Normy zużycia paliw płynnych w eksploatacji pojazdów samochodowych.
M.P.1975.30.190
Akt utracił mocZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 19 września 1975 r.
w sprawie norm zużycia paliw płynnych w eksploatacji pojazdów samochodowych.
Zakres stosowania zarządzenia.
Zakres stosowania zarządzenia.
Ogólne zasady ustalania norm zużycia paliw.
Ogólne zasady ustalania norm zużycia paliw.
Zasady ustalania norm zakładowych i wyjątkowych.
Zasady ustalania norm zakładowych i wyjątkowych.
Wskaźniki zużycia olejów i smarów.
Wskaźniki zużycia olejów i smarów.
Zasady rozliczania kierowców z pobranego paliwa.
Zasady rozliczania kierowców z pobranego paliwa.
Przepisy przejściowe i końcowe.
Przepisy przejściowe i końcowe.
ZAŁĄCZNIK 9
NORMY PODSTAWOWE ZUŻYCIA PALIW PŁYNNYCH W EKSPLOATACJI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
NORMY PODSTAWOWE ZUŻYCIA PALIW PŁYNNYCH W EKSPLOATACJI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH
Normy podstawowe zużycia paliw płynnych dla niektórych pojazdów samochodowych.
Lp. | Rodzaj, marka i typ pojazdu | Typ silnika | Norma w litrach na 100 km przebiegu pojazdu z silnikiem o zapłonie | |
iskrowym | samoczynnym | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | Samochody osobowe: | |||
1) Polski Fiat 125P-1300 i FSO Polonez- 1300*) | 10,0 | |||
2) Polski Fiat 125P-1500 i FSO Polonez- 1500*) | 11,0 | |||
3) Polski Fiat 132P-1600 | 11,5 | |||
4) Polski Fiat 132P-1800 i FSO Polonez- 1800 | 12,5 | |||
5) Polski Fiat 132P-2000 i FSO Polonez- 2000 | 13,6 | |||
6) Polski Fiat 126P | 6,5 | |||
7) FSO Warszawa (wszystkie typy) | S-21 | 13,0 | ||
8) FSO Warszawa (wszystkie typy) | M-20 | 13,5 | ||
9) GAZ-Wołga (wszystkie typy) | 21 i 24 | 13,0 | ||
10) WAZ-Niwa 2121-1600 | 12,7 | |||
2 | Dostawcze samochody ciężarowe i pochodne: | |||
1) Nysa i Żuk (wszystkie typy)*) | S-21 i M-20 | 14,0 | ||
2) Tarpan 233 | S-21 | 13,0 | ||
3) Tarpan F-233 | 115C.076 | 13,0 | ||
4) FSM Syrena R-20 (wszystkie modele) | 10,0 | |||
5) FSM Syrena-Bosto 105B | 10,5 | |||
6) Muscel M-461 i UAZ-469 (wszystkie modele) | 18,0 | |||
7) TV (wszystkie typy) | 23,0 | |||
8) Barkas B-1000 | 10,9 | |||
3 | Samochody ciężarowe i pochodne**): | |||
1) Robur LD-3000 | 15,2 | |||
2) Robur LO-3000 | 25,7 | |||
3) GAZ 53A i B | 27,7 | |||
4) Star 25, 25L i 25W | S-474 | 28,7 | ||
5) Star 27 i 27L | S-530 | 19,8 | ||
6) Star 28, 28W i 38 | S-530 | 23,8 | ||
7) Star 29 i 39 | S-47A | 31,2 | ||
8) Star 66 i 660 M1 | S-47 | 34,7 | ||
9) Star C25 | S-47A | 31,7 | ||
10) Star C28 | S-530 | 28,7 | ||
11) Star 200 i W200 | 24,0 | |||
12) Star C200 | 26,0 | |||
13) Star 244 i W244 | 27,5 | |||
14) Star 266 | 28,0 | |||
15) Jelcz 315, 325 i 325D | 28,0 | |||
16) Jelcz 3W-317 | 28,2 | |||
17) Jelcz 316, 326 i 326D | 33,7 | |||
18) Jelcz 317, 317D i 327D | 41,6 | |||
19) Jelcz W-640 | 39,6 | |||
20) ZIŁ 130 i 130G | 39,6 | |||
21) ZIŁ 130 W1 | 47,5 | |||
22) ZIŁ-MMZ 555 | 39,6 | |||
23) MAZ 500A | 27,7 | |||
24) MAZ 503A | 29,2 | |||
25) MAZ 504A | 36,6 | |||
26) KrAZ 256B | 43,6 | |||
27) KaMAZ 5320 | 33,0 | |||
28) KaMAZ 5410 | 45,0 | |||
29) KaMAZ 5511 | 33,0 | |||
30) IFA W50L i W50L/K | 23,8 | |||
31) Avia A20 | 11,7 | |||
32) Avia A30 | 14,9 | |||
33) Skoda 706RT i 706RTS | 26,7 | |||
34) Skoda MTTN | 37,6 | |||
35) Tatra 138NT | 41,6 | |||
36) Tatra 138S1 i S3 | 38,6 | |||
37) Tatra 148S1 i S3 | 41,6 | |||
38) Tatra 148NT | 44,6 | |||
39) Steyr 1490/6 x 4 | 39,6 | |||
40) Steyr 1490/6 x 6 | 43,6 | |||
41) Berliet GBH12 i 260 | 39,6 | |||
42) Unic-Fiat 27-64 i 27-66 | 39,6 | |||
4 | Autobusy: | |||
1) San H100 A1 | 31,7 | |||
2) San H100 A | 23,8 | |||
3) Jelcz 706RTO (wszystkie modele) | 26,7 | |||
4) Jelcz AP-021 | 32,7 | |||
5) Jelcz-Berliet PR-100 | 31,7 | |||
6) Jelcz-Berliet PR-110U | 40,0 | |||
7) Jelcz 080 | 359 | 25,0 | ||
8) Jelcz 080 | 6c107 | 23,0 | ||
9) Autosan | 359 | 26,0 | ||
10) Autosan | 6c107 | 23,8 | ||
11) Autosan | 6cT107 | 25,7 | ||
12) Ikarus 255 i 256 | 28,0 | |||
13) Ikarus 260 | 42,0 | |||
14) Ikarus 280 | 48,0 | |||
15) Robur LD-3000 | 15,2 | |||
16) Robur LO-3000 | 25,7 | |||
17) Sanos S-14 | 2F217A | 27,7 | ||
18) Sanos S-14 | SW-680 | 30,5 | ||
19) TAM AS-3500 | 25,7 | |||
20) Ikarus IK-4VP | SW-680 | 34,0 | ||
21) Ikarus IK-160P | SW-680 | 39,0 |
*) Dla samochodów sanitarnych norma podstawowa jest wyższa o 5%.
**) Dla samochodów z nadwoziami obudowanymi (furgon) norma podstawowa jest wyższa o 5%.
TABLICA 2
Normy podstawowe zużycia paliw płynnych dla pojazdów samochodowych z silnikiem o zapłonie iskrowym, nie wymienionych w tablicy 1.
Lp. | Rodzaj pojazdu | Norma w litrach na 100 km przebiegu |
1 | 2 | 3 |
1 | Samochody osobowe i pochodne, jeżeli dopuszczalny ciężar całkowity nie przekracza 2,5 t, z silnikiem o pojemności skokowej: | |
1) do 0,7 l włącznie | 7,0 | |
2) powyżej 0,7 l do 0,9 l włącznie | 9,0 | |
3) powyżej 0,9 l do 1,3 l włącznie | 10,0 | |
4) powyżej 1,3 l do 1,8 l włącznie | 11,0 | |
5) powyżej 1,8 l do 2,1 l włącznie | 12,0 | |
6) powyżej 2,1 l do 2,5 l włącznie | 13,0 | |
7) powyżej 2,5 l do 2,9 l włącznie | 14,0 | |
8) powyżej 2,9 l do 3,4 l włącznie | 16,0 | |
9) powyżej 3,4 l do 4,0 l włącznie | 18,0 | |
10) powyżej 4,0 l | 22,0 | |
2 | Samochody ciężarowe i pochodne oraz ciągniki siodłowe z naczepą o dopuszczalnym ciężarze całkowitym: | |
1) powyżej 2,5 t do 3,5 t włącznie z silnikiem o pojemności skokowej: | ||
a) powyżej 1,0 l do 1,8 l włącznie | 13,0 | |
b) powyżej 1,8 l do 2,5 l włącznie | 15,0 | |
c) powyżej 2,5 l do 3,0 l włącznie | 16,0 | |
d) powyżej 3,0 l | 18,0 | |
2) powyżej 3,5 t do 5,5 t włącznie z silnikiem o pojemności skokowej: | ||
a) do 2,5 l włącznie | 19,8 | |
b) powyżej 2,5 l | 22,8 | |
3) powyżej 5,5 t do 9,0 t włącznie z silnikiem o pojemności skokowej: | ||
a) do 4,5 l włącznie | 25,7 | |
b) powyżej 4,5 l | 31,7 | |
4) powyżej 9,0 t do 11 t włącznie z silnikiem o pojemności skokowej: | ||
a) do 5 l włącznie | 33,7 | |
b) powyżej 5 l | 39,6 | |
5) powyżej 11 t | 42,6 | |
3 | Autobusy o dopuszczalnym ciężarze całkowitym: | |
1) do 3 t włącznie | 14,0 | |
2) powyżej 3 t do 6 t włącznie | 19,8 | |
3) powyżej 6 t do 8 t włącznie | 25,7 | |
4) powyżej 8 t do 10 t włącznie | 31,7 | |
5) powyżej 10 t | 35,6 | |
4 | Motocykle (skutery): | |
1) z silnikiem dwusuwowym o pojemności skokowej: | ||
a) do 100 cm3 włącznie | 2,5 | |
b) powyżej 100 cm3 do 200 cm3 włącznie | 3,0 | |
c) powyżej 200 cm3 do 250 cm3 włącznie | 3,5 | |
d) powyżej 250 cm3 | 4,5 | |
2) z silnikiem czterosuwowym o pojemności skokowej: | ||
a) do 250 cm3 włącznie | 3,0 | |
b) powyżej 250 cm3 do 350 cm3 włącznie | 4,0 | |
c) powyżej 350 cm3 | 5,0 |
TABLICA 3
Normy podstawowe zużycia paliw płynnych dla pojazdów samochodowych z silnikiem o zapłonie samoczynnym, nie wymienionych w tablicy 1.
Lp. | Rodzaj pojazdu | Norma w litrach na 100 km przebiegu |
1 | 2 | 3 |
1 | Samochody osobowe i pochodne, jeżeli dopuszczalny ciężar całkowity nie przekracza 2,5 t, z silnikiem o pojemności skokowej: | |
1) do 1,3 l włącznie | 7,0 | |
2) powyżej 1,3 l | 10,0 | |
2 | Samochody ciężarowe i pochodne oraz ciągniki siodłowe z naczepą o dopuszczalnym ciężarze całkowitym: | |
1) do 2,5 t włącznie | 10,0 | |
2) powyżej 2,5 t do 4 t włącznie | 12,0 | |
3) powyżej 4 t do 6 t włącznie | 14,9 | |
4) powyżej 6 t do 8 t włącznie | 17,8 | |
5) powyżej 8 t do 10 t włącznie | 20,8 | |
6) powyżej 10 t do 12 t włącznie | 23,8 | |
7) powyżej 12 t do 15 t włącznie | 26,7 | |
8) powyżej 15 t do 23 t włącznie | 29,7 | |
9) powyżej 23 t do 32 t włącznie | 34,7 | |
10) powyżej 32 t | norma zakładowa bez ograniczeń | |
3 | Ciągniki rolnicze używane w transporcie drogowym: | |
1) z silnikiem o mocy do 20 KM włącznie | 10,0 | |
2) z silnikiem o mocy powyżej 20 KM | 12,0 | |
4 | Ciągniki samochodowe (balastowe): | |
1) z silnikiem o mocy do 80 KM włącznie | 23,8 | |
2) z silnikiem o mocy powyżej 80 KM do 125 KM włącznie | 31,7 | |
3) z silnikiem o mocy powyżej 125 KM | norma zakładowa bez ograniczeń | |
5 | Autobusy o dopuszczalnym ciężarze całkowitym: | |
1) do 3 t włącznie | 11,0 | |
2) powyżej 3 t do 6 t włącznie | 14,9 | |
3) powyżej 6 t do 9 t włącznie | 18,8 | |
4) powyżej 9 t do 12 t włącznie | 22,8 | |
5) powyżej 12 t do 16 t włącznie | 25,7 | |
6) powyżej 16 t | 31,7 |
Uwagi:
1) Do tablic 1, 2 i 3:
a) W razie jazd w warunkach ruchu miejskiego normy są wyższe do 10%, a dla autobusów i samochodów samowyładowczych - do 20%.
b) Jeżeli silnik pojazdu jest w okresie docierania - norma jest wyższa o 5%.
c) Jeżeli ciągnik siodłowy jedzie bez naczepy - norma jest niższa o 30%;
2) Do tablic 2 i 3: Dla pojazdów mających napęd na tylną (tylne) i przednią oś - norma jest wyższa o 15%.
- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 29 czerwca 1977 r. (M.P.77.18.103) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 sierpnia 1977 r.
- zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia z dnia 13 lipca 1983 r. (M.P.83.26.148) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 sierpnia 1983 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »