Organizacja i funkcjonowanie kontroli wewnętrznej w Ministerstwie Przemysłu Lekkiego oraz urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach podległych.
M.P.1950.A-92.1139
Akt utracił mocZARZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 26 czerwca 1950 r.
o organizacji i funkcjonowaniu kontroli wewnętrznej w Ministerstwie Przemysłu Lekkiego oraz urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach podległych, wydane w porozumieniu z Prezesem Najwyższej Izby Kontroli na wniosek Ministra Przemysłu Lekkiego.
Postanowienia ogólne.
Postanowienia ogólne.
Określenia te winny być używane we wszystkich przepisach, zarządzeniach, instrukcjach, regulaminach, okólnikach itp. Ministerstwa Przemysłu Lekkiego w odróżnieniu od czynności inspekcji, wykonywanych przez fachowe organa nadzoru (§ 3).
Organa te w uzasadnionych wypadkach mogą przeprowadzać w jednostce organizacyjnej, w skład której wchodzą, kontrole dorywcze na zlecenie kierownika jednostki organizacyjnej lub organu kontroli wyższego stopnia.
Organizacja kontroli.
Organizacja kontroli.
Minister Przemysłu Lekkiego po zasięgnięciu opinii Biura Kontroli i Nadzoru Prezydium Rady Ministrów oraz po uzgodnieniu z Ministrem Finansów i Prezesem Najwyższej Izby Kontroli ustala etaty osobowe poszczególnych organów kontroli wewnętrznej.
W razie konieczności - przy zachowaniu powyższego trybu - mogą być utworzone ekspozytury terytorialne Biur Kontroli i Głównych Inspektoratów Kontroli.
W powołanych w przyszłości urzędach, instytucjach i przedsiębiorstwach o dwu- i trzystopniowej strukturze organizacyjnej - będą tworzone organa kontroli wewnętrznej na podstawie każdorazowego zarządzenia Ministra Przemysłu Lekkiego, wydanego za zgodą Prezesa Rady Ministrów i Prezesa Najwyższej Izby Kontroli.
Zakres działania organów kontroli.
Zakres działania organów kontroli.
Departament Kontroli jest powołany do planowej i systematycznej kontroli oraz do doraźnego badania i sprawdzania wykonawstwa z zakresu organizacji, administracji, gospodarki i rzeczowej działalności jednostek (urzędów, instytucji, zakładów i przedsiębiorstw) typu centralnego i na szczeblu bezpośrednio niższym.
Kontrolę pozostałych jednostek przeprowadza w zasadzie wyrywkowo lub w razie konieczności;
Kontrolę pozostałych jednostek przeprowadzają w zasadzie wyrywkowo lub w razie konieczności;
Każdy organ kontroli wyższego stopnia powołany jest do instruowania, normowania, koordynowania, nadzorowania oraz do kontrolowania działalności podległych mu niższych organów kontroli wewnętrznej.
Odpisy wydanych zarządzeń i orzeczeń winny być nadsyłane do właściwych organów Najwyższej Izby Kontroli.
Organa kontroli mają prawo wzywania świadków, biegłych i osób interesowanych, w myśl przepisów o postępowaniu administracyjnym.
Powyższe stosuje się odpowiednio do uprawnień organów kontroli niższych stopni wobec urzędów, instytucji i przedsiębiorstw ich stopnia.
Planowanie kontroli.
Planowanie kontroli.
Kierownicy komórek organizacyjnych Ministerstwa Przemysłu Lekkiego oraz instytucji i przedsiębiorstw typu centralnego zgłaszają Dyrektorowi Departamentu Kontroli swoje wnioski i uwagi do okresowych planów kontroli.
Niezależnie od tego każdy organ kontroli (oprócz Departamentu Kontroli Ministerstwa) przedstawia swój plan kontroli kierownikowi organu kontroli wyższego stopnia, który jest uprawniony wnosić do planu poprawki wynikające z potrzeby wzajemnego uzgadniania kontroli różnych stopni, jak również niezbędne uzupełnienia do planu. Poprawki te i uzupełnienia są dla organu kontroli niższego stopnia wiążące.
Dokumentacja, sprawozdawczość i postępowanie pokontrolne.
Dokumentacja, sprawozdawczość i postępowanie pokontrolne.
Do protokołu władza kontrolowana ma prawo wpisać zastrzeżenia lub nadesłać dodatkowe wyjaśnienia w ustalonym terminie. W razie braku zastrzeżeń winna być o tym poczyniona wzmianka w protokole.
Sprawozdania pokontrolne podpisuje tylko inspektor przeprowadzający kontrolę i przedstawia je organowi kontroli, który zlecił kontrolę.
W razie nieuwzględnienia wniosków organu kontroli przez władze równego lub niższego szczebla rozstrzyga wspólny przełożony.
Wyniki kontroli, związane z wykonywaniem budżetu, organa kontroli przesyłają do wiadomości Komisji Oszczędnościowej w Ministerstwie Finansów za pośrednictwem Departamentu Kontroli Ministerstwa Przemysłu Lekkiego, któremu przesyłają bezpośrednio sprawozdania.
Współdziałanie kontroli wewnętrznej z innymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Przemysłu Lekkiego.
Współdziałanie kontroli wewnętrznej z innymi komórkami organizacyjnymi Ministerstwa Przemysłu Lekkiego.
Zadaniem tych konferencji winno być:
Protokoły ze zjazdów i konferencji winny być przedkładane Departamentowi Kontroli Ministerstwa Przemysłu Lekkiego.
Współpraca z kontrolą państwową, skarbową i bankową oraz władzami powołanymi do ścigania przestępstw.
Współpraca z kontrolą państwową, skarbową i bankową oraz władzami powołanymi do ścigania przestępstw.
Z tego tytułu Najwyższa Izba Kontroli jest uprawniona do udzielania kontroli wewnętrznej wiążących wytycznych co do opracowywania okresowych planów kontroli, wprowadzania do ustalonych już planów poprawek i uzupełnień, zlecania kontroli dorywczych, nieprzewidzianych w planach kontroli wewnętrznej, a ponadto do sumowania i oceny wyników kontroli, przeprowadzonych przez organa kontroli wewnętrznej.
Formy i terminy składania planów kontroli i okresowych sprawozdań z działalności organów kontroli wewnętrznej oraz tryb zlecania przez Najwyższą Izbę Kontroli przeprowadzania kontroli dorywczych ustala instrukcja Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, wydana w porozumieniu z Prezesem Rady Ministrów;
Współpraca z kontrolą społeczną.
Współpraca z kontrolą społeczną.
Dla umożliwienia radzie narodowej powzięcia decyzji co do udziału w komisyjnej kontroli, inspektorzy kontroli wewnętrznej obowiązani są zawiadamiać właściwą radę o rozpoczęciu kontroli.
Nie dotyczy to kontroli doraźnych dla zbadania określonych spraw przeprowadzanych z inicjatywy organów kontroli wewnętrznej.
Organa kontroli wewnętrznej doręczają radzie narodowej odpisy protokołów z kontroli przeprowadzanych z udziałem przedstawicieli rady narodowej.
Poza tym organa kontroli wewnętrznej powiadamiają prezydia rad narodowych o usunięciu uchybień, stwierdzonych w wyniku kontroli przeprowadzonej z udziałem przedstawicieli rady narodowej.
Koordynowanie współpracy kontroli wewnętrznej z kontrolą społeczną należy do Najwyższej Izby Kontroli.
Powoływanie, odwoływanie i przenoszenie pracowników organów kontroli.
Powoływanie, odwoływanie i przenoszenie pracowników organów kontroli.
Wszystkich naczelników wydziałów, kierowników samodzielnych referatów, dyrektorów biur, kierowników inspektoratów kontroli (głównych inspektorów), inspektorów kontroli i im równorzędnych - powołuje, odwołuje i przenosi Minister Przemysłu Lekkiego na wniosek Dyrektora Departamentu Kontroli, uzgodniony z Dyrektorem Departamentu Kadr z zachowaniem kompetencji Komisji Kwalifikacyjnej przy Radzie Państwa.
Inspektorom kontroli nie można również powierzać żadnych funkcji administracyjnych w jednostkach, w skład których wchodzą.
O odchyleniach od powyższych zasad decyduje Komisja Kwalifikacyjna przy Radzie Państwa, do której należy w tych sprawach kierować odpowiednio uzasadnione wnioski za pośrednictwem Departamentu Kontroli Ministerstwa Przemysłu Lekkiego.
Postanowienia końcowe.
Postanowienia końcowe.
Równocześnie traci moc obowiązującą w stosunku do Ministerstwa Przemysłu Lekkiego zarządzenie Ministra Przemysłu i Handlu z dnia 4 czerwca 1948 r., wydane w porozumieniu z Dyrektorem Biura Kontroli przy Radzie Państwa w sprawie organizacji i funkcjonowania kontroli wewnętrznej w Ministerstwie Przemysłu i Handlu i urzędach, instytucjach oraz przedsiębiorstwach podległych Ministrowi Przemysłu i Handlu.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »