Ogłoszenie ogólnych warunków ubezpieczenia statków powietrznych od uszkodzeń (aerocasco), ogólnych warunków ubezpieczenia statków żeglugi śródlądowej od uszkodzeń (casco) i taryfy składek za te ubezpieczenia.

Monitor Polski

M.P.1985.41.268

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1989 r.

OBWIESZCZENIE
PREZESA PAŃSTWOWEGO ZAKŁADU UBEZPIECZEŃ
z dnia 20 listopada 1985 r.
w sprawie ogłoszenia ogólnych warunków ubezpieczenia statków powietrznych od uszkodzeń (aerocasco), ogólnych warunków ubezpieczenia statków żeglugi śródlądowej od uszkodzeń (casco) i taryfy składek za te ubezpieczenia.

1.
Na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 20 września 1984 r. o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (Dz. U. Nr 45, poz. 242) ogłasza się:
1)
ogólne warunki ubezpieczenia statków powietrznych od uszkodzeń (aerocasco), stanowiące załącznik nr 1 do niniejszego obwieszczenia,
2)
ogólne warunki ubezpieczenia statków żeglugi śródlądowej od uszkodzeń (casco), stanowiące załącznik nr 2 do niniejszego obwieszczenia,
3)
taryfę składek za ubezpieczenie statków powietrznych oraz statków żeglugi śródlądowej od uszkodzeń, stanowiącą załącznik nr 3 do niniejszego obwieszczenia,

zatwierdzone uchwałami nr 45, 46 i 47 Rady Ubezpieczeniowej z dnia 7 listopada 1985 r.

2.
Tracą moc:
1)
ogólne warunki ubezpieczenia od uszkodzeń statków powietrznych (aerocasco) jednostek gospodarki uspołecznionej, zatwierdzone decyzją Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 1976 r. nr FR-GSU/4030-132/76,
2)
ogólne warunki ubezpieczenia od uszkodzeń (casco) statków żeglugi śródlądowej jednostek gospodarki uspołecznionej, zatwierdzone decyzją Ministra Finansów z dnia 12 listopada 1974 r. nr FR-GSU/4030-159/74,
3)
ogólne warunki ubezpieczenia od uszkodzeń (casco) statków żeglugi śródlądowej jednostek gospodarki nie uspołecznionej, zatwierdzone decyzją Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 1975 r. nr FR-GSU/4030-142/75,
4)
taryfa składek za ubezpieczenia od uszkodzeń statków powietrznych (aerocasco) jednostek gospodarki uspołecznionej, zatwierdzona decyzją Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 1976 r. nr FR-GSU/4031-133/76

z tym że dotychczasowe ogólne warunki (pkt 1, 2 i 3) i taryfę składek (pkt 4) stosuje się do umów zawartych przed wejściem w życie ogólnych warunków i taryfy, wymienionych w ust. 1 - do końca bieżącego okresu ubezpieczenia określonego w tych umowach.

3.
Ogólne warunki i taryfa wymienione w ust. 1 wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 1986 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

OGÓLNE WARUNKI UBEZPIECZENIA STATKÓW POWIETRZNYCH OD USZKODZEŃ (AEROCASCO)

Postanowienia ogólne

§  1.
Państwowy Zakład Ubezpieczeń (PZU) zawiera z jednostką gospodarki uspołecznionej, z osobą fizyczną lub jednostką gospodarki nie uspołecznionej, zwaną dalej "ubezpieczającym", umowę ubezpieczenia statków powietrznych od uszkodzeń.

Zakres ubezpieczenia

§  2.
1.
Umowa ubezpieczenia obejmuje ubezpieczenie statków powietrznych znajdujących się w posiadaniu ubezpieczającego.
2.
Za statek powietrzny uważa się urządzenie przeznaczone do przewożenia osób lub rzeczy w przestrzeni powietrznej oraz lotnie, balony i modele, zdolne do unoszenia się w tej przestrzeni na skutek oddziaływania powietrza.
3.
Ubezpieczeniem objęte są statki powietrzne podczas lotu oraz na ziemi - w czasie manewrowania, postoju i naprawy - na całym obszarze PRL, a poza tym obszarem jedynie wówczas, gdy znalazły się tam w wyniku błędu nawigacyjnego, kradzieży lub rabunku albo też gdy zostało to przewidziane w umowie ubezpieczenia.
§  3.
1.
PZU odpowiada za szkody powstałe wskutek:
1)
zderzenia się statku z innym statkiem, z ziemią albo z przedmiotami lub obiektami stałymi lub ruchomymi,
2)
ognia, piorunu, wybuchu, huraganu, gradu, powodzi lub zatopienia,
3)
kradzieży lub rabunku,
4)
innego zdarzenia spowodowanego przez osoby trzecie, z wyjątkiem osób, którym ubezpieczający powierzył obsługę lub nadzór statku, oraz osób, z którymi ubezpieczający pozostaje we wspólnym gospodarstwie domowym lub za które ponosi odpowiedzialność.
2.
Za szkody spowodowane przez:
1)
ogień - uważa się szkody powstałe w wyniku działania ognia, który przedostał się poza palenisko lub powstał bez paleniska i rozszerzył się o własnej sile,
2)
wybuch - uważa się szkody powstałe w wyniku gwałtownej zmiany stanu równowagi układu z jednoczesnym wyzwoleniem się gazów, pyłów lub pary, wywołane ich właściwością rozprzestrzeniania się. W odniesieniu do naczyń ciśnieniowych i innych tego rodzaju zbiorników warunkiem uznania szkody za spowodowaną wybuchem jest, aby ściany tych naczyń i zbiorników uległy rozdarciu w takich rozmiarach, iż wskutek ujścia gazów, pyłów, pary lub cieczy nastąpiło nagłe wyrównanie ciśnień. Za spowodowane wybuchem uważa się również szkody powstałe wskutek implozji, polegające na uszkodzeniu zbiornika lub aparatu próżniowego ciśnieniem zewnętrznym,
3)
huragan - uważa się szkody powstałe w wyniku działania wiatru o prędkości nie mniejszej niż 24,5 m/s, którego działanie wyrządza masowe szkody; pojedyncze szkody uważa się za spowodowane przez huragan wówczas, gdy w najbliższym sąsiedztwie stwierdzono działanie huraganu,
4)
grad - uważa się szkody powstałe wskutek opadu atmosferycznego składającego się z bryłek lodu,
5)
powódź - uważa się szkody powstałe wskutek:
a)
zalania terenów w następstwie podniesienia się wody w korytach wód płynących i stojących oraz wskutek nadmiernych opadów atmosferycznych,
b)
spływu wód po zboczach lub stokach na terenach górskich lub falistych.

Granice ubezpieczenia

§  4.
PZU nie odpowiada za szkody:
1)
nie przekraczające:
a)
5.000 zł - w odniesieniu do statków bezsilnikowych, balonów, lotni i modeli,
b)
10.000 zł - w odniesieniu do pozostałych statków,
2)
w materiałach pędnych,
3)
w silnikach napędowych, spowodowane przez wybuchy związane z ich normalną funkcją lub przez wybuchy spowodowane normalnym ciśnieniem zawartych w nich gazów,
4)
powstałe w czasie używania statku w związku z obowiązkowymi świadczeniami na rzecz wojska,
5)
powstałe wskutek działań wojennych,
6)
wyrządzone umyślnie przez ubezpieczającego albo osobę, za którą ubezpieczający ponosi odpowiedzialność lub która pozostaje z ubezpieczającym we wspólnym gospodarstwie domowym,
7)
wyrządzone wskutek rażącego niedbalstwa przez osoby, o których mowa w pkt 6, chyba że zapłata odszkodowania odpowiada w danych okolicznościach zasadom współżycia społecznego albo interesom gospodarki narodowej.

Wartość ubezpieczeniowa

§  5.
1.
Wartość ubezpieczeniową (sumę ubezpieczenia) stanowi:
1)
w odniesieniu do statków znajdujących się w posiadaniu jednostek gospodarki uspołecznionej - wartość początkowa (brutto) statku powietrznego, wynikająca z ewidencji księgowej,
2)
w odniesieniu do statków znajdujących się w posiadaniu osób fizycznych i jednostek gospodarki nie uspołecznionej - wartość rzeczywista statku według kosztów zakupu lub wytworzenia po potrąceniu zużycia.
2.
Dla każdego statku ubezpieczający określa odrębną wartość ubezpieczeniową (sumę ubezpieczenia).

Umowa ubezpieczenia

§  6.
1.
Umowę ubezpieczenia zawiera się na podstawie wniosku ubezpieczającego.
2.
Wniosek powinien zawierać następujące dane niezbędne do zawarcia umowy ubezpieczenia:
1)
nazwę (nazwisko i imię) i adres ubezpieczającego,
2)
dane określające tożsamość ubezpieczonego statku: nazwę, numer rejestracyjny, typ i serię, wytwórcę, rok budowy, numer fabryczny,
3)
wartość ubezpieczeniową ustaloną w sposób określony w § 5,
4)
okres ubezpieczenia.
3.
Jeżeli wniosek nie zawiera wszystkich danych określonych w ust. 2 albo został sporządzony wadliwie lub niezgodnie z warunkami ubezpieczenia, ubezpieczający jest obowiązany na wezwanie PZU uzupełnić lub sporządzić nowy wniosek w terminie 14 dni od daty otrzymania pisma PZU.
4.
Ubezpieczający obowiązany jest udzielić PZU odpowiedzi na pytania zamieszczone w formularzu wniosku lub skierowane do niego w innej formie oraz podać PZU wszystkie znane mu okoliczności, które są istotne do oceny ryzyka i ustalenia zakresu odpowiedzialności oraz mają wpływ na wysokość składki. Jeżeli PZU zawarł umowę ubezpieczenia mimo braku odpowiedzi ubezpieczającego na poszczególne pytania, pominięte okoliczności uważa się za nieistotne.
§  7.
1.
PZU stwierdza zawarcie umowy ubezpieczenia polisą (dokumentem ubezpieczenia), którą obowiązany jest przesłać ubezpieczającemu w ciągu 1 miesiąca od daty otrzymania wniosku zawierającego wszystkie dane niezbędne do zawarcia umowy ubezpieczenia.
2.
Jeżeli polisa zawiera postanowienia, które odbiegają na niekorzyść ubezpieczającego od treści złożonego przez niego wniosku lub ogólnych warunków ubezpieczenia, PZU jest obowiązany zwrócić ubezpieczającemu na to uwagę na piśmie przy doręczeniu polisy, wyznaczając 14-dniowy termin do zgłoszenia sprzeciwu. W razie niewykonania tego obowiązku przez PZU, zmiany dokonane na niekorzyść ubezpieczającego są nieważne. W braku sprzeciwu uważa się, że umowa doszła do skutku zgodnie z treścią polisy następnego dnia po upływie wyznaczonego terminu do złożenia sprzeciwu.
§  8.
1.
Odpowiedzialność PZU rozpoczyna się od następnego dnia po złożeniu wniosku, z zastrzeżeniem ust. 2, chyba że we wniosku oznaczono późniejszy termin początku odpowiedzialności.
2.
W odniesieniu do umów ubezpieczenia zawieranych przez osoby fizyczne lub jednostki gospodarki nie uspołecznionej odpowiedzialność PZU rozpoczyna się od dnia następnego po opłaceniu składki.
3.
Za dzień zgłoszenia wniosku uważa się:
1)
przy zgłoszeniu listem poleconym - datę nadania listu według datownika pocztowego,
2)
przy zgłoszeniu listem zwykłym - dzień otrzymania wniosku przez PZU.
§  9.
1.
Okres ubezpieczenia liczy się od rozpoczęcia odpowiedzialności PZU i trwa jeden rok, chyba że umowę ubezpieczenia zawarto na okres krótszy (ubezpieczenie krótkoterminowe).
2.
Umowę ubezpieczenia zawartą przez jednostkę gospodarki uspołecznionej przedłuża się automatycznie na następny okres roczny, jeżeli żadna ze stron nie wypowiedziała jej listem poleconym najpóźniej na dwa miesiące przed upływem bieżącego okresu ubezpieczenia. Przy przedłużeniu ubezpieczenia na następny okres ubezpieczający obowiązany jest podać PZU - najpóźniej w ciągu 50 dni po upływie bieżącego okresu ubezpieczenia - zaktualizowany wykaz znajdujących się w jego posiadaniu statków powietrznych, z oznaczeniem przy każdym z nich aktualnej wartości ubezpieczeniowej (sumy ubezpieczenia) ustalonej w sposób określony w § 5.
3.
W umowie ubezpieczenia zawartej przez osobę fizyczną lub jednostkę gospodarki nie uspołecznionej ciągłość odpowiedzialności PZU zostaje zachowana przez opłacenie składki ubezpieczeniowej za następny okres ubezpieczenia przed upływem bieżącego okresu. Mimo upływu bieżącego okresu ubezpieczenia umowa ubezpieczenia nie wygasa, jeśli składka ubezpieczeniowa opłacona została najpóźniej w ciągu 30 dni po upływie bieżącego okresu ubezpieczenia. Jednakże do dnia następnego po dniu opłacenia składki, za szkody powstałe w tym okresie PZU odpowiada na warunkach dotychczas obowiązującej umowy nawet wtedy, gdy wraz z opłaceniem składki zmienione zostały warunki umowy ubezpieczenia.
§  10.
1.
W ramach umowy ubezpieczenia zawartej z jednostką gospodarki uspołecznionej ubezpieczeniem objęte są również statki powietrzne nabyte przez ubezpieczającego w ciągu okresu ubezpieczenia, pod warunkiem zawiadomienia o tym PZU najpóźniej w ciągu dwóch miesięcy od daty nabycia i zapłacenia uzupełniającej składki za okres od daty nabycia statku do końca bieżącego okresu ubezpieczenia.
2.
Umowa ubezpieczenia wygasa w razie przejścia własności ubezpieczonego statku powietrznego na inną osobę lub wycofania statku na stałe z eksploatacji.
3.
Jeżeli w okresie ubezpieczenia, w którym nastąpiło wygaśnięcie umowy ubezpieczenia statku powietrznego z przyczyn wymienionych w ust. 2, nie powstała w tym statku szkoda, za którą PZU przyznał odszkodowanie, ubezpieczającemu przysługuje zwrot części składki za nie wykorzystany okres ubezpieczenia, obliczonej za czas od daty otrzymania przez PZU zawiadomienia o zbyciu bądź wycofaniu statku z eksploatacji do końca okresu ubezpieczenia.

