Określenie organów powołanych do administrowania i nadzorowania Funduszu Remontów Młynów Gospodarczych, zakresu właściwości tych organów oraz zasad i trybu zużycia Funduszu.

Monitor Polski

M.P.1954.A-29.436

Akt utracił moc
Wersja od: 9 kwietnia 1953 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SKUPU
z dnia 15 stycznia 1954 r.
w sprawie określenia organów powołanych do administrowania i nadzorowania Funduszu Remontów Młynów Gospodarczych, zakresu właściwości tych organów oraz zasad i trybu zużycia Funduszu.

Na podstawie art. 5 ustawy z dnia 30 grudnia 1950 r. o utworzeniu Funduszu Remontów Młynów Gospodarczych (Dz. U. Nr 58, poz. 527) zarządza się, co następuje:
1.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o Funduszu, rozumie się przez to Fundusz Remontów Młynów Gospodarczych (FRMG) utworzony ustawą z dnia 30 grudnia 1950 r. (Dz. U. Nr 58, poz. 527).
2.
Wyraz "młyny" w zarządzeniu oznacza również kaszarnie, samodzielne śrutowniki i wiatraki.
1.
Powołuje się przy Ministrze Skupu Główną Komisję FRMG i przy wojewódzkich pełnomocnikach Ministerstwa Skupu wojewódzkie komisje FRMG - do administrowania Funduszem.
2.
Nadzór nad Funduszem sprawuje Minister Skupu.
1.
W skład Głównej Komisji FRMG wchodzą: jako przewodniczący - Dyrektor Departamentu Gospodarki Zbożowej Ministerstwa Skupu, jako zastępca przewodniczącego - Wicedyrektor Departamentu Gospodarki Zbożowej Ministerstwa Skupu,

jako członkowie:

1)
przedstawiciel Departamentu Inwestycji Ministerstwa Skupu,
2)
przedstawiciel Departamentu Budżetowo-Gospodarczego Ministerstwa Skupu,
3)
przedstawiciel Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego,
4)
przedstawiciel Ministerstwa Finansów,
5)
przedstawiciel Ministerstwa Handlu Wewnętrznego,
6)
przedstawiciel Ministerstwa Przemysłu Drobnego i Rzemiosła,
7)
przedstawiciel Ministerstwa Państwowych Gospodarstw Rolnych,
8)
przedstawiciel Narodowego Banku Polskiego,
9)
przedstawiciel CRS "Samopomoc Chłopska" - Zarząd Młynów Gospodarczych.
2.
W skład wojewódzkich komisji FRMG wchodzą: jako przewodniczący - wojewódzki pełnomocnik Ministerstwa Skupu, jako zastępca przewodniczącego - następca wojewódzkiego pełnomocnika Ministerstwa Skupu,

jako członkowie:

1)
przedstawiciel wojewódzkiej komisji planowania gospodarczego,
2)
przedstawiciel oddziału Narodowego Banku Polskiego,
3)
przedstawiciel okręgowego zarządu państwowych gospodarstw rolnych mającego siedzibę w mieście wojewódzkim,
4)
przedstawiciel wojewódzkiej rady narodowej - wydział handlu,
5)
przedstawiciel CRS "Samopomoc Chłopska" wojewódzkiej ekspozytury Zarządu Młynów Gospodarczych,
6)
główny inżynier okręgowych zakładów młynarskich.
3.
Sekretarza komisji wybiera się spośród członków komisji.
1.
Do zakresu działania Głównej Komisji FRMG należy:
1)
opracowanie rocznego preliminarza przychodów i rozchodów Funduszu,
2)
opracowanie preliminarza wydatków Głównej Komisji,
3)
zatwierdzanie preliminarzy wydatków wojewódzkich komisji,
4)
ustalanie wytycznych w sprawie organizacji pracy wojewódzkich komisji,
5)
zatwierdzanie planów remontów młynów gospodarczych, opracowanych przez wojewódzkie komisje,
6)
ustalanie wysokości kwot Funduszu przeznaczonych na udzielanie kredytów w każdym województwie,
7)
kontrola gospodarki Funduszem w terenie,
8)
ustalenie wzoru wniosków o przyznanie kredytu,
9)
przedkładanie Ministrowi Skupu okresowych sprawozdań z gospodarki Funduszem i o jego stanie.
2.
Do zakresu działania wojewódzkich komisji FRMG należy:
1)
opracowanie rocznego preliminarza przychodów i rozchodów Funduszu w skali województwa,
2)
opracowanie preliminarza wydatków wojewódzkiej komisji,
3)
opracowanie planów remontów młynów gospodarczych,
4)
rozpatrywanie wniosków o przyznanie kredytów na remonty młynów gospodarczych,
5)
przyznawanie kredytów,
6)
kontrola właściwego zużycia przyznanych kredytów,
7)
składanie Głównej Komisji okresowych sprawozdań z gospodarki Funduszem.
Przewodniczący komisji mogą powoływać rzeczoznawców oraz siły pomocnicze do wykonania określonych prac, których wynagrodzenie będzie pokryte z Funduszu.
1.
Posiedzenia komisji odbywają się na wniosek przewodniczącego lub trzech członków komisji.
2.
Z posiedzenia komisji sporządza się protokół, który podpisuje przewodniczący oraz sekretarz.
Fundusz umieszcza się w środkach specjalnych Ministerstwa Skupu. W zakresie finansowym Fundusz podlega przepisom o wykonaniu budżetu Państwa i rachunkowości budżetowej.
1.
Kredyty z Funduszu mogą być udzielane wyłącznie na remonty młynów gospodarczych.
2.
Remontem w rozumieniu niniejszego zarządzenia jest:
1)
remont konieczny do uruchomienia nieczynnych młynów gospodarczych,
2)
remont bieżący, średni i kapitalny konieczny do utrzymania czynnych młynów gospodarczych w ruchu.
1.
Wnioski o przyznanie kredytu składają do wojewódzkich komisji FRMG:
a)
prowadzący młyny uspołecznione - za pośrednictwem swych jednostek zwierzchnich na szczeblu wojewódzkim,
b)
prowadzący młyny nie uspołecznione - za pośrednictwem właściwych oddziałów Ogólnopolskiego Zrzeszenia Prywatnego Przemysłu Młynarskiego.
2.
Do wniosku należy dołączyć:
a)
zaświadczenie stwierdzające gospodarcze znaczenie młyna w terenie,
b)
w przypadku gdy wniosek obejmuje istotne zmiany w urządzeniu młyna - opinię właściwej władzy przemysłowej zatwierdzającej projekt zmiany.
1.
Jednostki zwierzchnie, o których mowa w § 9 ust. 1 lit. a), oraz oddziały Ogólnopolskiego Zrzeszenia Prywatnego Przemysłu Młynarskiego po zaopiniowaniu wniosków przesyłają je do właściwych terenowo wojewódzkich komisji FRMG.
2.
Opinia, o której mowa w ust. 1, powinna określać w szczególności:
a)
konieczność remontu z punktu widzenia technicznego,
b)
celowość poszczególnych planowanych robót w ramach ogólnego remontu,
c)
wysokość przewidywanych kosztów remontu.
1.
Komisje wojewódzkie FRMG stwierdzają - w razie potrzeby po przeprowadzeniu wizji lokalnej i zasięgnięciu opinii rzeczoznawców - czy zachodzi konieczność przeprowadzenia remontu, i wydają decyzję o przyznaniu lub odmowie przyznania kredytu.
2.
Stronom nie przysługuje prawo odwołania się od decyzji.
1.
Kredyty udzielane na remonty młyna:
1)
pozostającego pod przymusowym zarządem państwowym,
2)
oddanego w zarząd na podstawie art. 12 dekretu z dnia 8 marca 1946 r. o majątkach opuszczonych i poniemieckich (Dz. U. Nr 13, poz. 87 z późniejszymi zmianami) albo na podstawie innych przepisów i uchwał Rządu

podlegają zwrotowi w ratach rocznych, których wysokość wynosi 1/3 dochodu osiągniętego z tego młyna przed odliczeniem podatku dochodowego.

2.
Spłata poszczególnych rat kredytu powinna następować do 30 kwietnia każdego roku za okres ubiegły.
3.
Użytkownik młyna odpowiada całym swoim majątkiem za fundusze zużyte niezgodnie z ich przeznaczeniem.
Kredyty udzielane na remont młynów stanowiących własność gminnych spółdzielni "Samopomoc Chłopska" lub użytkowanych przez nie spłacane będą w ratach rocznych z odpisu amortyzacyjnego stosownie do obowiązujących przepisów.
Kredyty udzielane na remont młynów nie uspołecznionych powinny być spłacane w równych ratach rocznych w terminie do dnia 1 grudnia za rok bieżący w ciągu okresu czasu ustalonego dla poszczególnego młyna przez wojewódzkie komisje. Okres całkowitej spłaty kredytu nie może przekraczać 5 lat.
Kredyty na remont młynów:
1)
o których mowa w § 12 i 13, udzielane są na podstawie skryptów dłużnych instytucji uspołecznionej, do której młyn należy lub w której zarządzie się znajduje;
2)
o których mowa w § 14, powinny być zabezpieczone przez ustanowienie hipoteki.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 9 kwietnia 1953 r.