Rozdział 5 - Dokumentacja, sprawozdawczość i postępowanie pokontrolne. - Organizacja i funkcjonowanie kontroli wewnętrznej w Ministerstwie Przemysłu Chemicznego oraz w przedsiębiorstwach i instytucjach podległych.

Monitor Polski

M.P.1951.A-61.814

Akt utracił moc
Wersja od: 16 lipca 1951 r.

V.

Dokumentacja, sprawozdawczość i postępowanie pokontrolne.

§  26.
W wyniku swych czynności inspektorzy kontroli sporządzają protokoły z kontroli i sprawozdania pokontrolne. Jeden egzemplarz protokołu powinien być pozostawiony w jednostce kontrolowanej. Protokoły z kontroli, dwustronnie podpisane, stanowią stwierdzenie faktów, ujawnionych w toku kontroli. Do protokołu jednostka kontrolowana ma prawo wpisać zastrzeżenia. W razie braku zastrzeżeń powinna być o tym poczyniona wzmianka w protokole.
§  27.
Sprawozdania pokontrolne zawierają analizę i ocenę stwierdzonego protokołem stanu faktycznego, ustalenie odpowiedzialności i omówienie okoliczności, mających wpływ na stan organizacji, administracji, gospodarki i funkcjonowania jednostek kontrolowanych, jak również wnioski co do poprawy stwierdzonego stanu faktycznego oraz co do sposobu odzyskania strat i ukarania winnych.
§  28.
Organa kontroli kierują wnioski do władzy przełożonej jednostki kontrolowanej bądź do kierownika jednostki kontrolowanej, a na podstawie tych wniosków władze przełożone lub kierownik wydają zarządzenia, za które ponoszą pełną odpowiedzialność. Organa kontroli mają prawo domagać się terminowego powiadomienia o wydanych zarządzeniach i o ich wykonaniu, co nie dotyczy wniosków kierowanych do władzy naczelnej.
§  29.
Organa kontroli mogą występować z wnioskami pokontrolnymi jedynie do władz równego lub niższego szczebla. W razie potrzeby bezpośredniego wystąpienia do władz wyższego szczebla wnioskujący organ kontroli powinien zwrócić się o dokonanie wystąpienia do organu kontroli wyższego stopnia. W razie nieuwzględnienia wniosków kontroli przez władze równego lub niższego szczebla rozstrzyga władza wyższego szczebla.
§  30.
W razie rozbieżności zdań między kierownikiem organu kontroli a władzą administracyjną w związku z wydaniem lub wykonaniem zarządzeń pokontrolnych kierownikowi organu kontroli służy prawo odwołania się do kierownika organu kontroli wyższego stopnia. Kierownik organu kontroli wyższego stopnia decyduje wówczas o przedstawieniu sprawy do rozstrzygnięcia swemu zwierzchnikowi.

Jeżeli władza administracyjna wyda zarządzenie, wynikające z wniosków kontroli lub w sprawie sprawowania kontroli, mimo sprzeciwu kierownika organu kontroli zarządzenie to powinno być wykonane, ale kierownik organu kontroli obowiązany jest niezwłocznie zawiadomić o tym kierownika wyższego stopnia kontroli.

§  31.
Odpisy swych ważniejszych wystąpień oraz sprawozdania okresowe z własnej działalności organa kontroli kierują do organów kontroli wyższego stopnia. Wyniki kontroli, związane z wykonywaniem budżetu, organa kontroli przesyłają do wiadomości Komisji Oszczędnościowej w Ministerstwie Finansów za pośrednictwem Departamentu Kontroli w Ministerstwie Przemysłu Chemicznego, któremu przesyłają bezpośrednio sprawozdania.
§  32.
Na podstawie wyników kontroli własnego organu kontroli oraz sprawozdań z działalności niższych organów kontroli dyrektor Departamentu Kontroli w Ministerstwie Przemysłu Chemicznego przedstawia Ministrowi roczne i kwartalne sprawozdania z działalności i wyników kontroli w całokształcie administracji resortu.