Opłata od przewozu wykonywanego na obszarze Polski samochodami ciężarowymi i autobusami zarejestrowanymi za granicą.

Monitor Polski

M.P.1972.47.256

Akt utracił moc
Wersja od: 20 października 1972 r.

UCHWAŁA Nr 258
RADY MINISTRÓW
z dnia 3 października 1972 r.
w sprawie opłaty od przewozu wykonywanego na obszarze Polski samochodami ciężarowymi i autobusami zarejestrowanymi za granicą.

Na podstawie art. 24 ust. 6 dekretu z dnia 20 maja 1955 r. o niektórych podatkach i opłatach terenowych (Dz. U. z 1963 r. Nr 16, poz. 87 oraz z 1965 r. Nr 46, poz. 288 i Nr 51, poz. 316) uchwala się, co następuje:
Uchwala określa wysokość opłaty od środków transportowych pobieranej z tytułu przewozu wykonywanego zarejestrowanymi za granicą samochodami ciężarowymi i autobusami, z przyczepami lub bez przyczep, wprowadzonymi czasowo do ruchu drogowego na obszarze Polski, zwanej dalej "opłatą od przewozu", zasady ustalania tej opłaty oraz tryb i organy właściwe do jej obliczania i poboru.
1.
Opłatę od przewozu wykonywanego samochodem ciężarowym pobiera się w następującej wysokości:
Lp.Ładowność samochodu ciężarowego łącznie z przyczepąOpłata od przewozu wykonanego w czasie każdego jednorazowego pobytu samochodu ciężarowego na obszarze Polski
1do 10 ton włącznie200 zł
2ponad 10 ton do 15 ton włącznie300 zł
3ponad 15 ton do 20 ton włącznie400 zł
4ponad 20 ton do 25 ton włącznie600 zł
5ponad 25 ton800 zł
2.
W razie wykonywania przewozów samochodem ciężarowym, którego nacisk osi lub wymiary z ładunkiem lub bez ładunku przekraczają określone niżej wielkości, stawki opłaty przewidziane w ust. 1 podwyższa się o:
1)
200 zł - jeżeli nacisk jednej osi wynosi ponad 10 ton do 12 ton włącznie albo jeżeli nacisk dwóch osi sąsiednich o rozstawie nie mniejszym niż 1 m i nie większym niż 2 m, zwanych dalej "tandemem", wynosi ponad 16 ton do 20 ton włącznie,
2)
400 zł - jeżeli nacisk jednej osi wynosi ponad 12 ton do 15 ton włącznie albo jeżeli nacisk tandemu wynosi ponad 20 ton do 24 ton włącznie,
3)
800 zł - jeżeli nacisk jednej osi wynosi ponad 15 ton albo jeżeli nacisk tandemu wynosi ponad 24 tony,
4)
200 zł - jeżeli szerokość samochodu ciężarowego wynosi ponad 2,5 m do 3,2 m włącznie,
5)
400 zł - jeżeli szerokość samochodu ciężarowego wynosi ponad 3,2 m do 4,5 m włącznie,
6)
800 zł - jeżeli szerokość samochodu ciężarowego wynosi ponad 4,5 m.
3.
W razie jednoczesnego przekroczenia norm nacisku osi i szerokości samochodu ciężarowego podwyżki stawek opłaty stosuje się łącznie.
4.
Opłatę ustaloną zgodnie z ust. 2 i 3:
1)
obniża się o 50%, jeżeli długość drogi przewozu nie przekracza 100 km,
2)
podwyższa się o 20%, jeżeli długość drogi przewozu wynosi ponad 300 km do 600 km włącznie,
3)
podwyższa się o 50%, jeżeli długość drogi przewozu przekracza 600 km.
5.
Opłatę ustaloną zgodnie z ust. 2, 3 i 4 podwyższa się dodatkowo o 50%, jeżeli przewóz wykonywany jest w okresie od 1 listopada do 30 kwietnia.
6.
Niezależnie od opłaty ustalonej zgodnie z ust. 2-5 pobiera się dodatkowo należności z tytułu kosztów zbadania i przygotowania trasy przejazdów, pilotowania samochodu ciężarowego i innych kosztów powstałych w związku z przewozem.
Opłatę od przewozu wykonywanego autobusami pobiera się w następującej wysokości:
Lp.Liczba miejsc siedzących w autobusie łącznie z przyczepąOpłata od przewozu wykonanego w czasie każdego jednorazowego pobytu autobusu na obszarze Polski
1do 15 włącznie 30 zł
2od 16 do 30 włącznie 60 zł
3od 31 do 50 włącznie100 zł
4powyżej 50120 zł
1.
Wartość jednego złotego opłaty od przewozu wynosi 0,222168 grama czystego złota.
2.
Przeliczenie opłaty na walutę płatności następuje zgodnie z ustaleniami obowiązującej tabeli kursów Narodowego Banku Polskiego - kursy podstawowe.
Minister Komunikacji, w porozumieniu z Ministrem Finansów oraz - odpowiednio do ich właściwości - z Ministrem Handlu Zagranicznego lub Ministrem Żeglugi, może ustalać opłatę od przewozu obniżoną lub zryczałtowaną w stosunku do stawek określonych w § 2 ust. 1 i w § 3.
1.
Opłatę od przewozu pobiera urząd celny na drogowym przejściu granicznym lub Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce z siedzibą w Warszawie, otrzymując 3% od kwoty pobranej opłaty.
2.
Szczegółowe zasady i tryb wykorzystywania środków otrzymywanych w wysokości 3% od kwoty pobranej opłaty od przewozu ustali Minister Komunikacji dla Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce, a Minister Handlu Zagranicznego dla urzędów celnych.
Szczegółowe zasady i sposób obliczania, poboru i kontroli uiszczenia opłaty od przewozu ustalą Ministrowie Komunikacji i Handlu Zagranicznego w porozumieniu z Ministrem Finansów.
Tracą moc:
1)
uchwała nr 212 Rady Ministrów z dnia 18 sierpnia 1967 r. w sprawie opłaty od przewozu wykonywanego na obszarze Polski samochodami ciężarowymi zarejestrowanymi za granicą (Monitor Polski Nr 49, poz. 243),
2)
zarządzenie Ministra Komunikacji z dnia 8 grudnia 1967 r. w sprawie obniżenia i zryczałtowania opłaty od przewozu wykonywanego na obszarze Polski samochodami ciężarowymi zarejestrowanymi za granicą (Monitor Polski z 1967 r. Nr 68, poz. 337 i z 1969 r. Nr 25, poz. 194).
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1973 r.