Odpłatność za przewozy pracownicze przejmowane przez przedsiębiorstwa publicznego transportu samochodowego.

Monitor Polski

M.P.1965.41.235

Akt utracił moc
Wersja od: 11 sierpnia 1965 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 2 sierpnia 1965 r.
w sprawie odpłatności za przewozy pracownicze przejmowane przez przedsiębiorstwa publicznego transportu samochodowego.

W związku z przepisami uchwały nr 359 Rady Ministrów z dnia 13 września 1961 r. w sprawie usprawnienia organizacji transportu samochodowego (Monitor Polski Nr 77, poz. 324) i uchwały nr 415 Rady Ministrów z dnia 6 października 1959 r. w sprawie podziału zadań przewozowych pomiędzy transportem kolejowym i transportem samochodowym (Monitor Polski Nr 96, poz. 508) zarządza się, co następuje:
1.
Zarządzenie określa jednolite warunki odpłatności za przewozy pracowników do pracy i z pracy, zwane w dalszym ciągu "przewozami pracowniczymi", wykonywane przez przedsiębiorstwa publicznego transportu samochodowego, a przejęte przez te przedsiębiorstwa od zakładów pracy i od przedsiębiorstw branżowego transportu samochodowego stosownie do przepisów uchwały nr 359 Rady Ministrów z dnia 13 września 1961 r. w sprawie usprawnienia organizacji transportu samochodowego (Monitor Polski Nr 77, poz. 324) oraz od kolei stosownie do przepisów uchwały nr 415 Rady Ministrów z dnia 6 października 1959 r. w sprawie podziału zadań przewozowych pomiędzy transportem kolejowym i transportem samochodowym (Monitor Polski Nr 96, poz. 508).
2.
Projekty programów (planów) przejmowania przewozów pracowniczych przez przedsiębiorstwa publicznego transportu samochodowego (ust. 1) na terenie poszczególnych województw opiniują właściwe wojewódzkie komisje związków zawodowych.
Za korzystanie z przewozów pracowniczych pracownik ponosi opłatę w wysokości równej opłacie za miesięczny pracowniczy bilet kolejowy na daną odległość według taryfy obowiązującej w dniu 30 września 1959 r. Opłatę tę pracownik uiszcza zakładowi pracy.
1.
Zakłady pracy zatrudniające pracowników korzystających z przewozów pracowniczych uiszczają przedsiębiorstwom publicznego transportu samochodowego (§ 1 ust. 1) wykonującym te przewozy opłaty ustalone za takie przewozy w taryfie przewozu osób i bagażu w komunikacji autobusowej międzymiastowej.
2.
Zakłady pracy pokrywają różnicę między opłatą taryfową za dany przewóz (ust. 1) a opłatą ponoszoną przez pracownika stosownie do przepisów § 2.
Przepisy § 2 stosuje się również w razie wykonywania przewozów pracowniczych przez przedsiębiorstwa branżowego transportu samochodowego oraz przez zakłady pracy własnym taborem samochodowym do czasu przejęcia tych przewozów przez przedsiębiorstwa publicznego transportu samochodowego. W razie wykonywania przewozów pracowniczych przez przedsiębiorstwa branżowego transportu samochodowego mają odpowiednio zastosowanie przepisy § 3.
1.
Przepisy zarządzenia nie naruszają uprawnień pracowników, przysługujących im na podstawie innych obowiązujących przepisów oraz układów zbiorowych pracy.
2.
Pracownicy, z wyjątkiem wymienionych w ust. 1, którzy w dniu wejścia w życie zarządzenia korzystają faktycznie z przewozów pracowniczych na warunkach korzystniejszych od ustalonych w niniejszym zarządzeniu, korzystają nadal z przewozów na tych warunkach przez okres dwóch lat od dnia wejścia w życie zarządzenia.
Warunki odpłatności za przewozy pracownicze przejęte przez Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej w Katowicach, Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Katowicach oraz Miejskie Przedsiębiorstwa Komunikacyjne w Częstochowie i Bielsku-Białej, stosownie do przepisów uchwały nr 521 Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 1961 r. w sprawie przejmowania przez samochodowych przewoźników publicznych przewozów pracowniczych na terenie województwa katowickiego w latach 1962-1967, normują odrębne przepisy.
Zarządzenie nie dotyczy odpłatności za przewozy pracownicze wykonywane w ramach regularnej komunikacji autobusowej, jeżeli pracownicy korzystający z tych przewozów nie korzystali poprzednio z przewozów do pracy i z pracy, wykonywanych przez zakłady pracy własnym taborem samochodowym lub przez przedsiębiorstwa branżowego transportu samochodowego albo przez kolej.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.