Norwegia-Polska. Memorandum of Understanding wdrażania Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2009-2014.
M.P.2011.81.822
Akt utracił mocMEMORANDUM OF UNDERSTANDING
wdrażania Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2009-2014 pomiędzy Królestwem Norwegii a Rzecząpospolitą Polską
MEMORANDUM OF UNDERSTANDING
WDRAŻANIA NORWESKIEGO MECHANIZMU FINANSOWEGO
NA LATA 2009-2014
pomiędzy
KRÓLESTWEM NORWEGII,
zwanym dalej "Norwegią"
a
RZECZĄPOSPOLITĄ POLSKĄ,
zwaną dalej "Państwem - Beneficjentem"
zwanymi dalej łącznie "Stronami",
ZWAŻYWSZY, że Umowa pomiędzy Królestwem Norwegii a Unią Europejską o Norweskim Mechanizmie Finansowym na okres 2009-2014 ustanawia mechanizm finansowy (zwany dalej "Norweskim Mechanizmem Finansowym 2009-2014"), poprzez który Norwegia przyczyniać się będzie do zmniejszania różnic gospodarczych i społecznych w obrębie Europejskiego Obszaru Gospodarczego;
ZWAŻYWSZY, że Norweski Mechanizm Finansowy na lata 2009-2014 ma na celu umocnić stosunki pomiędzy Norwegią a Państwem - Beneficjentem, ku obopólnej korzyści ich mieszkańców;
ZWAŻYWSZY, że wzmocniona współpraca pomiędzy Norwegią a Państwem-Beneficjentem będzie przyczyniać się do zapewnienia stabilnej, spokojnej i dostatniej Europy, opartej na dobrym rządzeniu, instytucjach demokratycznych, przepisach prawa, poszanowaniu praw człowieka i zrównoważonym rozwoju;
ZWAŻYWSZY, że Strony zgodziły się na ustanowienie ram współpracy w celu zapewnienia skutecznego wdrażania Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2009-2014;
STRONY UZGODNIŁY, co następuje:
Cele
Ramy prawne
Niniejsze Memorandum of Understanding jest stosowane łącznie z następującymi dokumentami, które razem z niniejszym Memorandum of Understanding stanowią ramy prawne dla Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2009-2014:
Ramy finansowe
Zakres funkcji i obowiązków
Wyznaczenie instytucji odpowiedzialnych
Państwo-Beneficjent upoważnia Krajowy Punkt Kontaktowy do działania w jego imieniu. Krajowy Punkt Kontaktowy ponosi całkowitą odpowiedzialność za osiąganie celów wyznaczonych dla Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2009-2014 oraz za realizację Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2009-2014 w Państwie-Beneficjencie zgodnie z Regulacjami. Zgodnie z artykułem 4.2 Regulacji w Załączniku A wskazano instytucje pełniące funkcje Krajowego Punktu Kontaktowego, Instytucji Certyfikującej, Instytucji Audytu oraz krajowej instytucji odpowiedzialnej za przygotowywanie oraz przedkładanie raportów o nieprawidłowościach.
Wieloletnie ramy programowe
Spotkania roczne
Zgodnie z artykułem 2.3 Regulacji spotkania roczne będą organizowane z udziałem NMSZ i Krajowego Punktu Kontaktowego. Spotkania roczne umożliwią NMSZ i Krajowemu Punktowi Kontaktowemu zbadanie postępu we wdrażaniu Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2009-2014 poczynionego w ostatnim okresie sprawozdawczym i uzgodnienie, jakie działania należy podjąć.
Zmiana Załączników
Kontrola i dostęp do informacji
NMSZ, Biuro Audytora Generalnego Norwegii i ich przedstawiciele mają prawo do przeprowadzenia kontroli merytorycznej lub finansowej, koniecznej, ich zdaniem, do wypełniania warunków planowania, wdrażania i monitorowania programów i projektów, jak również wykorzystania środków. Państwo-Beneficjent zapewni wszelką konieczną pomoc, informacje i dokumentację.
Zasady Zarządzania
Wejście w życie
Niniejsze Memorandum of Understanding wchodzi w życie w dniu następującym po dniu jego podpisania przez ostatnią ze Stron.
* * * * * * * *
Niniejsze Memorandum of Understanding zostało podpisane w dwóch egzemplarzach w języku angielskim.
Podpisane w ........................... w dniu .............. Podpisane w ........................... w dniu
W imieniu Królestwa Norwegii W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK A
Krajowe struktury zarządzania i kontroli
Krajowe struktury zarządzania i kontroli
1.
Krajowy Punkt Kontaktowy
Krajowy Punkt Kontaktowy
Zakres funkcji i obowiązków Krajowego Punktu Kontaktowego został określony w Regulacjach, w szczególności w artykule 4.3. Ponadto, mając na uwadze treść artykułu 4.2 ust. 3 Regulacji, zakres obowiązków Krajowego Punktu Kontaktowego obejmuje następujące zadania:
1) przedkładanie do NMSZ poświadczonych finansowych raportów okresowych dla programów i raportów końcowych dla programów, o których mowa odpowiednio w artykułach 8.3 i 5.12 Regulacji, które potwierdzają, że:
i) zestawienie wydatków kwalifikowalnych zgłoszonych przez Operatora Programu jest w pełni zgodne z załączonymi dokumentami;
ii) załączona dokumentacja została zweryfikowana i potwierdzono jej autentyczność, poprawność i prawidłowość;
iii) zestawienie wydatków kwalifikowalnych opiera się na weryfikowalnych danych rachunkowych zgodnych z ogólnie przyjętymi zasadami i metodami w zakresie rachunkowości;
iv) zestawienie wydatków kwalifikowalnych obejmuje wydatki kwalifikowalne w ramach Regulacji;
v) wydatki zostały poniesione w ramach realizacji Programu zgodnie z umową w sprawie programu;
vi) istnieje właściwa ścieżka audytu oraz że
vii) zostało wniesione współfinansowanie na rzecz programu;
2) uwzględnianie na potrzeby certyfikacji wyników wszystkich audytów przeprowadzonych przez lub na odpowiedzialność Instytucji Audytu,
3) zagwarantowanie, by płatności były przekazywane na rzecz Operatorów Programów zgodnie z artykułem. 8.1 ust. 2 Regulacji,
4) przedłożenie do NMSZ szczegółowego opisu systemu zarządzania i kontroli dla instytucji krajowych zaangażowanych we wdrażanie Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2009-2014 oraz systemu zarządzania i kontroli dla Operatora Programu i opis jego zadań.
Obok zadań Instytucji Certyfikującej wyraźnie przypisanych do Krajowego Punktu Kontaktowego zgodnie z niniejszym rozdziałem, poniżej wskazane przepisy Regulacji wskazujące na Instytucję Certyfikującą odnoszą się do Krajowego Punktu Kontaktowego:
1) Artykuł 4.7 ust. 1 lit. m,
2) Artykuł 5.12,
3) Artykuł 7.9,
4) Artykuł 7.13,
5) Artykuł 8.3, oraz
6) Artykuł 8.8.
Podczas wdrażania Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2009-2014 niezmienione pozostaną hierarchia i ścieżki raportowania między Krajowym Punktem Kontaktowym a Instytucją Certyfikującą w ramach Ministerstwa Rozwoju Regionalnego i ich rozdział, zgodnie ze schematem organizacyjnym zawartym w rozdziale 7 niniejszego Załącznika.
2.
Instytucja Certyfikująca
Instytucja Certyfikująca
Zakres funkcji i obowiązków Instytucji Certyfikującej został określony w Regulacjach, w szczególności w Artykule 4.5, z wyłączeniem zadań przypisanych Krajowemu Punktowi Kontaktowemu zgodnie z rozdziałem 1 niniejszego Załącznika.
3.
Instytucja Audytu
Instytucja Audytu
Zakres funkcji i obowiązków Instytucji Audytu został określony w Regulacjach, w szczególności w artykule 4.6. Ponadto, Instytucja Audytu jest odpowiedzialna za przygotowanie i przedłożenie raportów o nieprawidłowościach, zgodnie z postanowieniami rozdziału 4 niniejszego Załącznika.
Instytucja Audytu powinna być organizacyjnie niezależna od Krajowego Punktu Kontaktowego oraz Instytucji Certyfikującej.
4.
Krajowa instytucja publiczna odpowiedzialna za przygotowywanie i przedkładanie raportów o nieprawidłowościach
Krajowa instytucja publiczna odpowiedzialna za przygotowywanie i przedkładanie raportów o nieprawidłowościach
Zakres zadań i obowiązków Instytucji Audytu w związku z raportowaniem o nieprawidłowościach został określony w Regulacjach, w szczególności w artykule 11.3.
5.
Komitet Monitorujący
Komitet Monitorujący
6.
Raport Strategiczny oraz spotkanie roczne
Raport Strategiczny oraz spotkanie roczne
Strony podejmą starania w celu organizowania spotkań rocznych w czerwcu każdego roku.
ZAŁĄCZNIK B
Ramy Wdrażania
Ramy Wdrażania
1.
Finansowe aspekty Ram Wdrażania
Finansowe aspekty Ram Wdrażania
Rzeczpospolita Polska | Środki Norweskiego Mechanizmu Finansowego |
Obszar programowy | |
Technologie wychwytywania i składowania CO2 (CCS) | 137.000.000 EUR |
Globalny fundusz na rzecz godnej pracy i dialogu trójstronnego | 3.112.000 EUR |
Dwustronna współpraca badawcza | 36.830.000 EUR |
Dwustronny program stypendialny | 5.000.000 EUR |
Inicjatywy na rzecz ochrony zdrowia | 60.000.000 EUR |
Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie i przemocy ze względu na płeć | 3.000.000 EUR |
Współpraca w obszarze Schengen oraz walka z przestępczością transgraniczną i zorganizowaną, w tym przeciwdziałanie handlowi ludźmi oraz migracjom grup przestępczych | 10.000.000 EUR |
Budowanie potencjału instytucjonalnego i współpraca w obszarze wymiaru sprawiedliwości | 14.000.000 EUR |
Wsparcie Służby Więziennej, w tym sankcji pozawięziennych | 13.000.000 EUR |
Pozostałe alokacje | |
Fundusz Pomocy Technicznej dla Państwa - Beneficjenta (Art. 1.9) | 4.362.000 EUR |
Fundusz współpracy dwustronnej na poziomie krajowym (Art. 3.5.1) | 1.556.000 EUR |
Alokacja netto przyznana Rzeczypospolitej Polskiej | 287.860.000 EUR |
2.
Kwestie szczególne
Kwestie szczególne
Podczas oceny propozycji programów zostaną wzięte pod uwagę kwestie poszanowania praw człowieka (wynikające m.in. z Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności) oraz standardy dobrego rządzenia ustanowione przez Radę Europy (jak te monitorowane przez CPT, GRECO, GRETA, ECRI, itd.).
3.
Merytoryczne aspekty Ram Wdrażania
Merytoryczne aspekty Ram Wdrażania
A. Obszar programowy: Technologie wychwytywania i składowania CO2 (CCS) (obszar programowy nr 20)
Program: Wsparcie rozwoju i szerokiego stosowania technologii CCS w Polsce
Rezultaty: Wychwycony i bezpiecznie zmagazynowany CO2
Pogłębiona wiedza i międzynarodowa współpraca w obszarze technologii CCS
Operator Programu: Ministerstwo Gospodarki
Partner programu
z krajów darczyńców: Gassnova
Projekt(y) predefiniowane: wsparcie przede wszystkim budowy instalacji CCS w Elektrowni Bełchatów oraz zwiększenie świadomości społecznej w zakresie technologii CCS
B. Obszar programowy: Globalny fundusz na rzecz godnej pracy i dialogu trójstronnego (obszar programowy nr 22)
Program: Globalny fundusz na rzecz godnej pracy i dialogu trójstronnego
Cel: Promowanie godnej pracy i poprawa współpracy trójstronnej między organizacjami pracodawców, związkami zawodowymi i władzami publicznymi przy wspieraniu sprawiedliwego i zrównoważonego rozwoju gospodarczego i społecznego
Rezultaty: Poprawa struktur i praktyk w zakresie dialogu społecznego i dialogu trójstronnego
Lepsze zrozumienie korzyści płynących z godnej pracy
Lepszy dostęp do zatrudnienia i uczestnictwo na rynku pracy
Większa koncentracja na wymiarze społecznym mobilności siły roboczej
Wspieranie równości płci i zwalczanie dyskryminacji w miejscu pracy
Poprawa równowagi między pracą a życiem prywatnym i rodzinnym
Większe zdolności adaptacyjne i możliwości kształcenia ustawicznego pracownika
Operator Programu: Innovation Norway
C. Obszar programowy: Dwustronna współpraca badawcza (obszar programowy nr 23)
Program: Norwesko - Polska Współpraca Badawcza (program partnerski z darczyńcami)
Operator Programu: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Warszawa
Partner(-zy) programu
z krajów darczyńców: Norweska Rada Nauki
Kwestie szczególne: Wsparcie w obszarze ochrony środowiska i zmian klimatycznych, w tym badań polarnych, ochrony zdrowia i nauk społecznych, z uwzględnieniem tematyki migracji
W ramach alokacji programu kwota 3.000.000 EUR zostanie przeznaczona na badania naukowe w obszarze "Promowanie równości płci oraz równowagi między życiem zawodowym a prywatnym"
D. Obszar programowy: Dwustronny program stypendialny (obszar programowy nr 24)
Program: Norwesko - polski program stypendialny (program partnerski z darczyńcami)
Rezultaty: Zwiększona mobilność studentów oraz pracowników szkolnictwa wyższego pomiędzy Państwami - Beneficjentami a Norwegią
Rozszerzona i wzmocniona współpraca instytucjonalna w sektorze szkolnictwa wyższego pomiędzy Państwami - Beneficjentami a Norwegią
Operator Programu: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
Partner(-zy) programu Norweskie Centrum Współpracy Międzynarodowej w
z kraju darczyńców: Szkolnictwie Wyższym (SIU)
Kwestia szczególna: Program będzie wdrażany łącznie z programem objętym finansowaniem w ramach obszaru programowego nr 19 Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego
E. Obszar programowy: Inicjatywy na rzecz ochrony zdrowia (Obszar programowy nr 27)
Program nr 1: Poprawa i lepsze dostosowanie ochrony zdrowia do trendów demograficzno - epidemiologicznych
Rezultaty: Zwiększone zasoby dla wszystkich poziomów opieki zdrowotnej (w tym opieki zdrowotnej w zakresie problemów związanych ze starzeniem się społeczeństwa)
Zwiększony dostęp do usług zdrowotnych i ich lepsza jakość, w tym opieki w zakresie zdrowia reprodukcyjnego i profilaktyki dzieci, jak również opieki zdrowotnej w zakresie problemów związanych ze starzeniem się społeczeństwa
Zapobieganie lub zmniejszanie zachorowalności na choroby związane ze stylem życia
Operator Programu: Ministerstwo Zdrowia
Kwestie szczególne: Program będzie wdrażany łącznie z programem objętym finansowaniem w ramach Obszaru programowego 13 Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego
Podział alokacji pomiędzy Programem nr 1 i Programem nr 2 w ramach Inicjatyw na rzecz ochrony zdrowia zostanie uzgodniony na późniejszym etapie
Program nr 2: Ograniczanie społecznych nierówności w zdrowiu (program partnerski z darczyńcami)
Rezultaty: Zmniejszone nierówności pomiędzy grupami społecznymi
Zwiększone zasoby dla wszystkich poziomów opieki zdrowotnej (w tym opieki zdrowotnej w zakresie problemów związanych ze starzeniem się społeczeństwa)
Lepsze zarządzanie w ochronie zdrowia
Zwiększony dostęp do usług zdrowotnych i ich lepsza jakość, w tym opieki w zakresie zdrowia reprodukcyjnego i profilaktyki dzieci, jak również opieki zdrowotnej w zakresie problemów związanych ze starzeniem się społeczeństwa
Zapobieganie lub zmniejszanie zachorowalności na choroby związane ze stylem życia
Operator Programu: Ministerstwo Zdrowia
Partner(-zy) programu
z kraju darczyńców: Norweski Dyrektoriat do Spraw Zdrowia
Kwestie szczególne: Podział alokacji pomiędzy Programem nr 1 i Programem nr 2 w ramach Inicjatyw na rzecz ochrony zdrowia zostanie uzgodniony na późniejszym etapie
Program będzie wdrażany jako program partnerski w partnerstwie z Norweskim Dyrektoriatem do Spraw Zdrowia.
