Ogólne warunki umów o generalne dostawy maszyn i urządzeń w obrocie krajowym między jednostkami gospodarki uspołecznionej.

Monitor Polski

M.P.1974.42.262

Akt utracił moc
Wersja od: 31 grudnia 1974 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 24 grudnia 1974 r.
w sprawie ogólnych warunków umów o generalne dostawy maszyn i urządzeń w obrocie krajowym między jednostkami gospodarki uspołecznionej.

Na podstawie art. 384 Kodeksu cywilnego, § 1 ust. 1 pkt 1 lit. b), ust. 2 i § 3 ust. 3 uchwały nr 193 Rady Ministrów z dnia 3 sierpnia 1973 r. w sprawie upoważnienia naczelnych organów administracji państwowej do ustalania ogólnych warunków i wzorów umów (Monitor Polski Nr 36, poz. 219) oraz § 10 uchwały nr 157 Rady Ministrów z dnia 6 lipca 1973 r. w sprawie rozwoju systemu generalnych dostaw maszyn i urządzeń oraz kompleksowej obsługi inwestorów (Monitor Polski Nr 32, poz. 194) zarządza się, co następuje:
Ustala się ogólne warunki umów o generalne dostawy maszyn i urządzeń w obrocie krajowym między jednostkami gospodarki uspołecznionej oraz zasady wynagrodzeń i rozliczeń za te dostawy w brzmieniu podanym w załączniku do zarządzenia, zwane dalej "ogólnymi warunkami generalnych dostaw".
1. 
Ogólne warunki generalnych dostaw stosuje się do umów o dostarczenie technologicznie nierozłącznego zestawu maszyn i urządzeń, materiałów instalacyjnych z produkcji krajowej wraz z niezbędnym jego uzupełnieniem z importu, stanowiącego całkowite wyposażenie obiektu lub zespołu obiektów wchodzących w skład zadania lub przedsięwzięcia inwestycyjnego oraz o wykonanie innych świadczeń związanych z realizacją inwestycji.
2. 
Generalny dostawca działa w imieniu własnym i odpowiada wobec zamawiającego za prawidłowe funkcjonowanie dostarczonego zestawu maszyn i urządzeń bez względu na to, czy wykonał je sam, czy pochodzą one od dostawców krajowych lub zagranicznych.
Jednostki gospodarki uspołecznionej mogą w umowach o generalne dostawy maszyn i urządzeń ustalać wzajemne prawa i obowiązki odmiennie, niż to zostało przewidziane w ogólnych warunkach generalnych dostaw, chyba że z ustawy lub treści ogólnych warunków generalnych dostaw wynika, że niektóre przepisy są bezwzględnie wiążące dla stron, co dotyczy w szczególności przepisów o cenach, terminie ich zapłaty, o odpowiedzialności z tytułu skutków niewykonania i nienależytego wykonania umowy oraz o rozliczeniach.
1. 
Do umów zawartych przed dniem wejścia w życie zarządzenia stosuje się przepisy dotychczasowe, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. 
Do umów zawartych przed dniem wejścia w życie zarządzenia stosuje się przepisy tego zarządzenia, jeżeli chodzi o skutki prawne zdarzeń, które nastąpiły po dniu jego wejścia w życie.
W sprawach nie uregulowanych zarządzeniem stosuje się przepisy uchwały nr 192 Rady Ministrów z dnia 3 sierpnia 1973 r. w sprawie umów sprzedaży oraz umów dostawy między jednostkami gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski z 1973 r. Nr 36, poz. 218 i z 1974 r. Nr 9, poz. 65).
Traci moc zarządzenie Ministrów: Przemysłu Ciężkiego i Przemysłu Maszynowego z dnia 17 lipca 1971 r. w sprawie ogólnych warunków umów o generalne dostawy maszyn i urządzeń w obrocie krajowym między jednostkami gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski z 1971 r. Nr 43, poz. 275 i z 1972 r. Nr 1, poz. 9).
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

OGÓLNE WARUNKI UMÓW O GENERALNE DOSTAWY

Rozdział  1

Umowa przedwstępna

§  1. 
1. 
Na żądanie zamawiającego generalny dostawca, do którego zakresu działania należy dany rodzaj generalnej dostawy, zwany dalej generalnym dostawcą, jest obowiązany do zawarcia umowy przedwstępnej, stanowiącej dla generalnego dostawcy podstawę do podjęcia czynności związanych z przygotowaniem realizacji generalnej dostawy.
2. 
Umowa przedwstępna powinna ustalać ogólny zakres świadczeń generalnego dostawcy, harmonogram i warunki ich wykonania, orientacyjną cenę oraz termin zawarcia umowy.
3. 
W razie niedojścia do skutku przyrzeczonej umowy z powodu okoliczności, za które generalny dostawca nie odpowiada, przysługuje mu wynagrodzenie za czynności wykonane na podstawie umowy przedwstępnej.
4. 
Strony mogą w umowie przedwstępnej ustalić kary umowne za niewykonanie lub nienależyte wykonanie obowiązków współpracy, określonych w tej umowie.
§  2. 
1. 
Umowę przedwstępną zawiera się na podstawie zatwierdzonych założeń techniczno-ekonomicznych inwestycji i wniosku zamawiającego.
2. 
Po otrzymaniu od zamawiającego zatwierdzonych założeń techniczno-ekonomicznych generalny dostawca jest obowiązany złożyć w ciągu 30 dni zamawiającemu projekt umowy przedwstępnej.
§  3. 
1. 
Jeżeli generalny dostawca nie złoży w terminie określonym w § 2 ust. 2 projektu umowy przedwstępnej, zamawiający może zwrócić się bezpośrednio lub za pośrednictwem swojej jednostki nadrzędnej do jednostki nadrzędnej generalnego dostawcy o uzgodnienie spornych stanowisk.
2. 
Jeżeli w ciągu 3 miesięcy od dnia przedstawienia zatwierdzonych założeń techniczno-ekonomicznych nie nastąpi uzgodnienie postanowień umowy przedwstępnej - zamawiający może wystąpić do komisji arbitrażowej o ustalenie treści lub obowiązku zawarcia umowy przedwstępnej. Niewystąpienie ze sporem przedumownym w tym terminie uważa się za rezygnację z zawarcia umowy przedwstępnej.
§  4. 
1. 
W uzasadnionych wypadkach, a w szczególności gdy zawarcie przyrzeczonej umowy nie jest możliwe w terminie określonym w umowie przedwstępnej, strona, która domaga się zmiany ustaleń umowy przedwstępnej, przesyła drugiej stronie podpisany projekt zmian tej umowy.
2. 
Jeżeli w ciągu czternastu dni strony nie uzgodnią spornych stanowisk, strona proponująca zmianę umowy przedwstępnej może wystąpić do komisji arbitrażowej o ustalenie treści umowy.

Rozdział  2

Zawarcie i wykonanie umowy

§  5. 
Jeżeli strony uznają za zbędne zawarcie umowy przedwstępnej, generalny dostawca jest obowiązany do zawarcia z zamawiającym umowy o generalną dostawę.
§  6. 
Umowa o generalną dostawę, zwana dalej "umową", powinna w szczególności określać:
1)
przedmiot i zakres świadczeń wraz z harmonogramem realizacji, uwzględniającym odpowiednie terminy wyprzedzenia na złożenie zamówień,
2)
zakres dodatkowych świadczeń obejmujący między innymi:

- dostarczenie projektu oraz dokumentacji technicznej,

- montaż urządzeń technologicznych lub nadzór nad nim,

- rozruch technologiczny lub nadzór nad nim,

- przeszkolenie pracowników, którzy będą obsługiwać dostarczone maszyny i urządzenia,

3)
szczegółowe terminy dostawy,
4)
cenę umowną wszystkich świadczeń generalnego dostawcy z podziałem na ceny poszczególnych rodzajów świadczeń oraz kwotę marży i narzutów na fundusz ryzyka i gwarancji,
5)
warunki magazynowania przedmiotu dostawy,
6)
sposób zapewnienia przez zamawiającego środków lub limitów dewizowych na import kompletacyjny zgodnie z zatwierdzoną dokumentacją techniczną – z wyłączeniem importu kooperacyjnego,
7)
zakres i warunki gwarancji,
8)
sposób stwierdzania wykonania umowy oraz udokumentowania świadczeń,
9)
wysokość kar umownych,
10)
warunki odbioru technicznego maszyn i urządzeń.
§  7. 
1. 
Generalny dostawca jest obowiązany wykonać dostawę zgodnie z dołączoną do umowy specyfikacją.
2. 
Generalny dostawca w celu osiągnięcia planowanego efektu produkcyjnego może za zgodą zamawiającego, z uwzględnieniem przepisów § 16:
1)
uzupełnić dostawy maszynami lub urządzeniami nie przewidzianymi w specyfikacji (ust. 1),
2)
dokonać zmian w zakresie dostawy w związku z modernizacją maszyn i urządzeń,
3)
zastąpić import kompletacyjny dostawami krajowymi.
3. 
Zmiany i uzupełnienia określone w ust. 2 nie powinny powodować wzrostu ustalonej ceny umownej (§ 13 ust. 2).
§  8. 
1. 
Dokumentacja maszyn i urządzeń powinna być sporządzona przy uwzględnieniu obowiązujących norm i warunków technicznych zakładu, przewidzianego na producenta maszyn i urządzeń. Dokumentacja - w granicach wymagań technicznych danego urządzenia - powinna uwzględniać produkowane w kraju materiały, znormalizowane i typowe elementy oraz zespoły i podzespoły.
2. 
Generalny dostawca może wykorzystać opracowaną dokumentację dotyczącą określonej dostawy także przy dostawach dla innych odbiorców, jeżeli w umowie nie ma w tym względzie zastrzeżeń.
3. 
Generalny dostawca może w uzgodnieniu z zamawiającym i na jego koszt dokonać adaptacji dostarczonej mu dokumentacji do warunków wykonawstwa istniejących u producenta maszyn i urządzeń, będących przedmiotem generalnej dostawy.
§  9. 
1. 
Jeżeli strony nie umówią się inaczej, wszelkie czynności związane z przygotowaniem przedmiotu dostawy do wysłania na miejsce przeznaczenia obciążają generalnego dostawcę.
2. 
Instrukcje wysyłkowe opracowuje generalny dostawca w uzgodnieniu z zamawiającym.
3. 
Przed wysyłaniem przedmiotu dostawy należy zapewnić:
1)
zgodność wykonania przedmiotu dostawy z treścią zamówienia,
2)
prawidłowość opakowania i oznakowania przesyłek zgodnie z warunkami ustalonymi w umowie lub z obowiązującymi przepisami,
3)
konserwację na okres transportu i przewidywanego składowania na terenie budowy,
4)
skompletowanie pełnej dokumentacji zgodnie z instrukcją wysyłkową.
4. 
W razie wstrzymania wysyłki przedmiotu dostawy z powodu okoliczności, za które odpowiada zamawiający, generalny dostawca odda przedmiot dostawy na przechowanie na ryzyko zamawiającego i na jego koszt, obejmujący również koszty konserwacji i ewentualne dodatkowe koszty transportu.

Rozdział  3

Rękojmia, gwarancja i odpowiedzialność odszkodowawcza

§  10. 
1. 
Jeżeli strony nie ustaliły inaczej w umowie, zamawiający realizując swoje uprawnienia z tytułu rękojmi nie może odstąpić od umowy lub żądać wymiany technologicznie nierozłącznego zestawu maszyn i urządzeń, stanowiącego wyposażenie obiektu inwestycyjnego, chyba że nie spełnia on celu, dla którego został przeznaczony, lub ma wady, których nie da się usunąć.
2. 
Jeżeli zestaw, o którym mowa w ust. 1, nie osiąga efektów określonych w umowie, zamawiającemu przysługuje prawo obniżenia ceny umownej w takim procencie, w jakim te efekty nie zostały osiągnięte.
3. 
Obniżenie ceny umownej nie pozbawia zamawiającego prawa żądania kar umownych z tytułu nienależytego wykonania umowy oraz wyrównania szkody, o której mowa w § 12 ust. 1.
§  11. 
1. 
Generalny dostawca udziela we własnym imieniu gwarancji. Termin gwarancji nie może być krótszy niż 18 miesięcy i liczy się od dnia zakończenia technologicznego rozruchu obiektu, w którym zainstalowano maszyny i urządzenia, będące przedmiotem generalnej dostawy.
2. 
Sprawdzenie parametrów produkcyjnych objętych gwarancją (próba gwarancyjna) powinno nastąpić w ciągu 6 miesięcy od dnia zakończenia rozruchu technologicznego, jeżeli strony nie umówiły się inaczej.
§  12. 
1. 
Strona, która nie wykonała umowy lub wykonała ją nienależycie, jest obowiązana wyrównać drugiej stronie spowodowaną tym szkodę, jeżeli przekracza ona należne kary umowne. Odszkodowanie nie obejmuje korzyści, które poszkodowany mógłby osiągnąć, gdyby szkody nie wyrządzono.
2. 
Jeżeli strony nie ustalą w umowie wyższych stawek kar za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy, stawki te wynoszą 10% stawek przewidzianych w załączniku do uchwały nr 192 Rady Ministrów z dnia 3 sierpnia 1973 r. w sprawie umów sprzedaży oraz umów dostawy między jednostkami gospodarki uspołecznionej (Monitor Polski z 1973 r. Nr 36, poz. 218 i z 1974 r. Nr 9, poz. 65).
3. 
Kary umowne nie mogą przekroczyć podwójnej stawki marży i narzutu należnych generalnemu dostawcy.

Rozdział  4

Wynagrodzenie i rozliczenie

§  13. 
1. 
Wynagrodzenie za generalne dostawy ustala się w umowie w formie ryczałtu, zwanego dalej "ceną umowną".
2. 
Przez cenę umowną rozumie się:
1)
sumę cen wszystkich świadczeń generalnego dostawcy realizowanych na rzecz zamawiającego, objętych umową o generalną dostawę,
2)
marże za kompletowanie dostaw i narzuty na fundusz ryzyka i gwarancji, ustalone zgodnie z odrębnymi przepisami.
3. 
Przez sumę cen wszystkich świadczeń generalnego dostawcy (ust. 2 pkt 1) należy rozumieć:
1)
ceny wyrobów i usług typowych produkcji krajowej - zawarte w obowiązujących cennikach,
2)
ceny wyrobów i usług nietypowych - uzgodnione przez dostawców z odbiorcami,
3)
ceny transakcyjne maszyn i urządzeń z importu.
4. 
Generalny dostawca jest obowiązany przy zawieraniu umowy uzasadnić wysokość proponowanej ceny.
§  14. 
Generalny dostawca może dzielić się marżą oraz narzutem z tytułu ryzyka i gwarancji z poddostawcami, jeżeli przedmiotem ich świadczeń jest wyodrębniony według specjalizacji branżowej zespół maszyn i urządzeń stanowiący funkcjonalną całość. Wysokość i sposób podziału narzutów powinny być ustalone w proporcji do stopnia kompletacji oraz zakresu gwarancji i ryzyka.
§  15. 
1. 
Cena umowna podlega zmianie w razie:
1)
urzędowej zmiany cen maszyn i urządzeń, tary i stawek w zakresie dostaw, usług i innych świadczeń wykonywanych po wejściu w życie tych zmian,
2)
zmiany cen transakcyjnych importowanych maszyn i urządzeń w stosunku do cen przyjętych w umowie,
3)
zmiany warunków technicznych, wprowadzonych na wniosek zamawiającego,
4)
zatwierdzonej zmiany założeń techniczno-ekonomicznych inwestycji mającej wpływ na przedmiot i cenę umowną generalnej dostawy.
2. 
Cena umowna może być powiększona o część rezerwy zestawienia kosztów zadania inwestycyjnego, przeznaczonej na nieprzewidziane wydatki. Wysokość tej części rezerwy nie może być niższa, niż wynika to z proporcjonalnego udziału wartości generalnej dostawy w kosztach całego zadania inwestycyjnego.
§  16. 
1. 
Generalny dostawca w uzgodnieniu z zamawiającym może wykonać generalną dostawę inaczej, niż to przewiduje projekt dostarczony przez zamawiającego, albo zastosować inne materiały lub konstrukcje niż określone w projekcie lub kosztorysie, jeżeli zmiany te nie wpłyną na trwałość oraz wartość użytkową, estetyczną i techniczną generalnej dostawy, przedłużenie wykonania oraz zwiększenie kosztów eksploatacji, a ponadto jeżeli zmiany te nie naruszają przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
2. 
W wypadku, o którym mowa w ust. 1, generalny dostawca udziela zamawiającemu opustu od pierwotnie umówionej ceny w wysokości co najmniej 20% dodatniej różnicy między ceną umowną a wysokością ceny, która by się należała za wykonanie generalnej dostawy w sposób zastosowany przez generalnego dostawcę; pozostałą kwotę różnicy generalny dostawca odprowadza na fundusz ryzyka i gwarancji.
§  17. 
1. 
Rozliczenie za generalną dostawę następuje po całkowitym wykonaniu i odbiorze końcowym świadczeń, będących przedmiotem umowy, w trybie i na zasadach obowiązujących w rozliczeniach w obrocie krajowym pomiędzy jednostkami gospodarki uspołecznionej.
2. 
Jeżeli cykl realizacji generalnej dostawy trwa dłużej niż jeden rok, dopuszcza się wystawianie faktur częściowych.
3. 
Strony w umowie określą sposób ustalenia częściowego wykonania umowy i podstawę wystawienia faktur częściowych.
4. 
W rozliczeniach częściowych generalny dostawca może pobierać narzuty z tytułu marży oraz funduszu ryzyka i gwarancji.
§  18. 
1. 
Zapłata ceny umownej za wykonaną generalną dostawę w całości lub części, stanowiącą przedmiot umowy, następuje na podstawie faktury.
2. 
Generalny dostawca wystawia fakturę końcową na podstawie protokołu odbioru, stanowiącego jej integralną część.
§  19. 
Przy dokonywaniu rozliczeń generalny dostawca nie jest obowiązany do szczegółowego udokumentowania wysokości faktur; nie dotyczy to wypadków, w których wartość dostaw ustalona została w wysokości innej niż cena umowna.