Ogłoszenia i reklamy urzędów i instytucji państwowych oraz przedsiębiorstw gospodarki uspołecznionej.

Monitor Polski

M.P.1950.A-42.481

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1950 r.

OKÓLNIK Nr 14
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 14 kwietnia 1950 r.
w sprawie ogłoszeń i reklam urzędów i instytucji państwowych oraz przedsiębiorstw gospodarki uspołecznionej.

Urzędy, instytucje państwowe oraz przedsiębiorstwa państwowe, państwowo-spółdzielcze, centrale spółdzielczo-państwowe oraz spółdzielnie przy zamieszczaniu ogłoszeń i reklam w prasie krajowej codziennej i czasopismach stosować się będą do następujących zasad:
1.
W prasie krajowej mogą być umieszczane tylko następujące ogłoszenia i reklamy:
1)
uzasadnione koniecznością gospodarczą, jak np. wprowadzania na rynek nowych artykułów, upłynniania remanentów, zwiększania zbytu lub spożycia, poszukiwania pracowników itp.,
2)
uzasadnione z punktu widzenia podniesienia poziomu stopy życiowej szerokich mas pracujących; w szczególności dotyczy to podniesienia zdrowotności, upowszechnienia kultury itp.,
3)
przewidziane odnośnymi przepisami, np. obwieszczenia publiczne, urzędowe itp.
2.
Ogłoszenia i reklamy będą redagowane oraz ogłaszane przy ścisłym stosowaniu się do zasad i norm ustalonych w zarządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 kwietnia 1950 r. w sprawie zasad i norm ogłoszeń prasowych (Monitor Polski Nr A-42, poz. 480).
3.
Ogłoszenia przeznaczone do publikacji na łamach prasy powinny być starannie opracowane. Treść ogłoszenia winna być krótka i jasna.
4.
Zamówienia na druk ogłoszeń należy przesyłać wprost do wydawnictw lub też wydzielonych przy wydawnictwach osobnych jednostek, przeznaczonych do załatwiania spraw ogłoszeniowych. Zakazuje się udzielania ogłoszeń za jakimkolwiek pośrednictwem.
5.
Ogłoszenia należy zamieszczać w najbardziej poczytnych pismach, dających gwarancję swymi wysokimi nakładami, że ogłoszenia spełnią swe zadanie. Zamieszczanie ogłoszeń w pismach mało rozpowszechnionych nie jest wskazane.
6.
Zamówienia powinny być dokonywane wyłącznie w drodze pisemnej z wyraźnym wskazaniem w jakim piśmie ogłoszenie ma być drukowane, w jakiej formie i rozmiarze (dotyczy to głównie ogłoszeń ramkowych) oraz w jakich terminach. Do zamówienia należy dołączyć tekst ogłoszenia w 2 egzemplarzach jednobrzmiących, napisanych pismem czytelnym i bez poprawek (najlepiej maszynowym).
7.
Zamówienia na druk ogłoszeń w pismach miejscowych należy nadsyłać na 3 dni, a w pismach zamiejscowych na 5 dni przed terminem druku. Do czasopism zamówienie nadsyła się na 10-15 dni przed terminem druku.
8.
Sum, przeznaczonych w budżetach (planach finansowo-gospodarczych) na reklamę prasową, nie wolno wydatkować na inne rodzaje reklamy, lecz wyłącznie na ogłoszenia prasowe.
9.
Obliczanie należności za druk ogłoszeń powinno odbywać się według cen i na zasadach podanych w cenniku, stanowiącym załącznik do niniejszego okólnika.
10.
W związku z przepisem zawartym w pkt 4 państwowe i spółdzielcze wydawnictwa prasowe zlikwidują niezwłocznie aparat akwizycyjny i ograniczą się wyłącznie do zamieszczania ogłoszeń, które wpłyną w drodze bezpośredniej.

Przepis ust. 1 nie wyklucza możliwości utrzymywania kontaktów z inserentami w drodze korespondencji.

11.
Wydawnictwa prasowe wymienione w pkt 10:
a)
wprowadzą na łamach dzienników osobne rubryki: 1) "Obwieszczenia", 2) "Przetargi i licytacje" i 3) "Poszukiwanie pracowników",
b)
drukować będą w ramach tych rubryk ogłoszenia według cennika, o którym mowa w pkt 9.
12.
Okólnik niniejszy wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia 1 maja 1950 r. i anuluje wszelkie wydane przez poszczególne resorty okólniki i zalecenia odnośnie zamieszczania ogłoszeń.

ZAŁĄCZNIK 

CENNIK OGŁOSZEŃ PRASOWYCH

Obowiązuje od dnia 1 maja 1950 r.

I.

Przepisy ogólne.

1.
Obwieszczenia publiczne i urzędowe, ogłoszenia i notatki o przetargach, ogłoszenia o licytacjach oraz ogłoszenia o poszukiwaniu pracowników drukuje się w osobnych rubrykach w dziale ogłoszeniowym (za tekstem) czcionkami petitowymi, składem ciągłym. Szerokość rubryk równa się szerokości dwóch łamów ogłoszeniowych. Ogłoszenia w rubrykach drukuje się jedno pod drugim i oddziela się linią dwupunktową półgrubą.

Jednostką obliczeniową dla tych ogłoszeń jest 1 wiersz druku przez szerokość rubryki.

2.
Ogłoszenia gospodarcze i handlowe oraz nekrologi drukuje się jako ogłoszenia indywidualne w ramkach. Rozmiar ogłoszeń gospodarczych i handlowych nie może przekraczać 120 mm, a nekrologów 100 mm. Ogłoszenia gospodarcze i handlowe drukuje się bądź w dziale ogłoszeniowym (za tekstem), bądź też w dziale tekstowym (redakcyjnym), natomiast nekrologi drukuje się w dziale ogłoszeniowym (za tekstem). W wyjątkowych przypadkach druku nekrologów w dziale tekstowym (redakcyjnym) liczy się za nie cenę tekstową. Jednostką obliczeniową dla ogłoszeń ramkowych jest 1 mm przez szerokość 1 łamu (tekstowego - w tekście lub ogłoszeniowego - za tekstem).
3.
Ogłoszenia drobne zamieszcza się w dziale ogłoszeniowym (za tekstem) pod ogólnym tytułem "ogłoszenia drobne". Składa się je petitem lub nonparelem przez szerokość jednego łamu ogłoszeniowego. Jednostką obliczeniową dla ogłoszeń drobnych jest 1 wyraz. Za wyraz uważa się: a) każdy poszczególny wyraz lub skrót wyrazu, b) każdą liczbę i każdą cyfrę osobno napisaną, c) każdą grupę liter i grupę cyfr. Pierwszy wyraz w ogłoszeniach drobnych drukuje się tłustym drukiem i liczy się go za dwa wyrazy. Najmniejsze ogłoszenie drobne - 10 wyrazów, a największe - 30 wyrazów.
4.
W czasopismach dla ogłoszeń ramkowych jednostką obliczeniową jest 1 cm2, a dla ogłoszeń drobnych - 1 wyraz.
5.
Za wszystkie ogłoszenia drukowane w wydaniach niedzielnych i świątecznych dolicza się dodatek w wysokości 50% cen normalnych.

II.

Ceny ogłoszeń w prasie codziennej - w złotych

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

III.

Ceny ogłoszeń w czasopismach - w złotych.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................