Ogłoszenie statutu stowarzyszenia wyższej użyteczności "Liga Morska".

Monitor Polski

M.P.1946.148.298

Akt utracił moc
Wersja od: 31 grudnia 1946 r.

OBWIESZCZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 17 października 1946 r.
w sprawie ogłoszeniu statutu stowarzyszenia wyższej użyteczności "Liga Morska".

Na podstawie § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 lipca 1946 r. o uznaniu stowarzyszenia "Liga Morska" za stowarzyszenie wyższej użyteczności (Dz. U. R. P. Nr. 47, poz. 267) ogłaszam w załączniku do obwieszczenia niniejszego statut stowarzyszenia wyższej użyteczności "Liga Morska".

ZAŁĄCZNIK 

STATUT

LIGI MORSKIEJ

I.

Nazwa.

§ 1.
Stowarzyszenie działające na mocy tego statutu nosi nazwę: Liga Morska (skrót L. M.).
§  2.
Liga Marska jest organizacją społeczno-demokratyczną o wyższej użyteczności publicznej, mającą na celu kierowanie jak najszerszych mas społeczeństwa polskiego do pracy na morzu i dla morza.

II.

Obszar działalności i siedziba.

§  3.
Działalnością swoją Liga Morska obejmuje cały obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Ponadto Liga Morska może stosownie do miejscowych przepisów prawnych - działać na tych obszarach zagranicznych, na których mieszka ludność polska lub polskie wychodźtwo.
§  4.
Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto st. Warszawa.

III.

Cele i środki działania.

§  5.
W dążeniu ku ogólnej przebudowie struktury Państwa Polskiego, Liga Morska przede wszystkim ma za zadanie:
a)
Budzenie i pogłębianie świadomości pośród jak najszerszych mas społeczeństwa o znaczeniu posiadania morza,
b)
Wychowanie morskie społeczeństwa, a w szczególności młodzieży, szkolenie kadr pracy na morzu i w portach oraz w rybactwie na jeziorach i rzekach,
c)
Propaganda i współdziałanie w rozwoju żeglugi śródlądowej i morskiej i handlu morskiego, marynarki handlowej, portów i ich urządzeń i gromadzenie odnośnych funduszów na te cele,
d)
Popieranie gospodarki rybackiej i przemysłu stoczniowego oraz handlu morskiego i związanego z nim przemysłu,
e)
Skupianie wychodźtwa polskiego na obczyźnie w organizacjach Ligi Morskiej, lub pokrewnych, oraz ścisła współpraca z wychodźtwem w zakresie jego życia narodowego i kulturalnego,
f)
Popieranie i organizacja turystyki morskiej i śródlądowej dla celów propagandowych.
§  6.
Środkami działania są:
a)
podejmowanie i popieranie badań naukowych w zakresie zagadnień morskich i śródlądowych, popieranie twórczości naukowej, beletrystycznej i artystycznej w tych dziedzinach,
b)
gromadzenie wiadomości i informacji w kraju i zagranicą, z zakresu tych zagadnień, popularyzacja ich wśród najszerszych mas społeczeństwa ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży przez publikowanie tych wiadomości w wydawnictwie specjalnym i popularnym za pośrednictwem broszur, prasy periodycznej i codziennej i t. p.,
c)
urządzanie zjazdów, kursów, odczytów, zebrań dyskusyjnych, informacyjnych na tematy morskie, żeglugi śródlądowej i wychowania morskiego, działanie przez książkę, radio, afisz etc.,
d)
organizowanie wycieczek nad morze i po morzach, oraz po wodach śródlądowych, popieranie sportów wodnych i współpraca z organizacjami uprawiającymi te sporty i turystykę wodną,
e)
współdziałanie w organizowaniu towarzystw, spółdzielni, spółek i t. p. dla rozbudowy żeglugi morskiej i śródlądowej, linii okrętowych, dróg oraz taborów żeglugi śródlądowej, portów i wszelkich urządzeń przemysłu i handlu morskiego i śródlądowego, utrzymywanie stosunków z krajami zamorskimi oraz zakładanie wydzielonych własnych przedsiębiorstw dla rozwoju gospodarki rybnej na wodach śródlądowych i na morzu i budownictwa statków (dla własnych celów),
f)
organizowanie zbiórek na fundusze (§ 5, p. c) w szczególności na Fundusz Obrony Morskiej (F. O. M.).

IV.

Prawa Stowarzyszenia.

§  7.
Liga Morska jest osobą prawną, może więc posiadać, nabywać, zbywać majątek nieruchomy, ruchomy, przyjmować darowizny i zapisy, prowadzić przedsiębiorstwa, zawierać wszelkiego rodzaju umowy i akty prawne, przyjmować zobowiązania, pozywać przed sąd i sama być pozywana.
§  8.
Liga Morska używa pieczęci z napisem: Liga Morska.
§  9.
Liga Morska posiada własną banderę i odznaki, znaczki członkowskie oraz umundurowanie. Wzory odznak, bandery i znaczków członkowskich podlegają zatwierdzeniu właściwej władzy.

V.

Członkowie Stowarzyszenia.

§  10.
Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne.
§  11.
Członkowie L. M. dzielą się na:
a)
honorowych,
b)
popierających,
c)
zwyczajnych i
d)
zespołowych.
§  12.
Członkiem L. M. może zostać:
a)
honorowym - osoba fizyczna, która w działalności swojej położyła wybitne zasługi dla spraw, którym służy L. M.; członkostwo honorowe nadaje Walny Zjazd Delegatów na wniosek Rady Głównej większością głosów;
b)
popierającym - osoba fizyczna lub osoba prawna, przyjęta przez Zarząd Oddziału, wpłacająca składkę miesięczną co najmniej 10 krotnie wyższą niż członek zwyczajny;
c)
zwyczajnym - osoba fizyczna, przyjęta przez Zarząd Oddziału;
d)
członkiem zespołowym stowarzyszenia może być młodzież szkolna zorganizowana przy uczelniach w kołach specjalnych pod nadzorem Władz szkolnych, na zasadach ustalonych przez Ministra Oświaty.
§  13.
Wysokość wpisowego i składek członkowskich dla wszystkich kategorii członków, oraz sposób podziału pomiędzy oddziałami, obwodami i okręgami oraz Zarządem Głównym określa Zwyczajny Walny Zjazd Delegatów na okres 2-ch lat.

VI.

Prawa i obowiązki członków.

§  14.
Prawo wyborcze do władz stowarzyszenia zarówno czynne jak i bierne posiadają wszyscy członkowie, oprócz młodzieży szkolnej (§ 12, p. d), przy czym osoby prawne działają przez pełnomocnika i nie posiadają biernego prawa wyborczego. Przekazywanie głosu wyborczego jest niedopuszczalne.
§  15.
Wszyscy członkowie mają prawo noszenia mundurów i odznak L. M. zgodnie z regulaminem uchwalonym przez Zarząd Główny.
§  16.
Obowiązki członków:
a)
wszyscy członkowie oprócz honorowych obowiązani są do regularnego płacenia składek,
b)
wszyscy członkowie bez wyjątku powinni: dbać o honor bandery, o dobre imię stowarzyszenia, jego rozwój, stosować się ściśle do statutu, regulaminów, uchwał i zarządzeń władz i brać czynny udział w pracach stowarzyszenia.
§  17.
Niewypełnienie obowiązków w § 16 wymienionych może pociągnąć za sobą następujące rygory, stosowane przez Zarząd Oddziału lub przez Zarząd Główny:
a)
upomnienie,
b)
naganę,
c)
zawieszenie w czynnościach i prawach członka,
d)
wykluczenie ze stowarzyszenia.
§  18.
Prawomocne skazanie członka przez Sąd Karny za czyn nieetyczny pociąga za sobą, w każdym razie, wykluczenie ze stowarzyszenia.
§  19.
Od kar stosowanych w § 17 pp. c i d i w § 18 przysługuje członkowi prawo odwołania się od decyzji Zarządu Oddziału do Sądu Polubownego przy Zarządzie Głównym.

VII.

Organizacja.

§  20.
Liga Morska jako rzecznik Narodowej myśli morskiej koordynuje swe zamierzenia z Ministerstwem Żeglugi i Handlu Zagranicznego oraz współpracuje ze wszystkimi organizacjami młodzieżowymi i sportowymi w dziedzinie wychowania morskiego.
§  21.
Organizacja Ligi Morskiej jest w zasadzie dostosowana do administracyjnego podziału Państwa na powiaty i województwa, jednakowoż Zarząd Główny ma prawo powiększać lub zmniejszać rozmiary jednostek terytorialnych ze względu na miejscowe warunki.
§  22.
Liga Morska dzieli się na:
a)
okręgi na obszarze województwa ziemskiego lub miejskiego;
b)
obwody na obszarze powiatu;
c)
oddziały jako podstawowa jednostka organizacyjna i administracyjna;
d)
koła.
§  23.
Okręg powstaje i rozwiązuje się na mocy postanowienia Zarządu Głównego; obwód na mocy postanowienia Zarządu Okręgowego; Oddział na mocy postanowienia Zarządu Obwodu.

A.

Władze Naczelne.

§  24.
Władzami naczelnymi stowarzyszenia są:
a)
Walny Zjazd Delegatów,
b)
Rada Główna,
c)
Zarząd Główny,
d)
Główna Komisja Rewizyjna,
e)
Sąd Polubowny.
§  25.
Walny Zjazd Delegatów jest najwyższą władzą stowarzyszenia i składa się:
a)
z delegatów Okręgów, wybieranych na Zjazdach okręgowych w ilości ustalonej przez Radę Główną w stosunku do ilości członków,
b)
z członków Rady Głównej, Głównej Komisji Rewizyjnej i Prezesów Zarządów Okręgów lub ich zastępców.
§  26.
Zwyczajny Walny Zjazd Delegatów zwołuje Zarząd Główny co drugi rok najpóźniej w czerwcu.
§  27.
Do kompetencji Zwyczajnego Zjazdu Delegatów należy:
a)
rozpatrzenie sprawozdań Rady Głównej i Zarządu Głównego i uchwalenie bilansu Zarządu Głównego,
b)
rozpatrzenie sprawozdana Głównej Komisji Rewizyjnej za ubiegłe dwa lata i jej wniosek, co do udzielenia ustępującemu Zarządowi Głównemu absolutorium,
c)
ustalenie ogólnego programu pracy L. M.,
d)
ustalenie globalnych sum preliminarza budżetowego dla zarządu na bieżący rok administracyjny oraz upoważnienie Rady Głównej do zatwierdzenia preliminarza drugiego roku administracyjnego,
e)
wybory Rady Głównej, Głównej Komisji Rewizyjnej i Sądu Polubownego,
f)
rozpatrzenie wniosków Rady Głównej i Zarządu Głównego oraz wniosków zarządów Okręgów, przy czym te ostatnie powinny być zgłoszone w terminie dni 14 przed Zjazdem,
g)
rozpatrzenie wolnych wniosków delegatów, o ile ich nagłość zostanie przez Zjazd uchwalona,
h)
uchwalenie zmian statutu, o ile projekt zmian zostanie podany do wiadomości delegatom co najmniej na 30 dni przed terminem Zjazdu,
i)
uchwalenie wysokości wpisowego i składek członkowskich.
§  28.
Nadzwyczajny Walny Zjazd Delegatów zwołuje Zarząd Główny na żądanie:
a)
Rady Głównej, powzięte zwykłą większością głosów,
b)
co najmniej połowy Zarządów Okręgowych.

Główny Zarząd obowiązany jest zwołać Nadzwyczajny Walny Zjazd najpóźniej w terminie trzech miesięcy od daty otrzymania żądania.

§  29.
Przedmiotem obrad i uchwał Nadzwyczajnego Walnego Zjazdu Delegatów mogą być tylko te sprawy, dla których został zwołany.
§  30.
Zawiadomienia o zwołaniu Zwyczajnego i Nadzwyczajnego Walnego Zjazdu Delegatów Zarząd Główny obowiązany jest rozesłać pisemnie wszystkim okręgom na jeden miesiąc przed terminem z porządkiem obrad i odnośnymi sprawozdaniami z zaznaczeniem, że po upływie godziny po wyznaczonym terminie Zjazd będzie prawomocny do powzięcia uchwał bez względu na ilość obecnych delegatów. Jednocześnie o terminach Zjazdów Zarząd Główny umieszcza ogłoszenia w prasie codziennej.
§  31.
Prawo wyborcze i prawo zabierania głosu oraz głosowania nad wnioskami przysługują delegatom Zjazdu stosownie do postanowienia § 14 statutu.
§  32.
Uchwały zapadają zwykłą większością głosów z wyjątkiem uchwał dotyczących zmian Statutu i likwidacji stowarzyszenia, wymagających większości 2/3 głosów obecnych delegatów.
§  33.
Rada Główna jest wybierana przez Walny Zjazd delegatów na przeciąg lat 2-ch w składzie 80 osób.

Członkami Rady Głównej winni być przede wszystkim wybrani aktywni działacze Ligi Morskiej, przedstawiciele: władz państwowych, zasłużeni na polu nauki i sztuki, Wojska Polskiego, partii politycznych, związków zawodowych, organizacji społecznych, młodzieżowych i sportowych. Ponadto w skład Rady Głównej wchodzą z urzędu Prezesi Zarządów Okręgowych.

§  34.
Do kompetencji Rady Głównej należą:
a)
wybór spośród swoich członków Prezesa Rady Głównej, Wice-Prezesa, Sekretarza i zastępcy, członków Zarządu Głównego oraz Zarządu Fun (...),
b)
uchwalenie programu prac Zarządu Głównego,
c)
uchwalenie ilorazu wyborczego dla delegatów na Walny Zjazd,
d)
zatwierdzenie preliminarza budżetowego Zarządu Głównego na drugi rok administracyjny,
e)
nabywanie, zbywanie i obciążanie nieruchomości stowarzyszenia oraz przejmowanie darowizn i zapisów,
f)
zatwierdzanie sprawozdań Zarządu Głównego oraz wniosków w zakresie ogólnym i planu działalności L. M.
§  35.
Posiedzenia Rady Głównej odbywają się, w/g uznania Prezesa, uchwały Rady lub na wniosek Zarządu Głównego, a obowiązkowo w terminie najpóźniej miesięcznym po Zwyczajnym Walnym Zjeździe Delegatów, przy czym zawiadomienia o terminie powinny być rozesłane z porządkiem obrad członkom Rady na 10 dni przed terminem.
§  36.
Posiedzenia Rady Głównej są prawomocne bez względu na ilość obecnych. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. Członkowie Zarządu Głównego nie głosują w sprawach dotyczących ich osobiście. Nieobecność na trzech posiedzeniach bez usprawiedliwienia powoduje utratę mandatu. Zamiejscowym członkom Rady Głównej przysługuje prawo do zwrotu rzeczywistych kosztów podróży i utrzymania.
§  37.
Zarząd Główny wybierany jest przez Radę Główną na okres 2-ch lat w składzie 25 osób spośród członków Rady Głównej. Zarząd Główny wybiera spośród członków Zarządu Prezydium: Prezesa, 2-ch wiceprezesów, sekretarza i skarbnika oraz po 1 zastępcy 2-ch ostatnich, ponadto zasadniczo ze swego grona przewodniczących wydziałów i komisji.
§  38.
Do kompetencji Zarządu Głównego należy:
a)
opracowanie ogólnego programu pracy L. M. na okres 2 lat,
b)
wykonanie programu i podział pracy,
c)
opracowywanie wszelkich regulaminów wewnętrznych,
d)
wykonywanie uchwał w zakresie wydatków budżetowych, administrowanie majątkiem stowarzyszenia oraz zawieranie wszelkich aktów prawnych,
e)
ustalanie warunków pracy dla płatnych pracowników stowarzyszenia,
f)
reprezentacja stowarzyszenia na zewnątrz,
g)
współpraca z władzami i instytucjami państwowymi,
h)
opracowywanie wszelkich sprawozdań,
i)
zatwierdzanie wzorów mundurów i odznak członkowskich w porozumieniu z odpowiednimi władzami.
§  39.
Posiedzenia Zarządu Głównego powinny odbywać się co najmniej raz na miesiąc, przy czym dla prawomocności uchwał konieczna jest obecność Prezesa lub jednego z wiceprezesów i co najmniej 12 członków. Uchwały Prezydium zapadają w obecności Prezesa lub jednego z wiceprezesów i 3 członków.
§  40.
Wszelkie zobowiązania, umowy i pełnomocnictwa powinny być zaopatrzone pieczęcią i podpisami Prezesa lub jednego z wiceprezesów, Skarbnika oraz Dyrektora Biura.
§  41.
Organem wykonawczym Zarządu Głównego jest biuro, na czele którego stoi Dyrektor, powołany przez Zarząd Główny. Zakres kompetencji Dyrektora określa Zarząd Główny.
§  42.
Członkowie Zarządu Głównego stale urzędujący pobierają uposażenia, wysokość których określa Rada Główna, zaś członkowie zarządów, Okręgów i Oddziałów spełniają swe funkcje honorowo.
§  43.
Główna Komisja Rewizyjna L. M. jest obierana przez Zwyczajny Walny Zjazd Delegatów na okres 2-ch lat w składzie 5 członków i 3 zastępców. Przewodniczącego i jego zastępców wybiera Główna Komisja Rewizyjna. Dla prawomocności decyzji komisji konieczna jest obecność Prezesa lub zastępcy i 2 członków. Komisja posiada prawo powoływania rzeczoznawców, opłacanych przez odnośne Zarządy przez nich kontrolowane.
§  44.
Zadaniem Głównej Komisji Rewizyjnej jest kontrola działalności finansowej Zarządu Głównego z własnej inicjatywy lub na żądanie Rady Głównej lub Zarządu Głównego oraz kontrola działalności finansowej zarządów okręgów, obwodów i oddziałów.

Główna Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrolę wg uznania, na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu, zatwierdzonego przez Radę Główną, co najmniej raz na rok, po sporządzeniu przez Zarząd Główny bilansu i sprawozdania finansowego. Z przeprowadzonej kontroli Komisja składa sprawozdanie pisemne pierwszego roku swej działalności dla Rady Głównej, drugiego zaś, obejmującego okres kadencji dla Zwyczajnego Walnego Zjazdu Delegatów; do sprawozdania dla Zjazdu Komisja dołącza wniosek co do udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu.

§  45.
Sąd polubowny w składzie 5-ciu członków i 3-ch zastępców jest obierany przez Zwyczajny Zjazd Delegatów na okres 2-ch lat.
§  46.
Sąd polubowny rozstrzyga sprawy wszelkich kwestii i nieporozumień wynikłych pomiędzy członkami (...) członka oraz wszelkie kwestie sporne wynikłe pomiędzy Zarządem Głównym i Zarządem Okręgowym, skierowane do Sądu przez jedną ze stron.
§  47.
Wyrok Sądu Polubownego jest ostateczny.

B.

Władze Okręgowe.

§  48.
Okręg Ligi Morskiej powstaje i rozwiązuje się na mocy postanowienia Zarządu Głównego. W razie rozwiązania - majątkiem Okręgu rozporządza Zarząd Główny.
§  49.
Władzami Okręgu są:
a)
Zjazd Okręgowy,
b)
Zarząd Okręgu,
c)
Komisja Rewizyjna Okręgu.
§  50.
Zjazd Okręgowy składa się z Prezesów Zarządu Obwodów lub ich zastępców i z delegatów, wybranych na zwyczajnych walnych zebraniach Oddziałów, zgodnie z ilorazem wyborczym, ustalonym przez Radę Główną.
§  51.
Zwyczajny Zjazd Okręgowy zwołuje Zarząd Okręgu raz na dwa lata po Zjazdach wszystkich Obwodów, najpóźniej w końcu kwietnia rozsyłając na 10 dni przed terminem zawiadomienie, porządek obrad, sprawozdanie, bilans i preliminarz budżetowy.
§  52.
Do kompetencji Zwyczajnego Zjazdu Okręgowego należą analogiczne sprawy, wchodzące w zakres kompetencji Walnego Zjazdu Delegatów, określony w § 27 (oprócz p. h oraz i.).
§  53.
Zarząd Okręgu wybierany jest przez Zjazd Okręgowy na okres 2 lat w składzie 20 członków i 5 zastępców. Zarząd wybiera spośród siebie Prezesa, 2-ch Wice-prezesów, Sekretarza i Skarbnika oraz po jednym zastępcy dwóch ostatnich.
§  54.
Do kompetencji Zarządu Okręgowego należą sprawy analogiczne wymienione w § 38, oprócz p. 1.
§  55.
Wydatki wolno uskuteczniać Zarządowi Okręgu tylko w granicach budżetu. Do zaciągania kredytowych zobowiązań oraz kupna i sprzedaży nieruchomości konieczne jest pełnomocnictwo Zarządu Głównego.
§  56.
Do działalności Zarządu Okręgu stosują się analogicznie §§ 39 i 40 z tym, że do prawomocności uchwał konieczna jest obecność 10 członków, oprócz Prezesa lub jego zastępcy.

Organem wykonawczym Zarządu Okręgu jest biuro, na czele którego stoi kierownik biura, mianowany przez Zarząd Okręgu. Zakres jego kompetencji określa Zarząd Okręgu.

§  57.
W razie niewykonywania obowiązków Zarząd Okręgowy może być zawieszony w czynnościach swoich przez Zarząd Główny, który mianuje Zarząd Tymczasowy na czas aż do wyboru Zarządu Okręgu, a nowe wybory mają być dokonane w terminie trzech miesięcy. Przepis ten stosuje się też w razie ustąpienia większości członków Zarządu.
§  58.
Komisję Rewizyjną Okręgu wybiera Walne Zebranie na okres 2-ch lat w składzie 3-ch członków i 2-ch zastępców. Komisja wybiera spośród swych członków Prezesa.
§  59.
Komisja Rewizyjna Okręgu posiada prawo kontrolowania działalności finansowej Zarządów Obwodów i Oddziałów z własnej inicjatywy lub na żądanie Zarządu Okręgu.

C.

Władze Obwodowe.

§  60.
Obwód L. M. powstaje i rozwiązuje się na mocy postanowienia Zarządu Okręgowego. W razie rozwiązania majątkiem Obwodu rozporządza Zarząd Okręgu.
§  61.
Zarząd Obwodu obejmuje wszystkie Oddziały na obszarze powiatu ewentualnie pobliskie oddziały powiatów sąsiednich i jest powołany do inicjowania powstania oddziałów, kierowania pracami i reprezentowania stowarzyszenia.
§  62.
Władzami Obwodu są:
a)
Zjazd Obwodu,
b)
Zarząd Obwodu i
c)
Komisja Rewizyjna Obwodu.
§  63.
Zjazd Obwodowy składa się z Prezesów zarządów Oddziałów lub ich zastępców i z delegatów wybranych na Zwyczajnych Walnych Zebraniach Oddziałów, zgodnie z ilorazem wyborczym, ustalonym przez Zarząd Okręgu.
§  64.
Zwyczajny Zjazd Obwodowy zwołuje Zarząd Obwodu raz na rok po walnych zebraniach wszystkich oddziałów najpóźniej w końcu marca, przesyłając uczestnikom sprawozdanie, bilans i preliminarz budżetowy.
§  65.
Do kompetencji Zwyczajnego Zjazdu Obwodowego stosują się analogiczne sprawy, wymienione w § 27 (oprócz pp. h. oraz i.).
§  66.
Nadzwyczajny Zjazd Obwodowy może być zwołany na żądanie co najmniej połowy Zarządów Obwodowych.
§  67.
Zarząd Obwodowy wybiera Zwyczajny Zjazd Obwodowy na okres roczny w składzie 9-17 członków i 3-5 zastępców. Zarząd wybiera spośród swoich członków Prezesa, 2-ch Wice-Prezesów, Sekretarza i Skarbnika oraz po 1 zastępcy dwóch ostatnich.
§  68.
Do obowiązków Zarządu Obwodu należy:
a)
opracowanie programu pracy własnej i współpracy Oddziałów,
b)
współpraca z władzami i instytucjami powiatu (...),
c)
administrowanie majątkiem obwodu,
d)
zorganizowanie Oddziałów na terenie powiatów,
e)
reprezentacja Obwodu na zewnątrz,
f)
składanie sprawozdań rocznych oraz na zlecenie wyższych ogniw, przy czym analogicznie mają zastosowanie przepisy §§ 80 do 85.
§  69.
Komisja Rewizyjna Obwodu składa się z 3-ch członków i 2-ch zastępców, obieranych na termin roczny przez Zwyczajny Zjazd Obwodowy. Komisja obiera spośród siebie Prezesa.
§  70.
Komisja Rewizyjna Obwodu kontroluje działalność gospodarczą i finansową Obwodu raz na rok, składając odnośny wniosek na Zwyczajnym Zjeździe Obwodowym.

D.

Władze Oddziału.

§  71.
Oddział jest podstawową jednostką administracyjną i organizacyjną, do której każdy członek L. M. (prócz honorowych) musi należeć.
§  72.
Oddział powstaje i rozwiązuje się na mocy wniosku Zarządu Obwodu i decyzji Zarządu Okręgu zgodnie z decyzją Głównego Zarządu.
§  73.
Likwidację Oddziału przeprowadza Zarząd Obwodu, zaś majątkiem rozporządza Zarząd Okręgu, zgodnie z decyzją Głównego Zarządu.
§  74.
Władzami Oddziału są:
a)
Walne Zebranie Oddziału,
b)
Zarząd Oddziału,
c)
Komisja Rewizyjna Oddziału.
§  75.
Zwyczajne Walne Zebranie Oddziału zwołuje Zarząd Oddziału raz na rok, najpóźniej w lutym.
§  76.
Do kompetencji Zwyczajnego Walnego Zebrania Oddziału stosują się analogicznie przepisy, wymienione w § 27 (oprócz pp. h. oraz i.).
§  77.
Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd Oddziału z własnej inicjatywy, na żądanie Komisji Rewizyjnej, Zarządu Obwodu, Okręgu lub Zarządu Głównego lub co najmniej 1/5 części członków w terminie miesięcznym z zawiadomieniem na 14 dni przed terminem.
§  78.
Zwyczajne Walne Zebranie Oddziału wybiera Zarząd Oddziału na okres roczny w składzie od 5 do 11 członków i 3-5 zastępców. Zarząd obiera spośród członków Zarządu Prezesa, 2-ch Wiceprezesów, Sekretarza i Skarbnika oraz po 1 zastępcy dwóch ostatnich.
§  79.
Do obowiązków Zarządu Oddziału należy:
a)
opracowywanie programu rocznego pracy z przedłożeniem Zarządowi Obwodu do zatwierdzenia,
b)
podział pracy pomiędzy członkami Zarządu i Komisji,
c)
opracowywanie regulaminów Oddziału,
d)
wykonywanie budżetu, administrowanie majątkiem, będącym w użytkowaniu Oddziału, ściąganie opłat członkowskich,
e)
reprezentacja Oddziału na zewnątrz przed władzami, po uzgodnieniu z Zarządem Obwodu,
f)
składanie rocznych sprawozdań finansowych i rzeczowych Walnemu Zebraniu Oddziału oraz opracowanie preliminarza budżetowego,
g)
składanie Zarządowi Obwodu miesięcznych i rocznych sprawozdań.
§  80.
Wydatki wolno Zarządowi Oddziału uskuteczniać tylko w granicach budżetu, do zawierania zaś zobowiązań kredytowych oraz aktów kupna, sprzedaży nieruchomości konieczne jest pełnomocnictwo Zarządu Głównego na wniosek złożony do Zarządu Obwodu (§ 34 p. e).
§  81.
Wszelkie umowy winny być zaopatrzone pieczęcią i trzema podpisami: Prezesa, Sekretarza i Skarbnika lub ich zastępców.
§  82.
Zarząd powinien zbierać się raz na miesiąc, zaś Prezydium, składające się z Prezesa, Sekretarza i Skarbnika lub ich zastępców, w miarę potrzeby.
§  83.
Dla prawomocności uchwał wymagana jest obecność większości członków.
§  84.
Nieusprawiedliwiona nieobecność na trzech posiedzeniach powoduje utratę mandatu.
§  85.
W razie niewykonania obowiązków swoich Zarząd Oddziału może być zawieszony w czynnościach swoich przez Zarząd Okręgu, z prawem odwołania się do Zarządu Głównego. W razie zawiedzenia lub ustąpienia większości członków ustanawia Zarząd Obwodu Zarząd Tymczasowy pełniąc swe funkcje do nowych wyborów, które powinny odbyć się w terminie 3 miesięcy od dnia zawieszenia.
§  86.
Komisję Rewizyjną Oddziału obiera Zwyczajne Walne Zebranie Oddziału na okres roczny w składzie 3 członków i 2 zastępców. Komisja wybiera Prezesa.
§  87.
Komisja Rewizyjna powinna kontrolować działalność gospodarczą i finansową raz na półrocze co najmniej i zdać sprawozdanie na zwyczajnym rocznym Walnym Zebraniu z odnośnym wnioskiem.
§  88.
Przy szkołach, tudzież fabrykach mogą być zakładane koła z przewodniczącym, sekretarzem i skarbnikiem, tudzież - w szkołach - opiekunem szkolnym. Koła wchodzą jako członkowie Oddziału.

VIII.

Fundusze Stowarzyszenia.

§  89.
Fundusz L. M. przeznaczony jest na wydatki z działalnością L. M. związane i składa się:
a)
z wpisów i opłat członkowskich,
b)
z ofiar, darowizn, zapisów, subwencji,
c)
z dochodów z nieruchomości i odsetek od kapitałów,
d)
z dochodów z wydawnictw, przedsiębiorstw i imprez etc.,
e)
z dotacji władz państwowych i samorządowych.
§  90.
Właścicielem całego majątku jest stowarzyszenie LIGA MORSKA jako osoba prawna. Okręgi, Obwody i Oddziały mają prawo użytkowania tego majątku, znajdującego się na ich terenie, administrując nim na mocy zarządzeń Zarządu Głównego.

IX.

Kapituła Odznaczeń.

§  91.
Kapituła odznaczeń składa się z 7 członków wybranych na okres 2 lat przez Radę Główną spośród zasłużonych członków stowarzyszenia, przy czym Kapituła obiera spośród swoich członków Prezesa, Wiceprezesa i Sekretarza.
§  92.
Kapituła Odznaczeń działa na mocy regulaminu uchwalonego przez Radę Główną.
§  93.
Wnioski o odznaczenia składają Zarządy Oddziałów, Obwodów i Okręgów z zachowaniem podrzędności organizacyjnej oraz Zarząd Główny bezpośrednio.

Likwidacja Stowarzyszenia.

§  94.
Rozwiązanie Stowarzyszenia może nastąpić na skutek uchwały Walnego Zjazdu Delegatów, powziętej większością głosów 2/3 delegatów, biorących udział w Zjeździe, przy czym wniosek musi być zgłoszony przez Radę Główną i podany w pisemnym zawiadomieniu w porządku dziennym.
§  95.
Sposób rozwiązania określa Walny Zjazd Delegatów, obierających Komisję Likwidacyjną, która przeprowadza likwidację.
§  96.
Majątek i fundusze Ligi Morskiej po rozwiązaniu Stowarzyszenia przechodzą na rzecz Skarbu Państwa Polskiego.

Załącznik 

Fundusz Obrony Morskiej

(skrót F. O. M.).
1.
Przy Lidze Morskiej istnieje fundusz pod nazwą: "Fundusz Obrony Morskiej" (F. O. M.) nie wchodzący w skład majątku L. M. Fundusz ten ma charakter dobra publicznego.
2.
Fundusz Obrony Morskiej jest przeznaczony wyłącznie na budowę okrętów marynarki wojennej.

O sposobie użycia F. O. M. rozstrzyga Prezes Rady Ministrów na wniosek Ministra Obrony Narodowej po wysłuchaniu opinii Zarządu Funduszu. Środki Funduszu nie mogą być używane na pokrycie niedoborów budżetu wojskowego ani na budowę okrętów przewidywanych w Budżecie Kierownictwa Marynarki Wojennej.

3.
Fundusz Obrony Morskiej powstaje z ofiarności publicznej, a mianowicie:
a)
za pomocą publicznych zbiórek jednorazowych (zbiórki uliczne),
b)
za pomocą publicznych zbiórek stałych, prowadzonych przez Ligę Morską lub przez inne instytucje, organizacje społeczne, lub osoby upoważnione do tego przez Zarząd F. O. M. w porozumieniu z Zarządem Głównym L. M.,
c)
z ofiar jednorazowych składanych na cele Funduszu,
d)
z zapisów i darowizn,
e)
z zasiłków państwowych i samorządowych.

Odsetki od kapitałów F. O. M. przyrastają na rzecz Funduszu Obrony Morskiej. Zbiórki publiczne, wymienione pod a) może prowadzić wyłącznie Liga Morska.

4.
F. O. M. nie może być obciążony przez L. M. żadnymi kosztami propagandowymi i administracyjnymi. Zbiórki organizowane przez L. M. na rzecz F. O. M. są finansowane ze zwykłych funduszów L. M. i mogą był obciążane jedynie kosztami rzeczowymi, których wysokość zatwierdza Zarząd Funduszu.
5.
Zarząd Funduszu stanowią:
a)
delegat Prezesa Rady Ministrów, jako przewodniczący, powołany przez Prezesa Rady Ministrów, na wniosek Ministra Obrony Narodowej, zastępca delegata Prezesa Rady Ministrów powołany jest tą samą drugą i wchodzi w razie nieobecności delegata we wszystkie jego uprawnienia, z wyjątkiem uprawnień przewodniczenia Zarządowi Funduszu,
b)
jeden z wice-prezesów Zarządu Głównego L. M., delegowany przez ten Zarząd jako zastępca przewodniczącego,
c)
pięciu członków zaproszonych przez Prezesa Rady Głównej L. M. na okres kadencji jej władz; spośród tych członków Zarząd wybiera sekretarza i skarbnika oraz ich zastępców.
6.
L. M. może zlecić czynności propagandy i zbiórek na F. O. M. swym jednostkom organizacyjnym lub tworzyć w tym celu specjalne komitety: komitety te nie mogą mieć odrębnej osobowości prawnej, działalność ich będzie określona regulaminami, zatwierdzonymi przez Zarząd Główny L. M.
7.
F. O. M. deponuje się w jednej z państwowych instytucji bankowych, albo w Komunalnej Kasie Oszczędności.

Do wystawiania czeków lub innych asygnat wymagane są dwa podpisy członków Zarządu Funduszu, z tych jeden podpis delegata Prezesa Rady Ministrów lub jego zastępcy.

8.
Księgowość i rachunkowość F. O. M. prowadzi Biuro Zarządu Głównego L. M. odrębnie od księgowości i rachunkowości L. M. Korespondencję F. O. M. prowadzi również Biuro Zarządu Głównego L. M.
9.
Przewodniczący Zarządu F. O. M. przedstawia co kwartał Prezesowi Rady Ministrów stan konta zbiórek i podaje jednocześnie do wiadomości publicznej.
10.
Sprawozdania finansowe Zarządu F. O. M. są podawane do wiadomości Walnym Zjazdom Delegatów L. M. przez Zarząd Główny L. M, nie podlegają jednak ocenie tych Zjazdów.
11.
Kontrolę F. O. M. sprawuje Biuro Kontroli przy Prezydiom Krajowej Rady Narodowej. Biuro Kontroli przy Prezydium Krajowej Rady Narodowej bada gospodarkę finansową wszelkich organów i instytucji L. M., stałych lub specjalnych, prowadzących zbiórkę na rzecz F. O. M. w zakresie tej zbiórki. Sprawozdania z dokonanej kontroli są ogłaszane w prasie oraz podawane do wiadomości Walnym Zjazdom Delegatów L. M., nie podlegają jednak ocenie tych Zjazdów.
12.
W razie likwidacji L. M. o przeznaczeniu majątku F. O. M., jak również o dalszym gromadzeniu funduszy na ten cel, rozstrzygnie uchwała Rady Ministrów.