcja Ministra Oświaty, wydana zgodnie z punktem 8 powołanej na wstępie uchwały Rady Ministrów w porozumieniu z Prezesem Najwyższej Izby Kontroli, a także w porozumieniu z Ministrem Skarbu, w odniesieniu do spraw finansowych. Instrukcja ta winna być przesłana do wiadomości Biura Organizacji i Spraw Osobowych Prezydium Rady Ministrów.
§  15.
Organa kontroli nie mogą wydawać żadnych zarządzeń ani orzeczeń z wyjątkiem spraw:
a)
nagłych podlegających kontroli a niecierpiących zwłoki, jeżeli w inny sposób nie można zapobiec szkodzie Skarbu Państwa lub interesu publicznego - zawiadamiając o tym niezwłocznie władze kontrolowanej jednostki, której te zarządzenia dotyczyły,
b)
dotyczących wykonywania kontroli w Wydziałach i Inspektoratach Kontroli.

Odpisy wydanych zarządzeń i orzeczeń winny być nadsyłane do właściwych organów Najwyższej Izby Kontroli.

§  16.
Wszystkie sprawy podlegające na podstawie obowiązujących przepisów skierowaniu do władz powołanych do ścigania przestępstw, organa kontroli kierują bezpośrednio do tych władz z wnioskiem o wszczęcie dochodzenia, zawiadamiając jednocześnie zwierzchnika administracyjnego kontrolowanej jednostki oraz właściwy organ Najwyższej Izby Kontroli.
§  17.
Organa i inspektorzy kontroli nie ponoszą odpowiedzialności za stan organizacji, administracji, gospodarki i funkcjonowania kontrolowanych jednostek, natomiast są odpowiedzialni za rzetelne stwierdzenie stanu faktycznego i wierne jego odtworzenie.
§  18.
Inspektorzy kontroli legitymują się, niezależnie od legitymacyj służbowych, osobnymi delegacjami - podpisanymi przez kierownika (zastępcę) odnośnego organu kontroli, kierownicy zaś organów kontroli wewnętrznej - delegacjami podpisanymi przez kierownika danego urzędu lub przedsiębiorstwa.
§  19.
Jednostki podlegające kontroli i wymienione w § 9 niniejszego zarządzenia obowiązane są udzielać organom kontroli w zakresie ich właściwości oraz poszczególnym inspektorom kontroli w związku z ich czynnościami żądanych wyjaśnień ustnych lub pisemnych, wglądu do ksiąg, akt, dokumentów itd. oraz wszelkiej pomocy i ułatwień służbowych.
§  20.
Na żądanie organów kontroli władze i organa Ministerstwa Oświaty są obowiązane delegować swych pracowników, posiadających specjalne wykształcenie lub wiadomości do pomocy w czynnościach kontrolnych lub w charakterze rzeczoznawców.
§  21.
Wszystkie departamenty i biura Ministerstwa Oświaty oraz urzędy, instytucje, zakłady i przedsiębiorstwa typu centralnego obowiązane są dostarczać Biuru Kontroli Ministerstwa Oświaty w ustalonej przezeń liczbie egzemplarzy odpisy zarządzeń, instrukcji, okólników itp. dotyczących organizacji, administracji, gospodarki i funkcjonowania jednostek resortu, oraz udzielać informacji w zakresie uprawnieniami kontroli przewidzianym.

Powyższe odnosi się analogicznie do resortowych władz, urzędów, instytucyj i przedsiębiorstw niższych szczebli w stosunku do organów kontroli ich stopnia (§ 5).