F. Obszar programowy: Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie i przemocy ze względu na płeć (Obszar programowy 29)
Program: Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie i przemocy ze względu na płeć
Rezultaty: Zmniejszenie zjawiska przemocy ze względu na płeć
Zmniejszenie zjawiska przemocy w rodzinie
Operator Programu: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
Projekt(y) predefiniowane: Możliwość realizacji projektu/ów predefiniowanego/ych w partnerstwie z Norweskim Centrum Badań nad Przemocą i Stresem Pourazowym (NKVTS) oraz Radą Europy
G. Obszar programowy: Współpraca w obszarze Schengen oraz walka z przestępczością transgraniczną i zorganizowaną, w tym przeciwdziałanie handlowi ludźmi oraz migracjom grup przestępczych (Obszar programowy nr 30)
Program: Współpraca w obszarze Schengen oraz walka z przestępczością transgraniczną i zorganizowaną, w tym przeciwdziałanie handlowi ludźmi oraz migracjom grup przestępczych
Rezultaty: Rozwój i doskonalenie struktur, systemów i wyposażenia technicznego w celu poprawy wdrażania dorobku Schengen
Wzmacnianie współpracy między policją w państwach członkowskich strefy Schengen
Zwiększone zdolności służb w zapobieganiu i zwalczaniu przestępczości transgranicznej i zorganizowanej, w tym handlu ludźmi i migracji grup przestępczych
Wzmocniona współpraca między władzami a właściwymi podmiotami zainteresowanymi, w tym organizacjami pozarządowymi, przy udzielaniu pomocy ofiarom handlu ludźmi
Operator Programu: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji z pomocą Władzy Wdrażającej Programy Europejskie
Projekt(y) predefiniowane: Możliwa realizacja projektu/ów predefiniowanych w partnerstwie z Radą Europy
H. Obszar programowy: Budowanie potencjału instytucjonalnego i współpraca w obszarze wymiaru sprawiedliwości (Obszar programowy nr 31)
Program: Budowanie potencjału instytucjonalnego i współpraca w obszarze wymiaru sprawiedliwości/ Poprawa skuteczności wymiaru sprawiedliwości
Rezultaty: Zwiększony dostęp do wymiaru sprawiedliwości, w tym dla tzw. grup wrażliwych (np. ofiar, nieletnich, mniejszości)
Propagowanie alternatywnych metod rozwiązywania sporów
Poprawa wydajności systemów sądownictwa, w tym rozwój systemów związanych z prowadzeniem spraw sądowych
Zwiększenie kompetencji pracowników systemu sądownictwa
Operator Programu: Ministerstwo Sprawiedliwości
Partner(-zy) programu
z krajów darczyńców: Norweska Krajowa Administracja Sądów (Norwegian National Courts Administration)
Projekt(y) predefiniowane: projekty mające na celu poprawę zdolności administracyjnych sądów, ułatwienie bieżącej pracy wydziałów sądów, poprawę sposobu zarządzania sądami, propagowanie alternatywnych metod rozwiązywania sporów, wzmocnienie pozycji pokrzywdzonych przestępstwem, intensyfikację polityki informacyjnej i edukacyjnej Ministerstwa Sprawiedliwości
I. Obszar programowy: Wsparcie Służby Więziennej, w tym sankcji pozawięziennych (Obszar programowy nr 32)
Program: Wsparcie Służby Więziennej, w tym sankcji pozawięziennych
Rezultaty: Częstsze stosowanie rozwiązań alternatywnych w stosunku do kary pozbawienia wolności
Zwiększone kompetencje osadzonych oraz kadry Służby Więziennej
Operator Programu: Zespół ds. Funduszy Europejskich w Centralnym Zarządzie Służby Więziennej
Partner(-zy) programu
z krajów darczyńców: Norweskie Służby Więzienne
Projekty predefiniowane: Projekty predefiniowane dotyczące podnoszenia kompetencji osadzonych, kadry Służby Więziennej, systemów bezpieczeństwa i komunikacyjno - informatycznych (ITC), probacji i pozawięziennych sankcji realizowane w ramach celu programu.
Fundusz Współpracy Dwustronnej na poziomie krajowym
Fundusz ma na celu ułatwienie działań w zakresie nawiązywania współpracy oraz tworzenia sieci współpracy pomiędzy Operatorami Programów i partnerami programów z Norwegii lub potencjalnymi partnerami projektów z Państw-Darczyńców, przed lub w trakcie przygotowania propozycji programu i w trakcie jego realizacji. Krajowy Punkt Kontaktowy będzie zarządzał wykorzystaniem środków przedmiotowego Funduszu. Dla Funduszu będą alokowane środki na poziomie 0,5% alokacji Norweskiego Mechanizmu Finansowego, które będą dostępne od momentu podpisania pierwszego Memorandum of Understanding przez ostatnią ze stron.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »