Ogólne warunki umów sprzedaży piwa między jednostkami gospodarki uspołecznionej.

Monitor Polski

M.P.1976.16.75

Akt utracił moc
Wersja od: 21 kwietnia 1976 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 23 marca 1976 r.
w sprawie ogólnych warunków umów sprzedaży piwa między jednostkami gospodarki uspołecznionej.

Na podstawie art. 384 § 1 Kodeksu cywilnego oraz § 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) i ust. 2 uchwały nr 193 Rady Ministrów z dnia 3 sierpnia 1973 r. w sprawie upoważnienia naczelnych organów administracji państwowej do ustalania ogólnych warunków i wzorów umów (Monitor Polski Nr 36, poz. 219) zarządza się, co następuje:
Ustala się ogólne warunki umów sprzedaży piwa między jednostkami gospodarki uspołecznionej, stanowiące załącznik do zarządzenia,
W sprawach nie uregulowanych zarządzeniem do umów sprzedaży piwa stosuje się przepisy uchwały nr 192 Rady Ministrów z dnia 3 sierpnia 1973 r. w sprawie umów sprzedaży i umów dostawy między jednostkami gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski z 1973 r. Nr 36, poz. 218 i z 1974 r. Nr 9, poz. 65).
1.
Do umów zawartych przed dniem wejścia w życie zarządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Przepisy zarządzenia stosuje się jednak do umów zawartych przed dniem jego wejścia w życie, jeżeli chodzi o skutki prawne zdarzeń, które nastąpiły po dniu jego wejścia w życie.
Traci moc zarządzenie Ministra Przemysłu Spożywczego i Skupu z dnia 23 września 1967 r. w sprawie ogólnych warunków umów sprzedaży piwa w obrocie krajowym pomiędzy jednostkami gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski Nr 55, poz. 270).
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 maja 1976 r.

ZAŁĄCZNIK

Ogólne warunki umów sprzedaży piwa między jednostkami gospodarki uspołecznionej.

Rozdział  1

Zawieranie umów i składanie dyspozycji.

§  1.
1.
Umowy powinny być zawierane w zasadzie na okresy roczne. Umowy roczne powinny określać ilości, w jakich piwo ma być dostarczane w poszczególnych kwartałach.
2.
Nie należy odmawiać przyjęcia zamówienia tylko z tego powodu, że żądany termin dostarczenia piwa jest zbyt krótki, jeżeli zamówienie zostało złożone co najmniej na:
1)
15 dni przed okresem, na który ma być zawarta umowa, jeżeli okres ten jest dłuższy niż miesiąc,
2)
5 dni przed terminem dostarczenia piwa - w pozostałych wypadkach.
3.
Jeżeli w zamówieniu dotyczącym dostarczenia piwa w okresie krótszym niż rok nie oznaczono innego terminu, odpowiedź na zamówienie powinna być udzielona przez sprzedawcę w terminie 3 dni.
§  2.
1.
Jeżeli w umowie zastrzeżono, że rozmiar świadczeń częściowych, terminy ich spełnienia oraz asortyment piwa określone zostaną przez kupującego w terminie późniejszym, kupujący jest obowiązany złożyć sprzedawcy dyspozycję w tym zakresie najpóźniej na 5 dni przed miesiącem, w którym piwo ma być dostarczone, chyba że umowa przewiduje inny termin złożenia dyspozycji.
2.
O zmianie terminów, ilości lub asortymentów określonych w dyspozycji kupujący powinien zawiadomić sprzedawcę najpóźniej na 3 dni przed terminem dostarczenia poszczególnej partii piwa - jeżeli kupującym jest hurtownia, a najpóźniej na 1 dzień - jeżeli kupującym jest przedsiębiorstwo handlu detalicznego lub przemysłu gastronomicznego.
3.
Jeżeli kupujący nie złoży dyspozycji w terminie, sprzedawca może wykonać świadczenia częściowe, wzorując się na dostawach wykonywanych w odpowiednich okresach roku poprzedniego.

Rozdział  2

Wykonywanie umów.

§  3.
1.
Sprzedawca jest obowiązany dostarczać piwo do punktów sprzedaży detalicznej i zakładów gastronomicznych własnym staraniem i na własny koszt do wskazanych przez kupującego pomieszczeń sklepowych lub magazynowych.
2.
Dowód wydania towaru jednostkom wymienionym w ust. 1 powinien określać ilość i rodzaj piwa oraz cenę jednostkową.
§  4.
1.
Piwo dostarcza się w opakowaniach (beczkach, butelkach i skrzyniach transportowych) lub cysternach.
2.
Na etykietach piwa w butelkach powinna być oznaczona nazwa rozlewni oraz miejsce i data rozlewu.
3.
Beczki są opakowaniami wypożyczanymi, a butelki i skrzynki opakowaniami sprzedawanymi fakturowanymi i podlegają odprzedaży.
§  5.
1.
Beczki po opróżnieniu powinny być niezwłocznie zwrócone sprzedawcy, nie później niż:
1)
przez hurtownie:
a)
obsługujące tereny wiejskie: przy odbiorze piwa w II i III kwartale - do 15 dni, a przy odbiorze piwa w I i IV kwartale - do 22 dni,
b)
obsługujące tereny nie wymienione pod lit. a): przy odbiorze piwa w II i III kwartale - do 13 dni, a przy odbiorze piwa w I i IV kwartale - do 19 dni,
2)
przez punkty sprzedaży detalicznej i zakłady gastronomiczne:
a)
mające siedzibę w miejscowościach, w których znajduje się rozlewnia sprzedawcy, przy odbiorze piwa w II i III kwartale - do 3 dni, a przy odbiorze piwa w I i IV kwartale - do 5 dni,
b)
mające siedzibę w miejscowościach nie wymienionych pod lit. a): przy odbiorze piwa w II i III kwartale - do 5 dni, a przy odbiorze piwa w I i IV kwartale - do 7 dni.
2.
Terminy zwrotu beczek liczone są od dnia otrzymania piwa przez kupującego.
§  6.
1.
Na podstawie ustalonych w § 5 terminów zwrotu beczek strony ustalają w umowie normatywy beczek, które mogą znajdować się u kupującego w poszczególnych kwartałach.
2.
Normatywy beczek ustala się według wzoru:

P

N = ------ x t,

d

w którym:

N - oznacza normatyw w hektolitrach,

P - oznacza plan kwartalny dostaw piwa w hektolitrach,

d - oznacza liczbę dni roboczych w danym kwartale,

t - oznacza liczbę dni, w ciągu których beczki powinny być zwrócone.

§  7.
Kupujący, niezależnie od bieżących uzgodnień stanu liczbowego beczek, jest obowiązany podawać sprzedawcy dwa razy w ciągu roku liczbę i numery znajdujących się u niego beczek, w terminach ustalonych przez sprzedawcę.
§  8.
1.
Hurtownie otrzymujące piwo transportem kolejowym są obowiązane własnym staraniem i na własny koszt odsyłać opakowania na adres sprzedawcy.
2.
Sprzedawca, który dostarcza piwo do hurtowni własnym lub najętym środkiem transportu, jest obowiązany odebrać próżne opakowania, z tym że kupujący jest obowiązany załadować te opakowania na środek transportowy.
3.
Sprzedawca jest obowiązany dokonać własnym staraniem i na własny koszt odbioru opakowań przygotowanych przez punkty sprzedaży detalicznej i zakłady gastronomiczne.
§  9.
Wydając opakowania kupujący jest obowiązany załączyć specyfikację z wyszczególnieniem rodzaju i ilości zwróconych opakowań.
§  10.
1.
Rozliczeń próżnych butelek dokonuje się według następujących zasad:
1)
kupujący jest obowiązany wydać nie uszkodzone butelki tego samego typu,
2)
w razie dostarczenia piwa kupującemu środkiem transportowym sprzedawcy, sprzedawca jest obowiązany odebrać w dniu dostawy piwa przynajmniej taką samą liczbę butelek, jaką dostarczył z piwem,
3)
jeżeli kupujący zgłosił większą liczbę butelek niż sprzedawca mógł odebrać w dniu dostawy piwa, sprzedawca jest obowiązany odebrać pozostałą liczbę butelek przygotowanych przez kupującego przy najbliższej dostawie piwa,
4)
różnica powstała z wymiany butelek z piwem na butelki próżne powinna być rozliczana bieżąco przez:
a)
fakturowanie różnicy na kupującego, gdy otrzymał on więcej butelek z piwem, niż zwrócił próżnych;
b)
refakturowanie na sprzedawcę, gdy dostarczył on mniej butelek z piwem, niż otrzymał butelek próżnych;
5)
rozliczenia pomiędzy stronami z tytułu dostarczonych butelek odbywają się po cenie ustalonej obowiązującymi przepisami.
2.
Przy rozliczeniach dostarczonych skrzynek transportowych stosuje się odpowiednio przepisy ust. 1.
§  11.
Sprzedawca jest obowiązany do zapłaty kary umownej w wysokości 5 zł za każdy dzień zwłoki w odbiorze beczki lub skrzynki transportowej z butelkami, nie odebranych z punktu sprzedaży detalicznej lub zakładu gastronomicznego w terminach określonych w § 10 ust. 1 pkt 2 lub 3.
§  12.
Kupujący jest obowiązany do zapłaty kary umownej za niezwrócenie w terminie beczek w wysokości 50 zł od każdego pełnego hektolitra pojemności beczek za każdy dzień przetrzymania ich ponad ustalony normatyw. Kara za zwłokę nie może przekraczać dwukrotnej wartości nowych beczek.

Rozdział  3

Rękojmia za wady fizyczne piwa.

§  13.
1.
Jeżeli wydanie piwa następuje przez wysyłkę, kupujący powinien niezwłocznie, a najpóźniej w ciągu 3 dni od dnia otrzymania, zbadać piwo i w razie stwierdzenia braków ilościowych lub wad fizycznych sporządzić protokół.
2.
O stwierdzonych brakach ilościowych lub wadach fizycznych kupujący powinien niezwłocznie zawiadomić sprzedawcę, nie później niż następnego dnia od zbadania przesyłki.
§  14.
1.
Jeżeli sprzedawca zamierza dokonać oględzin zakwestionowanego piwa, powinien zawiadomić o tym kupującego najpóźniej następnego dnia po otrzymaniu zawiadomienia i w ciągu 3 dni delegować swojego przedstawiciela.
2.
Do czasu upływu terminów wskazanych w ust. 1 kupujący obowiązany jest powstrzymać się od zużycia lub sprzedaży zakwestionowanego piwa i przechowywać je we właściwych warunkach.
§  15.
1.
Jeżeli wydanie piwa następuje z magazynu sprzedawcy lub w punkcie odbioru kupującego, zbadanie piwa pod względem ilościowym i jakościowym następuje odpowiednio w magazynie sprzedawcy lub w punkcie odbioru kupującego w dniu wydania.
2.
Badanie jakości, o którym mowa w ust. 1, dotyczy tych właściwości piwa, które mogą być ujawnione bez potrzeby otwierania opakowań. W zakresie pozostałych właściwości kupujący jest obowiązany zbadać towar w ciągu 3 dni od dnia jego wydania.
3.
Jeżeli wydanie piwa następuje w magazynie sprzedawcy, strony mogą ustalić w umowie, że zbadanie piwa pod względem jakościowym będzie dokonywane u kupującego. Przepisy § 13 i 14 stosuje się odpowiednio.
4.
Przepisy § 13 i 14 stosuje się odpowiednio, gdy kupujący przeprowadza badanie piwa w magazynie sprzedawcy lub we własnym punkcie odbioru, a braki ilościowe i wady jakościowe były tego rodzaju, że nawet przy należytej staranności nie mogły być ujawnione przy badaniu.
5.
Reklamacja nie może być zgłoszona później niż w okresie przechowywania piwa ustalonym w obowiązujących normach.
§  16.
1.
Jeżeli sprzedawca odrzucił reklamację, uznał ją z zastrzeżeniem lub nie złożył żadnego oświadczenia w ciągu 48 godzin, a gdy chodzi o piwo o ustalonym okresie przydatności do spożycia - w ciągu 24 godzin od chwili zawiadomienia go o wadzie, kupujący powinien niezwłocznie zażądać przeprowadzenia ekspertyzy przez właściwy organ, nie później jednak niż następnego dnia od powyższych terminów.
2.
Sprzedawca jest obowiązany w ciągu 5 dni od chwili uznania wady jakościowej lub doręczenia mu ekspertyzy potwierdzającej słuszność zgłoszonej reklamacji do wymiany postawionego do jego dyspozycji piwa wadliwego na wolne od wad.