Normy zużycia paliw płynnych w eksploatacji pojazdów samochodowych.

Monitor Polski

M.P.1975.30.190

Akt utracił moc
Wersja od: 5 sierpnia 1983 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 19 września 1975 r.
w sprawie norm zużycia paliw płynnych w eksploatacji pojazdów samochodowych.

Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1 dekretu z dnia 29 października 1952 r. o gospodarowaniu artykułami obrotu towarowego i zaopatrzenia (Dz. U. z 1952 r. Nr 44, poz. 301, z 1956 r. Nr 54, poz. 244 i z 1971 r. Nr 12, poz. 115) i § 1 ust. 1 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 14 grudnia 1956 r. w sprawie przekazania uprawnień do wydawania przepisów o gospodarowaniu pojazdami samochodowymi, częściami zamiennymi i ogumieniem do tych pojazdów oraz o normowaniu zużycia materiałów pędnych w eksploatacji i obsłudze pojazdów samochodowych (Monitor Polski z 1956 r. Nr 105, poz. 1209, z 1961 r. Nr 80, poz. 334 i z 1968 r. Nr 29, poz. 193) zarządza się, co następuje:

Zakres stosowania zarządzenia.

§  1.
1.
Przepisy zarządzenia stosuje się do pojazdów samochodowych eksploatowanych przez jednostki gospodarki uspołecznionej, zwane dalej "jednostkami".
2.
Przepisów zarządzenia nie stosuje się do pojazdów samochodowych jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej i Ministrowi Spraw Wewnętrznych, z wyjątkiem pojazdów należących do przedsiębiorstw podległych tym ministrom.
§  2.
Przepisy zarządzenia dotyczą:
1)
wszystkich rodzajów pojazdów samochodowych z silnikami napędzanymi paliwem płynnym, używanych w transporcie drogowym, oraz samochodów specjalnych z takimi silnikami, zwanych dalej "pojazdami" - z wyjątkiem pojazdów używanych do odśnieżania dróg, akcji ratunkowych i zwalczania klęsk żywiołowych,
2)
paliw płynnych do silników wymienionych w pkt 1 o zapłonie iskrowym i o zapłonie samoczynnym, zwanych dalej "paliwami".

Ogólne zasady ustalania norm zużycia paliw.

§  3.
W eksploatacji pojazdów samochodowych stosuje się normy zużycia paliw, zwane dalej "normami". Ustala się normy podstawowe, stanowiące załącznik do zarządzenia.
§  4.
1. 1
Kierownik jednostki ustala na podstawie norm podstawowych normy maksymalnego zużycia paliwa w określonych warunkach eksploatacji pojazdu, jako normy zakładowe lub jako normy wyjątkowe, w zaokrągleniu do 0,1 litra.
2.
Norma zakładowa lub wyjątkowa może być stosowana tylko w warunkach eksploatacji, dla których została ustalona.
§  5.
1.
Normy zakładowe lub wyjątkowe stanowią podstawę do obliczania oszczędności paliwa lub przekroczenia normy (przepału).
2.
Rodzaje paliw dla poszczególnych marek i typów pojazdów należy stosować według instrukcji fabrycznych, a w razie ich braku - rodzaje paliw należy uzgodnić z Centralą Produktów Naftowych.

Zasady ustalania norm zakładowych i wyjątkowych.

§  6.
1. 2
Normę zakładową lub wyjątkową ustala się na podstawie badania zużycia paliwa, które przeprowadza komisja powołana przez kierownika jednostki. W skład komisji wchodzi między innymi mający odpowiednie kwalifikacje pracownik jednostki albo rzeczoznawca Polskiego Związku Motorowego.
2.
Norma zakładowa nie może być wyższa od normy podstawowej.
3.
Jednostka może stosować normy zakładowe lub wyjątkowe ustalone z zachowaniem przepisów ust. 1 i 2 w tej samej lub innej jednostce dla pojazdu tego samego typu i eksploatowanego w zbliżonych warunkach.
§  7.
1. 3
Badanie zużycia paliwa przeprowadza się według zasad określonych w obowiązujących normach dotyczących pomiaru kontrolnego zużycia paliwa, z tym że:
1)
pojazd (silnik) powinien być dotarty,
2)
wyznaczony do badania odcinek drogi powinien być zbliżony do warunków drogowych, w których norma będzie miała lub ma zastosowanie,
3)
do wyników pomiaru wlicza się paliwo zużyte na rozgrzanie silnika.
2.
Badanie zużycia paliwa przeprowadza się również w razie zgłoszenia przez kierowcę przekroczenia normy (przepału).
§  8.
1.
Jeżeli norma zakładowa okaże się niewystarczająca, można ustalić normę wyjątkową w razie:
1)
konieczności używania pojazdu ciężarowego, specjalnego lub ciągnika na krótkich odcinkach drogi nie przekraczających 1.000 m między kolejnymi punktami zatrzymania pojazdu (w razie zwózki, rozwózki itp.),
2)
konieczności ciągłego używania niższych biegów w czasie jazdy po drogach grząskich, gruntowych nie ulepszonych, błotnistych lub po wykopach albo po drogach górskich o stromych wzniesieniach przekraczających 5%,
3)
używania pojazdu do wywozu drewna z lasu,
4)
używania motocykla z wózkiem bocznym lub z przyczepą.
2.
Norma wyjątkowa może być wyższa niż norma podstawowa w granicach do 40%, a dla samochodów samowyładowczych - do 60%.
3. 4
(skreślony).
§  9.
Jeżeli pojazd ciągnie przyczepę, to na każdą tonę dopuszczalnego ciężaru całkowitego takiej przyczepy można stosować dodatek do normy zakładowej w granicach do 4,5% dla pojazdu z silnikiem o zapłonie iskrowym, a w granicach do 2,5% dla pojazdu z silnikiem o zapłonie samoczynnym, w zależności od stopnia wykorzystania ładowności przyczepy; przepis ten nie ma zastosowania, w razie gdy pojazd ciągnie naczepę.
§  10.
1.
Przepisów § 6-9 nie stosuje się do:
1)
pojazdów specjalnych i ciężarowych specjalizowanych (z wyjątkiem samochodów samowyładowczych), w których nie jest możliwe wyraźne odgraniczenie ilości paliwa zużywanego na jazdę od ilości paliwa zużywanego do napędu urządzeń wmontowanych na stałe, zarówno w czasie jazdy, jak i w czasie postoju (np. dźwigi, sprężarki, pompy, zamiatarki, polewarko-zmywarki, pługi odśnieżne, samochody asenizacyjne, samochody do bezpylnego przewozu nieczystości),
2)
ciągników rolniczych wyposażonych w liczniki motogodzin i nie mających drogomierzy, (liczników kilometrów),
3)
pojazdów w czasie używania ich do szkolenia kierowców lub kandydatów na kierowców.
2. 5
Normy dla pojazdów wymienionych w ust. 1 ustala kierownik jednostki jako normy zakładowe, uwzględniając rodzaj wmontowanego urządzenia oraz rodzaj i zakres wykonywanej pracy.
§  11.
Jeżeli w okresie zimowym (od 1 listopada do 31 marca) warunki atmosferyczne powodują zwiększenie zużycia paliwa w stosunku do zużycia występującego w okresie letnim, kierownik jednostki, w zależności od warunków atmosferycznych, może uznać przekroczenie normy zakładowej lub wyjątkowej za usprawiedliwione w granicach do 10% normy.
§  12. 6
W razie wykonywania określonej pracy przewozowej w warunkach powodujących zużycie paliwa przekraczające normę zakładową lub wyjątkową - kierownik jednostki, może takie zużycie paliwa uznać za usprawiedliwione.
§  13.
Pojazd przekraczający normę zakładową lub wyjątkową z powodu niesprawności technicznej powinien być wycofany z eksploatacji i przywrócony do stanu technicznego zapewniającego zużycie paliwa w granicach ustalonych norm.

Wskaźniki zużycia olejów i smarów.

§  14. 7
 
1.
Całkowite dopuszczalne zużycie oleju silnikowego, potrzebnego zarówno do bieżącego uzupełnienia ubytku w silniku, jak i na okresowe wymiany oleju, nie powinno przekraczać objętościowo:
1)
1,5% zużycia paliwa dla silników o zapłonie iskrowym,
2)
2,5% zużycia paliwa dla silników o zapłonie samoczynnym.
2.
Zużycie oleju przekładniowego nie powinno przekraczać objętościowo 0,4% zużycia paliwa w razie eksploatacji pojazdów z silnikami o zapłonie iskrowym i 0,8% zużycia paliwa w razie eksploatacji pojazdów z silnikami o zapłonie samoczynnym.
3.
Zużycie smarów stałych (w kg) nie powinno przekraczać 0,3% zużycia paliwa w razie eksploatacji pojazdów z silnikami o zapłonie iskrowym oraz 0,5% zużycia paliwa w razie eksploatacji pojazdów z silnikami o zapłonie samoczynnym, po przeliczeniu ilości zużytego paliwa z litrów na kilogramy.
4.
Wskaźniki zużycia, o których mowa w ust. 1-3, dotyczą gatunków olejów i smarów stosowanych zgodnie z zaleceniami wytwórni pojazdów.
§  15.
1.
Ustala się wskaźnik zwrotu zużytego oleju silnikowego w wysokości co najmniej 25% w stosunku do ilości nabywanego oleju silnikowego świeżego. Wskaźnik ten może być odpowiednio zmniejszony za zgodą Ministra Komunikacji w razie uzasadnionego znacznego wydłużenia okresów między kolejnymi wymianami oleju, przy równoczesnym obniżeniu wskaźnika zużycia oleju silnikowego.
2.
W razie dokonywania wymiany oleju silnikowego w punktach sprzedaży Centrali Produktów Naftowych nabywca obowiązany jest zwrócić olej zużyty w ilości uzyskanej z opróżnienia układu olejenia.

Zasady rozliczania kierowców z pobranego paliwa.

§  16.
1.
Jednostki obowiązane są wpisywać bieżąco w kartach drogowych ilość paliwa pobranego przez kierowcę, podając numer kwitu, a w razie zakupu - numer rachunku.
2.
Rozliczanie kierowcy z pobranego paliwa na dany pojazd przeprowadza się raz w miesiącu.
§  17. 8
Zabrania się eksploatowania pojazdów z niesprawnym lub nie zalegalizowanym drogomierzem. Jeżeli chodzi o drogomierz elektromechaniczny, zamiast świadectwa legalizacji dopuszcza się świadectwo sprawdzenia, wydane przez jednostkę do tego uprawnioną.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  18.
Traci moc zarządzenie Ministra Komunikacji z dnia 28 czerwca 1966 r. w sprawie norm zużycia paliw płynnych w eksploatacji pojazdów samochodowych (Monitor Polski z 1966 r. Nr 33, poz. 173 i z 1971 r. Nr 6, poz. 42).
§  19.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 listopada 1975 r.

ZAŁĄCZNIK  9

NORMY PODSTAWOWE ZUŻYCIA PALIW PŁYNNYCH W EKSPLOATACJI POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH

TABLICA 1

Normy podstawowe zużycia paliw płynnych dla niektórych pojazdów samochodowych.

Lp.Rodzaj, marka i typ pojazduTyp silnikaNorma w litrach na 100 km przebiegu pojazdu z silnikiem o zapłonie
iskrowymsamoczynnym
12345
1Samochody osobowe:
1) Polski Fiat 125P-1300 i FSO Polonez-

1300*)

10,0
2) Polski Fiat 125P-1500 i FSO Polonez-

1500*)

11,0
3) Polski Fiat 132P-1600 11,5
4) Polski Fiat 132P-1800 i FSO Polonez-

1800

12,5
5) Polski Fiat 132P-2000 i FSO Polonez-

2000

13,6
6) Polski Fiat 126P 6,5
7) FSO Warszawa (wszystkie typy)S-21 13,0
8) FSO Warszawa (wszystkie typy)M-20 13,5
9) GAZ-Wołga (wszystkie typy)21 i 24 13,0
10) WAZ-Niwa 2121-1600 12,7
2Dostawcze samochody ciężarowe i pochodne:
1) Nysa i Żuk (wszystkie typy)*)S-21 i M-2014,0
2) Tarpan 233S-2113,0
3) Tarpan F-233115C.07613,0
4) FSM Syrena R-20 (wszystkie modele)10,0
5) FSM Syrena-Bosto 105B10,5
6) Muscel M-461 i UAZ-469 (wszystkie

modele)

18,0
7) TV (wszystkie typy)23,0
8) Barkas B-100010,9
3Samochody ciężarowe i pochodne**):
1) Robur LD-300015,2
2) Robur LO-300025,7
3) GAZ 53A i B27,7
4) Star 25, 25L i 25W S-47428,7
5) Star 27 i 27L S-53019,8
6) Star 28, 28W i 38 S-53023,8
7) Star 29 i 39 S-47A31,2
8) Star 66 i 660 M1 S-4734,7
9) Star C25 S-47A31,7
10) Star C28 S-53028,7
11) Star 200 i W20024,0
12) Star C20026,0
13) Star 244 i W24427,5
14) Star 26628,0
15) Jelcz 315, 325 i 325D28,0
16) Jelcz 3W-31728,2
17) Jelcz 316, 326 i 326D33,7
18) Jelcz 317, 317D i 327D41,6
19) Jelcz W-64039,6
20) ZIŁ 130 i 130G39,6
21) ZIŁ 130 W147,5
22) ZIŁ-MMZ 55539,6
23) MAZ 500A27,7
24) MAZ 503A29,2
25) MAZ 504A36,6
26) KrAZ 256B43,6
27) KaMAZ 532033,0
28) KaMAZ 541045,0
29) KaMAZ 551133,0
30) IFA W50L i W50L/K23,8
31) Avia A2011,7
32) Avia A3014,9
33) Skoda 706RT i 706RTS26,7
34) Skoda MTTN37,6
35) Tatra 138NT41,6
36) Tatra 138S1 i S338,6
37) Tatra 148S1 i S341,6
38) Tatra 148NT44,6
39) Steyr 1490/6 x 439,6
40) Steyr 1490/6 x 643,6
41) Berliet GBH12 i 26039,6
42) Unic-Fiat 27-64 i 27-6639,6
4Autobusy:
1) San H100 A131,7
2) San H100 A23,8
3) Jelcz 706RTO (wszystkie modele)26,7
4) Jelcz AP-02132,7
5) Jelcz-Berliet PR-10031,7
6) Jelcz-Berliet PR-110U40,0
7) Jelcz 08035925,0
8) Jelcz 0806c10723,0
9) Autosan35926,0
10) Autosan6c10723,8
11) Autosan6cT10725,7
12) Ikarus 255 i 25628,0
13) Ikarus 26042,0
14) Ikarus 28048,0
15) Robur LD-300015,2
16) Robur LO-300025,7
17) Sanos S-142F217A27,7
18) Sanos S-14SW-68030,5
19) TAM AS-350025,7
20) Ikarus IK-4VPSW-68034,0
21) Ikarus IK-160PSW-68039,0

*) Dla samochodów sanitarnych norma podstawowa jest wyższa o 5%.

**) Dla samochodów z nadwoziami obudowanymi (furgon) norma podstawowa jest wyższa o 5%.

TABLICA 2

Normy podstawowe zużycia paliw płynnych dla pojazdów samochodowych z silnikiem o zapłonie iskrowym, nie wymienionych w tablicy 1.

Lp.Rodzaj pojazduNorma w litrach na 100 km przebiegu
123
1Samochody osobowe i pochodne, jeżeli dopuszczalny ciężar całkowity nie przekracza 2,5 t, z silnikiem o pojemności skokowej:
1) do 0,7 l włącznie 7,0
2) powyżej 0,7 l do 0,9 l włącznie 9,0
3) powyżej 0,9 l do 1,3 l włącznie10,0
4) powyżej 1,3 l do 1,8 l włącznie11,0
5) powyżej 1,8 l do 2,1 l włącznie12,0
6) powyżej 2,1 l do 2,5 l włącznie13,0
7) powyżej 2,5 l do 2,9 l włącznie14,0
8) powyżej 2,9 l do 3,4 l włącznie16,0
9) powyżej 3,4 l do 4,0 l włącznie18,0
10) powyżej 4,0 l22,0
2Samochody ciężarowe i pochodne oraz ciągniki siodłowe z naczepą o dopuszczalnym ciężarze całkowitym:
1) powyżej 2,5 t do 3,5 t włącznie z silnikiem o

pojemności skokowej:

a) powyżej 1,0 l do 1,8 l włącznie13,0
b) powyżej 1,8 l do 2,5 l włącznie15,0
c) powyżej 2,5 l do 3,0 l włącznie16,0
d) powyżej 3,0 l18,0
2) powyżej 3,5 t do 5,5 t włącznie z silnikiem o

pojemności skokowej:

a) do 2,5 l włącznie19,8
b) powyżej 2,5 l22,8
3) powyżej 5,5 t do 9,0 t włącznie z silnikiem o

pojemności skokowej:

a) do 4,5 l włącznie25,7
b) powyżej 4,5 l31,7
4) powyżej 9,0 t do 11 t włącznie z silnikiem o pojemności

skokowej:

a) do 5 l włącznie33,7
b) powyżej 5 l39,6
5) powyżej 11 t42,6
3Autobusy o dopuszczalnym ciężarze całkowitym:
1) do 3 t włącznie14,0
2) powyżej 3 t do 6 t włącznie19,8
3) powyżej 6 t do 8 t włącznie25,7
4) powyżej 8 t do 10 t włącznie31,7
5) powyżej 10 t35,6
4Motocykle (skutery):
1) z silnikiem dwusuwowym o pojemności skokowej:
a) do 100 cm3 włącznie 2,5
b) powyżej 100 cm3 do 200 cm3 włącznie 3,0
c) powyżej 200 cm3 do 250 cm3 włącznie 3,5
d) powyżej 250 cm3 4,5
2) z silnikiem czterosuwowym o pojemności skokowej:
a) do 250 cm3 włącznie 3,0
b) powyżej 250 cm3 do 350 cm3 włącznie 4,0
c) powyżej 350 cm3 5,0