Obowiązki ubezpieczającego

§  11.
Do obowiązków ubezpieczającego należy:
1)
opłacenie składki ubezpieczeniowej:
a)
w ciągu 30 dni od daty doręczenia mu polisy lub obliczenia należnej składki - jeśli ubezpieczającym jest jednostka gospodarki uspołecznionej,
b)
przy zawarciu umowy ubezpieczenia za cały okres ubezpieczenia z góry - jeśli ubezpieczającym jest osoba fizyczna lub jednostka gospodarki nie uspołecznionej,
2)
poinformowanie PZU o zmianie adresu; jeżeli ubezpieczający nie zawiadomił PZU o zmianie adresu, pismo PZU wysłane pod ostatnim znanym adresem wywiera skutki prawne.
§  12.
1.
Ubezpieczający obowiązany jest ściśle przestrzegać ogólnie obowiązujących oraz zastrzeżonych w umowie ubezpieczenia przepisów mających na celu zapobieżenie powstawaniu szkód.
2.
W razie stwierdzenia, że szkoda powstała wskutek nieprzestrzegania przez ubezpieczającego obowiązujących przepisów bądź wskutek tego, że ubezpieczający zezwalał lub dopuszczał do naruszenia tych przepisów - PZU może odmówić odszkodowania w części lub w całości, chyba że zapłata całości lub części odszkodowania odpowiada w danych okolicznościach zasadom współżycia społecznego albo interesom gospodarki narodowej.
§  13.
1.
W razie powstania szkody ubezpieczający obowiązany jest:
1)
użyć wszelkich dostępnych środków w celu jej zmniejszenia oraz niedopuszczenia do jej rozszerzenia,
2)
starać się o ustalenie sprawcy i świadków szkody oraz o protokolarne ustalenie istotnych okoliczności powstania szkody,
3)
jeśli szkoda powstała w wyniku kradzieży lub rabunku - o fakcie kradzieży lub rabunku zawiadomić niezwłocznie Milicję Obywatelską,
4)
jeśli szkoda powstała w wyniku wypadku lotniczego - zawiadomić o wypadku właściwy organ Inspektoratu Kontroli Cywilnej Statków Powietrznych, Milicję Obywatelską i prokuraturę oraz przeprowadzić badania wypadku, wymagane przez obowiązujące przepisy prawa lotniczego,
5)
niezwłocznie zawiadomić o szkodzie PZU, najpóźniej w ciągu 3 dni od powstania szkody lub otrzymania wiadomości o jej powstaniu,
6)
zezwolić PZU na dokonanie czynności mających na celu ustalenie okoliczności powstania szkody, jej rodzaju lub rozmiaru, jak również udzielić PZU potrzebnych w tym celu wyjaśnień oraz przedstawić niezbędne dowody,
7)
sporządzić na własny koszt dokładne obliczenie poniesionych strat (rachunek szkody).
2.
W razie niedopełnienia przez ubezpieczającego któregokolwiek z obowiązków wymienionych w ust. 1, PZU może odmówić odszkodowania w części lub całości, jeżeli niedopełnienie obowiązków miało wpływ na ustalenie okoliczności powstania szkody albo jej rozmiaru bądź też na ustalenie wysokości odszkodowania.

Ustalenie wysokości szkody i odszkodowania

§  14.
1.
Za wysokość szkody w ubezpieczonym statku przyjmuje się:
1)
w umowach ubezpieczenia zawartych przez jednostki gospodarki uspołecznionej:
a)
w razie utraty statku bez możliwości jego odzyskania oraz w razie zakwalifikowania statku do kasacji w związku z powstałą szkodą - w trybie określonym w przepisach dotyczących rozporządzania statkami powietrznymi używanymi w lotnictwie cywilnym - wartość statku w dniu szkody, ustaloną w protokole zakwalifikowania statku do kasacji,
b)
w pozostałych przypadkach - wartość kosztów naprawy, transportu, demontażu i montażu zgodnie z rzeczywistymi kosztami usunięcia szkody, potwierdzonych rachunkiem wykonawcy lub kalkulacją zleceniową poszkodowanego, który szkodę usunął siłami własnymi,
2)
w umowach ubezpieczenia zawartych przez osobę fizyczną lub jednostkę gospodarki nie uspołecznionej - wartość kosztów zakupu tego samego rodzaju i typu statku albo wartość kosztów naprawy, transportu, demontażu i montażu, po potrąceniu procentowo określonego stopnia faktycznego zużycia do dnia szkody w granicach wartości ubezpieczeniowej statku zadeklarowanej do ubezpieczenia; wartość tych kosztów powinna być udokumentowana rachunkiem zakupu lub rachunkiem naprawy albo określona przez rzeczoznawcę według cen stosowanych przez jednostki gospodarki uspołecznionej w dniu ustalania odszkodowania.
2.
Wysokość szkody ustalona według kosztów remontu lub naprawy nie może przekroczyć rzeczywistej wartości statku.
§  15.
1.
Odszkodowanie ustala się w kwocie odpowiadającej wysokości szkody (§ 14), z uwzględnieniem następujących postanowień:
1)
od kwoty szkody ustalonej dla statku zakwalifikowanego do kasacji potrąca się wartość pozostałości, które mogą być przeznaczone do dalszego użytku,
2)
do kwoty szkody dolicza się poniesione przez ubezpieczającego i udokumentowane koszty:
a)
ratunku, który miał na celu zmniejszenie strat lub niedopuszczenie do ich zwiększenia i był uzasadniony okolicznościami danej szkody,
b)
transportu statku z miejsca wypadku do miejsca naprawy,
c)
usunięcia wraku statku z miejsca wypadku.
2.
Odszkodowanie wynikające z umowy ubezpieczenia zawartej przez osobę fizyczną lub jednostkę gospodarki nie uspołecznionej ustala się w granicach zadeklarowanej przez ubezpieczającego sumy ubezpieczenia.
§  16.
W razie zbiegu odpowiedzialności PZU wynikającej z umowy ubezpieczenia:
1)
z ubezpieczeniem ustawowym - odszkodowanie wypłaca się z ubezpieczenia ustawowego,
2)
z innym ubezpieczeniem umownym - odszkodowanie wypłaca się z ubezpieczenia korzystniejszego dla ubezpieczającego.

Wypłata odszkodowania

§  17.
PZU wypłaca odszkodowanie w terminie 30 dni od daty otrzymania zawiadomienia o szkodzie, chyba że:
1)
ubezpieczający nie złożył PZU w ciągu 14 dni od daty zawiadomienia o szkodzie rachunku strat i innych dokumentów uzasadniających roszczenia; w razie późniejszego złożenia tych dokumentów odszkodowanie jest wypłacane w terminie 14 dni po ich dostarczeniu,
2)
wyjaśnienie w terminie 30-dniowym okoliczności koniecznych do ustalenia odpowiedzialności PZU albo wysokości odszkodowania okazało się niemożliwe; w takim przypadku odszkodowanie powinno być wypłacone w ciągu 14 dni od wyjaśnienia tych okoliczności, z tym że bezsporną część odszkodowania PZU wypłaca w terminie 30 dni od otrzymania zawiadomienia o szkodzie.

Uprawnienia PZU. Roszczenia regresowe

§  18.
1.
Z dniem wypłaty odszkodowania PZU może dochodzić roszczeń od osoby odpowiedzialnej za szkodę do wysokości wypłaconego odszkodowania (roszczenia regresowe). Jeżeli PZU pokrył tylko część szkody, ubezpieczającemu przysługuje co do pozostałej części pierwszeństwo zaspokojenia przed roszczeniami PZU.
2.
Nie przechodzą na PZU roszczenia ubezpieczającego przeciwko osobom, za które ubezpieczający ponosi odpowiedzialność lub z którymi pozostaje we wspólnym gospodarstwie domowym.
3.
Ubezpieczający obowiązany jest udzielić PZU wszelkiej pomocy przy dochodzeniu roszczeń, o których mowa w ust. 1, dostarczając informacji oraz dokumenty niezbędne do skutecznego dochodzenia roszczeń.
4.
Jeżeli ubezpieczający bez zgody PZU zrzekł się roszczenia przeciwko osobie trzeciej odpowiedzialnej za szkodę lub je ograniczył, PZU może odmówić odszkodowania lub je zmniejszyć. Jeżeli zrzeczenie się lub ograniczenie roszczenia zostanie ujawnione po wypłacie odszkodowania, PZU może żądać od ubezpieczającego zwrotu całości lub części wypłaconego odszkodowania.

Dochodzenie roszczeń o odszkodowanie

§  19.
1.
Jeżeli ubezpieczający nie zgadza się z ustaleniami jednostki organizacyjnej PZU co do odmowy zaspokojenia roszczenia albo co do wysokości odszkodowania, może w terminie 30 dni od otrzymania zawiadomienia w tej sprawie zgłosić na piśmie żądanie ponownego rozpatrzenia sprawy przez bezpośrednio nadrzędną jednostkę organizacyjną PZU.
2.
PZU jest obowiązany poinformować ubezpieczającego o terminie wymienionym w ust. 1 oraz wskazać jednostkę organizacyjną, do której może być wniesione żądanie ponownego rozpatrzenia sprawy. W razie niedopełnienia tego obowiązku, przewidziany w ust. 1 termin nie biegnie.
3.
Nadrzędna jednostka organizacyjna jest obowiązana rozpatrzyć sprawę i zawiadomić o wyniku ubezpieczającego w terminie 30 dni od otrzymania jego wniosku.
§  20.
1.
Ubezpieczający może dochodzić roszczenia na drodze sądowej bez zachowania trybu, o którym mowa w § 19, jednak nie wcześniej niż po upływie 30 dni od dnia zgłoszenia roszczenia do PZU.
2.
Jeżeli ubezpieczający jest jednostką gospodarki uspołecznionej podlegającą państwowemu arbitrażowi gospodarczemu, może dochodzić roszczenia w drodze postępowania arbitrażowego nie wcześniej niż po rozpatrzeniu roszczenia przez jednostkę organizacyjną PZU bezpośrednio nadrzędną, chyba że nie został przez nią zachowany termin określony w § 19 ust. 3.

Postanowienia końcowe

§  21.
W porozumieniu z ubezpieczającym do umowy ubezpieczenia mogą być wprowadzone postanowienia dodatkowe lub odmienne od ustalonych w ogólnych warunkach ubezpieczenia. Postanowienia te nie mogą być sprzeczne z bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

OGÓLNE WARUNKI UBEZPIECZENIA STATKÓW ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ OD USZKODZEŃ (CASCO)

Postanowienia ogólne

§  1.
Państwowy Zakład Ubezpieczeń (PZU) zawiera z jednostką gospodarki uspołecznionej, z osobą fizyczną lub jednostką gospodarki nie uspołecznionej, zwaną dalej "ubezpieczającym", umowę ubezpieczenia statków żeglugi śródlądowej od uszkodzeń.

Zakres ubezpieczenia.

§  2.
1.
Umowa ubezpieczenia obejmuje ubezpieczenie:
1)
statków żeglugi śródlądowej, za które uważa się stanowiące własność lub znajdujące się w posiadaniu ubezpieczającego obiekty pływające z własnym napędem mechanicznym lub bez napędu, używane na śródlądowych drogach wodnych do przewozu osób, zwierząt, towarów i poczty, do robót technicznych i pomocniczych, do uprawiania rybołówstwa, sportu i turystyki bądź używane jako zakład kąpielowy, koszarka, świetlica lub przystań pływająca,
2)
mienia osobistego członków załóg pływających znajdującego się na ubezpieczonym statku, za które uważa się odzież, obuwie, pościel, bieliznę pościelową oraz inne przedmioty osobistego użytku.
2.
Umową ubezpieczenia objęte są również znajdujące się na statku przedmioty zaliczane do inwentarza statku oraz części zapasowe urządzeń statku.
3.
Statki, które na podstawie odrębnych przepisów podlegają obowiązkowi wpisu do rejestru administracyjnego polskich statków żeglugi śródlądowej albo rejestracji we właściwej organizacji turystycznej lub sportowej mogą być objęte ubezpieczeniem, jeżeli zostały wpisane do rejestru lub zarejestrowane.
4.
Statki i znajdujące się na nich mienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 i w ust. 2, objęte są ubezpieczeniem w czasie pływania na śródlądowych drogach wodnych PRL oraz na wodach morskich, jeżeli statek - zgodnie z wpisem lub rejestracją - dopuszczony jest do żeglugi na tych wodach, a ponadto podczas postoju w portach, przystaniach, zimowiskach, warsztatach naprawczych, stoczniach remontowych, dokach i w innych miejscach postoju (przechowywania).
§  3.
1.
PZU odpowiada za szkody powstałe wskutek:
1)
zderzenia się statku z innym statkiem,
2)
zatonięcia,
3)
ognia, piorunu, wybuchu, huraganu i sztormu,
4)
najechania statku na mieliznę, budowlę wodną, przeszkody podwodne lub nadwodne,
5)
upadku pojazdu powietrznego,
6)
działania lodu lub kry lodowej,
7)
kradzieży z włamaniem i rabunku przedmiotów zaliczonych do inwentarza statku oraz mienia osobistego członków załogi pływającej statku,
8)
kradzieży statku,
9)
innego zdarzenia spowodowanego przez osoby trzecie, z wyjątkiem osób, którym ubezpieczający powierzył obsługę lub nadzór statku, oraz osób, z którymi ubezpieczający pozostaje we wspólnym gospodarstwie domowym lub za które ponosi odpowiedzialność.
2.
Za szkody spowodowane przez:
1)
ogień - uważa się szkody powstałe w wyniku działania ognia, który przedostał się poza palenisko lub powstał bez paleniska i rozszerzył się o własnej sile,
2)
wybuch - uważa się szkody powstałe w wyniku gwałtownej zmiany stanu równowagi układu z jednoczesnym wyzwoleniem się gazów, pyłów lub pary, wywołane ich właściwością rozprzestrzeniania się. W odniesieniu do naczyń ciśnieniowych i innych tego rodzaju zbiorników warunkiem uznania szkody za spowodowaną wybuchem jest, aby ściany tych naczyń i zbiorników uległy rozdarciu w takich rozmiarach, iż wskutek ujścia gazów, pyłów, pary lub cieczy, nastąpiło nagłe wyrównanie ciśnień. Za spowodowane wybuchem uważa się również szkody powstałe wskutek implozji polegającej na uszkodzeniu zbiornika lub aparatu próżniowego ciśnieniem zewnętrznym,
3)
huragan - uważa się szkody powstałe w wyniku działania wiatru o prędkości nie mniejszej niż 24,5 m/s, którego działanie wyrządza masowe szkody; pojedyncze szkody uważa się za spowodowane przez huragan wówczas, gdy w najbliższym sąsiedztwie stwierdzono działanie huraganu,
4)
sztorm - uważa się szkody powstałe w wyniku działania wiatru o prędkości nie mniejszej niż 6 stopni w skali Beauforta,
5)
upadek pojazdu powietrznego - uważa się szkody powstałe wskutek katastrofy bądź przymusowego lądowania samolotu silnikowego, bezsilnikowego lub innego obiektu latającego, a także spowodowane upadkiem ich części lub przewożonego ładunku.
§  4.
W przypadku szkód powstałych wskutek zdarzeń, o których mowa w § 3, PZU pokrywa dodatkowo poniesione przez ubezpieczającego i udokumentowane koszty:
1)
ratunku ubezpieczonego statku i mienia, mające na celu zmniejszenie strat lub niedopuszczenie do ich zwiększenia,
2)
podniesienia i usunięcia wraku ubezpieczonego statku,
3)
awarii wspólnej przypadającej na ubezpieczony statek.

Granice ubezpieczenia

§  5.
PZU nie odpowiada za szkody:
1)
nie przekraczające:
a)
5.000 zł - w odniesieniu do statków należących do jednostek gospodarki uspołecznionej,
b)
1.000 zł - w odniesieniu do statków należących do jednostek gospodarki nie uspołecznionej i osób fizycznych oraz mienia osobistego członków załóg pływających,
2)
powstałe w silnikach spalinowych lub wybuchowych, spowodowane przez wybuchy związane z ich normalną pracą lub przez wybuchy spowodowane normalnym ciśnieniem zawartych w nich gazów,
3)
powstałe w materiałach pędnych,
4)
polegające na zaborze mienia z nie zabezpieczonego pomieszczenia; pomieszczenie uważa się za zabezpieczone jeżeli nie ma ono otworów umożliwiających wydostanie przedmiotów bez włamania, a drzwi prowadzące do tego pomieszczenia są zamknięte co najmniej na jeden zamek zapadkowy lub kłódkę zapadkową,
5)
w mieniu osobistym członków załóg pływających, polegające na zniszczeniu, uszkodzeniu lub utracie pieniędzy i innych środków płatniczych, biżuterii, papierów wartościowych, dokumentów i wszelkiego rodzaju zbiorów,
6)
powstałe wskutek działań wojennych,
7)
wyrządzone przez zakład naprawczy w związku z konserwacją i naprawą statku, chyba że szkoda powstała wskutek ognia lub wybuchu albo podczas niezbędnych prób technicznych po dokonaniu naprawy,
8)
wyrządzone umyślnie przez ubezpieczającego albo osobę, za którą ubezpieczający ponosi odpowiedzialność lub która pozostaje z ubezpieczającym we wspólnym gospodarstwie domowym,
9)
wyrządzone wskutek rażącego niedbalstwa osób, o których mowa w pkt 8, chyba że zapłata odszkodowania odpowiada w danych okolicznościach zasadom współżycia społecznego albo interesom gospodarki narodowej.

Wartość ubezpieczeniowa

§  6.
1.
Wartość ubezpieczeniową (sumę ubezpieczenia) stanowi:
1)
w odniesieniu do statków znajdujących się w posiadaniu jednostek gospodarki uspołecznionej - wartość początkowa (brutto) statku żeglugi śródlądowej, wynikająca z ewidencji księgowej,
2)
w odniesieniu do statków znajdujących się w posiadaniu osób fizycznych i jednostek gospodarki nie uspołecznionej - wartość rzeczywista statku żeglugi śródlądowej według kosztów zakupu lub wytworzenia po potrąceniu zużycia,
3)
w ubezpieczeniu mienia osobistego członków załóg pływających - kwota 30.000 zł na jedną osobę.
2.
Dla każdego statku ubezpieczający określa odrębną wartość ubezpieczeniową (sumę ubezpieczenia) w wysokości odpowiadającej łącznej sumie wartości określonych w ust. 1.

