Obowiązek dowozu przesyłek drobnych do stacji kolejowych oraz ich odwożenie z tych stacji.

Monitor Polski

M.P.1963.32.166

Akt utracił moc
Wersja od: 17 kwietnia 1963 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 28 marca 1963 r.
w sprawie obowiązku dowozu przesyłek drobnych do stacji kolejowych oraz ich odwożenia z tych stacji.

Na podstawie § 3 uchwały nr 446 Rady Ministrów z dnia 17 listopada 1961 r w sprawie dowozu przesyłek drobnych do stacji kolejowych (Monitor Polski Nr 92, poz. 393) oraz w związku z art. 10 ust. 1 dekretu z dnia 24 grudnia 1952 r. o przewozie przesyłek i osób kolejami (Dz. U. z 1953 r. Nr 4, poz. 7) zarządza się, co następuje:
Ilekroć w niniejszym zarządzeniu jest mowa:
1)
o przesyłce – należy przez to rozumieć przesyłkę drobną w rozumieniu przepisów o przewozie przesyłek i osób kolejami,
2)
o wydziałach komunikacji – należy przez to rozumieć wydziały komunikacji prezydiów wojewódzkich rad narodowych lub rad narodowych miast wyłączonych z województw,
3)
o PKS – należy przez to rozumieć wojewódzkie przedsiębiorstwa Państwowej Komunikacji Samochodowej,
4)
o DOKP – należy przez to rozumieć dyrekcje okręgowe kolei państwowych.
Obowiązek zlecania PKS przez państwowe jednostki organizacyjne dowozu przesyłek wprowadza się na stacjach kolejowych, z których PKS wykonują odwożenie tych przesyłek do składów odbiorców na zlecenie kolei. Na stacjach kolejowych, z których PKS nie wykonują dotychczas odwożenia przesyłek do odbiorców, wprowadzenie dowozu przesyłek do tych stacji może nastąpić równocześnie z wprowadzeniem odwożenia.
1.
Dowóz przesyłek wykonują PKS:
1)
na warunkach przewidzianych w rozporządzeniu Ministra Komunikacji z dnia 24 maja 1960 r. w sprawie regulaminu zarobkowego przewozu i spedycji w ciężarowym transporcie samochodowym (Dz. U. Nr 31, poz. 174) za pobraniem opłat określonych w taryfie towarowej transportu samochodowego i spedycji,
2)
występując w stosunku do kolei jako spedytor, działający na zlecenie i rachunek zleceniodawcy w imieniu zleceniodawcy lub w imieniu własnym jako nadawca przesyłki.
2.
Odwożenie przesyłek przez PKS w ramach zawartej umowy z koleją odbywa się na podstawie przepisów wykonawczych do dekretu z dnia 24 grudnia 1952 r. o przewozie przesyłek i osób kolejami (Dz. U. z 1953 r. Nr 4, poz. 7).
Dowóz przesyłek odbywa się z miejsc wskazanych przez nadawców do stacji kolejowych; odwożenie przesyłek odbywa się ze stacji kolejowych do składów odbiorców.
1.
Wnioski w sprawie wprowadzenia dowozu i odwożenia przesyłek składają DOKP w porozumieniu z PKS lub PKS w porozumieniu z DOKP do wydziałów komunikacji; wnioski takie mogą zgłaszać również zainteresowane państwowe jednostki organizacyjne.
2.
Przy rozpatrywaniu wniosków, o których mowa w ust. 1, należy się kierować:
1)
korzyściami ekonomicznymi, związanymi z wykonywaniem przez PKS dowozu i odwożenia przesyłek, a w szczególności racjonalnym wykorzystaniem pojazdów samochodowych, zmniejszeniem ilości pracowników zatrudnionych przy tych przewozach itp.,
2)
zwiększeniem przepustowości magazynów kolejowych i przyspieszeniem obrotu wagonów użytych do przewozu przesyłek.
3.
Wydział komunikacji po stwierdzeniu celowości i możliwości wprowadzenia wniosku w życie ustala w porozumieniu z DOKP i PKS termin rozpoczęcia wykonywania dowozu i odwożenia przesyłek.
4.
Rozpoczęcie dowozu i odwożenia przesyłek nie może nastąpić wcześniej niż po upływie dwóch tygodni od daty podania tego do publicznej wiadomości (§ 6).
1.
O wprowadzeniu na określonych stacjach obowiązku dowozu i odwożenia przesyłek przez PKS, kolej zawiadamia w drodze ogłoszeń podanych do publicznej wiadomości na tych stacjach.
2.
W ogłoszeniach, o których mowa w ust. 1, kolej podaje w szczególności:
1)
termin rozpoczęcia wykonywania przez PKS dowozu i odwożenia przesyłek,
2)
dni i godziny wykonywania dowozu i odwożenia przesyłek,
3)
pełną nazwę i adres jednostki PKS, która wykonuje dowóz i odwożenie przesyłek,
4)
warunki wykonywania dowozu i odwożenia przesyłek.
3.
Tekst ogłoszeń opracowuje kolej w porozumieniu z PKS.
1.
Państwowe jednostki organizacyjne, zlecające dowóz przesyłek, powinny składać PKS odpowiednie zlecenia, określając w nich również czynności, jakie mają być dodatkowo wykonane w związku z dowozem.
2.
Jeżeli dowóz przesyłek przez PKS, wykonywany na rzecz określonych państwowych jednostek organizacyjnych, ma charakter stały, PKS powinny zawrzeć z tymi jednostkami umowy dotyczące stałego wykonywania dowozu.
3.
Terminy składania zleceń, określonych w ust. 1, PKS podają do publicznej wiadomości w trybie określonym w § 6.
1.
Wydział komunikacji może zwalniać państwowe jednostki organizacyjne na ich wniosek od obowiązku korzystania z usług PKS przy dowozie i odwożeniu przesyłek.
2.
Przy rozpatrywaniu wniosków o zwolnienie od obowiązku korzystania z usług PKS przy dowozie i odwożeniu przesyłek należy w szczególności brać pod uwagę:
1)
zagadnienie szybkiego opróżniania magazynów kolejowych przez odbiorców przesyłek i usprawnienie pracy na stacji kolejowej,
2)
inne okoliczności uzasadniające udzielenie zwolnienia, występujące u określonych państwowych jednostek organizacyjnych.
3.
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, może być udzielone państwowej jednostce organizacyjnej również na wniosek PKS w razie nie dysponowania przez PKS taborem samochodowym, odpowiednim ze względu na swoiste cechy i właściwości przesyłki, np. do przewozu przesyłek o wyjątkowo dużych rozmiarach i ciężarze itp.
4.
Jeżeli PKS podjęły obsługę państwowych jednostek organizacyjnych w zakresie dowozu (odwożenia) przesyłek, mogą być zwolnione od tego obowiązku po zapewnieniu tym jednostkom innych możliwości dowozu i odwożenia przesyłek pojazdami samochodowymi.
5.
O zwolnieniu państwowej jednostki organizacyjnej i od obowiązku korzystania z usług PKS przy dowozie i odwożeniu przesyłek, wydział komunikacji zawiadamia DOKP i PKS.
6.
Zwolnienie powinno być cofnięte, jeżeli okoliczności stanowiące podstawę zwolnienia przestały istnieć.
Zarządzenie niniejsze nie dotyczy:
1)
jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej i Ministrowi Spraw Wewnętrznych, z wyjątkiem Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii, Instytutu Geodezji i Kartografii oraz przedsiębiorstw podległych tym ministrom,
2)
jednostek więziennictwa, zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich podległych Ministrowi Sprawiedliwości,
3)
jednostek organizacyjnych przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe".
Przepisy zarządzenia stosuje się odpowiednio do dowozu przesyłek organizacji spółdzielczych zrzeszonych w Centrali Rolniczej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" oraz w Centralnym Związku Spółdzielczości Pracy w razie wydania przez te centralne związki poleceń wymienionym organizacjom spółdzielczym korzystania z usług PKS przy dowozie przesyłek do stacji kolejowych (§ 5 uchwały nr 446 Rady Ministrów z dnia 17 listopada 1961 r. w sprawie dowozu przesyłek drobnych do stacji kolejowych – Monitor Polski Nr 92, poz. 393).
Traci moc zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 9 lutego 1955 r. w sprawie zasad organizowania dostaw kolejowych przesyłek drobnych do składu odbiorcy (Monitor Polski Nr 16, poz. 167).
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.