TABLICA 3

Normy podstawowe zużycia paliw płynnych dla pojazdów samochodowych z silnikiem o zapłonie samoczynnym, nie wymienionych w tablicy 1.

Lp.Rodzaj pojazduNorma w litrach na 100 km przebiegu
123
1Samochody osobowe i pochodne, jeżeli dopuszczalny ciężar całkowity nie przekracza 2,5 t, z silnikiem o pojemności skokowej:
1) do 1,3 l włącznie7,0
2) powyżej 1,3 l10,0
2Samochody ciężarowe i pochodne oraz ciągniki siodłowe z naczepą o dopuszczalnym ciężarze całkowitym:
1) do 2,5 t włącznie10,0
2) powyżej 2,5 t do 4 t włącznie12,0
3) powyżej 4 t do 6 t włącznie14,9
4) powyżej 6 t do 8 t włącznie17,8
5) powyżej 8 t do 10 t włącznie20,8
6) powyżej 10 t do 12 t włącznie23,8
7) powyżej 12 t do 15 t włącznie26,7
8) powyżej 15 t do 23 t włącznie29,7
9) powyżej 23 t do 32 t włącznie34,7
10) powyżej 32 tnorma zakładowa bez ograniczeń
3Ciągniki rolnicze używane w transporcie drogowym:
1) z silnikiem o mocy do 20 KM włącznie10,0
2) z silnikiem o mocy powyżej 20 KM12,0
4Ciągniki samochodowe (balastowe):
1) z silnikiem o mocy do 80 KM włącznie23,8
2) z silnikiem o mocy powyżej 80 KM do 125 KM włącznie31,7
3) z silnikiem o mocy powyżej 125 KMnorma zakładowa bez ograniczeń
5Autobusy o dopuszczalnym ciężarze całkowitym:
1) do 3 t włącznie11,0
2) powyżej 3 t do 6 t włącznie14,9
3) powyżej 6 t do 9 t włącznie18,8
4) powyżej 9 t do 12 t włącznie22,8
5) powyżej 12 t do 16 t włącznie25,7
6) powyżej 16 t31,7

Uwagi:

1) Do tablic 1, 2 i 3:

a) W razie jazd w warunkach ruchu miejskiego normy są wyższe do 10%, a dla autobusów i samochodów samowyładowczych - do 20%.

b) Jeżeli silnik pojazdu jest w okresie docierania - norma jest wyższa o 5%.

c) Jeżeli ciągnik siodłowy jedzie bez naczepy - norma jest niższa o 30%;

2) Do tablic 2 i 3: Dla pojazdów mających napęd na tylną (tylne) i przednią oś - norma jest wyższa o 15%.

1 § 4 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 29 czerwca 1977 r. (M.P.77.18.103) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 sierpnia 1977 r.
2 § 6 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 13 lipca 1983 r. (M.P.83.26.148) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 sierpnia 1983 r.
3 § 7 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 13 lipca 1983 r. (M.P.83.26.148) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 sierpnia 1983 r.
4 § 8 ust. 3 skreślony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 13 lipca 1983 r. (M.P.83.26.148) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 sierpnia 1983 r.
5 § 10 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 13 lipca 1983 r. (M.P.83.26.148) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 sierpnia 1983 r.
6 § 12 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 13 lipca 1983 r. (M.P.83.26.148) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 sierpnia 1983 r.
7 § 14 zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia z dnia 13 lipca 1983 r. (M.P.83.26.148) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 sierpnia 1983 r.
8 § 17 zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 13 lipca 1983 r. (M.P.83.26.148) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 sierpnia 1983 r.
9 Załącznik:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 29 czerwca 1977 r. (M.P.77.18.103) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 sierpnia 1977 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 8 zarządzenia z dnia 13 lipca 1983 r. (M.P.83.26.148) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 sierpnia 1983 r.