Określenie szkół, stanowisk oraz warunków, na jakich nauczyciel może być obowiązany do realizowania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć wychowawczych także w porze nocnej.

Monitor Polski

M.P.1997.26.247

Akt utracił moc
Wersja od: 28 kwietnia 1997 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 26 marca 1997 r.
w sprawie określenia szkół, stanowisk oraz warunków, na jakich nauczyciel może być obowiązany do realizowania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć wychowawczych także w porze nocnej.

Na podstawie art. 42b ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. Nr 3, poz. 19, Nr 25, poz. 187 i Nr 31, poz. 214, z 1983 r. Nr 5, poz. 33, z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z 1989 r. Nr 4, poz. 24 i Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 197 i 198, Nr 36, poz. 206 i Nr 72, poz. 423, z 1991 r. Nr 95, poz. 425 i Nr 104, poz. 450, z 1992 r. Nr 53, poz. 252, Nr 54, poz. 254 i Nr 90, poz. 451, z 1993 r. Nr 129, poz. 602, z 1994 r. Nr 43, poz. 163, Nr 105, poz. 509 i Nr 113, poz. 547, z 1995 r. Nr 138, poz. 681 oraz z 1996 r. Nr 25, poz. 113, Nr 87, poz. 396 i Nr 106, poz. 496) zarządza się, co następuje:
1.
Do placówek, w których zapewnia się opiekę wychowawczą także w porze nocnej, zalicza się:
1)
zakłady poprawcze,
2)
schroniska dla nieletnich,
3)
rodzinne ośrodki diagnostyczno-konsultacyjne z internatami dla dzieci i młodzieży,
4)
młodzieżowe ośrodki wychowawcze,
5)
pogotowia opiekuńcze.
2.
Do szkół i placówek, w których może występować konieczność zapewnienia opieki wychowawczej także w porze nocnej, zalicza się:
1)
domy dziecka,
2)
specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze,
3)
ogniska wychowawcze,
4)
internaty i bursy szkolne,
5)
domy wczasów dziecięcych.
Praca nauczyciela w porze nocnej w szkołach i placówkach, o których mowa w § 1 ust. 2, może mieć miejsce tylko w przypadkach wymagających zapewnienia opieki wychowawczej także w porze nocnej ze względu na występowanie przynajmniej jednego z następujących warunków:
1)
specyfikę placówki polegającą w szczególności na przyjmowaniu dzieci także w nocy,
2)
skład wychowanków (dzieci w wieku poniemowlęcym, z wyłączeniem grupy wiekowej od 1 do 2 lat, dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, z odchyleniami i zaburzeniami rozwoju i stanu zdrowia, przejawiające niedostosowanie społeczne),
3)
specyfikę środowiska lokalnego, które może stanowić zagrożenie dla wychowanków,
4)
warunki lokalowe (rozmieszczenie grup w kilku budynkach lub kilku skrzydłach obiektu).
Decyzję o konieczności zapewnienia całonocnej opieki wychowawczej lub w określonych godzinach nocnych, to jest pomiędzy godzinami 2100 i 700, w granicach do 8 godzin, w szkołach i placówkach, o których mowa w § 1 ust. 2, podejmuje dyrektor, powiadamiając o tym organ prowadzący szkołę lub placówkę.
1.
Do realizacji opieki wychowawczej także w porze nocnej może być zobowiązany każdy nauczyciel zatrudniony w szkołach i placówkach, o których mowa w § 1.
2.
Osoba wychowująca dziecko do lat 4 oraz osoba samotnie wychowująca dziecko do lat 14 może być obowiązana do zapewnienia opieki wychowawczej także w porze nocnej wyłącznie za jej zgodą.
3.
Plan pracy nauczycieli określonej szkoły i placówki, uwzględniający opiekę wychowawczą także w porze nocnej, powinien zapewniać:
1)
dzień wolny od pracy po pracy nocnej trwającej 8 godzin,
2)
możliwość korzystania co najmniej raz na dwa tygodnie z dwu kolejnych nocy wolnych od pracy, przypadających w sobotę i niedzielę lub w niedzielę i poniedziałek,
3)
równomierne obciążenie nauczycieli pracą w porze nocnej, z uwzględnieniem ust. 2.
Wysokość dodatku za pracę w nocy określają odrębne przepisy.
Traci moc zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 30 czerwca 1982 r. w sprawie określenia placówek, stanowisk oraz warunków, na których nauczyciel może być zobowiązany do realizacji tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć wychowawczych także w porze nocnej (Dz. Urz. M.O. i W. Nr 8, poz. 72).
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.