Rozdział 7 - Współpraca z kontrolą państwową, finansową i bankową oraz władzami, powołanymi do ścigania przestępstw. - Organizacja i funkcjonowanie kontroli wewnętrznej w Ministerstwie Przemysłu Chemicznego oraz w przedsiębiorstwach i instytucjach podległych.

Monitor Polski

M.P.1951.A-61.814

Akt utracił moc
Wersja od: 16 lipca 1951 r.

VII.

Współpraca z kontrolą państwową, finansową i bankową oraz władzami, powołanymi do ścigania przestępstw.

§  36.
Najwyższa Izba Kontroli koordynuje działalność organów kontroli wewnętrznej z działalnością własną i z działalnością organów kontroli społecznej rad narodowych.

Z tego tytułu Najwyższa Izba Kontroli jest uprawniona do udzielania kontroli wewnętrznej wiążących wytycznych co do opracowywania okresowych planów kontroli, wprowadzania do ustalonych już planów poprawek i uzupełnień, zlecania kontroli dorywczych nie przewidzianych w planach kontroli wewnętrznej, a ponadto do sumowania i oceny wyników kontroli przeprowadzonych przez organa kontroli wewnętrznej.

Organa kontroli wewnętrznej współpracują z Najwyższą Izbą Kontroli (N.I.K.) przez:

1)
nadsyłanie przez organa kontroli, podległe Ministerstwu Przemysłu Chemicznego, do organów N.I.K. okresowych planów pracy, okresowych sprawozdań z czynności oraz sprawozdań z kontroli w sprawach o szczególnym znaczeniu dla interesów Państwa, a także na żądanie N.I.K. i jej delegatur - wszelkich materiałów z dokonanych czynności kontrolnych. Formy i terminy składania planów kontroli okresowych sprawozdań z działalności organów kontroli wewnętrznej oraz tryb zlecania przez N.I.K. przeprowadzania kontroli dorywczych ustala instrukcja Prezesa N.I.K., wydana w porozumieniu z Prezesem Rady Ministrów;
2)
powiadamianie przez wszystkie organa kontroli wewnętrznej delegatur N.I.K. o rozpoczęciu kontroli w terenie;
3)
udział we wspólnych kontrolach:
a)
inicjowanych przez Najwyższą Izbę Kontroli i przeprowadzanych pod kierownictwem przedstawicieli N I.K. w zespołach złożonych z przedstawicieli N.I.K. i kontroli wewnętrznej lub N.I.K., kontroli wewnętrznej i kontroli społecznej rad narodowych,
b)
inicjowanych przez Najwyższą Izbę Kontroli i przeprowadzanych w zespołach złożonych z przedstawicieli kontroli wewnętrznej i kontroli społecznej rad narodowych lub kontroli wewnętrznej różnych resortów albo kontroli wewnętrznej i kontroli finansowej banków państwowych;
4)
udział we wspólnych naradach i konferencjach organów kontroli wewnętrznej, finansowej, banków państwowych i społecznej rad narodowych pod kierownictwem Najwyższej Izby Kontroli.
§  37.
Departament Kontroli porozumiewa się z Ministerstwem Finansów oraz właściwymi państwowymi bankami w celu koordynacji kontroli i wykorzystuje materiał, uzyskany przez te instytucje w związku z przeprowadzoną przez nie kontrolą finansową przedsiębiorstw.

Do wyników kontroli związanych z wykonywaniem budżetu stosuje się odpowiednio § 31.

§  38.
Organa kontroli obowiązane są na żądanie Najwyższej Izby Kontroli i jej delegatur dostarczać im wszelkich materiałów z dokonywanych czynności kontrolnych bez specjalnego upoważnienia Departamentu Kontroli.

Organa kontroli obowiązane są na żądanie władz powołanych do ścigania przestępstw (jak: władze sądowe i prokuratorskie, delegatury Komisji Specjalnej do Walki z Nadużyciami i Szkodnictwem Gospodarczym, urzędy bezpieczeństwa publicznego) dostarczać im bez specjalnego upoważnienia Departamentu Kontroli wszelkich materiałów, dotyczących przestępstw w tych przypadkach, kiedy wymienione władze prowadzą dochodzenia w sprawach wykrytych w związku z dokonywaną kontrolą.