Ogólne warunki umów pomiędzy jednostkami gospodarki uspołecznionej o wykonanie robót geodezyjnych i kartograficznych.

Monitor Polski

M.P.1969.20.170

Akt utracił moc
Wersja od: 28 maja 1969 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 10 maja 1969 r.
w sprawie ogólnych warunków umów pomiędzy jednostkami gospodarki uspołecznionej o wykonanie robót geodezyjnych i kartograficznych.

Na podstawie art. 384 § 1 Kodeksu cywilnego i § 2 uchwały nr 323 Rady Ministrów z dnia 8 października 1966 r. w sprawie upoważnienia Ministra Przemysłu Spożywczego i Skupu, Ministra Spraw Wewnętrznych i Ministra Żeglugi do ustalenia ogólnych warunków i wzorów umów (Monitor Polski Nr 56, poz. 273) zarządza się, co następuje:
Ustanawia się ogólne warunki umów o roboty geodezyjne i kartograficzne stanowiące załącznik do zarządzenia, obowiązujące przy zawieraniu i wykonywaniu umów między jednostkami gospodarki uspołecznionej.
Przepisy niniejszego zarządzenia nie mają zastosowania do robót:
1)
o wartości poniżej 20.000 zł, wykonywanych przez powiatowe biura geodezji oraz miejskie pracownie geodezyjne w prezydiach rad narodowych,
2)
geodezyjnych, wykonywanych przez przedsiębiorstwa geologiczne w ramach prac geologicznych związanych ze sporządzaniem dokumentacji geologicznych,
3)
z zakresu podziemnego miernictwa górniczego.
1.
Traci moc zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Prezesa Centralnego Urzędu Geodezji i Kartografii z dnia 10 stycznia 1956 r. w sprawie zasad zawierania umów o wykonanie robót geodezyjnych i kartograficznych (Monitor Polski Nr 5, poz. 40 i z 1967 r. Nr 29, poz. 139).
2.
Do umów na roboty geodezyjne i kartograficzne, zawartych przed wejściem w życie zarządzenia, stosuje się przepisy dotychczasowe.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie jednego miesiąca od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

OGÓLNE WARUNKI UMÓW O ROBOTY GEODEZYJNE I KARTOGRAFICZNE

Rozdział  1.

Postanowienia ogólne.

§  1.
Ilekroć w niniejszym załączniku jest mowa:
1)
o obiekcie - należy przez to rozumieć określony, zwarty teren lub trasę (kolei, drogi, rzeki itp.), na których mają być wykonane zamówione roboty geodezyjne lub kartograficzne,
2)
o robotach - należy przez to rozumieć roboty geodezyjne (polowe i kameralne) oraz kartograficzne (opracowywanie i druk map).
§  2.
1.
Zamówienie na roboty powinno zawierać:
1)
określenie rodzaju i przybliżony zakres robót,
2)
dokładną lokalizacją obiektu,
3)
ogólne warunki techniczne wykonania robót i ewentualnie inne warunki specjalne,
4)
termin zakończenia całości zamówionych robót oraz ewentualnych określonych części robót.
2.
W odniesieniu do robót, które podlegają koordynacji w myśl przepisów o koordynacji robót geodezyjnych, zamówienie powinno być przesłane wykonawcy wskazanemu w wojewódzkim programie robót, w terminie do dnia 31 sierpnia roku poprzedzającego rozpoczęcie robót, w innych zaś wypadkach - w terminach umożliwiających należyte przygotowanie robót, a w każdym razie nie później niż na trzy miesiące przed przewidywanym ich rozpoczęciem.
3.
Przepis ust. 2 nie dotyczy robót o wartości do 20.000 zł.

Rozdział  2.

Przyjmowanie zamówień oraz zawieranie umów.

§  3.
1.
Wykonywanie robót o wartości do 20.000 zł odbywa się na podstawie zamówień potwierdzonych przez wykonawcę, pozostałych zaś robót na podstawie umów zawartych pomiędzy zamawiającym a wykonawcą.
2.
Wykonawca obowiązany jest potwierdzić na piśmie przyjęcie zamówienia w ciągu 14 dni od daty jego wpływu, a w razie zastrzeżeń lub innych propozycji, powinien zgłosić je zamawiającemu w wyżej podanym terminie.
3.
Potwierdzenie zamówienia na roboty powyżej 20.000 zł zobowiązuje wykonawcę do podjęcia niezbędnych prac przygotowawczych do opracowania projektu umowy (§ 4), a ponadto rodzi skutki umowy przedwstępnej.
§  4.
Prace przygotowawcze do opracowania projektu umowy obejmują w szczególności zebranie istniejących danych i materiałów geodezyjnych i kartograficznych, dokonanie analizy tych danych i materiałów pod kątem maksymalnego ich wykorzystania oraz sporządzenie dokumentacji niezbędnej do prawidłowego i ekonomicznego wykonania robót. Przygotowanie projektu umowy powinno nastąpić nie później niż w terminie dwumiesięcznym od daty potwierdzenia przyjęcia zamówienia. W uzasadnionych wypadkach strony mogą ustalić dłuższy termin na przygotowanie projektu umowy.
§  5.
Rozpoczęcie robót przez wykonawcę może nastąpić po zawarciu umowy na piśmie. W odniesieniu do robót, których koszt skalkulowany przez wykonawcę wstępnie i podany zamawiającemu przy przyjęciu zamówienia nie przekracza 20.000 zł, pisemne potwierdzenie przez wykonawcę przyjęcia robót zamówionych z określeniem terminu wykonania oznacza zawarcie umowy.
§  6.
Prowadzenie robót terenowych w okresie od 1 listopada do 31 marca wymaga, oprócz uzgodnienia z zamawiającym, także uzyskania przez wykonawcę zgody jego jednostki nadrzędnej.
§  7.
1.
Wykonawca obowiązany jest przed opracowaniem projektu umowy uzyskać uprzednio uzgodnienie bądź zatwierdzenie szczegółowych warunków technicznych i projektu wstępnego przez właściwe organy geodezyjne, jeżeli wymagają tego przepisy szczególne.
2.
W razie niemożności sporządzenia przed opracowaniem projektu umowy kosztorysu całości zamówionych robót lub uzyskania zatwierdzenia szczegółowych warunków technicznych bądź projektu wstępnego (ust. 1), wykonawca, w porozumieniu z zamawiającym, opracowuje kosztorys tylko początkowej części prac łącznie z kosztami wykonanych czynności wstępnych oraz oblicza orientacyjne koszty pozostałych prac. W tym wypadku strony określają w umowie orientacyjną wartość całości robót oraz termin, w którym wykonawca przedstawi pełny kosztorys całości zamówionych robót, a także zatwierdzone szczegółowe warunki techniczne lub projekt wstępny.
3.
Przy wykonywaniu robót o wartości poniżej 20.000 zł na podstawie przyjętego zamówienia (§ 5) wykonawca sporządza po wykonaniu zamówionych robót fakturę opartą na obowiązujących cennikach. Na żądanie zamawiającego wykonawca obowiązany jest sporządzić na koszt zamawiającego szczegółowy kosztorys.
§  8.
1.
W uzasadnionych wypadkach (np. gdy chodzi o bardzo rozległe obiekty lub tereny gęsto zabudowane) strony mogą wprowadzić w umowie i kosztorysie podział terytorialny obiektu na konkretne części z różnymi terminami zakończenia robót w wyodrębnionych częściach obiektu lub podział na zamknięte technologicznie części, nadające się do samodzielnego opracowania.
2.
Jeżeli przed zawarciem umowy wiadomo, że w toku wykonywania całości zamówionych robót wystąpi po wykonaniu określonej ich części konieczność uzyskania odpowiednich decyzji władz administracyjnych lub sądowych, bez których nie mogą być prowadzone dalsze prace, a okres wyczekiwania na uzyskanie tych decyzji nie jest możliwy do ustalenia, zawiera się dla danego obiektu oddzielne umowy o określone prace, obejmujące jednak zamkniętą technologicznie część, nadającą się do użytkowania.
§  9.
1.
Zamawiający, po otrzymaniu od wykonawcy projektu umowy, obowiązany jest w ciągu 14 dni podpisać go i zwrócić 2 egzemplarze podpisanej umowy. Jeżeli zamawiający nie zgadza się z niektórymi postanowieniami projektu umowy, zgłasza wykonawcy swoje zastrzeżenia w formie protokołu rozbieżności i umieszcza odpowiednią wzmiankę na wszystkich egzemplarzach projektu umowy.
2.
W razie sporządzenia protokołu rozbieżności strony uzgadniają z sobą kwestie sporne, a w wypadku niemożności uzgodnienia, przedstawiają sprawę do rozpatrzenia pojednawczego delegaturze Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii właściwej terenowo ze względu na położenie obiektu, która prowadzi dalsze uzgadnianie między stronami przy udziale przedstawicieli ich organów nadrzędnych. Gdyby nie doszło do porozumienia, strony mogą wystąpić o rozstrzygnięcie sporu do okręgowej komisji arbitrażowej.
§  10.
1.
Zamawiający może zastrzec w zamówieniu lub umowie, że powierzenie przez wykonawcę części lub całości robót podwykonawcy wymaga zgody zamawiającego.
2.
Z tytułu powierzenia robót do wykonania przez podwykonawcę zamawiający nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów.

Rozdział  3.

Wykonywanie robót.

§  11.
1.
W razie wystąpienia przeszkód w rozpoczęciu lub prowadzeniu robót, wykonawca obowiązany jest zawiadomić o tym niezwłocznie zamawiającego, a obie strony - każda w swoim zakresie - powinny dołożyć wszelkich starań, aby usunąć te przeszkody.
2.
W razie całkowitego zaprzestania robót na żądanie zamawiającego, a także w razie wystąpienia nieprzewidzianej w umowie dłuższej przerwy w prowadzeniu robót (ponad 3 miesiące), wynikłej z przyczyn niezależnych od wykonawcy, należycie udokumentowanych i uznanych przez zamawiającego - wykonawca zgłasza wykonaną część robót do odbioru, na którego podstawie nastąpi rozliczenie za faktycznie wykonany zakres robót.
3.
Ponowne podjęcie przerwanych robót wymaga pisemnego porozumienia stron, ustalającego nowe terminy i pozostały do wykonania zakres robót (terytorialny i rzeczowy) oraz ich koszt łącznie z ewentualnymi kosztami dodatkowymi ponownego zorganizowania robót.
§  12.
1.
Zmiany terytorialnego zasięgu obiektu określonego umową, powodujące przekroczenie kosztorysu więcej niż o 10%, wymagają zawarcia na piśmie dodatkowego porozumienia, opartego na uzgodnionym nowym kosztorysie i określającego termin zakończenia robót.
2.
Zmiany rzeczowego zakresu robót ustalonego w uzgodnionym kosztorysie, spowodowane koniecznością wprowadzenia zmian do warunków technicznych po zawarciu umowy albo wykonania niezbędnych czynności dodatkowych (§ 14 ust. 1), a także powstałe na skutek zmian w szacunkowo przyjętych ilościach jednostek rzeczowych i współczynnikach trudności wykonania robót, wymagają zawarcia dodatkowego porozumienia i sporządzenia dodatkowego kosztorysu tylko wówczas, gdy wszystkie zmiany łącznie powodują zwiększenie umownej wartości robót powyżej 10%.
§  13.
Jeżeli na skutek wprowadzonej przez zamawiającego po zawarciu umowy zmiany zakresu lub lokalizacji robót wykonawca jest zmuszony przerobić już wykonaną część robót albo gdy zmiana ta naraża wykonawcę na straty, ma on prawo do zapłaty również zbędnie wykonanych robót oraz do odszkodowania obejmującego wszystkie poniesione koszty z uwzględnieniem narzutu.
§  14.
W razie wystąpienia technicznie uzasadnionej konieczności wykonania dodatkowych czynności, nie przewidzianych w kosztorysie, kierownik robót obowiązany jest do niezwłocznego opisania w dzienniku robót zaistniałych okoliczności i umotywowania konieczności wykonania określonych czynności dodatkowych. Jeżeli niezbędne czynności dodatkowe powodują zwiększenie umownej wartości robót powyżej 10%, wykonawca obowiązany jest zawiadomić zamawiającego w ciągu 14 dni od dokonania zapisu w dzienniku robót i uzyskać jego zgodę na wykonywanie czynności dodatkowych.
§  15.
Przy wykonywaniu robót zamawiającego reprezentuje upoważniony przedstawiciel, a wykonawcę - wyznaczony przez niego kierownik robót.
§  16.
W razie gdy na terenie obiektu zamówionych robót, a zwłaszcza w zakładach przemysłowych i na szlakach komunikacyjnych administrowanych przez zamawiającego, roboty terenowe prowadzone będą w warunkach niebezpiecznych ze względu na urządzenia, ruch na szlakach komunikacyjnych lub inne zagrożenie dla życia i zdrowia pracowników wykonawcy - zamawiający obowiązany jest umożliwić wykonawcy zorganizowanie robót w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy i w miarę możliwości udostępnić na żądanie wykonawcy, odpowiednie środki ochronne na czas wykonywania tych robót.
§  17.
Wykonawca obowiązany jest do prowadzenia dziennika robót, który powinien zawierać dane dotyczące postępu robót oraz przebiegu dokonanych kontroli i wewnętrznych odbiorów robót. Do dziennika robót wpisuje się ponadto ważniejsze okoliczności mogące mieć wpływ na terminy, jakość i koszty wykonania robót. Zamawiający uprawniony jest do przeglądania dziennika robót, analizowania zawartych w nim wpisów, kontrolowania postępu i jakości robót oraz wpisywania swych uwag i zaleceń, wiążących wykonawcę w granicach umowy.
§  18.
1.
Zamawiający obowiązany jest zwrócić wykonawcy poniesione przez niego opłaty urzędowe związane z wykonywaniem zamówionych robót, a także kwoty wypłacone osobom trzecim tytułem odszkodowania za konieczne i technicznie uzasadnione zniszczenie plonów rolnych, drzewostanu i inne szkody powstałe przy wykonaniu robót geodezyjnych.
2.
Zamawiający ponosi ponadto udokumentowane przez wykonawcę koszty, poniesione przez niego z winy zamawiającego.

Rozdział  4.

Materiały.

§  19.
1.
Wykonawca powinien dostarczyć materiałów niezbędnych do wykonania zamówionych robót, jeżeli umowa nie stanowi inaczej.
2.
W razie gdy zamawiający stosuje na terenach przez siebie administrowanych specjalny typ znaków granicznych lub geodezyjnych bądź inne materiały i dostarcza je wykonawcy nieodpłatnie, przy ostatecznym odbiorze robót wykonawca obowiązany jest przedłożyć zamawiającemu rozliczenie z otrzymanych materiałów. Sposób dostawy, rozliczenia i zwrot ewentualnej nadwyżki materiałów powinien być ustalony w umowie.

Rozdział  5.

Terminy wykonania robót.

§  20.
1.
Zmiany umownego terminu zakończenia robót wymagają zawarcia przez strony na piśmie dodatkowego porozumienia.
2.
Termin zakończenia robót, ustalony w umowie, zostanie przedłużony, jeżeli przeszkody powstały z winy zamawiającego, z przyczyn siły wyższej lub innych okoliczności, za które wykonawca nie ponosi odpowiedzialności. Nie uważa się za przeszkodę nie sprzyjających warunków atmosferycznych, chyba że zaistniały warunki o charakterze znacznie odbiegającym od przeciętnych danego okresu.
3.
Przyczyny dające wykonawcy podstawę do żądania przedłużenia terminu zakończenia robót powinny być niezwłocznie wpisane do dziennika robót, pod rygorem utraty prawa do tego żądania.
4.
Przedłużenie terminu oblicza się odpowiednio do okresu trwania przeszkody, z uwzględnieniem czasu niezbędnego na ewentualne ponowne zorganizowanie robót po przerwie.
5.
Wykonawca obowiązany jest niezwłocznie zawiadomić na piśmie zamawiającego również o powstaniu innych przyczyn opóźnienia terminu zakończenia robót, aniżeli wymienione w ust. 2, co nie zwalnia wykonawcy od odpowiedzialności za nieterminowe zakończenie robót.
6.
W razie gdy wykonawca przewiduje zakończenie robót w terminie wcześniejszym, aniżeli ustalono w umowie, obowiązany jest on zawiadomić o tym zamawiającego nie później niż na 14 dni przed przewidywanym zakończeniem robót.

Rozdział  6.

Odbiór robót.

§  21.
1.
Odbiór robót przeprowadza się jako:
1)
odbiór częściowy,
2)
odbiór ostateczny.
2.
Jeżeli w umowie nie wskazano miejsca odbioru, odbiór przeprowadza się w stałej siedzibie wykonawcy, co nie wyklucza przeprowadzenia w trakcie odbioru kontroli terenowej robót na obiekcie.
§  22.
1.
Odbiór częściowy przeprowadza się w celu rozliczenia:
1)
części robót, wyodrębnionych w kosztorysie i umowie co do ilości i terminów, a podlegających fakturowaniu jako produkcja gotowa zgodnie z obowiązującymi przepisami,
2)
części robót na skutek wystąpienia nie przewidzianej w umowie przerwy w wykonywaniu robót, trwającej ponad 3 miesiące (§ 11 ust. 2),
3)
wykonanej części robót w razie zmiany wykonawcy robót.
2.
Odbiór ostateczny przeprowadza się w celu rozliczenia:
1)
całości robót objętych umową,
2)
wykonanej części robót w razie całkowitego zaprzestania robót na żądanie zamawiającego.
3.
Odbiór robót (częściowy i ostateczny) obejmuje:
1)
sprawdzenie zgodności wykonania robót z umową i zatwierdzonymi projektami,
2)
ocenę robót pod względem należytego wykończenia, skompletowania i przydatności,
3)
ustalenie ilości i wartości wykonanych robót.
§  23.
1.
Odbiór częściowy powinien być przeprowadzony najdalej do 20, a odbiór ostateczny do 30 dni od daty zakończenia odbieranych robót.
2.
Za datę zakończenia robót uważa się datę otrzymania przez zamawiającego pisma wykonawcy, w którym zawiadomił on zamawiającego o przygotowaniu robót do odbioru.
3.
Jeżeli przy odbiorze zostanie stwierdzone, że roboty nie są należycie wykończone lub przygotowane do odbioru albo zawierają wady wynikające z naruszenia obowiązujących warunków i instrukcji technicznych, których usunięcie nie jest możliwe w trakcie odbioru, odbiór zostaje przerwany w celu przeprowadzenia przez wykonawcę prac poprawkowych. W tym wypadku za datę zakończenia robót uważa się datę otrzymania przez zamawiającego pisma wykonawcy, zgłaszającego poprawione roboty ponownie do odbioru.
4.
Jeżeli wykonawca nie zgłosi zakończenia robót na piśmie, za datę ich zakończenia uważa się datę zakończenia odbioru robót przez zamawiającego.
§  24.
1.
Odbioru robót dokonuje zamawiający jednoosobowo lub komisyjnie przez swego pełnomocnika lub pełnomocników.
2.
Jeżeli odbierający roboty uzna za konieczne przeprowadzenie badań specjalnych, wykraczających poza ustalone metody odbioru robót, zamawiający może zlecić przeprowadzenie ekspertyzy technicznej. Jeżeli ekspertyza stwierdzi wadę wykonania robót, koszty jej obciążają w całości wykonawcę, w przeciwnym wypadku koszty ekspertyzy obciążają zamawiającego.
3.
Wykonawca obowiązany jest udzielić pomocy koniecznej do należytego przeprowadzenia odbioru.
4.
Roboty zdaje w imieniu wykonawcy upoważniony przez niego pełnomocnik.
§  25.
Przy odbiorze robót wykonawca obowiązany jest przedstawić należycie skompletowany operat techniczny będący wynikiem wykonania zamówionych robót, akta prawno-techniczne danego obiektu, a ponadto zestawienie ilości i wartości wykonanych robót według jednostek i cen przyjętych w kosztorysie.
§  26.
1.
Z odbioru robót spisuje się protokół, zawierający:
1)
oznaczenie miejsca oraz daty rozpoczęcia i zakończenia odbioru,
2)
oznaczenie osób reprezentujących zamawiającego i wykonawcę, a także rzeczoznawców, biorących udział w odbiorze,
3)
oznaczenie umowy oraz wyszczególnienie zakresu robót (umownego i odbieranych robót),
4)
wykaz dokumentów geodezyjnych i kartograficznych powstałych w wyniku wykonania umowy, z podziałem poszczególnych operatów według ich przeznaczenia,
5)
wyniki badania technicznego i ekspertyz odbieranych robót, jak również wyniki badania zachowania terminów i ilości wykonanych robót w porównaniu z kosztorysem oraz umową, a także ustosunkowania się do stwierdzonych odchyleń,
6)
postanowienia o przyjęciu (lub odrzuceniu) robót, z podaniem terminu i miejsca przekazania operatów, o wysokości zastosowanych kar umownych za stwierdzone przeterminowanie oraz wnioski o rozliczenie według sprawdzonego i potwierdzonego zestawienia ilości i wartości wykonanych robót,
7)
oświadczenia i zastrzeżenia zdającego oraz ustosunkowanie się odbierającego do tych zastrzeżeń.
2.
Protokół odbioru robót, w razie niezgłoszenia przez zdającego zastrzeżeń do stwierdzeń odbierającego (komisji odbioru), powinien być dostarczony wykonawcy przez zamawiającego w ciągu 5 dni od daty zakończenia odbioru. W razie gdy zdający zgłosi zastrzeżenia do stwierdzeń odbierającego (komisji odbioru), termin powyższy przedłuża się o okres czasu niezbędny na wyjaśnienie spornych kwestii, nie dłuższy jednak niż 20 dni.
3.
Data otrzymania przez wykonawcę protokołu odbioru robót określa datę wykonania umowy.
4.
W odniesieniu do robót o wartości poniżej 20.000 zł, potwierdzenie przyjęcia robót przez zamawiającego na fakturze zastępuje protokół odbioru.
§  27.
1.
Stwierdzone przy odbiorze wady i usterki wykonawca obowiązany jest usunąć własnym kosztem w terminie określonym w protokole przerwanego odbioru.
2.
W uzasadnionych wypadkach, za obopólnym porozumieniem, usunięcie stwierdzonych wad i usterek może powierzyć zamawiający innemu wykonawcy lub przeprowadzić we własnym zakresie, a koszt tych prac poprawkowych potrącić z faktury wystawionej przez wykonawcę.
§  28.
1.
Wykonawca wystawia fakturę po odbiorze robót, na podstawie potwierdzonego przez odbierającego (komisję odbioru) zestawienia ilości i wartości wykonanych robót, w ciągu 5 dni licząc od daty otrzymania od zamawiającego protokołu odbioru robót (§ 26 ust. 2 i 3), a gdy chodzi o roboty o wartości do 20.000 zł - w ciągu 5 dni od daty wykonania zamówienia.
2.
Faktura obejmuje należność za całość odebranych robót, łącznie z robotami wykonanymi przez podwykonawcę. W fakturze podwykonawcy należność ulega obniżce o 1% na rzecz wykonawcy.
§  29.
Uprawnienia z tytułu rękojmi za wady wykonywanych robót wygasają po upływie jednego roku od daty zakończenia ostatecznego odbioru robót.
§  30.
W razie zaprzestania robót na żądanie zamawiającego wykonawca wystawia fakturę obejmującą stwierdzony przy odbiorze faktycznie wykonany zakres robót, obejmujący także niezbędne czynności dodatkowe nie przewidziane w kosztorysie oraz udokumentowane straty poniesione w związku z zaprzestaniem robót.
§  31.
Jeżeli zamawiający nie przeprowadzi odbioru robót w terminie określonym w § 23 ust. 1 pomimo ich należytego przygotowania do odbioru i zgłoszenia zgodnie z § 23 ust. 2 albo nie dostarczy protokołu odbioru w terminie podanym w § 26 ust. 2, z uwzględnieniem pozostałych przepisów tego ustępu, obowiązany jest on do zapłaty faktury wystawionej przez wykonawcę na podstawie protokołu końcowego wewnętrznego odbioru.

Rozdział  7.

Odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy.

§  32.
W razie niewykonania umowy w całości lub w części z winy wykonawcy zamawiającemu należy się kara umowna w wysokości 10% umownej wartości zamówionych robót, a jeżeli zamawiający przyjął część zamówionych robót wykonanych bez wad - 10% umownej wartości robót nie wykonanych oraz nie przyjętych z powodu wad.
§  33.
Przy odstąpieniu od umowy przez wykonawcę z powodu niedotrzymania warunków umowy przez zamawiającego wykonawcy należy się kara umowna w wysokości 5% umownej wartości nie wykonanych robót.
§  34.
1.
W razie niedotrzymania przewidzianych umową terminów zakończenia poszczególnych części robót albo całości zamówionych robót wykonawca wypłaca zamawiającemu za każdy dzień zwłoki karę umowną w wysokości 0,5% wartości robót przewidzianych do zakończenia w określonych terminach.
2.
Jeżeli zwłoka w wykonaniu wyodrębnionej w umowie części robót uniemożliwia wykorzystanie poprzednio odebranych części robót zgodnie z ich z przeznaczeniem, kara umowna wynosi 0,3% za każdy dzień zwłoki, licząc od łącznej wartości odebranych poprzednio części robót i opóźnionej części.
3.
W razie nieprzygotowania projektu umowy w terminie przewidzianym w § 4 wykonawca wypłaca zamawiającemu za każdy dzień zwłoki karę umowną w wysokości 0,05% wartości zamówionych robót, nie mniej jednak niż 100 zł za każdy dzień zwłoki.
§  35.
W razie niedokonania odbioru robót w terminie określonym w § 23 ust. 1 z winy zamawiającego wypłaca on wykonawcy za każdy dzień opóźnienia zakończenia odbioru karę umowną w wysokości 0,05% wartości robót przewidzianych w umowie do odbioru, nie mniej jednak niż 100 zł za każdy dzień zwłoki.
§  36.
W razie zgłoszenia do odbioru ostatecznego robót z wadami, wykonawca obowiązany jest do zapłaty zamawiającemu kary umownej w wysokości 3% należności wykonawcy za przedstawione do odbioru roboty dotknięte wadami. Jeżeli wykonawca wady ujawnione przy odbiorze usunął w terminie uzgodnionym z zamawiającym w protokole odbioru, kara ulega zmniejszeniu do wysokości 1% należności wykonawcy za roboty przedstawione do odbioru z wadami.