Rozdział 4 - Zasady stosowania norm zużycia paliw. - Normy zużycia paliw płynnych w eksploatacji pojazdów samochodowych.

Monitor Polski

M.P.1966.33.173

Akt utracił moc
Wersja od: 30 stycznia 1971 r.

Rozdział  4.

Zasady stosowania norm zużycia paliw.

§  9.
1.
Żadna techniczna niesprawność lub usterka pojazdu nie może uzasadniać uznawania przekroczenia normy za usprawiedliwione lub stosowania wyższych norm, przewidzianych dla trudniejszych warunków eksploatacji.
2.
Pojazd, przekraczający normę zużycia paliwa zakładową lub wyjątkową z powodu niesprawności lub usterki technicznej, powinien być wycofany z eksploatacji i przywrócony do stanu technicznego zapewniającego zużycie paliwa w granicach norm odpowiadających rzeczywistym warunkom eksploatacji.
§  10.
1.
Norma zakładowa zużycia paliwa może być podwyższona:
1)
jeżeli pojazd ciągnie przyczepę lub inny pojazd; w tym wypadku na każdą tonę dopuszczalnego ciężaru całkowitego ciągnionej przyczepy (również przyczepy kłonicowej) lub pojazdu można stosować dodatek do normy w granicach do 5%, jeżeli pojazd ciągnący posiada silnik niskoprężny (o zapłonie iskrowym), a w granicach do 3% - jeżeli pojazd ciągnący posiada silnik wysokoprężny (o zapłonie samoczynnym),
2) 3
w granicach do 5%, jeżeli silnik pojazdu:
a)
wykonał normę przebiegu międzynaprawczego, a nie został oddany do naprawy głównej, lub
b)
znajduje się w okresie docierania.
2.
Przepisu ust. 1 pkt 1 nie stosuje się:
1)
gdy pojazd ciągnie naczepę,
2)
gdy wysokość ustalonej normy zakładowej zużycia paliwa dla pojazdu uwzględnia już pracę związaną z ciągnięciem przyczepy.
3. 4
W uzasadnionych wypadkach jednostka nadrzędna nad jednostką eksploatującą może zezwolić na stosowanie przepisu ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit. a) również do normy wyjątkowej zużycia paliwa.
§  11.
Jeżeli w okresie zimowym (od 1 listopada do 31 marca) warunki atmosferyczne powodują zwiększenie zużycia paliwa w stosunku do zużycia występującego w okresie letnim, kierownik jednostki, w zależności od warunków atmosferycznych, może uznać przekroczenie normy zużycia paliwa zakładowej lub wyjątkowej za usprawiedliwione w granicach do 10% tej normy.
§  12.
1.
Jeżeli ciągnik siodłowy jedzie bez naczepy, normę zużycia paliwa zakładową lub wyjątkową w stosunku do tego ciągnika należy obniżyć o 30%.
2. 5
Przy jeździe szkolnej z uczniami szkolonymi na kierowców należy stosować odpowiednią normę podstawową, przy czym każdą godzinę jazdy szkoleniowej należy przyjmować za równoważnik wykonanego przebiegu w wysokości do 25 km. Równoważnik ten ustala jednostka nadrzędna nad jednostką szkolącą.
3.
Norma zakładowa zużycia paliwa dla motocykla, używanego z wózkiem bocznym lub z przyczepą, może być wyższa niż norma podstawowa w granicach do 40%.
§  13.
1.
Jeżeli pojazd jest bezpośrednio użyty przy zwalczaniu klęsk żywiołowych i w związku z tym zachodzi potrzeba przebijania się przez zaspy śnieżne lub przejeżdżania na długich odcinkach przez tereny zalane wodą w czasie powodzi albo jest używany w innych akcjach ratunkowych mających na celu niesienie pomocy zagrożonym, zużycie paliwa może być nie normowane.
2.
W wypadkach wymienionych w ust. 1 rzeczywiste zużycie paliwa należy uznać za usprawiedliwione na podstawie protokołu stwierdzającego w odniesieniu do określonej jazdy, że odbyła się ona w warunkach nie objętych normowaniem; protokół taki powinien zawierać opis warunków, w jakich odbyła się jazda.
3.
Protokół wymieniony w ust. 2, po zatwierdzeniu przez kierownika jednostki, powinien być dołączony do dokumentów, na podstawie których dokonano rozliczenia zużytego paliwa.
§  14. 6
W razie wykonywania określonej pracy przewozowej w warunkach powodujących zużycie paliwa przekraczające granice normy zużycia paliwa zakładowej lub wyjątkowej, jaka może być ustalona zgodnie z przepisami § 6 ust. 2 i 6 oraz § 7 ust. 2 - takie zużycie paliwa może na wniosek kierownika jednostki uznać za usprawiedliwione jednostka nadrzędna nad jednostką eksploatującą.
3 § 10 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 20 stycznia 1971 r. (M.P.71.6.42) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 stycznia 1971 r.
4 § 10 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 20 stycznia 1971 r. (M.P.71.6.42) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 stycznia 1971 r.
5 § 12 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 20 stycznia 1971 r. (M.P.71.6.42) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 stycznia 1971 r.
6 § 14 zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia z dnia 20 stycznia 1971 r. (M.P.71.6.42) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 30 stycznia 1971 r.