Rozdział 3 - Zasady ustalania norm zakładowych i wyjątkowych. - Normy zużycia paliw płynnych w eksploatacji pojazdów samochodowych.

Monitor Polski

M.P.1975.30.190

Akt utracił moc
Wersja od: 5 sierpnia 1983 r.

Rozdział  3

Zasady ustalania norm zakładowych i wyjątkowych.

§  6.
1. 2
Normę zakładową lub wyjątkową ustala się na podstawie badania zużycia paliwa, które przeprowadza komisja powołana przez kierownika jednostki. W skład komisji wchodzi między innymi mający odpowiednie kwalifikacje pracownik jednostki albo rzeczoznawca Polskiego Związku Motorowego.
2.
Norma zakładowa nie może być wyższa od normy podstawowej.
3.
Jednostka może stosować normy zakładowe lub wyjątkowe ustalone z zachowaniem przepisów ust. 1 i 2 w tej samej lub innej jednostce dla pojazdu tego samego typu i eksploatowanego w zbliżonych warunkach.
§  7.
1. 3
Badanie zużycia paliwa przeprowadza się według zasad określonych w obowiązujących normach dotyczących pomiaru kontrolnego zużycia paliwa, z tym że:
1)
pojazd (silnik) powinien być dotarty,
2)
wyznaczony do badania odcinek drogi powinien być zbliżony do warunków drogowych, w których norma będzie miała lub ma zastosowanie,
3)
do wyników pomiaru wlicza się paliwo zużyte na rozgrzanie silnika.
2.
Badanie zużycia paliwa przeprowadza się również w razie zgłoszenia przez kierowcę przekroczenia normy (przepału).
§  8.
1.
Jeżeli norma zakładowa okaże się niewystarczająca, można ustalić normę wyjątkową w razie:
1)
konieczności używania pojazdu ciężarowego, specjalnego lub ciągnika na krótkich odcinkach drogi nie przekraczających 1.000 m między kolejnymi punktami zatrzymania pojazdu (w razie zwózki, rozwózki itp.),
2)
konieczności ciągłego używania niższych biegów w czasie jazdy po drogach grząskich, gruntowych nie ulepszonych, błotnistych lub po wykopach albo po drogach górskich o stromych wzniesieniach przekraczających 5%,
3)
używania pojazdu do wywozu drewna z lasu,
4)
używania motocykla z wózkiem bocznym lub z przyczepą.
2.
Norma wyjątkowa może być wyższa niż norma podstawowa w granicach do 40%, a dla samochodów samowyładowczych - do 60%.
3. 4
(skreślony).
§  9.
Jeżeli pojazd ciągnie przyczepę, to na każdą tonę dopuszczalnego ciężaru całkowitego takiej przyczepy można stosować dodatek do normy zakładowej w granicach do 4,5% dla pojazdu z silnikiem o zapłonie iskrowym, a w granicach do 2,5% dla pojazdu z silnikiem o zapłonie samoczynnym, w zależności od stopnia wykorzystania ładowności przyczepy; przepis ten nie ma zastosowania, w razie gdy pojazd ciągnie naczepę.
§  10.
1.
Przepisów § 6-9 nie stosuje się do:
1)
pojazdów specjalnych i ciężarowych specjalizowanych (z wyjątkiem samochodów samowyładowczych), w których nie jest możliwe wyraźne odgraniczenie ilości paliwa zużywanego na jazdę od ilości paliwa zużywanego do napędu urządzeń wmontowanych na stałe, zarówno w czasie jazdy, jak i w czasie postoju (np. dźwigi, sprężarki, pompy, zamiatarki, polewarko-zmywarki, pługi odśnieżne, samochody asenizacyjne, samochody do bezpylnego przewozu nieczystości),
2)
ciągników rolniczych wyposażonych w liczniki motogodzin i nie mających drogomierzy, (liczników kilometrów),
3)
pojazdów w czasie używania ich do szkolenia kierowców lub kandydatów na kierowców.
2. 5
Normy dla pojazdów wymienionych w ust. 1 ustala kierownik jednostki jako normy zakładowe, uwzględniając rodzaj wmontowanego urządzenia oraz rodzaj i zakres wykonywanej pracy.
§  11.
Jeżeli w okresie zimowym (od 1 listopada do 31 marca) warunki atmosferyczne powodują zwiększenie zużycia paliwa w stosunku do zużycia występującego w okresie letnim, kierownik jednostki, w zależności od warunków atmosferycznych, może uznać przekroczenie normy zakładowej lub wyjątkowej za usprawiedliwione w granicach do 10% normy.
§  12. 6
W razie wykonywania określonej pracy przewozowej w warunkach powodujących zużycie paliwa przekraczające normę zakładową lub wyjątkową - kierownik jednostki, może takie zużycie paliwa uznać za usprawiedliwione.
§  13.
Pojazd przekraczający normę zakładową lub wyjątkową z powodu niesprawności technicznej powinien być wycofany z eksploatacji i przywrócony do stanu technicznego zapewniającego zużycie paliwa w granicach ustalonych norm.
2 § 6 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 13 lipca 1983 r. (M.P.83.26.148) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 sierpnia 1983 r.
3 § 7 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 13 lipca 1983 r. (M.P.83.26.148) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 sierpnia 1983 r.
4 § 8 ust. 3 skreślony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 13 lipca 1983 r. (M.P.83.26.148) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 sierpnia 1983 r.
5 § 10 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 13 lipca 1983 r. (M.P.83.26.148) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 sierpnia 1983 r.
6 § 12 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 13 lipca 1983 r. (M.P.83.26.148) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 5 sierpnia 1983 r.