Organizacja i funkcjonowanie kontroli wewnętrznej w Ministerstwie Budownictwa oraz urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach podległych.
M.P.1949.A-79.981
Akt utracił mocZARZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 1 lipca 1949 r.
o organizacji i funkcjonowaniu kontroli wewnętrznej w Ministerstwie Budownictwa oraz urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach podległych, wydane w porozumieniu z Prezesem Najwyższej Izby Kontroli na wniosek Ministra Budownictwa.
Postanowienia ogólne.
Postanowienia ogólne.
Organizacja kontroli.
Organizacja kontroli.
1. w Głównym Urzędzie Pomiarów Kraju,
2. w Zakładzie Osiedli Robotniczych,
3. w Centralnym Zarządzie Państwowych Przedsiębiorstw Budowlanych i podległych mu Zjednoczeniach oraz przedsiębiorstwach wydzielonych z terenową organizacją oddziałową,
4. w Centralnym Zarządzie Przedsiębiorstw Budownictwa Przemysłowego i podległych mu przedsiębiorstwach z terenową organizacją oddziałową,
5. w Państwowym Przedsiębiorstwie Robót Komunikacyjnych Nr 1,
6. w Centralnym Biurze Projektów Architektonicznych i Budowlanych,
7. w Centrali Sprzętu Budowlanego,
8. w Zakładach Prefabrykacji,
9. w Państwowym Przedsiębiorstwie Mierniczym,
10. w Społecznym Przedsiębiorstwie Budowlanym.
W powołanych w przyszłości jednostkach administracyjnych i gospodarczych o dwu i trzystopniowej strukturze organizacyjnej będą tworzone Inspektoraty Kontroli na podstawie każdorazowego zarządzenia Ministra Budownictwa, wydanego za zgodą Prezesa Rady Ministrów i Prezesa Najwyższej Izby Kontroli.
Jednostki resortowe wchodzące w skład administracji zespolonej na szczeblu II instancji, nie posiadają odrębnych organów kontroli, kontrole podległych im jednostek I instancji wykonuje Wydział Kontroli przy Wojewodzie.
Inspektoraty Kontroli hierarchicznie są równorzędne podstawowym komórkom organizacyjnym jednostki, w skład której wchodzą (biuro, wydział).
w urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach typu centralnego, podległych bezpośrednio Ministrowi Budownictwa, - Naczelni Inspektorzy Kontroli,
w pozostałych jednostkach - Główni Inspektorzy Kontroli.
Zakres działania organów kontroli.
Zakres działania organów kontroli.
W zasadzie jednak Biuro Kontroli jest powołane do planowej i systematycznej kontroli oraz do doraźnego badania i sprawdzania wykonawstwa z zakresu organizacji, administracji, gospodarki i rzeczowej działalności resortowej jednostek (urzędów, instytucji, zakładów i przedsiębiorstw) typu centralnego i jednostek niższego stopnia organizacyjnego, bezpośrednio podległych Ministerstwu. Kontrolę pozostałych jednostek przeprowadza w zasadzie wyrywkowo lub w razie konieczności.
Każdy organ kontroli jest powołany do instruowania, normowania, koordynowania, nadzorowania oraz kontrolowania działalności właściwych niższych organów kontroli wewnętrznej w podległych lub nadzorowanych przez Ministerstwo jednostkach.
Odpisy wydanych zarządzeń i orzeczeń winny być nadsyłane do właściwych organów Najwyższej Izby Kontroli.
Dyrektorowi i Wicedyrektorowi Biura Kontroli przysługuje prawo wykonywania kontroli bez osobnych delegacji, jedynie na podstawie legitymacji służbowych.
Powyższe odnosi się analogicznie do resortowych władz, urzędów, instytucji i przedsiębiorstw niższych szczebli w stosunku do organów kontroli ich stopnia (§ 5).
Planowanie kontroli.
Planowanie kontroli.
Kierownicy komórek organizacyjnych Ministerstwa (departamentów, biur, samodzielnych wydziałów) oraz instytucji i przedsiębiorstw typu centralnego zgłaszają Dyrektorowi Biura Kontroli swoje wnioski i uwagi do okresowych planów kontroli.
Niezależnie od tego każdy organ kontroli (oprócz organu na stopniu Ministerstwa) przedstawia swój plan kontroli i plany podległych. sobie organów niższych stopni kierownikowi organu kontroli wyższego stopnia, który jest uprawniony wnosić do planów poprawki, wynikające z potrzeby wzajemnego uzgadniania czynności organów kontroli różnych stopni, jak również niezbędne uzupełnienia do planu. Poprawki te są dla organu kontroli niższego stopnia wiążące.
Dokumentacja, sprawozdawczość i postępowanie pokontrolne.
Dokumentacja, sprawozdawczość i postępowanie pokontrolne.
Jeżeli zwierzchnia administracyjna władza organu kontroli wyda zarządzenie, wynikające z wniosków kontroli, lub w sprawie sprawowania kontroli, mimo sprzeciwu kierownika tego organu kontroli, zarządzenie to winno być wykonane, ale kierownik organu kontroli obowiązany jest niezwłocznie donieść o tym kierownikowi wyższego stopnia kontroli.
Podawanie do wiadomości Biura Kontroli w Ministerstwie Budownictwa sprawozdań z kontroli jednostek resortowych na szczeblu I instancji w administracji ogólnej oraz nadsyłanie sprawozdań okresowych reguluje zarządzenie o organizacji i funkcjonowaniu kontroli wewnętrznej w resorcie Ministerstwa Administracji Publicznej.
Współdziałanie kontroli wewnętrznej z innymi komórkami.
Współdziałanie kontroli wewnętrznej z innymi komórkami.
Protokóły ze zjazdów i konferencji, wymienionych w § 40, winny być przedkładane Biuru Kontroli Ministerstwa Budownictwa.
Współpraca z kontrolą państwową, skarbową i bankowa oraz władzami, powołanymi do ścigania przestępstw.
Współpraca z kontrolą państwową, skarbową i bankowa oraz władzami, powołanymi do ścigania przestępstw.
Organa Najwyższej Izby Kontroli mogą ponadto zgłaszać właściwym organom kontroli wewnętrznej wnioski o przeprowadzenie kontroli, nieprzewidzianych w okresowych planach pracy.
Do wyników kontroli, związanych z wykonywaniem budżetu, stosuje się odpowiednio § 36.
Współpraca z kontrolą społeczną.
Współpraca z kontrolą społeczną.
Dla umożliwienia Radzie Narodowej powzięcia decyzji, co do udziału w komisyjnej kontroli, inspektorzy kontroli wewnętrznej obowiązani są zawiadamiać właściwą Radę o rozpoczęciu kontroli. Nie dotyczy to kontroli doraźnych dla zbadania określonych spraw, przeprowadzanych z inicjatywy organów kontroli wewnętrznej.
Nie dotyczy to protokółów z kontroli doraźnych dla zbadania określonych spraw, przeprowadzanych z inicjatywy organów kontroli wewnętrznej bez udziału przedstawicieli Rady Narodowej.
Poza tym organa kontroli wewnętrznej powiadamiają Prezydia Rad Narodowych o usunięciu uchybień, stwierdzonych w wyniku kontroli, przeprowadzonej z udziałem przedstawicieli Rady Narodowej.
Powoływanie, odwoływanie i przenoszenie pracowników organów kontroli.
Powoływanie, odwoływanie i przenoszenie pracowników organów kontroli.
Inspektorom kontroli nie można również powierzać żadnych funkcji administracyjnych w jednostkach, w skład których wchodzą.
O odchyleniach od powyższych zasad decyduje Komisja Kwalifikacyjna przy Radzie Państwa, do której należy w tych sprawach kierować odpowiednio uzasadnione wnioski, za pośrednictwem Biura Kontroli Ministerstwa Budownictwa.
Postanowienia końcowe.
Postanowienia końcowe.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »