Ograniczenie zużycia silnikowych paliw płynnych.

Monitor Polski

M.P.1981.25.219

Akt utracił moc
Wersja od: 7 czerwca 1982 r.

UCHWAŁA Nr 182
RADY MINISTRÓW
z dnia 24 sierpnia 1981 r.
w sprawie ograniczenia zużycia silnikowych paliw płynnych.

W związku z koniecznością zmniejszenia zużycia silnikowych paliw płynnych z uwagi na ograniczenia przerobu ropy naftowej i obniżenie możliwości pozyskania produktów naftowych Rada Ministrów uchwala, co następuje:
1.
Ministrowie, kierownicy urzędów centralnych, wojewodowie i prezydenci miast stopnia wojewódzkiego spowodują do dnia 10 października 1981 r. wycofanie z eksploatacji - czasowo, do odwołania - w podległych jednostkach:
1)
25% zarejestrowanych samochodów ciężarowych transportu gospodarczego,
2)
50% samowyładowczych samochodów ciężarowych o zapłonie iskrowym w transporcie branżowym.
2.
Czasowemu wycofaniu z eksploatacji podlegają przede wszystkim:
1)
samochody o złym stanie technicznym, w szczególności te, których wiek przekracza 6 lat,
2)
samochody o nadmiernym zużyciu paliwa na jednostkę ładowności, w szczególności z silnikiem o zapłonie iskrowym.
3.
Sprawne technicznie pojazdy podlegają zabezpieczeniu i zakonserwowaniu, chroniącym przed dewastacją i zniszczeniem.
1.
Ustala się następujące miesięczne limity zużycia paliwa dla samochodów ciężarowych transportu gospodarczego:
1)
o dopuszczalnym ciężarze całkowitym do 3,5 tony - 400 l,
2)
o dopuszczalnym ciężarze całkowitym powyżej 3,5 do 11 ton - 560 l,
3)
o dopuszczalnym ciężarze całkowitym powyżej 11 ton - 750 l.
2. 1
Limity, o których mowa w ust. 1, stosuje się do każdego pojazdu oddzielnie; jednak w wypadkach gospodarczo uzasadnionych mogą być one wykorzystane dla innych pojazdów.
Ministrowie, kierownicy urzędów centralnych, wojewodowie i prezydenci miast stopnia wojewódzkiego wprowadzą czasowy zakaz dokonywania przez podległe im jednostki organizacyjne przewozu pracowników do pracy i z pracy zakładowymi autobusami na obszarze miast, w których działa w sposób ciągły komunikacja miejska, z wyjątkiem przewozu pracowników do pracy i z pracy w godzinach od 22 do 6. Ograniczenie przewozu pracowników nie dotyczy górnictwa węglowego.
Zwolniony tabor autobusowy, o którym mowa w § 3, należy postawić do dyspozycji wojewodów i prezydentów miast stopnia wojewódzkiego do wykorzystania go w celu zwiększenia przepustowości linii miejskiej komunikacji publicznej o największym obciążeniu przewozów ludzi do pracy i z pracy.
Przepisy § 1-3 nie dotyczą jednostek organizacyjnych rolnictwa i gospodarki żywnościowej, zaopatrzenia ludności, komunikacji publicznej, służb miejskich, transportu leśnego, energetyki zawodowej i gazownictwa w zakresie samochodów specjalnych, pogotowia technicznego, a także jednostek organizacyjnych resortów obrony narodowej i spraw wewnętrznych oraz zdrowia i opieki społecznej.
Minister Handlu Zagranicznego wstrzyma realizację kontraktów i umów na dostawy w latach 1982-1985 z importu samochodów ciężarowych samowyładowczych oraz samochodów ciężarowych o ładowności ponad 4 tony z silnikami o zapłonie iskrowym, zapewniając w tych latach odpowiednią dostawę części zamiennych do pojazdów dotychczas zaimportowanych.
1.
Ministrowie Komunikacji oraz Spraw Wewnętrznych zaostrzą kontrolę ruchu pojazdów samochodowych, a w szczególności wykorzystania ładowności i stanu technicznego pojazdów samochodowych.
2.
Główny Inspektor Gospodarki Energetycznej zaostrzy kontrolę prawidłowości wykorzystania limitów paliw silnikowych.
3.
Ministrowie, o których mowa w ust. 1, oraz Główny Inspektor Gospodarki Energetycznej będą przedstawiać Radzie Ministrów kwartalne analizy sporządzane na podstawie przeprowadzonych kontroli.
Miesięczne limity zużycia paliwa dla służbowych samochodów osobowych ulegają zmniejszeniu o ilość paliwa odpowiadającą średniemu limitowi zużycia paliwa, przewidzianemu na cztery dni w miesiącu.
Ministrowie, kierownicy urzędów centralnych, wojewodowie i prezydenci miast stopnia wojewódzkiego zapewnią zatrudnienie kierowców zwolnionych na skutek realizacji niniejszej uchwały, w szczególności jako kierowców autobusów komunikacji publicznej, w zawodach pokrewnych oraz w warsztatach naprawczych i stacjach obsługi.
Zaleca się zarządom centralnych związków spółdzielczych stosowanie przepisów uchwały.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 października 1981 r.
1 § 2 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 126 z dnia 31 maja 1982 r. (M.P.82.15.117) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 7 czerwca 1982 r.
2 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 126 z dnia 31 maja 1982 r. (M.P.82.15.117) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 7 czerwca 1982 r.