Obliczanie obciążenia dróg lokalnych oraz ustalanie wielkości udziału uspołecznionych jednostek gospodarczych w kosztach inwestycji drogowych i utrzymania dróg lokalnych.
M.P.1964.65.311
Akt utracił mocINSTRUKCJA
MINISTRÓW KOMUNIKACJI I GOSPODARKI KOMUNALNEJ
z dnia 15 września 1964 r.
w sprawie obliczania obciążenia dróg lokalnych oraz ustalania wielkości udziału uspołecznionych jednostek gospodarczych w kosztach inwestycji drogowych i utrzymania dróg lokalnych.
q
X = --- x K,
Q
w którym:
X - oznacza wysokość udziału uspołecznionej jednostki gospodarczej w kosztach inwestycji drogowych lub utrzymania drogi lokalnej,
q - oznacza obciążenie ruchem danej drogi lokalnej, wywołanym działalnością określonej uspołecznionej jednostki gospodarczej, w tonach na dobę, obliczone jako obciążenie średnie dobowe w roku kalendarzowym,
Q - oznacza obciążenie ogólne ruchem drogowym danej drogi lokalnej w tonach na dobę, obliczone jako obciążenie średnie dobowe w roku kalendarzowym,
K - oznacza ogólny koszt inwestycji drogowej lub roczny koszt robót związanych z konserwacją i odnową nawierzchni danej drogi lokalnej.
Przykładowy sposób obliczania ogólnego średniego obciążenia dobowego drogi metodą średniej arytmetycznej:
Pomiary z 6 dób wyniosły na dobę: 100 t, 150 t, 180 t, 200 t, 270 t i 140 t. Średnia arytmetyczna obciążenia drogi lokalnej (Q) wynosi:
100 + 150 + 180 + 200 + 270 + 140
---------------------------------- =173 t/dobę (po
6 zaokrągleniu).
Przykładowy sposób obliczania ogólnego średniego obciążenia dobowego drogi metodą średniej ważonej:
Na drodze lokalnej o długości 15 km ustalono 3 punkty pomiarowe, z których obciążenie ruchem w 1 punkcie jest typowe dla odcinka o długości 7 km, w 2 punkcie - dla odcinka o długości 5 km i w 3 punkcie - dla odcinka o długości 3 km. Wynikające z pomiarów metodą średniej arytmetycznej (w ciągu 6 dni) obciążenie wynosi:
Średnia ważona ogólnego obciążenia drogi lokalnej (Q) wyniesie:
(240 x 7) + (160 x 5) + (300 x 3)
---------------------------------- = 225 t/dobę (po
15 zaokrągleniu).
ZAŁĄCZNIK
SZCZEGÓŁOWY SPOSÓB PRZEPROWADZANIA POMIARÓW RUCHU DROGOWEGO I USTALANIA OBCIĄŻENIA OGÓLNEGO DROGI RUCHEM DROGOWYM
SZCZEGÓŁOWY SPOSÓB PRZEPROWADZANIA POMIARÓW RUCHU DROGOWEGO I USTALANIA OBCIĄŻENIA OGÓLNEGO DROGI RUCHEM DROGOWYM
Tabela
Grupa pojazdów | Rodzaje pojazdów | Waga pojazdu przyjmowana do obliczenia obciążenia drogi w tonach |
1 | 2 | 3 |
a | Rowery bez silnika pomocniczego | nie uwzględnia się |
b | Rowery z silnikiem pomocniczym i motorowery | |
c | Motocykle z przyczepą lub bez, skutery oraz motocykle trzykołowe | 0,25 t |
d | Samochody osobowe do 9 miejsc łącznie z kierowcą oraz mikrobusy | 1,5 t |
e | Furgonetki o ładowności do 1000 kg z przyczepą lub bez przyczepy | 2,0 t |
f | Samochody ciężarowe o ładowności 1001-3000 kg z przyczepą lub bez przyczepy | 5,0 t |
g | Samochody ciężarowe o ładowności przekraczającej 3000 kg bez przyczepy, | 6,0 t |
ciągniki z naczepą lub bez, | ||
ciągniki z jedną przyczepą | ||
h | Samochody ciężarowe o ładowności przekraczającej 3000 kg z jedną lub wieloma przyczepami, | 12,0 t |
ciągniki z naczepą i jedną lub wieloma przyczepami, | ||
ciągniki z wieloma przyczepami | ||
i | Ciągniki rolnicze z przyczepą lub bez oraz maszyny samobieżne (walce, buldożery, dźwigi itp.) | 3,0 t |
j | Autobusy (autokary) i trolejbusy z przyczepą lub bez | 10,0 t |
k | Tramwaje przebiegające po drogach z wagonami przyczepnymi lub bez | nie uwzględnia się |
l | Pojazdy zaprzęgowe (wozy konne) | 0,9 t |
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »