Organizacja i funkcjonowanie kontroli wewnętrznej w Ministerstwie Handlu Zagranicznego oraz urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach podległych.
M.P.1949.A-73.922
Akt utracił mocZARZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 26 września 1949 r.
o organizacji i funkcjonowaniu kontroli wewnętrznej w Ministerstwie Handlu Zagranicznego oraz urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach podległych, wydane w porozumieniu z Prezesem Najwyższej Izby Kontroli na wniosek Ministra Handlu Zagranicznego.
Postanowienia ogólne.
Postanowienia ogólne.
Określenia te winny być używane we wszystkich przepisach, zarządzeniach, instrukcjach, regulaminach, okólnikach i t. p. Ministerstwa Handlu Zagranicznego w odróżnieniu od czynności inspekcji, wykonywanych przez fachowe organa nadzoru (§ 3).
Organizacja kontroli.
Organizacja kontroli.
Minister Handlu Zagranicznego po zasięgnięciu opinii Biura Organizacji i Spraw Osobowych Prezydium Rady Ministrów, oraz po uzgodnieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Najwyższej Izby Kontroli ustala etaty osobowe poszczególnych organów kontroli wewnętrznej.
Zakres działania organów kontroli.
Zakres działania organów kontroli.
kontroli planowej i systematycznej oraz do doraźnego badania poszczególnych działów Central, w skład których wchodzą.
Biuro Kontroli powołane jest do instruowania, normowania, koordynowania, nadzorowania oraz kontrolowania działalności Inspektoratów Kontroli Wewnętrznej w podległych lub nadzorowanych przez Ministerstwo jednostkach.
1. a)
wstępną - czynności zamierzonych,
A)
ze względu na planowość:
B)
ze względu na zakres kontroli:
Odpisy wydanych zarządzeń i orzeczeń winny być nadsyłane do właściwych organów Najwyższej Izby Kontroli.
Powyższe odnosi się analogicznie do władz Central i Biur Handlu Zagranicznego w stosunku do Inspektoratów Kontroli Wewnętrznej.
Planowanie kontroli.
Planowanie kontroli.
Kierownicy komórek organizacyjnych Ministerstwa Handlu Zagranicznego oraz instytucyj i przedsiębiorstw typu centralnego zgłaszają Dyrektorowi Biura Kontroli swoje wnioski dla uwzględnienia w planie kontroli.
Dokumentacja, sprawozdawczość i postępowanie pokontrolne.
Dokumentacja, sprawozdawczość i postępowanie pokontrolne.
Organa kontroli kierują wnioski do władzy przełożonej jednostki kontrolowanej, bądź do kierownika jednostki kontrolowanej, a na podstawie tych wniosków władze przełożone lub kierownik wydają zarządzenia, za które ponoszą pełną odpowiedzialność. Organa kontrolne mają prawo domagać się terminowego powiadomienia o wydanych zarządzeniach i o ich wykonaniu, co nie dotyczy wniosków przedkładanych przez Biuro Kontroli Ministrowi Handlu Zagranicznego,
Dyrektor Biura Kontroli po rozpatrzeniu sprawy przedstawia Ministrowi Handlu Zagranicznego swoje wnioski, na podstawie których wydaje się zarządzenia.
Jeżeli Naczelny Dyrektor Centrali lub Biura wyda zarządzenie wynikające z wniosków kontroli w sprawie sprawozdania z kontroli, mimo sprzeciwu Głównego Inspektora Kontroli, zarządzenie to winno być wykonane, ale kierownik organu kontroli obowiązany jest niezwłocznie zakomunikować o tym Dyrektorowi Biura Kontroli.
Wyniki kontroli związane z wykonywaniem budżetu Biuro Kontroli przesyła do wiadomości Komisji Oszczędnościowej w Ministerstwie Skarbu.
Współdziałanie Kontroli Wewnętrznej z innymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Handlu Zagranicznego.
Współdziałanie Kontroli Wewnętrznej z innymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Handlu Zagranicznego.
Protokóły ze zjazdów i konferencyj wymienionych w § 34 winny być przedkładane Biuru Kontroli Ministerstwa Handlu Zagranicznego.
O wszelkich zjazdach i konferencjach winna być powiadamiana Najwyższa Izba Kontroli, której ponadto należy nadsyłać odpisy protokółów obrad.
Współpraca z kontrolą państwową, skarbową i bankową oraz władzami powołanymi do ścigania przestępstw.
Współpraca z kontrolą państwową, skarbową i bankową oraz władzami powołanymi do ścigania przestępstw.
Organa kontroli współpracują z Najwyższą Izbą Kontroli przez:
Organa Najwyższej Izby Kontroli z tytułu koordynacji mogą ponadto zlecać właściwym organom kontroli wewnętrznej przeprowadzenie kontroli nieprzewidzianych w okresowych planach, udzielać kontroli wewnętrznej wiążących wytycznych co do okresowych planów kontroli i wprowadzać do ustalonych już planów poprawki i uzupełnienia.
Współpraca z kontrolą społeczną.
Współpraca z kontrolą społeczną.
Organa kontroli wewnętrznej doręczają Radzie Narodowej odpisy protokółów z kontroli, przeprowadzanych z udziałem przedstawicieli Rady Narodowej.
Poza tym organa kontroli wewnętrznej powiadamiają Prezydia Rad Narodowych o usunięciu uchybień stwierdzonych w wyniku kontroli, przeprowadzonej z udziałem przedstawicieli Rady Narodowej.
Koordynowanie współpracy Kontroli Wewnętrznej z Kontrolą Społeczną należy do Najwyższej Izby Kontroli.
Powoływanie, odwoływanie i przenoszenie pracowników organów kontroli.
Powoływanie, odwoływanie i przenoszenie pracowników organów kontroli.
Wszystkich naczelników wydziałów, kierowników referatów, inspektorów kontroli i im równorzędnych powołuje, odwołuje i przenosi Minister Handlu Zagranicznego na wniosek Dyrektora Biura Kontroli, uzgodniony z Dyrektorem Biura Kadr.
Inspektorom kontroli nie można również powierzać żadnych funkcji administracyjnych w jednostkach, w skład których wchodzą.
O odchyleniach od powyższych zasad decyduje Komisja Kwalifikacyjna przy Radzie Państwa, do której należy w tych sprawach kierować odpowiednio uzgodnione wnioski za pośrednictwem Biura Kontroli Ministerstwa Handlu Zagranicznego.
Postanowienia końcowe.
Postanowienia końcowe.
Równocześnie tracą moc obowiązującą, w częściach dotyczących kontroli wewnętrznej, wszystkie zarządzenia Ministerstwa Przemysłu i Handlu.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »