ONZ-Polska. Porozumienie dotyczące utworzenia i funkcjonowania Europejskiego Regionalnego Centrum Ekohydrologii w Łodzi, w Polsce, pod auspicjami UNESCO. Paryż.2006.03.08.

Monitor Polski

M.P.2008.67.593

Akt utracił moc
Wersja od: 26 sierpnia 2006 r.

POROZUMIENIE
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Organizacją Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO) dotyczące utworzenia i funkcjonowania Europejskiego Regionalnego Centrum Ekohydrologii w Łodzi, w Polsce, pod auspicjami UNESCO,
podpisane w Paryżu dnia 8 marca 2006 r.

POROZUMIENIE

między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Organizacją Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO) dotyczące utworzenia i funkcjonowania Europejskiego Regionalnego Centrum Ekohydrologii w Łodzi, w Polsce, pod auspicjami UNESCO

Mając na uwadze fakt, iż Konferencja Ogólna UNESCO, na 33-ej sesji, podjęła decyzję o utworzeniu Europejskiego Regionalnego Centrum Ekohydrologii (dalej zwanego "Centrum") w Łodzi, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pod auspicjami UNESCO,

Mając na uwadze fakt, iż Rząd Rzeczypospolitej Polskiej przyczynił się i jest gotów do podjęcia dalszych kroków do utworzenia i funkcjonowania Centrum na terytorium Polski,

Doceniając istotne kroki już podjęte przez Polską Akademię Nauk w celu utworzenia Centrum oraz zapewnienia niezbędnych warunków do jego właściwego funkcjonowania w ramach Polskiej Akademii Nauk,

Odnotowawszy również z uznaniem gotowość Uniwersytetu Łódzkiego do zaangażowania się, zarówno materialnie jak i w inny sposób, w utworzenie i funkcjonowanie Centrum,

Pragnąc ustalić warunki i sposoby współpracy zarówno w zakresie utworzenia, jak i prowadzenia działalności Centrum,

Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury, dalej zwana "UNESCO" oraz Rząd Rzeczypospolitej Polskiej, dalej zwany "Rządem",

uzgodniły, co następuje:

Utworzenie

Rząd zobowiązuje się do podjęcia, we współpracy z Polską Akademią Nauk, będącą naukową instytucją państwową oraz z innymi partnerami, wszelkich niezbędnych działań zmierzających do utworzenia Centrum pod auspicjami UNESCO w Polsce, zgodnie z zapisami niniejszego Porozumienia i odnośnego prawodawstwa polskiego.

Status prawny

1.
Centrum, zlokalizowane w Łodzi, w Polsce, będzie utworzone i będzie działać zgodnie z polskim prawem w ramach Polskiej Akademii Nauk, która jest naukową instytucją państwową, jako międzynarodowy instytut Polskiej Akademii Nauk.
2.
Postanowienia określone w niniejszym Porozumieniu stanowią również zasadnicze elementy Statutu Centrum, który stanowi integralną część Porozumienia, z uwzględnieniem niezbędnych zmian.
3.
Centrum będzie miało osobowość i zdolność prawną niezbędną do wykonywania jego funkcji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
4.
Centrum będzie niezależną instytucją działającą w ramach Polskiej Akademii Nauk, ustanowioną zgodnie z odnośnym prawodawstwem polskim, z którą będą mogły współpracować UNESCO i państwa członkowskie UNESCO w danym regionie.

Cele i funkcje

1.
Cele Centrum są następujące:
(a)
rozwijanie ekohydrologii poprzez prowadzenie badań naukowych, publikacje, współpracę międzynarodową;
(b)
rozwijanie międzynarodowej współpracy i kontaktów oraz tworzenie platformy dla wymiany informacji naukowych dotyczących Ekohydrologii i Zintegrowanego Zarządzania Wodami (IWM), pomiędzy instytucjami na całym świecie w ramach Międzynarodowego Programu Hydrologicznego (IHP) UNESCO;
(c)
prowadzenie działalności doradczej, udzielanie informacji technicznej oraz prowadzenie szkoleń jako podstawy rozwijania i wdrażania nowych zintegrowanych metod rekultywacji i zarządzania zasobami wodnymi;
(d)
rozwój sieci centrów demonstracyjnych w celu wdrażania koncepcji ekohydrologii, dla poprawy jakości zasobów wodnych, kreowania pozytywnej społeczno-gospodarczej reakcji oraz zapewnienia odpowiednich korzyści płynących z użytkowania ekosystemów;
(e)
promowanie wysoko zaawansowanych badań ekohydrologicznych, systemów monitoringu i modelowania, jak również przekazywanie wiedzy i jej wdrażanie w celu osiągnięcia dobrego stanu ekologicznego wód i wdrażania Ramowej Dyrektywy Wodnej Parlamentu Europejskiego i Rady (2000/60/EC) oraz innych przepisów prawa UE dotyczących środowiska;
(f)
promowanie wzrostu świadomości społecznej w zakresie zastosowania ekohydrologii dla zintegrowanego zarządzania zasobami wodnymi, uwzględniając: społeczeństwo, organizacje pozarządowe i administrację rządową na poziomach krajowym i regionalnym;
(g)
rozbudowywanie potencjału i zaplecza dla działalności szkoleniowej, edukacji, upowszechniania i popularyzacji osiągnięć naukowych.
2.
Centrum będzie miało następujące funkcje:
(a)
prowadzenie eksperymentalnych i teoretycznych badań naukowych;
(b)
prowadzenie działalności edukacyjnej i kursów szkoleniowych;
(c)
uczestnictwo w sieci UNESCO-IHP jako punkt skupiający działania w zakresie ekohydrologii w regionie oraz wspieranie międzynarodowych działań IHP;
(d)
tworzenie oraz wzmacnianie na poziomie międzynarodowym sieci instytucjonalnych i informacyjnych w celu wymiany informacji naukowej, technicznej oraz w zakresie planowania;
(e)
współpracę z administracją rządową, organizacjami pozarządowymi, instytucjami, podmiotami zarządzającymi finansami i podejmującymi decyzje w celu wykorzystania wyników badań naukowych w praktyce;
(f)
upowszechnianie wiedzy ekohydrologicznej poprzez publikacje, organizowanie spotkań, seminariów i konferencji naukowych;
(g)
promowanie edukacji ekologicznej oraz zwiększanie świadomości społecznej w zakresie wzajemnych powiązań pomiędzy systemami wodnymi a różnorodnością biologiczną i zrównoważonym rozwojem.
3.
Centrum będzie zmierzało do osiągnięcia powyższych celów i wypełnienia powyższych funkcji w ścisłej współpracy z IHP i innymi centrami wodnymi pod auspicjami UNESCO.

Zaplecze

Rząd poświadcza UNESCO, że otrzymał z Polskiej Akademii Nauk gwarancję, iż zapewni ona siedzibę i podstawowe wyposażenie niezbędne do założenia i funkcjonowania Centrum.

Finansowanie

1.
Działalność Centrum będzie finansowana z następujących źródeł:
(a)
środków Rządu przewidzianych w budżecie Państwa na naukę, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi;
(b)
środków przewidzianych w tym celu w części budżetu Państwa - "Polska Akademia Nauk";
(c)
środków UNESCO, zgodnie z odpowiednimi decyzjami jej organów zarządzających dotyczącymi programu i budżetu UNESCO;
(d)
opłat wnoszonych przez inne instytucje biorące udział w pracach Centrum;
(e)
opłat za realizację projektów badawczych lub za usługi wykonywane przez Centrum w ramach opracowań, ocen, konsultacji i innych działań związanych z programami i projektami dotyczącymi zarządzania zasobami wody i ochrony środowiska;
(f)
innych darowizn, grantów, spadków i zapisów, zgodnych z prawem i zaakceptowanych przez Centrum.
2.
Rząd, Polska Akademia Nauk i UNESCO będą współpracować w celu pozyskania dodatkowych środków finansowych na działalność Centrum.

Struktura organizacyjna

W skład struktury organizacyjnej Centrum wchodzą:

(a)
Zarząd;
(b)
Dyrektor;
(c)
zakłady badawcze;
(d)
Sekretariat.

Zarząd

1.
Centrum jest administrowane przez Zarząd, w którego skład wchodzą:
(a)
przedstawiciel Prezesa Polskiej Akademii Nauk, który będzie pełnił z urzędu funkcję Przewodniczącego Zarządu;
(b)
przedstawiciel Dyrektora Generalnego UNESCO;
(c)
przedstawiciel Rządu Rzeczypospolitej Polskiej;
(d)
przedstawiciel Rektora Uniwersytetu Łódzkiego;
(e)
trzech (3) członków zaproponowanych przez region I IHP (Europa Zachodnia) podlegających zatwierdzeniu przez Radę IHP;
(f)
trzech (3) członków zaproponowanych przez region II IHP (Europa Wschodnia) podlegających zatwierdzeniu przez Radę IHP;
(g)
do czterech (4) ekspertów znanych na arenie międzynarodowej wyznaczonych przez Polską Akademię Nauk w konsultacji z Dyrektorem Generalnym UNESCO;
(h)
przedstawiciele innych odpowiednich centrów działających pod auspicjami UNESCO, którym Zarząd przyznał takie stanowisko.
2.
Dyrektor Centrum bierze udział z urzędu w pracach Zarządu, bez prawa głosu. Dyrektor może formułować i zgłaszać propozycje oraz ustne lub pisemne oświadczenia dotyczące rozpatrywanych zagadnień.
3.
Kadencja Zarządu trwa pięć (5) lat i jest odnawialna.
4.
Zadania Zarządu obejmują w szczególności:
(a)
formułowanie ogólnych wytycznych i instrukcji dotyczących funkcjonowania i działalności Centrum;
(b)
zatwierdzanie programu działalności Centrum i przyjmowanie planu finansowego przedłożonego przez Dyrektora;
(c)
przyjmowanie przepisów finansowych Centrum i zasad zatrudniania pracowników;
(d)
ocena raportów Dyrektora dotyczących działalności Centrum.
5.
Zarząd zbierać się będzie na sesjach zwyczajnych, w regularnych odstępach czasowych, co najmniej raz w roku kalendarzowym; na sesjach nadzwyczajnych Zarząd będzie się zbierał, jeżeli takie sesje zostaną zwołane przez Przewodniczącego z jego/jej własnej inicjatywy lub na wniosek Dyrektora Generalnego UNESCO.
6.
Zasady i tryb działania Zarządu określi uchwalony przez niego regulamin.

Komitet Wykonawczy

W celu zapewnienia skutecznej działalności Centrum pomiędzy sesjami, jeśli zachodzi taka konieczność, Zarząd może udzielić pełnomocnictwa stałemu Komitetowi Wykonawczemu. Członkostwo i zakres obowiązków tego Komitetu ustala Zarząd.

Dyrektor

1.
Prezes Polskiej Akademii Nauk wyznacza Dyrektora Centrum w uzgodnieniu z Dyrektorem Generalnym UNESCO i Zarządem. Kadencja Dyrektora trwa cztery (4) lata i jest odnawialna.
2.
Obowiązki Dyrektora Centrum obejmują w szczególności:
(a)
zarządzanie Centrum zgodne z programami i wytycznymi ustanowionymi przez Zarząd;
(b)
reprezentowanie Centrum i dokonywanie czynności prawnych w jego imieniu;
(c)
przygotowywanie projektu programu działalności i budżetu Centrum oraz stosownych sprawozdań do przedłożenia Zarządowi;
(d)
realizowanie programu działalności i planów finansowych Centrum;
(e)
realizacja polityki kadrowej i planowanie.
3.
Dyrektor wykonuje powyższe obowiązki w konsultacji z Prezesem Polskiej Akademii Nauk i Wydziałem II Nauk Biologicznych Polskiej Akademii Nauk.
4.
Dyrektor Centrum może ustanawiać organy doradcze i określać ich zakres oraz procedury działania.

Zakłady badawcze

1.
Zakłady badawcze utworzone w ramach Centrum będą prowadzić eksperymentalne i teoretyczne badania naukowe w zakresie ekohydrologii.
2.
Strukturę organizacyjną i zakres działania zakładów badawczych określa Dyrektor Centrum.

Sekretariat

1.
Sekretariat Centrum będzie powoływany, spośród osób posiadających odpowiednie kwalifikacje, przez Dyrektora Centrum po zasięgnięciu opinii Zarządu. Sekretariat Centrum tworzą w szczególności następujące jednostki organizacyjne:
(a)
Zastępca Dyrektora;
(b)
Regionalna Jednostka ds. Współpracy i Realizacji;
(c)
Jednostka ds. Informacji i Rozpowszechniania Wiedzy.
2.
Zadania i obowiązki Sekretariatu będą określane przez Dyrektora Centrum.

Kategorie stanowisk

Centrum zatrudni personel na następujących stanowiskach:

(a)
profesor;
(b)
docent;
(c)
adiunkt;
(d)
asystent;
(e)
pracownik administracyjny, techniczny i obsługi.

Wsparcie Rządu

Rząd podejmie stosowne działania, zgodne z obowiązującymi przepisami prawnymi, w celu otrzymania przez Centrum odpowiednich funduszy.

Wsparcie UNESCO

Na pomoc ze strony UNESCO będą składały się następujące działania:

(a)
służenie radą w formułowaniu krótko-, średnio- i długoterminowych programów Centrum;
(b)
zgodnie z odpowiednią polityką Rady Międzyrządowej IHP, zlecanie Centrum wykonywania uzgodnionych działań w zakresie zasobów wodnych w ramach zwykłych dwuletnich budżetów i programów IHP, w szczególności wspierających początkową fazę działalności Centrum;
(c)
zachęcanie międzynarodowych rządowych i pozarządowych instytucji finansowych, jak również państw członkowskich UNESCO, do udzielania finansowego i technicznego wsparcia oraz do składania propozycji projektów do Centrum i ułatwianie kontaktów z innymi organizacjami międzynarodowymi w zakresie kompetencji Centrum;
(d)
dostarczanie Centrum publikacji IHP i innych odnośnych materiałów oraz rozpowszechnianie informacji dotyczących działalności Centrum poprzez stronę internetową IHP, biuletyny informacyjne i inne mechanizmy będące w dyspozycji UNESCO;
(e)
udział w odpowiednich spotkaniach naukowych, organizacyjnych i szkoleniowych organizowanych przez Centrum;
(f)
dostarczanie doraźne środków finansowych, zgodnie z odnośnymi decyzjami organów zarządzających UNESCO dotyczącymi programu i budżetu tej organizacji.

Ocena

1.
UNESCO może w każdym terminie, przeprowadzić ocenę działalności Centrum, w celu ustalenia czy:
(a)
Centrum przyczynia się istotnie do osiągnięcia strategicznych celów UNESCO;
(b)
działania prowadzone przez Centrum są zgodne z działaniami ustanowionymi w niniejszym Porozumieniu.
2.
UNESCO przedłoży Rządowi raport dotyczący każdej oceny w możliwie najkrótszym czasie.
3.
UNESCO i Rząd zastrzegają sobie prawo do wypowiedzenia niniejszego Porozumienia lub wniesienia poprawek do jego treści, wynikłych z przeprowadzonej oceny.

Stosowanie nazwy i logo UNESCO

1.
Centrum może wskazywać na swój związek z UNESCO. W tym celu może używać po swojej nazwie zwrotu "pod auspicjami UNESCO".
2.
Centrum jest upoważnione do używania logo UNESCO lub jego wersji na listach i dokumentach z nagłówkiem zgodnie z warunkami ustanowionymi przez organy zarządzające UNESCO.

Przepisy końcowe

1.
Niniejsze Porozumienie wejdzie w życie, po podpisaniu przez Strony wówczas, gdy Strony poinformują się nawzajem w drodze wymiany not, że wszystkie wymogi wewnętrznej procedury Stron przewidziane w tym celu zostały spełnione. Za dzień wejścia w życie niniejszego Porozumienia uważać się będzie dzień otrzymania noty późniejszej.
2.
Niniejsze Porozumienie będzie obowiązywać przez sześć lat i może być ono odnawiane za obustronną pisemną zgodą na kolejne podobne okresy z zastrzeżeniem, że każda ze Stron ma prawo do wypowiedzenia go w drodze pisemnej notyfikacji z 12-miesięcznym wyprzedzeniem.
3.
W przypadku otrzymania wypowiedzenia, postanowienia Porozumienia będą nadal stosowane przez czas i w zakresie niezbędnym do zakończenia realizacji przedsięwzięć podjętych przez Centrum w ramach Porozumienia i zgodnie z właściwymi dodatkowymi umowami pomiędzy Stronami, podjętymi przed złożeniem wypowiedzenia.
4.
Poprawki do niniejszego Porozumienia mogą być wnoszone za pisemną zgodą między Rządem i UNESCO.
5.
Wszelkie spory między UNESCO i Rządem dotyczące interpretacji lub stosowania Porozumienia będą rozstrzygane poprzez negocjacje lub inne stosowne metody, na które Strony wyrażą zgodę.
6.
W przypadku, gdy Porozumienie utraci ważność, likwidacja Centrum zostanie dokonana zgodnie z prawem polskim.

Porozumienie niniejsze sporządzono w Paryżu dnia 8 marca 2006 roku, w dwóch oryginalnych egzemplarzach, każdy w językach polskim i angielskim, przy czym tekstem rozstrzygającym jest tylko jego wersja w języku angielskim.

STATUT

EUROPEJSKIEGO REGIONALNEGO CENTRUM EKOHYDROLOGII W ŁODZI, W POLSCE POD AUSPICJAMI UNESCO

Status prawny i siedziba Centrum

1.
Europejskie Regionalne Centrum Ekohydrologii z siedzibą w Łodzi, w Polsce (zwane dalej "Centrum") pod auspicjami UNESCO, jest instytutem międzynarodowym Polskiej Akademii Nauk ustanowionym w ramach Międzynarodowego Programu Hydrologicznego (IHP).
2.
Centrum jest państwową jednostką organizacyjną.
3.
Centrum działa na podstawie:
(a)
ustawy z dnia 25 kwietnia 1997 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. 1997 nr 75 poz. 469 z późn. zm.);
(b)
Porozumienia między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Organizacją Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury (UNESCO) dotyczącego utworzenia i funkcjonowania Europejskiego Regionalnego Centrum Ekohydrologii w Łodzi w Polsce pod auspicjami UNESCO podpisanego w Paryżu dnia 8 marca 2006 r., zwanego dalej "Porozumieniem";
(c)
niniejszego Statutu;
(d)
prawa polskiego.
4.
Wszystkie działania prowadzone przez Centrum powinny być zgodne z niniejszym Statutem i odnośnymi decyzjami kompetentnych organów UNESCO.
5.
Siedzibą Centrum jest Łódź.

Cele i funkcje

1.
Cele Centrum są następujące:
(a)
rozwijanie ekohydrologii poprzez prowadzenie badań naukowych, publikacje, współpracę międzynarodową;
(b)
rozwijanie międzynarodowej współpracy i kontaktów oraz tworzenie platformy dla wymiany informacji naukowych dotyczących Ekohydrologii i Zintegrowanego Zarządzania Wodami (IWM), pomiędzy instytucjami na całym świecie w ramach Międzynarodowego Programu Hydrologicznego (IHP) UNESCO;
(c)
prowadzenie działalności doradczej, udzielanie informacji technicznej oraz prowadzenie szkoleń jako podstawy rozwijania i wdrażania nowych zintegrowanych metod rekultywacji i zarządzania zasobami wodnymi;
(d)
rozwój sieci centrów demonstracyjnych w celu wdrażania koncepcji ekohydrologii, dla poprawy jakości zasobów wodnych, kreowania pozytywnej społeczno-gospodarczej reakcji i zapewnienia odpowiednich korzyści płynących z użytkowania ekosystemów;
(e)
promowanie wysoko zaawansowanych badań ekohydrologicznych, systemów monitoringu i modelowania, jak również przekazywanie wiedzy i jej wdrażanie w celu osiągnięcia dobrego stanu ekologicznego wód i wdrażania Ramowej Dyrektywy Wodnej Parlamentu Europejskiego i Rady (2000/60/EC) oraz innych przepisów prawa UE dotyczących środowiska;
(f)
promowanie wzrostu świadomości społecznej w zakresie zastosowania ekohydrologii dla zintegrowanego zarządzania zasobami wodnymi, uwzględniając: społeczeństwo, organizacje pozarządowe oraz administrację rządową na poziomach krajowym i regionalnym;
(g)
rozbudowywanie potencjału i zaplecza dla działalności szkoleniowej, edukacji, upowszechniania i popularyzacji osiągnięć naukowych.
2.
Centrum będzie miało następujące funkcje:
(a)
prowadzenie eksperymentalnych i teoretycznych badań naukowych;
(b)
prowadzenie działalności edukacyjnej i kursów szkoleniowych;
(c)
uczestnictwo w sieci UNESCO-IHP jako punkt skupiający działania w zakresie ekohydrologii w regionie oraz wspieranie międzynarodowych działań IHP;
(d)
tworzenie oraz wzmacnianie na poziomie międzynarodowym sieci instytucjonalnych i informacyjnych dla wymiany informacji naukowej, technicznej oraz w zakresie planowania;
(e)
współpracę z administracją rządową, organizacjami pozarządowymi, instytucjami, podmiotami zarządzającymi finansami i podejmującymi decyzje w celu wykorzystania wyników badań naukowych w praktyce;
(f)
upowszechnianie wiedzy ekohydrologicznej poprzez publikacje, organizowanie spotkań, seminariów i konferencji naukowych;
(g)
promowanie edukacji ekologicznej oraz zwiększanie świadomości społecznej w zakresie wzajemnych powiązań pomiędzy systemami wodnymi a różnorodnością biologiczną i zrównoważonym rozwojem.
3.
Centrum będzie zmierzało do osiągnięcia powyższych celów i wypełnienia powyższych funkcji w ścisłej współpracy z IHP i innymi centrami wodnymi pod auspicjami UNESCO.

Zaplecze

Zgodnie z artykułem IV Porozumienia Polska Akademia Nauk zapewni Centrum pomieszczenia oraz podstawowe wyposażenie niezbędne do założenia i funkcjonowania Centrum.

Finansowanie

1.
Działalność Centrum będzie finansowana z następujących źródeł:
(a)
środków Rządu przewidzianych w budżecie Państwa na naukę, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi;
(b)
środków przewidzianych w tym celu w części budżetu Państwa - "Polska Akademia Nauk";
(c)
środków UNESCO, zgodnie z odpowiednimi decyzjami jej organów zarządzających, dotyczącymi programu i budżetu UNESCO;
(d)
opłat wnoszonych przez inne instytucje biorące udział w pracach Centrum;
(e)
opłat za realizację projektów badawczych lub za usługi wykonywane przez Centrum w ramach opracowań, ocen, konsultacji i innych działań związanych z programami i projektami dotyczącymi zarządzania zasobami wody i ochrony środowiska;
(f)
innych darowizn, grantów, spadków i zapisów, zgodnych z prawem i zaakceptowanych przez Centrum.
2.
Zgodnie z artykułem V paragraf 2 Porozumienia Rząd, Polska Akademia Nauk i UNESCO będą współpracować w celu pozyskania dodatkowych środków finansowych na działalność Centrum.

Struktura organizacyjna

Strukturę organizacyjną Centrum tworzą:

(a)
Zarząd;
(b)
Dyrektor;
(c)
zakłady badawcze;
(d)
Sekretariat.

Zarząd

1.
Centrum jest administrowane przez Zarząd, w którego skład wchodzą:
(a)
przedstawiciel Prezesa Polskiej Akademii Nauk, który będzie pełnił z urzędu funkcję Przewodniczącego Zarządu;
(b)
przedstawiciel Dyrektora Generalnego UNESCO;
(c)
przedstawiciel Rządu Rzeczypospolitej Polskiej;
(d)
przedstawiciel Rektora Uniwersytetu Łódzkiego;
(e)
trzech (3) członków zaproponowanych przez region I IHP (Europa Zachodnia) podlegających zatwierdzeniu przez Radę IHP;
(f)
trzech (3) członków zaproponowanych przez region II IHP (Europa Wschodnia) podlegających zatwierdzeniu przez Radę IHP;
(g)
do czterech (4) ekspertów znanych na arenie międzynarodowej wyznaczonych przez Polską Akademię Nauk w konsultacji z Dyrektorem Generalnym UNESCO;
(h)
przedstawiciele innych odpowiednich centrów działających pod auspicjami UNESCO, którym Zarząd przyznał takie stanowisko.
2.
Dyrektor Centrum bierze udział z urzędu w pracach Zarządu, bez prawa głosu. Dyrektor może formułować i zgłaszać propozycje oraz ustne lub pisemne oświadczenia dotyczące rozpatrywanych zagadnień.
3.
Kadencja Zarządu trwa pięć (5) lat i jest odnawialna.
4.
Zadania Zarządu obejmują w szczególności:
(a)
formułowanie ogólnych wytycznych i instrukcji dotyczących funkcjonowania i działalności Centrum;
(b)
zatwierdzanie programu działalności Centrum i przyjmowanie planu finansowego przedłożonego przez Dyrektora;
(c)
przyjmowanie przepisów finansowych Centrum i zasad zatrudniania pracowników;
(d)
ocena raportów Dyrektora dotyczących działalności Centrum.
5.
Zarząd zbierać się będzie na sesjach zwyczajnych, w regularnych odstępach czasowych, co najmniej raz w roku kalendarzowym; na sesjach nadzwyczajnych Zarząd będzie się zbierał, jeżeli takie sesje zostaną zwołane przez Przewodniczącego z jego/jej własnej inicjatywy lub na wniosek Dyrektora Generalnego UNESCO.
6.
Zasady i tryb działania Zarządu określi uchwalony przez niego regulamin.

Komitet Wykonawczy

W celu zapewnienia skutecznej działalności Centrum pomiędzy sesjami, jeśli zachodzi taka konieczność, Zarząd może udzielić pełnomocnictwa stałemu Komitetowi Wykonawczemu. Członkostwo i zakres obowiązków tego Komitetu ustala Zarząd.

Dyrektor

1.
Prezes Polskiej Akademii Nauk wyznacza Dyrektora Centrum w uzgodnieniu z Dyrektorem Generalnym UNESCO i Zarządem. Kadencja Dyrektora trwa cztery (4) lata i jest odnawialna.
2.
Obowiązki Dyrektora Centrum obejmują w szczególności:
(a)
zarządzanie Centrum zgodne z programami i wytycznymi ustanowionymi przez Zarząd;
(b)
reprezentowanie Centrum i dokonywanie czynności prawnych w jego imieniu;
(c)
przygotowywanie projektu programu działalności i budżetu Centrum oraz stosownych sprawozdań do przedłożenia Zarządowi;
(d)
realizowanie programu działalności i planów finansowych Centrum;
(e)
realizacja polityki kadrowej i planowanie.
3.
Dyrektor wykonuje powyższe obowiązki w konsultacji z Prezesem Polskiej Akademii Nauk i Wydziałem II Nauk Biologicznych Polskiej Akademii Nauk.
4.
Dyrektor Centrum może ustanawiać organy doradcze i określać ich zakres oraz procedury działania.

Zakłady badawcze

1.
Zakłady badawcze utworzone w ramach Centrum będą prowadzić eksperymentalne i teoretyczne badania naukowe w zakresie ekohydrologii.
2.
Strukturę organizacyjną i zakres działania zakładów badawczych określa Dyrektor Centrum.

Sekretariat

1.
Sekretariat Centrum będzie powoływany, spośród osób posiadających odpowiednie kwalifikacje, przez Dyrektora Centrum po zasięgnięciu opinii Zarządu. Sekretariat Centrum tworzą w szczególności następujące jednostki organizacyjne:
(a)
Zastępca Dyrektora;
(b)
Regionalna Jednostka ds. Współpracy i Realizacji;
(c)
Jednostka ds. Informacji i Rozpowszechniania Wiedzy.
2.
Zadania i obowiązki Sekretariatu będą określane przez Dyrektora Centrum.

Kategorie stanowisk

Centrum zatrudni personel na następujących stanowiskach:

(a)
profesor;
(b)
docent;
(c)
adiunkt;
(d)
asystent;
(e)
pracownik administracyjny, techniczny i obsługi.

Koordynacja działalności

Nadzór nad działalnością Centrum sprawuje Prezes Polskiej Akademii Nauk. Centrum jest objęte zakresem działania Wydziału II Nauk Biologicznych Polskiej Akademii Nauk.

Stosowanie nazwy i logo UNESCO

1.
Centrum może wskazywać na swój związek z UNESCO. W tym celu może używać po swojej nazwie zwrotu "pod auspicjami UNESCO".
2.
Centrum jest upoważnione do używania logo UNESCO lub jego wersji na listach i dokumentach z nagłówkiem zgodnie z warunkami ustanowionymi przez organy zarządzające UNESCO.

Likwidacja Centrum

W przypadku, gdy Porozumienie utraci ważność, likwidacja Centrum zostanie dokonana zgodnie z prawem polskim.

Inne sprawy

W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem, stosuje się do Centrum właściwe przepisy dotyczące placówek naukowych Polskiej Akademii Nauk.

Przyjęcie i wejście w życie

Mając na uwadze postanowienia Porozumienia i właściwe przepisy prawa polskiego, niniejszy Statut wchodzi w życie z dniem wejścia w życie Porozumienia. Zmiany w Statucie Centrum uchwala Zarząd, zatwierdza Prezes Polskiej Akademii Nauk po zaopiniowaniu przez Wydział II Nauk Biologicznych Polskiej Akademii Nauk.