Ogólne warunki umów sprzedaży ryb i przetworów rybnych w obrocie krajowym pomiędzy jednostkami gospodarki uspołecznionej.

Monitor Polski

M.P.1970.4.37

Akt utracił moc
Wersja od: 12 lutego 1970 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ŻEGLUGI
z dnia 19 stycznia 1970 r.
w sprawie ogólnych warunków umów sprzedaży ryb i przetworów rybnych w obrocie krajowym pomiędzy jednostkami gospodarki uspołecznionej.

Na podstawie art. 384 § 1 Kodeksu cywilnego i § 1 ust. 1 pkt 3 uchwały nr 97 Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 1965 r. w sprawie upoważnienia naczelnych organów administracji państwowej do ustalania ogólnych warunków dla określonych kategorii umów (Monitor Polski z 1965 r. Nr 23, poz. 109 i z 1969 r. Nr 36, poz. 270) zarządza się, co następuje:
1.
Ustala się ogólne warunki umów sprzedaży ryb i przetworów rybnych w obrocie krajowym pomiędzy jednostkami gospodarki uspołecznionej, zwane dalej "ogólnymi warunkami umów sprzedaży ryb", stanowiące załącznik do zarządzenia.
2.
Ogólne warunki umów sprzedaży ryb obowiązują wszystkie jednostki gospodarki uspołecznionej uczestniczące w obrocie krajowym rybami i ich przetworami, a w szczególności: armatorów statków-baz, producentów poławiających i hodujących ryby, producentów przetworów rybnych, jednostki zbytu, jednostki handlu spożywczego hurtowego i detalicznego (branżowe rybne i wielobranżowe), zakłady przemysłu gastronomicznego oraz inne jednostki (konsumentów zbiorowych).
3.
Ogólne warunki umów sprzedaży ryb stosuje się również przy sprzedaży raków i ich przetworów w obrocie krajowym pomiędzy jednostkami gospodarki uspołecznionej.
Przepisy ogólnych warunków umów sprzedaży ryb stosuje się odpowiednio do umów dostawy (art. 605 Kc).
1.
Jednostki gospodarki uspołecznionej wymienione w § 1 ust. 2 mogą w umowach sprzedaży ustalać wzajemne prawa i obowiązki odmienne, niż to zostało przewidziane w ogólnych warunkach umów sprzedaży ryb, chyba że z przepisów ustawy lub treści tych warunków wynika, że określone w nich prawa i obowiązki są wiążące dla stron, co dotyczy w szczególności cen i terminów zapłaty oraz postanowień dotyczących odpowiedzialności z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy.
2.
Przepis ust. 1 może mieć zastosowanie w szczególności do ryb słodkowodnych i raków.
Zgodnie z przepisem § 3 zarządzenia Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z dnia 7 października 1966 r. w sprawie ogólnych warunków umów sprzedaży oraz umów dostawy w obrocie krajowym pomiędzy jednostkami gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski z 1966 r. Nr 57, poz. 276, z 1967 r. Nr 6, poz. 29 i z 1969 r. Nr 36, poz. 285) w sprawach nie unormowanych zarządzeniem mają zastosowanie przepisy ogólnych warunków sprzedaży, stanowiące załącznik do powołanego wyżej zarządzenia.
1.
Do umów sprzedaży oraz do umów dostawy zawartych przed dniem wejścia w życie zarządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe, z zastrzeżeniem przewidzianym w ust. 2.
2.
Ogólne warunki umów sprzedaży ryb stosuje się do zobowiązań wynikłych z umów sprzedaży i dostawy zawartych przed dniem wejścia w życie zarządzenia, jeżeli chodzi o skutki prawne zdarzeń, które nastąpiły po dniu jego wejścia w życie.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 1970 r.

ZAŁĄCZNIK

OGÓLNE WARUNKI UMÓW SPRZEDAŻY RYB I PRZETWORÓW RYBNYCH W OBROCIE KRAJOWYM POMIĘDZY JEDNOSTKAMI GOSPODARKI USPOŁECZNIONEJ

Rozdział  1.

Zawieranie umów.

§  1.
Obrót rybami i przetworami rybnymi powinien odbywać się na podstawie okresowych umów i składanych w ramach tych umów zamówień.
§  2.
Umowy sprzedaży powinny ustalać między innymi:
1)
ilość towarów będących przedmiotem sprzedaży w układzie asortymentów (grup) towarowych, z podziałem na okresy miesięczne (kwartalne),
2)
tryb i terminy ustalania zamówień (harmonogramów) oraz jednostki uprawnione do ich składania,
3)
system oraz zasady uzgadniania zamienników towarowych,
4)
sposób i terminy awizowania dostaw,
5)
zasady obrotu opakowaniami,
6)
zasady i sposób rozliczeń za sprzedany towar,
7)
odszkodowania umowne,
8)
termin i tryb wypowiadania umów.
§  3.
Przy umowach wieloletnich strony zobowiązane są, w terminie 60 dni przed zakończeniem roku, uzgodnić w formie aneksu do umowy asortyment i ilości towarów na rok następny.

Rozdział  2.

Wydanie i odbiór towarów.

§  4.
Wykonanie umów sprzedaży następuje przez:
1)
wydanie towaru z magazynu sprzedawcy,
2)
dostarczenie towaru do punktu wskazanego przez kupującego,
3)
wysyłkę do miejsca przeznaczenia.
§  5.
Jeżeli wykonanie umowy następuje przez wydanie towaru z magazynu sprzedawcy:
1)
sprzedawca zobowiązany jest do właściwego przygotowania towaru do odbioru oraz zapewnienia kupującemu odpowiednich warunków odbioru, w szczególności w zakresie sprawdzenia standardu wagi, jakości towaru i opakowania oraz załadowania towaru na podstawiony przez kupującego środek transportu,
2)
sprzedawca zobowiązany jest do wydania kupującemu, łącznie z towarem, dokumentów określających ilość i jakość towaru, stosownie do obowiązujących przepisów,
3)
gdy kupującym jest przedsiębiorstwo handlu detalicznego lub przedsiębiorstwo przemysłu gastronomicznego - sprzedawca zobowiązany jest na żądanie kupującego przygotować towar dla poszczególnych punktów sprzedaży oraz wystawić dla każdego z tych punktów dowód sprzedaży, z podaniem ilości, ceny jednostkowej i wartości towaru,
4)
kupujący zobowiązany jest do ustalenia dla poszczególnych sklepów ilości towarów umożliwiających dostawę pełnych opakowań właściwych dla danego gatunku towaru,
5)
w odniesieniu do ryb mrożonych przy dostawach dokonywanych dla zakładów gastronomicznych, garmażeryjnych i pomocniczych - sprzedawca i kupujący ustalą listę minimalnych ilości tych towarów zamawianych dla jednego zakładu,
6)
kupujący w razie nieotrzymania atestu jakościowego uprawniony jest do dokonania w obowiązującym trybie, na koszt sprzedającego, oceny jakościowej towaru; ocena przeprowadzona w tym trybie stanowić będzie podstawę do rozliczeń,
7)
gdy kupujący nie odbierze towaru przygotowanego do wydania zgodnie z zamówieniem i zaawizowanego we właściwym czasie - sprzedawca może zakreślić kupującemu dodatkowy termin do odbioru i zabezpieczyć towar na koszt i ryzyko kupującego,
8)
sprzedawca w wypadku określonym pkt 7 może odstąpić od umowy z winy kupującego, jeżeli towar narażony jest na zepsucie oraz gdy kupujący nie odebrał go w wyznaczonym dodatkowym terminie,
9)
kupujący może odmówić przyjęcia towaru, jeżeli zamówienie nie zostało zrealizowane w oznaczonym terminie lub nie zostały dotrzymane inne istotne warunki umowy.
§  6.
Przepisy § 5 pkt 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 i 9 mają zastosowanie także wtedy, gdy wykonanie umowy następuje przez dostarczenie towaru do miejsca wskazanego przez kupującego, przy czym jeśli kupującym jest jednostka organizacyjna handlu detalicznego, zakład gastronomiczny, garmażeryjny lub pomocniczy, odbiór towaru powinien nastąpić w punkcie sprzedaży kupującego, a w pozostałych wypadkach - przez wydanie towaru ze środka transportowego.
§  7.
Jeżeli wykonanie umowy następuje przez wysyłkę towaru do miejsca przeznaczenia:
1)
sprzedawca zobowiązany jest wysłać towar najkrótszą drogą, odpowiadającym właściwościom towaru środkiem transportu zapewniającym dostarczenie towaru w obowiązującym czasie przewozu,
2)
sprzedawca obowiązany jest w dniu dokonania wysyłki lub najpóźniej dnia następnego zawiadomić kupującego telefonicznie lub telegraficznie o dokonanej wysyłce, podając numer zamówienia, adres przesyłki, rodzaj i numer środka transportowego, numer listu przewozowego, czas nadania przesyłki oraz ilość, asortyment i jakość towaru.

Rozdział  3.

Odbiór ilościowy, jakościowy i zgłaszanie reklamacji.

§  8.
Kupujący dokonuje ilościowego i jakościowego odbioru towaru, sprawdzając zgodność towaru i opakowań z obowiązującymi normami i dokumentami sprzedaży.
§  9.
Odbiór ilościowy powinien nastąpić:
1)
przy sprzedaży towaru przez wydanie z magazynu sprzedawcy oraz przez dostarczenie do punktu wskazanego przez kupującego - w czasie przyjęcia towaru,
2)
przy sprzedaży towaru przez wysyłkę - w dniu otrzymania przesyłki.
§  10.
Ustalenie ilości towaru powinno nastąpić przez:
1)
przeważenie całej partii towaru (np. ryb żywych, raków itp.),
2)
przeważenie całej partii towaru i przeliczenie sztuk (np. łososi, tuńczyków, węgorzy itp.),
3)
sprawdzenie standardu wagi towaru w określonej liczbie opakowań, w drodze badania reprezentatywnej próby, w sposób przewidziany w normach (np. śledzi solonych w beczkach, ryb świeżych w skrzyniach itp.).
§  11.
1. Każda jednostka opakowań powinna zawierać standardową wagę netto, zgodnie z wymaganiami obowiązujących norm. Nie dopuszcza się żadnej tolerancji poniżej standardowej wagi netto.
2.
Nadwaga nie przekraczająca tolerancji określonych obowiązującymi normami nie stanowi wadliwości standardu wagi.
§  12.
Kupujący zobowiązany jest do dokonania odbioru jakościowego niezwłocznie po przejęciu towaru, w czasie nie dłuższym niż:
1)
natychmiast po przyjęciu - dla wyrobów garmażeryjnych i raków,
2)
4 godziny - dla ryb świeżych,
3)
następnego dnia - dla ryb wędzonych,
4)
2 dni - dla marynat,
5)
3 dni - dla ryb mrożonych i solonych,
6)
5 dni - dla konserw rybnych, mączki rybnej, tranu i produktów paszowych.
§  13.
O stwierdzonych przy odbiorze brakach i wadach towaru kupujący zobowiązany jest w ciągu 24 godzin zawiadomić telefonicznie lub telegraficznie sprzedawcę i przesłać mu najpóźniej w następnym dniu protokół reklamacyjny.
§  14.
Sprzedawca, który zamierza sprawdzić zakwestionowaną partię towaru, powinien zawiadomić odbiorcę telefonicznie lub telegraficznie o terminie przybycia na miejsce jego przedstawicieli. Termin ten nie powinien być dłuższy niż 24 godziny od otrzymania zawiadomienia o stwierdzonych wadach, a jeżeli chodzi o konserwy oraz ryby solone i mrożone - nie dłuższy niż trzy dni.
§  15.
1. Jeżeli sprzedawca odrzuci reklamację kupującego lub uzna ją z zastrzeżeniem, kupujący może powołać właściwego rzeczoznawcę branżowego wybranego z listy prowadzonej przez okręgową komisję arbitrażową lub inny organ właściwy do przeprowadzenia odpowiednich ekspertyz w celu uzyskania odpowiedniego orzeczenia co do jakości otrzymanego towaru.
2.
Od orzeczenia rzeczoznawcy branżowego, w wypadkach i terminach przewidzianych w obowiązujących przepisach, każdej ze stron przysługuje odwołanie do Branżowej Komisji Rzeczoznawców do Spraw Jakości Ryb i Przetworów Rybnych.
3.
Jeżeli zarzuty kupującego okażą się słuszne, koszty ekspertyz ponosi sprzedawca.
4.
W odniesieniu do towarów szybko psujących się kupujący powinien powołać rzeczoznawcę, nie czekając na stanowisko sprzedawcy. Orzeczenie rzeczoznawcy jest w tych wypadkach ostatecznym dokumentem klasyfikacji jakościowej towaru. O treści orzeczenia należy niezwłocznie powiadomić sprzedawcę.
§  16.
Niezłożenie przez sprzedawcę (producenta) żadnego oświadczenia w terminie 5 dni od otrzymania zawiadomienia o brakach lub wadach towaru oznacza uznanie reklamacji.
§  17.
1. Jeżeli stwierdzone przy odbiorze wady towaru nasuwają obawę, że towar nie nadaje się do spożycia, kupujący powinien zażądać zbadania towaru przez właściwy organ służby zdrowia.
2.
W razie stwierdzenia przez ten organ, że towar nie nadaje się do spożycia, kupujący powinien towar przekazać na cele pozakonsumpcyjne lub komisyjnie zniszczyć, a z roszczeniami z tego tytułu - zależnie od okoliczności ustalonych w postępowaniu reklamacyjnym - wystąpić do sprzedawcy lub przewoźnika.
§  18.
1. Sprzedawca odpowiada za wady jakościowe towarów, ujawnione w ciągu okresu gwarancji (trwałości), ustalonego w normach.
2.
Od odpowiedzialności wymienionej w ust. 1 sprzedawca może się uwolnić, jeżeli udowodni, że wady powstały z winy kupującego (np. na skutek niewłaściwego składowania lub przechowywania towaru).
3.
Okresy gwarancji (trwałości) na wyroby wędzone, konserwy i marynaty, prezerwy, śledzie solone - liczone od daty produkcji, określają normy na dany asortyment.
§  19.
1. Obrót konserwami i innymi przetworami rybnymi, posiadającymi określony termin gwarancji (trwałości), powinien odbywać się w taki sposób, aby konsument mógł nabyć towar w punkcie sprzedaży detalicznej z możliwie najdłuższym wyprzedzeniem upływu terminu gwarancji (trwałości) dla danego towaru.
2.
Producent konserw rybnych obowiązany jest wydać konserwy kupującemu najpóźniej przed upływem 1/3 okresu ich gwarancji (trwałości), licząc od daty produkcji tych konserw.
3.
Sprzedawca hurtowy obowiązany jest wydać konserwy rybne przeznaczone na zaopatrzenie punktów sprzedaży detalicznej najpóźniej przed upływem 2/3 okresu ich gwarancji (trwałości), licząc od daty produkcji tych konserw.
4.
Sprzedawca (producent), który przekroczy terminy określone w ust. 2 i 3, obowiązany jest udzielić kupującemu bonifikaty w wysokości 5%, liczonej od ceny detalicznej konserw.
5.
W uzasadnionych wypadkach strony mogą odstąpić od zasad wynikających z przepisów ust. 2, 3 i 4.

Rozdział  4.

Opakowanie.

§  20.
Opakowanie fakturowane kupujący odprzedaje po cenach zgodnych z obowiązującymi cennikami, pomniejszonych o wartość uszkodzonych lub brakujących elementów.
§  21.
Jeżeli kupujący otrzymał towar w opakowaniu sprzedawanym nie fakturowanym (o cenie wkalkulowanej w cenę towaru), może opakowanie to odprzedać sprzedawcy na podstawie odrębnych przepisów.
§  22.
Opakowanie nie nadające się do ponownego użytku ani do remontu (zniszczone powyżej 50%) traktować należy jako złom.

Rozdział  5.

Ceny i rozliczenia.

§  23.
Rozliczenia za sprzedany towar powinny się odbywać według cen obowiązujących w dniu sprzedaży.
§  24.
1. Jeżeli przepisy o cenach nie stanowią inaczej, sprzedaż towarów powinna się odbywać na warunkach:
1)
przy cenach zbytu - franco wagon stacja załadowania,
2)
przy cenach zaopatrzeniowych - franco stacja przeznaczenia,
3)
przy cenach hurtowych - franco stacja przeznaczenia.
2.
Sprzedaż po cenach hurtowych dla punktów objętych dostawami bezpośrednimi odbywa się na warunkach franco punkt sprzedaży detalicznej, zakład gastronomiczny, garmażeryjny i pomocniczy.
3.
Zakres dostaw bezpośrednich ustalają odrębne przepisy wydane przez Ministra Handlu Wewnętrznego i Ministra Żeglugi.

Rozdział  6.

Odszkodowania umowne.

§  25.
Strona, która nie wykonała zobowiązania lub wykonała je nienależycie, obowiązana jest do zapłaty kar umownych w wysokości określonej w następnych paragrafach lub do wynagrodzenia rzeczywistej szkody, jeżeli jest ona wyższa od kary umownej.
§  26.
Sprzedawca obowiązany jest zapłacić kary umowne w wysokości:
1)
15% wartości towarów - gdy kupujący odstąpił od umowy z powodu okoliczności, za które odpowiada sprzedawca,
2)
10% wartości towarów dostarczonych z wadami,
3)
1% wartości towarów - w razie dostarczenia towaru bez dokumentów wydania,
4)
5% wartości towarów dostarczonych w asortymencie niezgodnym z zamówieniem,
5)
10% wartości dostarczonych towarów, przy których nie został zachowany standard wagi netto,
6)
5% wartości towarów dostarczonych w opakowaniu niewłaściwym lub wadliwym albo niewłaściwie oznaczonych,
7)
1% wartości towaru postawionego przez kupującego do dyspozycji sprzedawcy za każdy dzień zwłoki w zadysponowaniu towarem,
8)
1% wartości towaru dostarczonego z opóźnieniem za każdy dzień zwłoki lub niewydanie towaru z magazynu sprzedawcy; ogólna kwota tych kar nie może przekroczyć 30% wartości towaru,
9)
1.000 zł w razie niewysłania zawiadomienia o wysyłce towarów,
10)
50 zł za każdy dzień zwłoki wysyłki faktury za pierwsze 15 dni oraz 100 zł za każdy dzień następny.
§  27.
Kupujący obowiązany jest zapłacić sprzedawcy karę umowną w wysokości:
1)
15% wartości towaru zamówionego, a nie odebranego od sprzedawcy,
2)
1% wartości towaru za każdy dzień zwłoki w odbiorze towaru,
3)
5% wartości za każdy dzień zwłoki w zwrocie opakowania; kara ta nie może jednak łącznie przekroczyć dwukrotnej wartości opakowania w stanie nowym.
§  28.
W sprawach kar umownych przy sprzedaży towaru nie mają zastosowania przepisy o karach umownych, zawarte w § 51, § 52 ust. 1 oraz § 54 ust. 3 i 4 ogólnych warunków umów sprzedaży, stanowiących załącznik do zarządzenia Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z dnia 7 października 1966 r. w sprawie ogólnych warunków umów sprzedaży oraz umów dostawy w obrocie krajowym pomiędzy jednostkami gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski z 1966 r. Nr 57, poz. 276, z 1967 r. Nr 6, poz. 29 i z 1969 r. Nr 36, poz. 285).