Rozdział 4 - Wskaźniki zużycia olejów i smarów. - Normy zużycia paliw płynnych w eksploatacji pojazdów samochodowych.

Monitor Polski

M.P.1975.30.190

Akt utracił moc
Wersja od: 5 sierpnia 1983 r.

Rozdział  4

Wskaźniki zużycia olejów i smarów.

§  14. 7
 
1.
Całkowite dopuszczalne zużycie oleju silnikowego, potrzebnego zarówno do bieżącego uzupełnienia ubytku w silniku, jak i na okresowe wymiany oleju, nie powinno przekraczać objętościowo:
1)
1,5% zużycia paliwa dla silników o zapłonie iskrowym,
2)
2,5% zużycia paliwa dla silników o zapłonie samoczynnym.
2.
Zużycie oleju przekładniowego nie powinno przekraczać objętościowo 0,4% zużycia paliwa w razie eksploatacji pojazdów z silnikami o zapłonie iskrowym i 0,8% zużycia paliwa w razie eksploatacji pojazdów z silnikami o zapłonie samoczynnym.
3.
Zużycie smarów stałych (w kg) nie powinno przekraczać 0,3% zużycia paliwa w razie eksploatacji pojazdów z silnikami o zapłonie iskrowym oraz 0,5% zużycia paliwa w razie eksploatacji pojazdów z silnikami o zapłonie samoczynnym, po przeliczeniu ilości zużytego paliwa z litrów na kilogramy.
4.
Wskaźniki zużycia, o których mowa w ust. 1-3, dotyczą gatunków olejów i smarów stosowanych zgodnie z zaleceniami wytwórni pojazdów.
§  15.
1.
Ustala się wskaźnik zwrotu zużytego oleju silnikowego w wysokości co najmniej 25% w stosunku do ilości nabywanego oleju silnikowego świeżego. Wskaźnik ten może być odpowiednio zmniejszony za zgodą Ministra Komunikacji w razie uzasadnionego znacznego wydłużenia okresów między kolejnymi wymianami oleju, przy równoczesnym obniżeniu wskaźnika zużycia oleju silnikowego.
2.
W razie dokonywania wymiany oleju silnikowego w punktach sprzedaży Centrali Produktów Naftowych nabywca obowiązany jest zwrócić olej zużyty w ilości uzyskanej z opróżnienia układu olejenia.
7 § 14 zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia z dnia 13 lipca 1983 r. (M.P.83.26.148) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 sierpnia 1983 r.