Ogólne warunki umów sprzedaży i umów dostawy mięsa i przetworów mięsnych między jednostkami gospodarki uspołecznionej.

Monitor Polski

M.P.1977.5.39

Akt utracił moc
Wersja od: 12 marca 1977 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 14 lutego 1977 r.
w sprawie ogólnych warunków umów sprzedaży i umów dostawy mięsa i przetworów mięsnych między jednostkami gospodarki uspołecznionej.

Na podstawie art. 384 § 1 Kodeksu cywilnego, § 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) i ust. 2 uchwały nr 193 Rady Ministrów z dnia 3 sierpnia 1973 r. w sprawie upoważnienia naczelnych organów administracji państwowej do ustalania ogólnych warunków i wzorów umów (Monitor Polski Nr 36, poz. 219) oraz § 1 uchwały nr 84 Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 1976 r. w sprawie upoważnienia do uregulowania w sposób odbiegający od przepisów Kodeksu cywilnego niektórych warunków umów sprzedaży i umów dostawy mięsa i przetworów mięsnych (Monitor Polski Nr 16, poz. 72) zarządza się, co następuje:
1. 
Ustala się ogólne warunki umów sprzedaży i umów dostawy mięsa i przetworów mięsnych między jednostkami gospodarki uspołecznionej, stanowiące załącznik do zarządzenia.
2. 
Ogólne warunki umów sprzedaży i umów dostawy, o których mowa w ust. 1, stosuje się do umów o dostarczanie mięsa i jego przetworów jednostkom handlu detalicznego, zakładom gastronomicznym i garmażeryjnym oraz innym jednostkom, w których prowadzone jest żywienie zbiorowe, z wyłączeniem jednostek podległych Ministrowi Obrony Narodowej, Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Ministrowi Sprawiedliwości.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
towarze - rozumie się przez to mięso, podroby, wędliny, wędliny podrobowe, wyroby garmażeryjne mięsne i podrobowe oraz konserwy i tłuszcze;
2)
rodzaju towaru - rozumie się przez to mięso wieprzowe, mięso wołowe, mięso cielęce, mięso baranie i mięso końskie oraz tłuszcze zwierzęce surowe i topione;
3)
grupie towarowej - rozumie się przez to grupy handlowe wędlin, wędlin podrobowych oraz podroby wszystkich klas;
4)
asortymencie towaru - rozumie się przez to nazwę rodzajów mięsa i podrobów, rodzajów wędlin i wyrobów garmażeryjnych, np. schab, szynka, żeberka, mięso wołowe bez kości, mięso wołowe z kością, serca wieprzowe, nóżki cielęce, kiełbasa zwyczajna, kiełbasa krakowska, kiszka pasztetowa;
5)
klasie towaru - rozumie się przez to klasy jakości tusz, półtusz, ćwierćtusz i wędlin oraz klasy podrobów.
W sprawach nie unormowanych zarządzeniem do umów sprzedaży i umów dostawy mięsa i przetworów mięsnych stosuje się przepisy uchwały nr 192 Rady Ministrów z dnia 3 sierpnia 1973 r. w sprawie umów sprzedaży i umów dostawy między jednostkami gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski z 1973 r. Nr 36, poz. 218, z 1974 r. Nr 9, poz. 65 i z 1976 r. Nr 29, poz. 128).
1. 
Do umów zawartych przed dniem wejścia w życie zarządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. 
Przepisy zarządzenia stosuje się jednak do umów zawartych przed dniem jego wejścia w życie, jeżeli chodzi o skutki prawne zdarzeń, które nastąpiły po dniu jego wejścia w życie.
Traci moc zarządzenie Ministra Przemysłu Spożywczego i Skupu z dnia 15 grudnia 1967 r. w sprawie ogólnych warunków umów sprzedaży mięsa i przetworów mięsnych przeznaczonych na zaopatrzenie rynku krajowego (Monitor Polski z 1968 r. Nr 1, poz. 4).
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 1977 r.

ZAŁĄCZNIK

Ogólne warunki umów sprzedaży i umów dostawy mięsa i przetworów mięsnych między jednostkami gospodarki uspołecznionej.

Rozdział  1

Zawieranie umów.

§  1. 
Umowy sprzedaży mięsa i jego przetworów zawierane są na miesięczne okresy kalendarzowe.
§  2. 
1. 
Kupujący składa zamówienie sprzedawcy wskazanemu w decyzji o przydziale (rozdzielniku) w terminie 3 dni od dnia otrzymania tej decyzji.
2. 
Zamówienie powinno określać między innymi ilości poszczególnych rodzajów towaru, grup towarowych oraz tygodniowy podział towaru w procentach.
§  3. 
1. 
Odpowiedź na zamówienie powinna być udzielona w terminie 3 dni od dnia otrzymania zamówienia.
2. 
Jeżeli sprzedawca nie udzieli odpowiedzi na zamówienie, umowę poczytuje się za zawartą z upływem terminu określonego w ust. 1.
3. 
Jeżeli sprzedawca przyjął zamówienie na dostarczenie części zamówionego towaru i nie zgłosił zastrzeżeń co do sposobu wykonania świadczenia, umowę poczytuje się za zawartą w zakresie, w jakim zamówienie zostało przyjęte.
§  4. 
1. 
Na podstawie zawartej umowy kupujący składa w każdy wtorek dyspozycję na tydzień następny.
2. 
W dyspozycji, o której mowa w ust. 1, powinny być określone ilości:
1)
mięsa w rodzajach i asortymentach, a w razie dostawy mięsa w ćwierćtuszach - z podziałem na ćwierćtusze przednie i tylne,
2)
wyrobów garmażeryjnych, w których skład wchodzi surowiec mięsny i podrobowy,
3)
wędlin w asortymentach w obowiązującym układzie grup handlowych,
4)
podrobów w asortymentach według klas.
3. 
Ilości towaru podane w dyspozycjach powinny wynikać z określonego w zamówieniu podziału towaru do otrzymania w każdym tygodniu; przewidziana w dyspozycji dzienna ilość towaru może wynosić od 15 do 25% ilości przewidzianych do dostawy w ciągu tygodnia.
4. 
Kupujący nie składa dyspozycji na dostarczenie konserw i tłuszczów wieprzowych, które są dostarczane w terminach i ilościach ustalonych w umowie.
§  5. 
Kupujący może zmienić dyspozycję w granicach 10% ilości towaru przypadającego do sprzedaży w danym dniu z wyprzedzeniem 48 godzin, a na wędliny i wędliny podrobowe oraz konserwy i tłuszcze - 72 godzin w stosunku do ustalonego terminu dostarczenia towaru; sprzedawca może jednak odmówić dostarczenia większej ilości tych asortymentów wędlin, których wyprodukowanie trwa dłużej niż 72 godziny.

Rozdział  2

Wykonywanie umów.

§  6. 
1. 
Sprzedawca jest obowiązany dostarczyć towar do jednostek handlu detalicznego, zakładów garmażeryjnych i zakładów gastronomicznych, przedsiębiorstw państwowych i spółdzielni zrzeszonych w "Społem" - Centralnym Związku Spółdzielni Spożywców własnym staraniem, na własny koszt i ryzyko, gdy jednorazowa dostawa wynosi nie mniej niż 100 kg towaru, a w tym co najmniej 10 kg dostarczane jest w jednym asortymencie. Nie dotyczy to dostarczania do zakładów gastronomicznych hamburgerów, dla których ustala się minimalną jednorazową dostawę w wysokości 30 kg.
2. 
Przepis ust. 1 stosuje się również przy dostawach do jednostek handlu detalicznego, zakładów gastronomicznych i garmażeryjnych spółdzielni zrzeszonych w Centralnym Związku Spółdzielni Rolniczych "Samopomoc Chłopska", znajdujących się w tych samych miejscowościach co kupujący wymienieni w ust. 1.
3. 
Kupujący wymienieni w ust. 1, dla których jednorazowa dostawa towaru jest mniejsza niż 100 kg, a dostawa hamburgerów niż 30 kg, oraz jednostki spółdzielcze zrzeszone w Centralnym Związku Spółdzielni Rolniczych "Samopomoc Chłopska", znajdujące się w innych miejscowościach niż kupujący wymienieni w ust. 1, obowiązani są odebrać towar z magazynu sprzedawcy; sprzedawca zwraca w takim wypadku koszty transportu towaru do sklepu, zakładu lub magazynu kupującego, w wysokości obliczonej według stawek określonych w odrębnych przepisach.
4. 
Kupujący nie wymienieni w ust. 1-3 obowiązani są odebrać towar z magazynu sprzedawcy własnym staraniem, na własny koszt i ryzyko.
5. 
W wypadkach, o których mowa w ust. 1 i 2, sprzedawca jest obowiązany dostarczyć towar do pomieszczeń wskazanych przez kupującego.
6. 
Dowód wydania towaru dla każdego punktu odbioru powinien określać ilość i rodzaj towaru, grupę towarową, asortyment towaru oraz jego klasę, a także obowiązującą cenę towaru.
§  7. 
1. 
Mięso, słonina i podroby mogą być dostarczane w stanie: chłodzonym, półchłodzonym, studzonym, mrożonym, półmrożonym i rozmrożonym; wyroby garmażeryjne nie mogą być dostarczane w stanie półmrożonym i rozmrożonym, a mięso dla zakładów gastronomicznych w stanie rozmrożonym.
2. 
Wędliny i wędliny podrobowe mogą być dostarczane w stanie wychłodzonym, a w innych stanach termicznych w wypadkach uzgodnionych przez strony.
3. 
Dostarczanie mięsa wieprzowego świeżego w półtuszach i wołowego w ćwierćtuszach, z przeznaczeniem do sprzedaży w sklepach detalicznych, może nastąpić tylko na żądanie lub za zgodą kupującego.
§  8. 
Skrzynki metalowe i drewniane oraz opakowania z tworzyw sztucznych, z wyjątkiem tych, które używane są do mrożenia podrobów i mięsa w elementach, są opakowaniami sprzedawanymi fakturowanymi.
§  9. 
1. 
Kupujący jest obowiązany odprzedać sprzedawcy nie uszkodzone opakowania fakturowane niezwłocznie po ich opróżnieniu, nie później jednak niż w ciągu 3 dni od chwili otrzymania towaru; opakowania po tłuszczach i konserwach powinny być odprzedane nie później niż w ciągu 7 dni.
2. 
W razie nieodprzedania w terminie opakowań fakturowanych kupujący jest obowiązany zapłacić sprzedawcy karę umowną w wysokości wartości opakowania.
3. 
Sprzedawca, który dostarczył kupującemu towar transportem samochodowym, jest obowiązany odebrać na własny koszt przygotowane przez kupującego próżne opakowania fakturowane, nadające się do ponownego użytku, nie później niż w ciągu 3 dni od daty otrzymania towaru przez kupującego.
4. 
W wypadku, o którym mowa w ust. 3, fakturowaniu podlegają różnice pomiędzy ilością opakowań otrzymanych przez kupującego a zwróconych sprzedawcy.
5. 
Przepis ust. 2 ma odpowiednie zastosowanie w razie nieodebrania przez sprzedawcę w terminie opakowań fakturowanych.
§  10. 
1. 
Jeżeli towar jest dostarczany jednostkom wymienionym w § 6 ust. 1 i 2, sprzedawca jest obowiązany zawiadomić kupującego telefonicznie lub telegraficznie o zamierzonym dostarczeniu towaru w taki sposób, aby zawiadomienie dotarło do adresata przed dostarczeniem towaru. W zawiadomieniu należy powołać się na umowę lub dyspozycję oraz podać harmonogram dostaw według godzin do poszczególnych punktów odbioru, jak również czas rozładunku.
2. 
Sprzedawca jest obowiązany podać w specyfikacji dołączonej do towaru albo do dokumentu przewozowego ilość opakowań, a w razie wysyłki mięsa bez opakowania - ilość i wagę tusz, półtusz i ćwierćtusz w klasie.
3. 
W specyfikacji, o której mowa w ust. 2, należy również określić stan termiczny towaru.
§  11. 
1. 
Jeżeli w umowie zastrzeżono, iż wysyłka towaru powinna nastąpić w obecności kupującego, sprzedawca jest obowiązany zawiadomić go o dniu, godzinie i miejscu jego załadowania najpóźniej na 72 godziny przed terminem dostarczenia towaru.
2. 
W razie nieprzybycia kupującego w terminie wyznaczonym przez sprzedawcę załadowanie i wysyłka towaru mogą być przeprowadzone bez udziału kupującego.
§  12. 
1. 
Jeżeli strony ustalą w umowie, że towar ma być odebrany przez kupującego z magazynu sprzedawcy, sprzedawca jest obowiązany zawiadomić kupującego o przygotowaniu towaru do wydania w określonym dniu i godzinie, co najmniej na 24 godziny przed terminem wydania towaru.
2. 
Sprzedawca powinien wskazać jako miejsce wydania towaru magazyn położony w tej samej miejscowości, w której znajduje się siedziba kupującego, a jeżeli w tej miejscowości nie ma magazynu - magazyn położony najbliżej tej siedziby.
§  13. 
1. 
Sprzedawca jest obowiązany dołączyć kupującemu będącemu przedsiębiorstwem państwowym lub spółdzielczym świadectwo jakości (atest). Do towaru dostarczonego innym jednostkom sprzedawca jest obowiązany dołączyć świadectwo jakości na ich żądanie.
2. 
W świadectwie jakości należy wskazać między innymi: nazwę i adres zakładu produkcyjnego, nazwę i ilość towaru, datę produkcji, datę dostarczenia oraz stan termiczny towaru.
3. 
Towar nie oznaczony zgodnie z przepisami kupujący może oznaczyć na koszt sprzedawcy.
§  14. 
Umowę uważa się za wykonaną, jeżeli odchylenia ilościowe dostarczonego towaru nie przekraczają w zakresie poszczególnych rodzajów, grup i asortymentów towaru 10% ilości określonych w umowie - dyspozycji tygodniowej.

Rozdział  3

Odbiór towaru i rękojmia za wady fizyczne.

§  15. 
Kupujący powinien zbadać towar pod względem ilościowym przed pokwitowaniem odbioru, a jeżeli towar jest dostarczany za pośrednictwem przewoźnika - przy wyładowaniu towaru ze środka przewozowego.
§  16. 
1. 
Badanie pod względem jakościowym towaru dostarczanego do punktu odbioru kupującego następuje przez przedstawiciela handlu w imieniu i na rzecz kupującego w magazynie sprzedawcy i z udziałem jego przedstawiciela przed załadowaniem towaru na środek transportowy, a w razie dostarczania towaru w pojemnikach - przed zamknięciem i zaplombowaniem pojemników.
2. 
W razie niedokonania badania towaru w trybie określonym w ust. 1 badanie pod względem jakościowym towaru dostarczonego do punktu odbioru kupującego, z wyjątkiem konserw, tłuszczu topionego oraz kiełbas suszonych i podsuszanych, następuje w punkcie odbioru w dniu otrzymania towaru, a gdy towar dostarczono po zamknięciu sklepu - do godziny dwunastej następnego dnia roboczego.
3. 
Badanie pod względem jakościowym konserw, tłuszczu topionego oraz kiełbas suszonych i podsuszanych, dostarczonych do punktu odbioru kupującego, następuje w ciągu 48 godzin od chwili otrzymania towaru.
4. 
Jeżeli towar jest wydawany w magazynie sprzedawcy, badanie towaru pod względem jakościowym następuje w czasie odbioru towaru.
§  17. 
Badanie towaru, o którym mowa w § 16 ust. 1, nie wyłącza możliwości reklamowania wad, które nie mogły być ujawnione w czasie tego badania (wady ukryte), oraz wad powstałych w czasie transportu.
§  18. 
1. 
Kupujący, który stwierdzi wady dostarczonego towaru, jest obowiązany sporządzić protokół lub pobrać próbkę do badań laboratoryjnych, a zakwestionowany towar wyłączyć ze sprzedaży i zabezpieczyć przed dalszym obniżeniem jakości.
2. 
Kupujący jest obowiązany pod rygorem utraty uprawnień z tytułu rękojmi za wady towaru zawiadomić sprzedawcę telefonicznie, telegraficznie lub dalekopisem o ujawnieniu wad niezwłocznie, nie później niż w ciągu 6 godzin od chwili ich wykrycia, i w tym samym dniu przesłać sprzedawcy protokół stwierdzenia wad lub protokół pobrania próbek do badań laboratoryjnych.
3. 
Termin na zawiadomienie o wadach, przewidziany w ust. 2, ma zastosowanie w razie dostaw bezpośrednich do punktów sprzedaży detalicznej, zakładów gastronomicznych i żywienia zbiorowego, jeżeli dostawa była zrealizowana do godziny 14. Jeżeli towar dostarczono po godzinie 14, kupujący jest obowiązany zawiadomić sprzedawcę o wadach najpóźniej do godziny 10 dnia następnego.
4. 
Jeżeli przedstawiciel sprzedawcy jest obecny przy badaniu, protokół, o którym mowa w ust. 1, powinien być przez niego podpisany, z tym że przedstawiciel sprzedawcy może wnieść do protokołu zastrzeżenia. Podpisanie protokołu bez zastrzeżeń jest równoznaczne z uznaniem reklamacji.
5. 
Dokonanie czynności przewidzianych w ust. 4 jest równoznaczne z zawiadomieniem sprzedawcy o ujawnieniu wad.
§  19. 
Sprzedawca jest obowiązany udzielić odpowiedzi na reklamację i delegować swego przedstawiciela, jeżeli zamierza dokonać oględzin dostarczonego towaru, nie później niż:
1)
w ciągu 12 godzin, gdy chodzi o towary o okresie trwałości do 48 godzin,
2)
w ciągu 24 godzin, gdy chodzi o towary o okresie trwałości dłuższym niż 48 godzin,
3)
w ciągu 72 godzin, gdy chodzi o konserwy i tłuszcz topiony

- od chwili otrzymania reklamacji.

§  20. 
1. 
Nieudzielenie odpowiedzi przez sprzedawcę na reklamację w terminie, o którym mowa w § 19, uważa się za uznanie reklamacji.
2. 
Jeżeli sprzedawca odrzuci reklamację w całości lub w części, kupujący powinien zażądać przeprowadzenia ekspertyzy przez właściwy organ, nie później niż następnego dnia po trzymaniu zawiadomienia o odrzuceniu reklamacji.
3. 
Jeżeli ujawniono wady towaru, którego okres przydatności do spożycia nie przekracza 36 godzin, kupujący jest obowiązany zażądać sporządzenia ekspertyzy natychmiast po ujawnieniu wady.
§  21. 
1. 
Jeżeli w wyniku badania dokonanego w magazynie sprzedawcy stwierdzono wady towaru, sprzedawca jest obowiązany do:
1)
przedstawienia do odbioru nowej partii towaru wolnego od wad,
2)
niezwłocznego usunięcia wad, gdy jest to możliwe, i przedstawienia towaru do ponownej oceny temu samemu przedstawicielowi kupującego, który towar zakwestionował, lub jego zastępcy,
3)
sprzedaży towaru po obniżonej cenie, jeżeli usunięcie wad jest technicznie niemożliwe.
2. 
Jeżeli w wyniku badania dokonanego w sklepie lub magazynie kupującego stwierdzono wady towaru, sprzedawca obowiązany jest do:
1)
niezwłocznego usunięcia wad na miejscu, gdy jest to możliwe,
2)
zabrania towaru od kupującego.
3. 
Towar nie odebrany przez kupującego z magazynu sprzedawcy lub nie przyjęty w sklepie lub magazynie kupującego z powodu wad jakościowych powinien być przez sprzedawcę osobno ewidencjonowany w celu uniemożliwienia sprzedaży wadliwego towaru jako towaru pełnowartościowego.
§  22. 
Kupujący traci uprawnienia z tytułu rękojmi za wady ukryte towaru, ujawnione w okresie, w którym zgodnie z normami towar zachowuje przydatność do spożycia, jeżeli nie zgłosi reklamacji w terminie:
1. w odniesieniu do:licząc okres reklamacji od dnia i godziny otrzymania towaru, przy przechowywaniu u kupującego w temperaturze:
od 2° do 10°Cod 10,1° do 25°C
1) kiełbas suszonych o średniej

wydajności do 75%

10 dni10 dni
2) wędzonek i kiełbas podsuszanych o

średniej wydajności powyżej 75%

do 90%

5 dni3 dni
3) kiełbas nie podsuszanych i

wędzonek gotowanych o średniej

wydajności powyżej 90% do 109%

3 dni36 godzin
4) kiełbas nie podsuszanych o

średniej wydajności powyżej 109%,

wędlin podrobowych, rolad mięsno-

podrobowych oraz wędlin

bezosłonkowych

2 dni24 godziny
5) kiełbas surowych niewędzonych24 godziny-
2. w odniesieniu do:licząc od daty produkcji podanej na opakowaniu przy przechowywaniu w temperaturze do 8°C
wędlin plasterkowanych i

porcjowanych paczkowanych:

1) suszonych5 dni
2) wędzonek surowych i pieczonych

oraz kiełbas podsuszanych

4 dni
3) kiełbas nie podsuszanych,

wędzonek gotowanych, mielonek i

wędlin podrobowych

3 dni
3. w odniesieniu do:licząc okres reklamacji od dnia i godziny otrzymania towaru przez kupującego (odbioru od producenta)
okres zgłaszania reklamacjitemperatura przechowywania u kupującego
1) półfabrykatów mięsnych:
a) hamburgerów barowych24 godzinynie wyższa niż

-18°C

b) mięsa mielonego (mięsa

garmażeryjnego świeżego)

12 godzinod 0 do +6°C
c) mrożonych24 godzinynie wyższa niż

-18°C

2) mięsa porcjowanego paczkowanego:
a) świeżego24 godzinyod 0 do +6°C
b) mrożonego24 godzinynie wyższa niż

-18°C

3) wyrobów garmażeryjnych

mięsnych i podrobowych:

a) surowych24 godzinyod 0 do +6°C
b) gotowanych i pieczonych36 godzinod 0 do +6°C

Rozdział  4

Kary umowne.

§  23. 
Sprzedawca jest obowiązany zapłacić kupującemu karę umowną w wysokości:
1)
1% wartości towaru, nie mniej jednak niż 100 zł, w razie niedołączenia do towaru świadectwa jakości lub odmowy jego wystawienia (§ 13),
2)
10% wartości towaru dostarczonego - wbrew warunkom umowy - w półtuszach i ćwierćtuszach (§ 7 ust. 3),
3)
120 zł za każdą rozpoczętą godzinę opóźnienia w załadunku towaru na środek transportowy podstawiony przez kupującego,
4)
50 zł za każdą godzinę opóźnienia dostawy do poszczególnego punktu odbioru w stosunku do ustalonego harmonogramu dostaw,
5)
5% wartości towaru przyjętego przez kupującego, a dostarczonego w innych rodzajach i grupach niż określono w umowie,
6)
5% wartości partii towaru, w której ujawniono wady.
§  24. 
Kupujący jest obowiązany zapłacić sprzedawcy karę umowną w wysokości:
1)
120 zł za każdą rozpoczętą godzinę opóźnienia w podstawieniu środka transportowego do załadunku,
2)
50 zł za każdą rozpoczętą godzinę opóźnienia w rozpoczęciu rozładunku,
3)
120 zł za niedotrzymanie terminu rozładunku środka transportowego ustalonego w harmonogramie.
§  25.  
Kar przewidzianych w § 23 pkt 3 i 4 oraz w § 24 nie stosuje się, jeżeli opóźnienie nie przekracza 15 minut.
§  26. 
Zasady postępowania ze zwrotami mięsa i przetworów regulują odrębne przepisy.