Organizacja i funkcjonowanie kontroli wewnętrznej w Ministerstwie Handlu Wewnętrznego oraz w urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach podległych, wydane w porozumieniu z Prezesem Najwyższej Izby Kontroli na wniosek Ministra Handlu Wewnętrznego.
M.P.1950.A-105.1323
Akt utracił mocZARZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 21 listopada 1949 r.
o organizacji i funkcjonowaniu kontroli wewnętrznej w Ministerstwie Handlu Wewnętrznego oraz w urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach podległych, wydane w porozumieniu z Prezesem Najwyższej Izby Kontroli na wniosek Ministra Handlu Wewnętrznego.
Postanowienia ogólne.
Postanowienia ogólne.
Organizacja kontroli.
Organizacja kontroli.
Władze administracji zespolonej na szczeblu II i I instancji nie posiadają odrębnych organów kontroli. Kontrolę tę wykonywa wydział (inspektorat) kontroli przy wojewodzie (staroście).
Zakres działania organów kontroli.
Zakres działania organów kontroli.
Odpisy wydanych zarządzeń i orzeczeń winny być nadesłane właściwym organom Najwyższej Izby Kontroli.
Dyrektorowi Departamentu Kontroli, wicedyrektorom Departamentu Kontroli, dyrektorom biur kontroli, głównym inspektorom kontroli (względnie kierownikom ekspozytur, biur i inspektoratów kontroli) przysługuje prawo przeprowadzania kontroli bez obowiązku okazywania delegacji, a tylko na podstawie legitymacji służbowej.
Dyrektor Departamentu Kontroli może powoływać rzeczoznawców i spoza grona pracowników, wymienionych w ust. 1.
Powyższe stosuje się odpowiednio do uprawnień organów kontroli niższych stopni wobec władz, urzędów, instytucji i przedsiębiorstw ich stopnia.
Planowanie kontroli.
Planowanie kontroli.
Kierownicy komórek organizacyjnych Ministerstwa Handlu Wewnętrznego oraz instytucji i przedsiębiorstw typu centralnego zgłaszają Dyrektorowi Departamentu Kontroli swoje wnioski i uwagi do okresowych planów kontroli.
Niezależnie od tego każdy organ kontroli (oprócz Departamentu Kontroli) przedstawia swój plan kontroli kierownikowi organu kontroli wyższego stopnia, który jest uprawniony wnosić do planu poprawki, wynikające z potrzeby wzajemnego uzgodnienia kontroli różnych stopni, jak również niezbędne uzupełnienia do planu.
Poprawki te i uzupełnienia są dla organu kontroli niższego stopnia wiążące.
Dokumentacja, sprawozdawczość i postępowanie pokontrolne.
Dokumentacja, sprawozdawczość i postępowanie pokontrolne.
Sprawozdania pokontrolne zawierają analizę i ocenę stwierdzonego protokółem stanu faktycznego, ustalenie odpowiedzialności i omówienie okoliczności mających wpływ na stan organizacji, administracji, gospodarki i funkcjonowania jednostek kontrolowanych, jak również wnioski co do poprawy stwierdzonego stanu faktycznego oraz co do sposobu odzyskania strat i ukarania winnych.
Sprawozdanie pokontrolne podpisuje tylko inspektor przeprowadzający kontrolę i przedstawia je organowi kontroli, który zlecił kontrolę.
Organa kontroli mają prawo domagać się terminowego powiadomienia o wydanych zarządzeniach i o ich wykonaniu, co nie dotyczy wniosków, kierowanych do władzy naczelnej.
W razie nieuwzględnienia wniosków organu kontroli przez władze równego lub niższego szczebla, rozstrzyga wspólny przełożony.
Jeżeli zwierzchnia władza organów kontroli wyda zarządzenie wynikające z wniosków kontroli lub w sprawie sprawowania kontroli mimo sprzeciwu kierownika tego organu kontroli, zarządzenie to winno być wykonane, ale kierownik organu kontroli obowiązany jest niezwłocznie donieść o tym kierownikowi wyższego stopnia kontroli.
Współdziałanie kontroli wewnętrznej z innymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Handlu Wewnętrznego.
Współdziałanie kontroli wewnętrznej z innymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Handlu Wewnętrznego.
Zadaniem tych konferencji winno być:
Protokóły ze zjazdów i konferencji winny być przedkładane Departamentowi Kontroli Ministerstwa Handlu Wewnętrznego.
Współpraca z kontrolą państwową, skarbową i bankową oraz z władzami, powołanymi do ścigania przestępstw.
Współpraca z kontrolą państwową, skarbową i bankową oraz z władzami, powołanymi do ścigania przestępstw.
Z tego tytułu Najwyższa Izba Kontroli jest uprawniona udzielać kontroli wewnętrznej wytycznych, co do opracowywania okresowych planów kontroli, wprowadzać do ustalonych już planów poprawki i uzupełnienia, zlecać kontrole dorywcze nieprzewidziane w planach kontroli wewnętrznej, a ponadto sumować i oceniać wyniki kontroli, przeprowadzonych pracz organa kontroli wewnętrznej.
Organa kontroli współpracują z Najwyższą Izbą Kontroli przez:
Wyniki kontroli, związanych z wykonywaniem budżetu, Departament Kontroli przesyła do wiadomości Komisji Oszczędnościowej w Ministerstwie Skarbu.
Organa kontroli wewnętrznej obowiązane są na żądanie władz powołanych do ścigania przestępstw (jak: władze sądowe, delegatury Komisji Specjalnej do Walki z Nadużyciami i Szkodnictwem Gospodarczym, Urzędy Bezpieczeństwa Publicznego) dostarczać im bez specjalnego upoważnienia Departamentu Kontroli wszelkich materiałów dotyczących przestępstw w tych wypadkach, kiedy wymienione władze prowadzą dochodzenie w sprawach, wykrytych w związku z dokonywaną kontrolą.
O wykonaniu żądania organa kontroli wewnętrznej zawiadamiają niezwłocznie Departament Kontroli.
Współpraca z kontrolą społeczną.
Współpraca z kontrolą społeczną.
Organa kontroli wewnętrznej doręczają radzie narodowej odpisy protokółów z kontroli, przeprowadzonych przy współudziale przedstawicieli rady narodowej, na obszarze właściwości terytorialnej rady narodowej.
Poza tym organa kontroli wewnętrznej powiadamiają prezydia rad narodowych o usunięciu uchybień, stwierdzonych w wyniku kontroli, przeprowadzonej z udziałem przedstawicieli rady narodowej lub na jej wniosek.
Powoływanie, odwoływanie i przenoszenie pracowników organów kontroli.
Powoływanie, odwoływanie i przenoszenie pracowników organów kontroli.
Wszystkich naczelników wydziałów, kierowników referatów, dyrektorów biur, głównych inspektorów kontroli, inspektorów kontroli i im równorzędnych powołuje, odwołuje i przenosi Minister Handlu Wewnętrznego.
Wnioski Dyrektora Departamentu w sprawach dotyczących powoływania, odwoływania i przenoszenia inspektorów kontroli, wymienionych w ust. 2, winny być uzgodnione z Dyrektorem Departamentu Kadr i Komisją Kwalifikacyjną przy Radzie Państwa.
Inspektorom kontroli nie można również powierzać żadnych funkcji administracyjnych w jednostkach, w skład których wchodzą.
O odchyleniach od powyższych zasad decyduje Komisja Kwalifikacyjna przy Radzie Państwa, do której należy w tych sprawach kierować odpowiednio uzasadnione wnioski za pośrednictwem Departamentu Kontroli Ministerstwa Handlu Wewnętrznego.
Postanowienia końcowe.
Postanowienia końcowe.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »