Rozdział 2 - Organizacja Kontroli. - Organizacja i funkcjonowanie kontroli wewnętrznej w Ministerstwie Pracy i Opieki Społecznej oraz urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach podległych, wydane w porozumieniu z Prezesem Najwyższej Izby Kontroli na wniosek Ministra Pracy i Opieki Społecznej.
Monitor Polski
M.P.1949.A-30.446
Akt utracił moc Wersja od: 18 maja 1949 r.
II.
Organizacja Kontroli.
Organizacja Kontroli.
§ 5.
Tworzy się następujące organa kontroli:a)
w Ministerstwie Pracy i Opieki Społecznej - Biuro Kontroli podległe bezpośrednio Ministrowi,b)
w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych - Wydział Kontroli - podległy bezpośrednio Naczelnemu Dyrektorowi Z. U. S.,c)
w Urzędach Zatrudnienia, w miarę potrzeby - Inspektorat podległy bezpośrednio Naczelnikowi Urzędu Zatrudnienia.Minister Pracy i Opieki Społecznej po uzyskaniu opinii Biura Organizacji i Spraw Osobowych Prezydium Rady Ministrów oraz po uzgodnieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Najwyższej Izby Kontroli, ustala etaty osobowe, poszczególnych organów kontroli wewnętrznej (resortowej).
§ 6.
Całokształtem kontroli w Ministerstwie Pracy i Opieki Społecznej w zakresie organizacji, wyszkolenia, planowania i wykonywania kontroli oraz sprawozdawczości kieruje dyrektor Biura Kontroli w Ministerstwie Pracy i Opieki Społecznej, odpowiedzialny przed Ministrem Pracy i Opieki Społecznej.§ 7.
Do szczególnych obowiązków i uprawnień dyrektora Biura Kontroli Ministerstwa Pracy i Opieki Społecznej z tytułu kierownictwa kontroli, należą:a)
wnioskowanie i opiniowanie w sprawach organizacji kontroli oraz w sprawach obsady personalnej na stanowiskach kontrolerskich (§ 42),b)
współpraca i bezpośrednie uzgadnianie w sprawach kontroli, a szczególnie w sprawie planu i sprawozdawczości kontroli z Najwyższą Izbą Kontroli,c)
wydawanie ogólnych instrukcji, wytycznych i t. p. w przedmiocie planowania kontroli (§ 23), w szczególności celem uniknięcia rozbieżności kontrolowania przez organa różnych stopni kontroli co do czasu i przedmiotu kontroli oraz wytycznych, podręczników fachowych, wzorów i t. p. w sprawie wykonywania kontroli, metodyki kontroli i sprawozdawczości, z uwzględnieniem przepisów specjalnej instrukcji, wydanej przez Ministra Pracy i Opieki Społecznej w porozumieniu z Prezesem Najwyższej Izby Kontroli (p. 8 uchwały Rady Ministrów z dnia 26.IV. 1948 r.),d)
sprawowanie ogólnego fachowego nadzoru nad wykonywaniem kontroli przez organa kontrolne wszystkich stopni,e)
prawo żądania od wszystkich organów kontroli podległych Ministerstwu Pracy i Opieki Społecznej wykonania określonych czynności kontrolnych,f)
programowe szkolenie inspektorów kontroli, prowadzenie odpraw, instruktaży, egzaminów.§ 8.
Biuro Kontroli Ministerstwa Pracy i Opieki Społecznej prowadzi centralną ewidencję planów kontroli (§§ 23-25) oraz kontroli wykonanych na podstawie otrzymanych sprawozdań okresowych (§ 34).§ 9.
Władze administracji zespolonej na szczeblu I i II instancji nie posiadają odrębnych organów kontroli. Kontrolę tę wykonywa wydział (referat) kontroli przy wojewodzie (staroście).