Umowa ubezpieczenia

§  7.
1.
Umowę ubezpieczenia zawiera się na podstawie wniosku ubezpieczającego.
2.
Wniosek powinien zawierać następujące dane niezbędne do zawarcia umowy ubezpieczenia:
1)
nazwę (nazwisko i imię) i adres ubezpieczającego,
2)
dane określające tożsamość ubezpieczonego statku: rodzaj, nazwę, klasę, numer rejestracyjny, przeznaczenie oraz liczbę członków załogi,
3)
port macierzysty lub przystań statku,
4)
wartość ubezpieczeniową ustaloną w sposób określony w § 6,
5)
okres ubezpieczenia.
3.
Jeżeli wniosek nie zawiera wszystkich danych określonych w ust. 2 albo został sporządzony wadliwie lub niezgodnie z warunkami ubezpieczenia, ubezpieczający jest obowiązany na wezwanie PZU uzupełnić lub sporządzić nowy wniosek w terminie 14 dni od daty otrzymania pisma PZU.
4.
Ubezpieczający obowiązany jest udzielić PZU odpowiedzi na pytania zamieszczone w formularzu wniosku lub skierowane do niego w innej formie oraz podać PZU wszystkie znane mu okoliczności, które są istotne do oceny ryzyka i ustalenia zakresu odpowiedzialności oraz mają wpływ na wysokość składki. Jeżeli PZU zawarł umowę ubezpieczenia mimo braku odpowiedzi ubezpieczającego na poszczególne pytania, pominięte okoliczności uważa się za nieistotne.
§  8.
1.
PZU potwierdza zawarcie umowy ubezpieczenia dokumentem ubezpieczenia (polisą). PZU obowiązany jest przesłać ubezpieczającemu polisę w ciągu 1 miesiąca od daty otrzymania wniosku zawierającego wszystkie dane niezbędne do zawarcia umowy ubezpieczenia.
2.
Jeżeli polisa zawiera postanowienia, które odbiegają na niekorzyść ubezpieczającego od treści złożonego przez niego wniosku lub od ogólnych warunków ubezpieczenia, PZU jest obowiązany zwrócić ubezpieczającemu na to uwagę na piśmie przy doręczeniu polisy, wyznaczając 14-dniowy termin na zgłoszenie sprzeciwu. W razie niewykonania tego obowiązku przez PZU, zmiany dokonane na niekorzyść ubezpieczającego są nieważne. W braku sprzeciwu ze strony ubezpieczającego uważa się, że umowa doszła do skutku zgodnie z treścią polisy następnego dnia po upływie wyznaczonego terminu do złożenia sprzeciwu.
§  9.
1.
Odpowiedzialność PZU rozpoczyna się od następnego dnia po złożeniu wniosku, z zastrzeżeniem ust. 2, chyba że we wniosku oznaczono późniejszy termin początku odpowiedzialności.
2.
W odniesieniu do umów ubezpieczenia zawieranych przez osobę fizyczną lub jednostkę gospodarki nie uspołecznionej odpowiedzialność PZU rozpoczyna się od dnia następnego po opłaceniu składki.
3.
Za dzień zgłoszenia wniosku uważa się:
1)
przy zgłoszeniu listem poleconym - datę nadania listu według datownika pocztowego,
2)
przy zgłoszeniu listem zwykłym - dzień otrzymania wniosku przez PZU.
§  10.
1.
Okres ubezpieczenia liczy się od rozpoczęcia odpowiedzialności PZU i trwa jeden rok, chyba że umowę ubezpieczenia zawarto na okres krótszy (ubezpieczenie krótkoterminowe).
2.
Umowę ubezpieczenia zawartą przez jednostkę gospodarki uspołecznionej przedłuża się automatycznie na następny okres roczny, jeżeli żadna ze stron nie wypowiedziała jej listem poleconym najpóźniej na dwa miesiące przed upływem bieżącego okresu ubezpieczenia. Przy przedłużeniu ubezpieczenia na następny okres, ubezpieczający obowiązany jest podać PZU - najpóźniej w ciągu 50 dni po upływie bieżącego okresu ubezpieczenia - zaktualizowany wykaz znajdujących się w jego posiadaniu statków żeglugi śródlądowej z oznaczeniem przy każdym z nich aktualnej wartości ubezpieczeniowej ustalonej w sposób określony w § 6.
3.
W umowie ubezpieczenia zawartej przez osobę fizyczną lub jednostkę gospodarki nie uspołecznionej ciągłość odpowiedzialności PZU zostaje zachowana przez opłacenie składki ubezpieczeniowej za następny okres ubezpieczenia przed upływem bieżącego okresu. Mimo upływu bieżącego okresu ubezpieczenia umowa ubezpieczenia nie wygasa, jeżeli składka ubezpieczeniowa opłacona została najpóźniej w ciągu 30 dni po upływie bieżącego okresu ubezpieczenia. Jednakże do dnia następnego po dniu opłacenia składki za szkody powstałe w tym okresie PZU odpowiada na warunkach dotychczas zawartej umowy nawet wtedy, gdy wraz z opłaceniem składki zmienione zostały warunki umowy ubezpieczenia.
§  11.
1.
W ramach umowy ubezpieczenia zawartej z jednostką gospodarki uspołecznionej ubezpieczeniem objęte są również statki nabyte przez ubezpieczającego w ciągu okresu ubezpieczenia, pod warunkiem zawiadomienia o tym PZU najpóźniej w ciągu dwóch miesięcy od daty nabycia i zapłacenia uzupełniającej składki za okres od daty nabycia statku do końca bieżącego okresu ubezpieczenia.
2.
Umowa ubezpieczenia wygasa w razie przejścia własności ubezpieczonego statku żeglugi śródlądowej na inną osobę, wycofania na stałe z eksploatacji lub skreślenia z rejestru statków żeglugi śródlądowej.
3.
Jeżeli w okresie ubezpieczenia, w którym nastąpiło wygaśnięcie umowy ubezpieczenia statku żeglugi śródlądowej z przyczyn wymienionych w ust. 2, nie powstała w tym statku szkoda, za którą PZU przyznał odszkodowanie, ubezpieczającemu przysługuje zwrot części składki za nie wykorzystany okres ubezpieczenia obliczonej za czas od daty otrzymania przez PZU zawiadomienia o zbyciu bądź wycofaniu z eksploatacji lub skreśleniu z rejestru do końca okresu ubezpieczenia. Zwrot składki nie przysługuje, jeżeli umowa ubezpieczenia została zawarta na okres krótszy od jednego roku (ubezpieczenie krótkoterminowe).

Obowiązki ubezpieczającego

§  12.
Do obowiązków ubezpieczającego należy:
1)
opłacenie składki ubezpieczeniowej:
a)
w ciągu 30 dni od daty doręczenia dokumentu ubezpieczenia (polisy) lub obliczenia należnej składki - jeżeli ubezpieczającym jest jednostka gospodarki uspołecznionej,
b)
przy zawarciu umowy ubezpieczenia za cały okres ubezpieczenia z góry - jeżeli ubezpieczającym jest osoba fizyczna lub jednostka gospodarki nie uspołecznionej,
2)
poinformowanie PZU o zmianie adresu; jeżeli ubezpieczający nie zawiadomił PZU o zmianie adresu, pismo PZU wysłane pod ostatnim znanym adresem wywiera skutki prawne.
§  13.
1.
Ubezpieczający obowiązany jest ściśle przestrzegać ogólnie obowiązujących oraz zastrzeżonych w umowie ubezpieczenia przepisów mających na celu zapobieżenie powstawaniu szkód.
2.
W razie stwierdzenia, że szkoda powstała wskutek nieprzestrzegania przez ubezpieczającego obowiązujących przepisów bądź wskutek tego, że ubezpieczający zezwalał lub dopuszczał do naruszania tych przepisów - PZU może odmówić odszkodowania w części lub w całości, chyba że zapłata całości lub części odszkodowania odpowiada w danych okolicznościach zasadom współżycia społecznego albo interesom gospodarki narodowej.
§  14.
1.
W razie powstania szkody ubezpieczający obowiązany jest:
1)
użyć wszelkich dostępnych środków w celu jej zmniejszenia lub niedopuszczenia do jej rozszerzenia,
2)
dokonać zapisu dotyczącego daty i okoliczności powstania szkody oraz rodzaju i rozmiarów szkody i w dzienniku pokładowym statku lub dokumencie podróży bądź w dzienniku przystani, jeśli obowiązek takiego zapisu wynika z przepisów ogólnych,
3)
starać się o ustalenie sprawcy i świadków szkody oraz o protokolarne ustalenie istotnych okoliczności powstania szkody,
4)
zawiadomić o szkodzie właściwy organ administracji żeglugowej, a w razie szkody powstałej w wyniku kradzieży, rabunku lub kradzieży z włamaniem - również Milicję Obywatelską,
5)
niezwłocznie zawiadomić o szkodzie PZU, najpóźniej w ciągu 3 dni od powstania szkody lub otrzymania wiadomości o jej powstaniu,
6)
zezwolić PZU na dokonanie czynności mających na celu ustalenie okoliczności powstania szkody, jej rodzaju lub rozmiaru, jak również udzielić PZU potrzebnych w tym celu wyjaśnień oraz przedstawić niezbędne dowody,
7)
sporządzić na własny koszt dokładne obliczenie poniesionych strat (rachunek szkody).
2.
W razie niedopełnienia przez ubezpieczającego któregokolwiek z obowiązków wymienionych w ust. 1, PZU może odmówić odszkodowania w części lub w całości, jeżeli niedopełnienie obowiązków miało wpływ na ustalenie okoliczności powstania szkody albo jej rozmiaru bądź też na ustalenie wysokości odszkodowania.

Ustalenie wysokości szkody i odszkodowania

§  15.
1.
Za wysokość szkody w ubezpieczonym statku przyjmuje się:
1)
w umowach ubezpieczenia zawartych przez jednostki gospodarki uspołecznionej:
a)
w razie utraty statku bez możliwości jego odzyskania oraz w razie zakwalifikowania statku do kasacji w związku z powstałą szkodą - wartość statku w dniu szkody według ewidencji księgowej z uwzględnieniem umorzenia,
b)
w pozostałych przypadkach - wartość kosztów naprawy statku i niezbędnych kosztów transportu, zgodnie z rzeczywistymi kosztami usunięcia szkody, potwierdzonych rachunkiem wykonawcy lub kalkulacją zleceniową poszkodowanego, który szkodę usunął siłami własnymi,
2)
w umowach ubezpieczenia zawartych przez osoby fizyczne lub jednostki gospodarki nie uspołecznionej - wartość kosztów zakupu tego samego rodzaju i typu statku albo wartość kosztów naprawy i transportu, po potrąceniu procentowo określonego stopnia faktycznego zużycia statku do dnia szkody. Wartość tych kosztów powinna być udokumentowana rachunkiem zakupu lub rachunkiem naprawy albo określona przez rzeczoznawcę według cen stosowanych w dniu ustalenia odszkodowania.,
3)
w mieniu osobistym członków załóg pływających - wartość odpowiadającą 70% wartości nabycia przedmiotu ustalonej według cen stosowanych przez jednostki gospodarki uspołecznionej, z wyłączeniem cen komisowych.
2.
Wysokość szkody ustalona według kosztów remontu lub naprawy nie może przekroczyć rzeczywistej wartości statku.
§  16.
1.
Odszkodowanie ustala się w kwocie odpowiadającej wysokości szkody, z zastrzeżeniem ust. 2, z uwzględnieniem następujących postanowień:
1)
od kwoty szkody ustalonej dla statku zakwalifikowanego do kasacji potrąca się wartość pozostałości, które mogą być przeznaczone do dalszego użytku,
2)
do kwoty szkody dolicza się poniesione przez ubezpieczającego i udokumentowane koszty wymienione w § 4.
2.
Odszkodowanie wynikające z umowy ubezpieczenia zawartej przez osobę fizyczną lub jednostkę gospodarki nie uspołecznionej ustala się w granicach zadeklarowanej przez ubezpieczającego sumy ubezpieczenia.
§  17.
W razie zbiegu odpowiedzialności PZU wynikającej z umowy ubezpieczenia:
1)
z ubezpieczeniem ustawowym - odszkodowanie wypłaca się z ubezpieczenia ustawowego,
2)
z innym ubezpieczeniem umownym - odszkodowanie wypłaca się z ubezpieczenia korzystniejszego dla ubezpieczającego.

Wypłata odszkodowania

§  18.
PZU wypłaca odszkodowanie w terminie 30 dni od daty otrzymania zawiadomienia o szkodzie, chyba że:
1)
ubezpieczający nie złożył PZU w ciągu 14 dni od daty zawiadomienia o szkodzie rachunku strat i innych dokumentów uzasadniających roszczenie; w razie późniejszego złożenia tych dokumentów odszkodowanie jest wypłacane w terminie 14 dni po ich dostarczeniu,
2)
wyjaśnienie w terminie 30-dniowym okoliczności koniecznych do ustalenia odpowiedzialności PZU albo wysokości odszkodowania okazało się niemożliwe; w takim przypadku odszkodowanie powinno być wypłacone w ciągu 14 dni od wyjaśnienia tych okoliczności, z tym że bezsporną część odszkodowania PZU wypłaca w terminie 30 dni od otrzymania zawiadomienia o szkodzie.

Uprawnienia PZU. Roszczenia regresowe

§  19.
1.
Z dniem wypłaty odszkodowania PZU może dochodzić roszczeń od osoby odpowiedzialnej za szkodę do wysokości wypłaconego odszkodowania (roszczenia regresowe). Jeżeli PZU pokrył tylko część szkody, ubezpieczającemu przysługuje co do pozostałej części pierwszeństwo zaspokojenia przed roszczeniami PZU.
2.
Nie przechodzą na PZU roszczenia ubezpieczającego przeciwko osobom, za które ubezpieczający ponosi odpowiedzialność lub z którymi pozostaje we wspólnym gospodarstwie domowym.
3.
Ubezpieczający obowiązany jest udzielić PZU wszelkiej pomocy przy dochodzeniu roszczeń, o których mowa w ust. 1, dostarczając informacji oraz dokumenty niezbędne do skutecznego dochodzenia roszczeń.
4.
Jeżeli ubezpieczający bez zgody PZU zrzekł się roszczenia przeciwko osobie trzeciej odpowiedzialnej za szkodę lub je ograniczył, PZU może odmówić odszkodowania lub je zmniejszyć. Jeżeli zrzeczenie się lub ograniczenie roszczenia zostanie ujawnione po wypłacie odszkodowania, PZU może żądać od ubezpieczającego zwrotu całości lub części wypłaconego odszkodowania.

Dochodzenie roszczeń o odszkodowanie

§  20.
1.
Jeżeli ubezpieczający nie zgadza się z ustaleniami jednostki organizacyjnej PZU co do odmowy zaspokojenia roszczenia albo co do wysokości odszkodowania, może w terminie 30 dni od otrzymania zawiadomienia w tej sprawie zgłosić na piśmie żądanie ponownego rozpatrzenia sprawy przez bezpośrednio nadrzędną jednostkę organizacyjną PZU.
2.
PZU jest obowiązany poinformować ubezpieczającego o terminie wymienionym w ust. 1 oraz wskazać jednostkę organizacyjną, do której może być wniesione żądanie ponownego rozpatrzenia sprawy. W razie niedopełnienia tego obowiązku przewidziany w ust. 1 termin nie biegnie.
3.
Nadrzędna jednostka organizacyjna jest obowiązana rozpatrzyć sprawę i zawiadomić o wyniku ubezpieczającego w terminie 30 dni od otrzymania jego wniosku.
§  21.
1.
Ubezpieczający może dochodzić roszczenia na drodze sądowej bez zachowania trybu, o którym mowa w § 20, jednak nie wcześniej niż po upływie 30 dni od dnia zgłoszenia roszczenia do PZU.
2.
Jeżeli ubezpieczającym jest jednostka gospodarki uspołecznionej podlegająca państwowemu arbitrażowi gospodarczemu, może dochodzić roszczenia w drodze postępowania arbitrażowego nie wcześniej niż po rozpatrzeniu roszczenia przez jednostkę organizacyjną PZU bezpośrednio nadrzędną, chyba że nie został przez nią zachowany termin określony w § 20 ust. 3.

Postanowienia końcowe

§  22.
W porozumieniu z ubezpieczającym do umowy ubezpieczenia mogą być wprowadzone postanowienia dodatkowe lub odmienne od ustalonych w ogólnych warunkach ubezpieczenia. Postanowienia te nie mogą być sprzeczne z bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

TARYFA SKŁADEK ZA UBEZPIECZENIE STATKÓW POWIETRZNYCH ORAZ STATKÓW ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ OD USZKODZEŃ

§  1.
1.
Składkę roczną za ubezpieczenie statków powietrznych od uszkodzeń (aerocasco) oraz ubezpieczenie statków żeglugi śródlądowej od uszkodzeń (casco) oblicza się od sumy ubezpieczenia według stawek taryfowych wyrażonych w procentach sumy ubezpieczenia. Składkę ustala się w pełnych złotych.
2.
Jeżeli umowa ubezpieczenia została zawarta na okres krótszy od roku (ubezpieczenie krótkoterminowe), składkę za ubezpieczenie oblicza się według tabeli frakcyjnej:
1)
ubezpieczenie na okres do 1 miesiąca - 20% składki rocznej,
2)
ubezpieczenie na okres do 2 miesięcy - 30% składki rocznej,
3)
ubezpieczenie na okres do 3 miesięcy - 40% składki rocznej,
4)
ubezpieczenie na okres do 4 miesięcy - 50% składki rocznej,
5)
ubezpieczenie na okres do 5 miesięcy - 60% składki rocznej,
6)
ubezpieczenie na okres do 6 miesięcy - 70% składki rocznej,
7)
ubezpieczenie na okres do 7 miesięcy - 80% składki rocznej,
8)
ubezpieczenie na okres do 8 miesięcy - 90% składki rocznej,
9)
ubezpieczenie na okres powyżej 8 miesięcy - 100% składki rocznej.
§  2.
Stawki taryfowe za ubezpieczenie statków powietrznych oraz statków żeglugi śródlądowej od uszkodzeń ustala się według następującej tabeli:
Poz.Rodzaj statkuStawki taryfowe (%)
jednostki gospodarki uspołecznionejosoby fizyczne i jednostki gospodarki nie uspołecznionej
1Statki powietrzne z własnym napędem46
2Statki powietrzne bez własnego napędu oraz lotnie, balony i modele latające34
3Statki żeglugi śródlądowej z silnikiem stałym lub doczepianym12
4Statki żeglugi śródlądowej bez silnika (jachty, łodzie, pontony, kajaki, rowery wodne, deski z żaglem oraz bojery) 0,8 1,5
§  3.
Przy ubezpieczaniu statków powietrznych i statków żeglugi śródlądowej na czas trwania zawodów sportowych, stawki taryfowe podane w § 2 zwiększa się o 200%.
§  4. 1
Dla umów ubezpieczenia zawieranych w sposób odmienny od przyjętego w ogólnych warunkach odrębne stawki taryfowe ustala Państwowy Zakład Ubezpieczeń.
1 Załącznik nr 3 § 4 dodany przez ust. 1 pkt 4 obwieszczenia z dnia 5 grudnia 1988 r. w sprawie ogłoszenia zmian w taryfach składek za ubezpieczenia umowne ludności (M.P.88.34.310) z dniem 1 stycznia 1989 r.