Ogłoszenie statutu Morskiego Instytutu Technicznego.

Monitor Polski

M.P.1950.A-37.441

Akt utracił moc
Wersja od: 12 kwietnia 1950 r.

OBWIESZCZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 3 kwietnia 1950 r.
w sprawie ogłoszenia statutu Morskiego Instytutu Technicznego.

Na podstawie § 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 marca 1950 r. w sprawie utworzenia Morskiego Instytutu Technicznego (Dz. U. R. P. Nr 9, poz. 91) ogłasza się w załączeniu statut Morskiego Instytutu Technicznego.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT

MORSKIEGO INSTYTUTU TECHNICZNEGO

Rozdział I.

Zadania Instytutu.

§  1.
Morski Instytut Techniczny, zwany w dalszym ciągu niniejszego statutu "Instytutem", jest samodzielną placówką naukowo-badawczą pozostającą pod nadzorem Ministra Żeglugi.
§  2.
Zadaniem Instytutu jest prowadzenie prac badawczych na użytek polityki gospodarczej Państwa w zakresie budownictwa okrętowego oraz eksploatacji i rozbudowy portów, celem naukowego zracjonalizowania i unowocześnienia procesów technologicznych, w szczególności prowadzenie prac badawczych dotyczących zagadnień:
1)
geotalassologii oraz robót podwodnych,
2)
racjonalizacji budownictwa portowego i urządzeń przeładunkowych,
3)
konstrukcji statków, oporów kadłubów statków,
4)
radionautycznych,
5)
napędów statków,
6)
korozji w warunkach morskich, oraz
7)
prowadzenia badań naukowych w innych dziedzinach związanych z budownictwem okrętowym oraz eksploatacją i rozbudową portów.
§  3.
Prace te Instytut wykonuje przez komórki własne, jak również przez zakłady szkół wyższych bądź też wspólnie z zakładami innych instytucji.
§  4.
Instytut może wydawać we własnym zakresie prace naukowe, czasopisma lub inne publikacje.

Rozdział  II.

Organizacja Instytutu.

§  5.
Instytut posiada osobowość prawną.
§  6.
Siedzibą Instytutu jest Gdańsk.

Instytut może zakładać za zgodą Ministra Żeglugi placówki na terenie całej Rzeczypospolitej Polskiej.

§  7.
Instytut ma prawo używania pieczęci okrągłej z godłem państwowym pośrodku i napisem "Morski Instytut Techniczny" w otoku.
§  8.
Organami Instytutu są:
1)
Dyrekcja,
2)
Rada Instytutu.
§  9.
Dyrektora mianuje i zwalnia Prezydent Rzeczypospolitej na wniosek Ministra Żeglugi i Ministra Oświaty.

Stałym zastępcą Dyrektora jest Wicedyrektor, mianowany i zwalniany przez Ministra Żeglugi w porozumieniu z Ministrem Oświaty.

§  10.
Do zakresu działania Dyrektora należy kierownictwo i nadzór nad pracami Instytutu. W szczególności do zadań Dyrektora należy:
1)
kierowanie pracami Instytutu i reprezentowanie go przed władzami, urzędami i wobec osób trzecich,
2)
wydawanie zleceń na przeprowadzanie prac badawczych w zakresie własnym, bądź za pośrednictwem właściwych instytucji lub osób, na podstawie umowy o dzieło,
3)
podpisywanie wszelkich pism, dokumentów oraz aktów o charakterze prawnym dotyczących spraw Instytutu,
4)
przedkładanie do opinii Rady Instytutu planów prac, sprawozdań kwartalnych i rocznych oraz preliminarza budżetowego Instytutu.
§  11.
Rada Instytutu składa się:
1)
z 16 członków, powoływanych i odwoływanych przez Ministra Żeglugi w porozumieniu z Ministrem Oświaty, spośród pracowników naukowych i praktyków - racjonalizatorów produkcji i eksploatacji, będących znawcami problemów wchodzących w zakres działania Instytutu,
2)
z Dyrektora i Wicedyrektora Instytutu.
§  12.
Przewodniczącego Rady Instytutu i dwóch jego zastępców powołuje i zwalnia Minister Żeglugi w porozumieniu z Ministrem Oświaty, spośród członków Rady Instytutu.
§  13.
Radę Instytutu zwołuje Przewodniczący, a w czasie jego nieobecności zastępca Przewodniczącego, przynajmniej raz na kwartał.
§  14.
Uchwały Rady Instytutu zapadają zwykłą większością głosów, a w razie równości, rozstrzyga głos Przewodniczącego.
§  15.
Do zakresu działania Rady Instytutu należy:
1)
ustalenie wytycznych dla planów prac Instytutu,
2)
opiniowanie planów prac Instytutu,
3)
opiniowanie sprawozdań kwartalnych i rocznych z działalności Instytutu,
4)
opiniowanie preliminarza budżetowego Instytutu,
5)
opracowywanie regulaminów wewnętrznych Instytutu określających jego strukturę i zatwierdzanych przez Ministra Żeglugi i Ministra Oświaty.

Rozdział  III.

Sprawy majątkowe.

§  16.
Ogół dochodów i wydatków Instytutu objęty jest budżetem Ministerstwa Żeglugi.
§  17.
Instytut może posiadać, nabywać, zbywać i obciążać majątek ruchomy oraz nieruchomy, jak też przyjmować darowizny i zapisy.

Nabycie i zbycie przez Instytut oraz obciążenie majątku nieruchomego i przyjęcie pod warunkiem obciążającym darowizny lub zapisu wymaga zgody Ministra Żeglugi i Ministra Finansów.