Ogłoszenie statutu Instytutu Reumatologicznego.
Monitor Polski
M.P.1951.A-26.328
Akt utracił moc Wersja od: 31 marca 1951 r.
OBWIESZCZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 17 marca 1951 r.
w sprawie ogłoszenia statutu Instytutu Reumatologicznego.
Na podstawie § 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 marca 1951 r. w sprawie utworzenia Instytutu Reumatologicznego (Dz. U. R. P. Nr 15, poz. 120) ogłasza się w załączeniu statut Instytutu Reumatologicznego.
ZAŁĄCZNIK
STATUT INSTYTUTU REUMATOLOGICZNEGO.
STATUT INSTYTUTU REUMATOLOGICZNEGO.
§ 1.
1.
Instytut Reumatologiczny, zwany w dalszych postanowieniach "Instytutem", działa na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 marca 1951 r. w sprawie utworzenia Instytutu Reumatologicznego (Dz. U. R P. Nr 15, poz. 120) oraz na podstawie niniejszego statutu.2.
Siedzibą Instytutu jest m. st. Warszawa. Instytut może za zgodą Ministra Zdrowia posiadać oddziały terenowe oraz placówki pomocnicze (zakłady lecznicze i zapobiegawcze, pracownie itp.) także w innych miejscowościach.3.
Nadzór nad działalnością Instytutu sprawuje Minister Zdrowia:§ 2.
1.
Instytut planuje, organizuje i prowadzi badania naukowe w zakresie chorób reumatycznych oraz w zakresie ich zwalczania, a ponadto koordynuje prace innych placówek naukowych i społecznych zakładów służby zdrowia na tym odcinku.2.
Do zadań Instytutu należy w szczególności: 1)
opracowywanie centralnego planu badań naukowych w zakresie chorób reumatycznych oraz w zakresie ich zwalczania; 2)
nadzorowanie i koordynowanie prac naukowo-badawczych, związanych z działalnością Instytutu, a prowadzonych przez placówki naukowe podległe poszczególnym ministrom - w zakresie zleconym przez tych ministrów w porozumieniu z Ministrem Zdrowia; 3)
badanie zagadnień biologicznych, klinicznych i społecznych chorób reumatycznych oraz metodologia tych badań; 4)
opracowywanie oraz ocena naukowa metod rozpoznawania, leczenia i zapobiegania chorobom reumatycznym oraz zasad praktycznego stosowania tych metod przy realizacji aktualnych potrzeb służby zdrowia; 5)
projektowanie nowych oraz ocena istniejących urządzeń dla potrzeb zakładów leczniczych w zakresie chorób reumatycznych; 6)
opracowywanie na podstawie wyników badań naukowych zasad organizacji i wzajemnej współpracy zakładów leczniczych oraz metod pracy w tych zakładach; 7)
współdziałanie w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych lekarzy i pomocniczego personelu lekarskiego zatrudnionego przy zwalczaniu chorób reumatycznych; 8)
przygotowywanie kadr naukowych; 9)
udzielanie pomocy metodologicznej organom Ministra Zdrowia, placówkom naukowo-badawczym oraz zakładom społecznym służby zdrowia w zakresie spraw będących przedmiotem działania Instytutu; 10)
współdziałanie z instytucjami wydawniczymi w zakresie publikowania prowadzonych badań naukowych; 11)
współpraca z krajowymi oraz zagranicznymi placówkami naukowo-badawczymi, instytucjami i organizacjami, których działalność obejmuje zagadnienia wiążące się z zakresem działania Instytutu.§ 3.
1.
Instytut organizuje i prowadzi konieczne dla prac badawczych zakłady lecznicze i zapobiegawcze, a ponadto zbiera potrzebne do realizacji swych zadań materiały od akademii medycznych i od innych placówek naukowych oraz zakładów społecznych służby zdrowia.2.
Instytut zgłasza Ministrowi Zdrowia wnioski co do zlecania podległym akademiom medycznym, placówkom lub zakładom społecznym służby zdrowia prac badawczych związanych z działalnością Instytutu.3.
W przypadku, gdy poszczególne dziedziny działalności Instytutu są objęte zakresem działania innych placówek naukowych, nie podlegających Ministrowi Zdrowia, Instytut prowadzi swoje prace w porozumieniu z tymi placówkami.4.
Zasady współpracy z tymi placówkami ustalają Minister Zdrowia oraz ministrowie sprawujący nadzór nad tymi placówkami w porozumieniu z Ministrem Szkół Wyższych i Nauki.§ 4.
1.
Instytut opracowuje roczne i wieloletnie centralne plany i przedstawia je Ministrowi Zdrowia do zatwierdzenia.2.
Instytut składa Ministrowi Zdrowia sprawozdania ze swej działalności oraz sprawozdania finansowe w sposób i w terminach ustalonych przez Ministra Zdrowia.§ 5.
Organami Instytutu są: Dyrektor i Rada Naukowa.§ 6.
1.
Na czele Instytutu stoi Dyrektor, powołany w trybie art. 109 ust. 2 dekretu z dnia 28 października 1947 r. o organizacji nauki i szkolnictwa wyższego (Dz. U. R. P. Nr 66, poz. 415).2.
Dyrektor kieruje działalnością Instytutu i jest za nią odpowiedzialny.3.
W szczególności do zadań Dyrektora należy: 1)
reprezentowanie Instytutu na zewnątrz; 2)
opracowywanie centralnego planu prac naukowo-badawczych; 3)
kierowanie całością prac naukowo-badawczych, organizacyjno-administracyjnych i gospodarczych Instytutu oraz oddziałów terenowych i placówek pomocniczych; 4)
przedkładanie Ministrowi Zdrowia do zatwierdzenia planów i sprawozdań określonych w § 4; 5)
przedkładanie Radzie Naukowej spraw wymagających opinii Rady, 6)
przedstawianie Ministrowi Zdrowia do zatwierdzania uchwał Rady w sprawach wymienionych w § 9 pkt 3 i 4; 7)
wykonywanie uchwał Rady; 8)
organizowanie zakładów leczniczych i zapobiegawczych (§ 3 ust. 1).§ 7.
Zastępcą Dyrektora w zakresie spraw naukowych Instytutu jest wicedyrektor do spraw naukowych, powoływany w trybie art. 109 ust. 3 dekretu z dnia 28 października 1947 r. o organizacji nauki i szkolnictwa wyższego, a w zakresie spraw administracyjnych - wicedyrektor administracyjny, powołany przez Ministra Zdrowia. Wicedyrektor do spraw naukowych jest jednocześnie kierownikiem jednego z działów naukowych Instytutu i zastępuje Dyrektora w razie niemożności pełnienia przez niego obowiązków. Wicedyrektor administracyjny jest jednocześnie kierownikiem działu administracyjnego.§ 8.
1.
W skład Rady Naukowej wchodzą: 1)
pracownicy naukowi i wybitni fachowcy powołani przez Ministra Zdrowia; 2)
Dyrektor Instytutu, kierownicy działów i dyrektorzy oddziałów terenowych; 3)
inni powołani przez Ministra Zdrowia pracownicy Instytutu, wyróżniający się praktyczną lub teoretyczną znajomością zagadnień wchodzących do zakresu działania Instytutu; 4)
przedstawiciele Centralnej Rady Związków Zawodowych i innych instytucji społecznych, zainteresowanych działalnością Instytutu, delegowani przez te instytucje na zaproszenie Ministra Zdrowia.2.
W skład Rady Naukowej wchodzą ponadto przedstawiciele Ministrów Zdrowia oraz Szkół Wyższych i Nauki.3.
Do udziału w posiedzeniach Rady Naukowej mogą być zapraszani przez jej przewodniczącego znawcy zagadnień będących przedmiotem obrad.4.
Kadencja Rady Naukowej trwa 3 lata od dnia jej ukonstytuowania się.5.
Rada Naukowa wybiera ze swego grona na okres kadencji przewodniczącego i jego zastępcę. Wybór tych osób wymaga zatwierdzenia Ministra Zdrowia.§ 9.
Do zakresu działania Rady Naukowej należy: 1)
czuwanie nad właściwym kierunkiem działalności naukowej Instytutu; 2)
rozpatrywanie i opiniowanie planu centralnego prac naukowo-badawczych i ocena jego wykonania; 3)
inicjowanie prac naukowo-badawczych; 4)
uchwalanie wniosków w sprawach tworzenia lub zwijania poszczególnych działów Instytutu, oddziałów terenowych i placówek pomocniczych (pracowni, zakładów leczniczych) oraz w sprawach tworzenia specjalnych zespołów badawczych; 5)
opiniowanie projektów budżetów Instytutu; 6)
opiniowanie kandydatów na stanowiska samodzielnych pracowników naukowych; 7)
rozpatrywanie innych spraw zleconych przez Ministra Zdrowia bądź przedstawionych przez Dyrektora Instytutu.§ 10.
Szczegółowy tryb prac Rady określi regulamin zatwierdzony przez Ministra Zdrowia.§ 11.
Członkowie Rady i rzeczoznawcy pobierają wynagrodzenie w wysokości ustalonej przez Ministra Zdrowia w porozumieniu z Ministrem Finansów.§ 12.
1.
Instytut spełnia swoje zadania przy pomocy działów naukowych, w obrębie których pracują stałe i zmienne zespoły badawcze, sekretariatu naukowego oraz działu administracyjnego. Zakres spraw wchodzących do poszczególnych działów oraz sekretariatu naukowego ustala Minister Zdrowia w porozumieniu z Ministrem Szkół Wyższych i Nauki na wniosek Rady Naukowej.2.
Na czele sekretariatu naukowego oraz działów stoją kierownicy, na czele oddziałów terenowych - dyrektorzy. Kierownicy działów oraz dyrektorzy oddziałów terenowych podlegają Dyrektorowi.3.
Organizację pracy sekretariatu naukowego oraz poszczególnych działów ustalają regulaminy zatwierdzone przez Ministra Zdrowia.§ 13.
Instytut jest jednostką budżetową i prowadzi rachunkowość oraz sporządza preliminarze i sprawozdania budżetowe według zasad ustalonych przez Ministra Finansów.§ 14.
1.
Do składania w imieniu Instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych wymagane jest współdziałanie 2 upoważnionych osób.2.
Osobami upoważnionymi są: Dyrektor, wicedyrektor i ustanowieni pełnomocnicy. Wicedyrektor i pełnomocnicy działają w granicach swego umocowania.3.
Minister Zdrowia ustanawia i odwołuje pełnomocników oraz ustala granicę umocowania wicedyrektora i pełnomocników, jak również może upoważnić Dyrektora do samodzielnego składania oświadczeń w szczególnym zakresie.§ 15.
Instytut za swoje świadczenia może pobierać opłaty w wysokości i według zasad ustalonych przez Ministra Zdrowia w porozumieniu z Ministrem Finansów. Przepis ten nie dotyczy opłat za świadczenia zakładów leczniczych Instytutu, co do których stosuje się przepisy dotyczące opłat pobieranych w zakładach społecznych służby zdrowia.§ 16.
Instytut ma prawo używania pieczęci urzędowej z godłem państwowym pośrodku oraz napisem, zawierającym nazwę Instytutu w otoku.Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »