Organizacja i funkcjonowanie kontroli wewnętrznej w Ministerstwie Oświaty oraz urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach podległych.
M.P.1949.A-64.848
Akt utracił mocZARZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 3 czerwca 1949 r.
o organizacji i funkcjonowaniu kontroli wewnętrznej w Ministerstwie Oświaty oraz urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach podległych, wydane w porozumieniu z Prezesem Najwyższej Izby Kontroli na wniosek Ministra Oświaty.
Postanowienia ogólne.
Postanowienia ogólne.
Określenia te winny być używane we wszystkich przepisach (zarządzeniach, instrukcjach, regulaminach, okólnikach itp.) Ministerstwa Oświaty w odróżnieniu od czynności inspekcji, wykonywanych przez fachowe organa nadzoru (§ 3).
Organizacja kontroli.
Organizacja kontroli.
Minister Oświaty po uzyskaniu opinii Biura Organizacji i Spraw Osobowych Prezydium Rady Ministrów oraz w uzgodnieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Najwyższej Izby Kontroli ustala etaty osobowe poszczególnych organów kontroli wewnętrznej (resortowej).
Zakres działania organów kontroli.
Zakres działania organów kontroli.
W zasadzie jednak Biuro Kontroli jest powołane do planowej i systematycznej kontroli oraz doraźnego badania i sprawdzania wykonawstwa z zakresu organizacji, administracji, gospodarki i rzeczowej działalności resortowej jednostek (urzędów, instytucyj, zakładów i przedsiębiorstw) typu centralnego i na szczeblu bezpośrednio niższym. Kontrolę pozostałych jednostek przeprowadza w zasadzie wyrywkowo lub w razie konieczności.
Każdy organ kontroli powołany jest do instruowania, normowania, koordynowania, nadzorowania oraz kontrolowania działalności niższych organów kontroli wewnętrznej w podległych lub nadzorowanych przez Ministerstwo jednostkach.
Odpisy wydanych zarządzeń i orzeczeń winny być nadsyłane do właściwych organów Najwyższej Izby Kontroli.
Powyższe odnosi się analogicznie do resortowych władz, urzędów, instytucyj i przedsiębiorstw niższych szczebli w stosunku do organów kontroli ich stopnia (§ 5).
Planowanie kontroli.
Planowanie kontroli.
Kierownicy komórek organizacyjnych Ministerstwa (departamentów, biur, samodzielnych wydziałów) oraz instytucyj i przedsiębiorstw typu centralnego zgłaszają kierownikowi organu kontroli swoje wnioski i uwagi do okresowych planów kontroli.
Dokumentacja, sprawozdawczość i postępowanie pokontrolne.
Dokumentacja, sprawozdawczość i postępowanie pokontrolne.
W razie nieuwzględnienia wniosków organu kontroli przez władzę równego lub niższego szczebla, rozstrzyga wspólny przełożony.
Jeżeli zwierzchnia administracyjna władza organów kontroli wyda zarządzenie wynikające z wniosków kontroli lub w sprawie sprawowania kontroli, mimo sprzeciwu kierownika tego organu kontroli, zarządzenie to winno być wykonane, ale kierownik organu kontroli obowiązany jest niezwłocznie donieść o tym kierownikowi wyższego stopnia kontroli.
Współdziałanie kontroli wewnętrznej z innymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Oświaty.
Współdziałanie kontroli wewnętrznej z innymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Oświaty.
Zadaniem tych konferencyj winno być:
Protokóły ze zjazdów i konferencyj wymienionych w § 35 winny być przedkładane Biuru Kontroli Ministerstwa Oświaty.
Współpraca z kontrolą państwową skarbową i bankową oraz władzami powołanymi do ścigania przestępstw.
Współpraca z kontrolą państwową skarbową i bankową oraz władzami powołanymi do ścigania przestępstw.
Organa Najwyższej Izby Kontroli mogą ponadto zgłaszać właściwym organom kontroli wewnętrznej wnioski o przeprowadzenie kontroli nieprzewidzianych w okresowych planach pracy.
Współpraca z kontrolą społeczną.
Współpraca z kontrolą społeczną.
Dla umożliwienia Radzie Narodowej powzięcia decyzji co do udziału w komisyjnej kontroli - inspektorzy kontroli wewnętrznej obowiązani są zawiadamiać właściwą Radę o rozpoczęciu kontroli. Nie dotyczy to kontroli doraźnych dla zbadania określonych spraw przeprowadzanych z inicjatywy organów kontroli wewnętrznej.
Nie dotyczy to protokółów z kontroli doraźnych dla zbadania określonych spraw przeprowadzanych z inicjatywy organów kontroli wewnętrznej bez udziału przedstawicieli Rady Narodowej.
Poza tym organa kontroli wewnętrznej powiadamiają Prezydia Rad Narodowych o usunięciu uchybień stwierdzonych w wyniku kontroli przeprowadzonej z udziałem przedstawicieli Rady Narodowej.
Powoływanie, odwoływanie i przenoszenie pracowników organów kontroli.
Powoływanie, odwoływanie i przenoszenie pracowników organów kontroli.
Wszystkich naczelników Wydziałów i kierowników Inspektoratów Kontroli, inspektorów kontroli i im równorzędnych powołuje, odwołuje i przenosi Minister Oświaty na wniosek Dyrektora Biura Kontroli uzgodniony z Dyrektorem Departamentu Kadr.
Postanowienia końcowe.
Postanowienia końcowe.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »