Organizacja i funkcjonowanie kontroli wewnętrznej w Ministerstwie Zdrowia oraz urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach podległych, wydane w porozumieniu z Prezesem Najwyższej Izby Kontroli na wniosek Ministra Zdrowia.
M.P.1949.A-50.702
Akt utracił mocZARZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 29 kwietnia 1949 r.
o organizacji i funkcjonowaniu kontroli wewnętrznej w Ministerstwie Zdrowia oraz urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach podległych, wydane w porozumieniu z Prezesem Najwyższej Izby Kontroli na wniosek Ministra Zdrowia.
Postanowienia ogólne.
Postanowienia ogólne.
Określenia te winny być używane we wszystkich przepisach (zarządzeniach, instrukcjach, regulaminach, okólnikach. i t. p.) Min. Zdrowia w odróżnieniu od czynności inspekcji, wykonywanych przez fachowe organa nadzoru (§ 3).
Organizacja kontroli.
Organizacja kontroli.
Inspektorat kontroli, podlegający bezpośrednio Dyrektorowi Naczelnemu P. P. P. U.
Inspektora kontroli, podlegającego bezpośrednio Naczelnemu Dyrektorowi P. Z. H.
Inspektora kontroli, podlegającego bezpośrednio Dyrektorowi P. I. H. P.
Inspektora kontroli, podlegającego bezpośrednio Dyrektorowi Morskiego Urzędu Zdrowia.
Minister Zdrowia, po uzyskaniu opinii Biura Organizacji i Spraw Osobowych Prezydium Rady Ministrów oraz po uzgodnieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Najwyższej Izby Kontroli, ustala etaty osobowe poszczególnych organów kontroli wewnętrznej (resortowej).
Zakres działania organów kontroli.
Zakres działania organów kontroli.
W zasadzie jednak Biuro Kontroli jest powołane do planowej i systematycznej kontroli oraz do doraźnego badania i sprawdzania wykonawstwa z zakresu organizacji, administracji, gospodarki i rzeczowej działalności resortowej jednostek (urzędów, instytucji, zakładów i przedsiębiorstw) typu centralnego i na szczeblu bezpośrednio niższym. Kontrolę pozostałych jednostek przeprowadza w zasadzie wyrywkowo lub w razie konieczności.
powołany jest do kontroli planowej i systematycznej wszystkich jednostek podległych P. Z. H., jak filii i zakładów produkcji.
powołany jest do kontroli planowej i systematycznej wszystkich jednostek podległych P. I. H. P., jak filii, poradni, zakładów dla dzieci.
Każdy organ kontroli powołany jest do instruowania, normowania, koordynowania, nadzorowania oraz kontrolowania działalności niższych organów kontroli wewnętrznej w podległych lub nadzorowanych przez Ministerstwo jednostkach.
Powyższe odnosi się analogicznie do resortowych władz, urzędów, instytucji i przedsiębiorstw niższych szczebli w stosunku do organów kontroli ich stopnia (§ 4).
Planowanie kontroli.
Planowanie kontroli.
Dokumentacja, sprawozdawczość i postępowanie pokontrolne.
Dokumentacja, sprawozdawczość i postępowanie pokontrolne.
Jeżeli zwierzchnia administracyjna władza organów kontroli wyda zarządzenie wynikające z wniosków kontroli lub w sprawie sprawowania kontroli, mimo sprzeciwu kierownika tego organu kontroli, zarządzenie to winno być wykonane, ale kierownik organu kontroli obowiązany jest niezwłocznie donieść o tym kierownikowi wyższego stopnia kontroli.
Współdziałanie kontroli wewnętrznej z innymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Zdrowia.
Współdziałanie kontroli wewnętrznej z innymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Zdrowia.
Zadaniem tych konferencji winno być:
a. skoordynowanie działalności organów kontroli z innymi komórkami organizacyjnymi,
b. ustalanie wniosków i wytycznych do zarządzeń potrzebnych dla usunięcia braków i niedociągnięć w poszczególnych jednostkach organizacyjnych,
c. omówienie wykonania planów działalności kontrolnych i inspekcyjnych za okres ubiegły.
Protokóły ze zjazdów i konferencji wymienionych w § 36 winny być przedkładane Biuru Kontroli Ministerstwa Zdrowia.
Współpraca z kontrolą państwową, skarbową i bankową oraz władzami powołanymi do ścigania przestępstw.
Współpraca z kontrolą państwową, skarbową i bankową oraz władzami powołanymi do ścigania przestępstw.
a. nadsyłanie przez organa kontroli podległe Ministerstwu Zdrowia do właściwych organów Najwyższej Izby Kontroli okresowych planów pracy, okresowych sprawozdań z czynności oraz sprawozdań z kontroli w sprawach o szczególnym znaczeniu dla interesów Państwa - a także na żądanie Najwyższej Izby Kontroli i jej Delegatur - wszelkich materiałów z dokonanych czynności kontrolnych,
b. powiadamianie przez wszystkie organa kontroli w miarę możności Delegatur Najwyższej Izby Kontroli o rozpoczęciu kontroli w terenie,
c. udział we wspólnych kontrolach.
Organa Najwyższej Izby Kontroli mogą ponadto zgłaszać właściwym organom kontroli wewnętrznej wnioski o prowadzenie kontroli nieprzewidzianych w okresowych planach pracy.
Współpraca z kontrolą społeczną.
Współpraca z kontrolą społeczną.
Dla umożliwienia Radzie Narodowej powzięcia decyzji co do udziału w komisyjnej kontroli - inspektorzy kontroli wewnętrznej obowiązani są zawiadamiać właściwą Radę o rozpoczęciu kontroli. Nie dotyczy to kontroli doraźnych dla zbadania określonych spraw przeprowadzanych z inicjatywy organów kontroli wewnętrznej.
Nie dotyczy to protokółów z kontroli doraźnych dla zbadania określonych spraw przeprowadzonych z inicjatywy organów kontroli wewnętrznej bez udziału przedstawicieli Rady Narodowej.
Poza tym organa kontroli wewnętrznej powiadamiają Prezydia Rad Narodowych o usunięciu uchybień stwierdzonych w wyniku kontroli przeprowadzonej z udziałem przedstawicieli Rady Narodowej.
Powoływanie, odwoływanie i przenoszenie pracowników organów kontroli.
Powoływanie, odwoływanie i przenoszenie pracowników organów kontroli.
Wszystkich naczelników wydziałów, kierowników referatów, kierowników inspektoratów kontroli, inspektorów kontroli i im równorzędnych powołuje, odwołuje i przenosi Minister Zdrowia na wniosek Dyrektora Biura Kontroli, uzgodniony z Dyrektorem Departamentu (naczelnikiem wydziału) Kadr.
Inspektorom kontroli nie można również powierzać żadnych funkcji administracyjnych w jednostkach, w skład których wchodzą.
O odchyleniach od powyższych zasad decyduje Komisja Kwalifikacyjna przy Radzie Państwa, do której należy w tych sprawach kierować odpowiednio uzasadnione wnioski za pośrednictwem Biura Kontroli Ministerstwa Zdrowia.
Postanowienia końcowe.
Postanowienia końcowe.
Równocześnie tracą moc obowiązującą dotychczasowe zarządzenia Ministra Zdrowia w sprawie wykonywania kontroli resortowej z dnia 3.IX. 1946 Nr. O. I. 1-2314/46 i z dnia 19.X. 1948 Nr GM. I. 4-2415/48.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »