Normy przebiegu międzynaprawczego pojazdów samochodowych.

Monitor Polski

M.P.1963.44.221

Akt utracił moc
Wersja od: 30 maja 1963 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 18 maja 1963 r.
w sprawie norm przebiegu międzynaprawczego pojazdów samochodowych.

Na podstawie art. 1 i art. 2 pkt 9 dekretu z dnia 8 stycznia 1946 r. o organizacji administracji i gospodarki motoryzacyjnej w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz. U. Nr 7, poz. 58) zarządza się, co następuje:
Ustala się "normy podstawowe przebiegu międzynaprawczego pojazdów samochodowych", stanowiące załącznik do zarządzenia.
1.
Przepisy zarządzenia obowiązują użytkowników pojazdów samochodowych:
1)
administracji państwowej (organów, urzędów i instytucji państwowych),
2)
organizacji społecznych dotowanych z budżetu Państwa,
3)
innych jednostek gospodarki uspołecznionej, jak przedsiębiorstw państwowych, instytucji i organizacji spółdzielczych.
2.
Przepisy zarządzenia nie dotyczą pojazdów samochodowych jednostek podległych Ministrowi Obrony Narodowej i Ministrowi Spraw Wewnętrznych, z wyjątkiem pojazdów Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii, Instytutu Geodezji i Kartografii oraz przedsiębiorstw podległych tym ministrom.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o "jednostkach" należy przez to rozumieć użytkowników pojazdów samochodowych wymienionych w § 2.
1.
Normy przebiegu międzynaprawczego dotyczą pojazdu samochodowego jako całości.
2.
W stosunku do autobusów, pojazdów samochodowych specjalnych i pojazdów samochodowych z nadwoziem przystosowanym do przewozu określonego rodzaju ładunków, normy przebiegu międzynaprawczego dotyczą podwozia wraz z silnikiem.
3.
Jeżeli poszczególne zespoły pojazdu samochodowego były wymieniane w różnych terminach, za przebieg międzynaprawczy pojazdu uważa się przebieg międzynaprawczy silnika.
4.
Przy jeździe z osobami uczącymi się jazdy każdą godzinę jazdy szkoleniowej przyjmuje się za 20 km przebiegu pojazdu samochodowego.
5.
Jeżeli silnik pojazdu samochodowego używany jest do napędu specjalnych urządzeń na stałe wmontowanych do pojazdu, każdą godzinę pracy silnika przy napędzie tych urządzeń w czasie postoju pojazdu przyjmuje się za 20 km przebiegu pojazdu samochodowego.
6.
Dla ciągników, w których konstrukcyjnie nie są przewidziane liczniki kilometrów, normę przebiegu międzynaprawczego należy określać w godzinach, przyjmując, że każda godzina pracy silnika odpowiada 20 km przebiegu ciągnika.
Dla pojazdów samochodowych eksploatowanych w normalnych warunkach kierownik jednostki ustala normy przebiegu międzynaprawczego w wysokości norm podstawowych przebiegu (§ 1).
Jeżeli doświadczenie jednostki wykazuje, że przebiegi osiągane przez poszczególne pojazdy określonych marek i typów, eksploatowane w danej jednostce, są wyższe od norm podstawowych przebiegu (§ 1), kierownik jednostki ustala jako normy dla tych pojazdów przebiegi odpowiednio podwyższone.
Dla pojazdów samochodowych stale eksploatowanych na terenie zamkniętym i nie poruszających się w zasadzie po drogach publicznych normy przebiegu międzynaprawczego ustala jednostka nadrzędna nad jednostką eksploatującą, zawiadamiając równocześnie o ustalonych normach przebiegu wydział komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) właściwej ze względu na siedzibę jednostki eksploatującej.
1.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach może być stosowana wyjątkowa norma przebiegu międzynaprawczego, obniżona w stosunku do norm podstawowych przebiegu.
2.
Wyjątkową normę przebiegu (ust. 1) ustala jednostka nadrzędna nad jednostką eksploatującą zawiadamiając równocześnie o ustalonej normie wydział komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) właściwej ze względu na siedzibę jednostki eksploatującej.
3.
W jednostkach centralnych i prezydiach wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) wyjątkową normę przebiegu ustala kierownik jednostki.
4.
Zastosowanie wyjątkowej normy przebiegu może nastąpić:
1)
jeżeli pojazd samochodowy jest eksploatowany co najmniej w 50% swego przebiegu w wyjątkowo złych warunkach drogowych (bezdroża błotniste, piaszczyste, teren górzysty itp.),
2)
jeżeli pojazd samochodowy jest eksploatowany z przyczepą co najmniej przez 50% przebiegu,
3)
w stosunku do autobusów z silnikiem niskoprężnym eksploatowanych w jednostkach komunikacji miejskiej.
5.
Wyjątkowa norma przebiegu nie może być niższa od:
1)
60% normy podstawowej w przypadkach, o których mowa w ust. 4 pkt 1,
2)
80% normy podstawowej w przypadkach, o których mowa w ust. 4 pkt 2,
3)
85% normy podstawowej w przypadkach, o których mowa w ust. 4 pkt 3.
6.
Jeżeli pojazd samochodowy eksploatowany jest równocześnie w warunkach, o których mowa w ust. 4 pkt 1 i pkt 2, wyjątkowa norma przebiegu nie może być niższa od 50% normy podstawowej.
7.
Przepisy ust. 4 pkt 2 i ust. 6 nie mają zastosowania do ciągników.
Normy przebiegu międzynaprawczego samochodów specjalnych, samochodów ciężarowych oraz ciągników samochodowych siodłowych i balastowych, eksploatowanych w wyjątkowo ciężkich warunkach nie przewidzianych w § 8, zostaną ustalone odrębnie.
W razie przesunięcia pojazdu samochodowego do pracy w całkowicie innych warunkach (cięższych lub lżejszych) ustala się dla tego pojazdu normę przebiegu międzynaprawczego na okres od zmiany warunków do najbliższej naprawy głównej.
Ustalona dla danego pojazdu samochodowego norma przebiegu międzynaprawczego powinna być podana do wiadomości kierowcy w chwili objęcia przez niego pracy na tym pojeździe, a zmiana normy – w ciągu siedmiu dni od dokonania zmiany.
1.
Po osiągnięciu przez pojazd samochodowy przebiegu międzynaprawczego równego ustalonej dla niego normie przebiegu pojazd należy poddać w obecności kierowcy przeglądowi technicznemu. Przeglądu dokonuje pracownik jednostki eksploatującej posiadający odpowiednie kwalifikacje, a w razie braku takiego pracownika w danej jednostce – uprawniony rzeczoznawca.
2.
Zależnie od stanu technicznego pojazdu, ustalonego w sposób określony w ust. 1, oraz opierając się na zapisach w książce pojazdu samochodowego, kierownik jednostki:
1)
zezwala na dalszą eksploatację pojazdu pod warunkiem dokonania w razie potrzeby wymiany określonego zespołu lub zespołów, wyznaczając jednocześnie przebieg, po którym pojazd ma być poddany następnemu przeglądowi technicznemu, albo
2)
zarządza oddanie pojazdu do naprawy głównej, albo
3)
zarządza przeprowadzenie czynności mających na celu uznanie pojazdu za zbędny stosownie do obowiązujących w tym zakresie przepisów.
3.
Jeżeli pojazd samochodowy wymagający naprawy głównej nie osiągnął normy przebiegu międzynaprawczego, pojazd należy również poddać przeglądowi technicznemu w celu ustalenia przyczyn przedwczesnego zużycia pojazdu. Przegląd techniczny powinien być dokonany w sposób określony w ust. 1.
Naprawy główne pojazdu samochodowego oraz wymiany zespołów powinny być wpisane do książki pojazdu samochodowego. Wpisu dokonuje zakład naprawczy.
Dla pojazdów samochodowych znajdujących się w eksploatacji w dniu wejścia w życie niniejszego zarządzenia normy przebiegu międzynaprawczego według przepisów niniejszego zarządzenia należy ustalić w terminie dwóch miesięcy od dnia wejścia w życie zarządzenia.
Traci moc zarządzenie Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 23 grudnia 1952 r. w sprawie norm przebiegu międzynaprawczego pojazdów samochodowych (Monitor Polski z 1953 r. Nr A-9, poz. 130).
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

NORMY PODSTAWOWE PRZEBIEGU MIĘDZYNAPRAWCZEGO POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH

Lp.Rodzaj pojazdu samochodowegoPrzebieg w tysiącach km dla pojazdu
nowegopo 1 naprawie głównejpo II naprawie głównej i następnych
12345
1Samochody osobowe z silnikiem niskoprężnym o pojemności skokowej w litrach:
a) do 1 włącznie..........................706050
b) powyżej 1 do 2 włącznie................908070
c) powyżej 2 do 3 włącznie................12010080
d) powyżej 3..............................150130110
2Samochody osobowe z silnikiem wysokoprężnym (bez względu na pojemność skokową)..................................170150130
3Samochody ciężarowe i sanitarne z silnikiem niskoprężnym o dopuszczalnym ciężarze całkowitym:
a) do 2,5 t włącznie......................1008065
b) powyżej 2,5 t..........................907560
4Autobusy z silnikiem niskoprężnym o dopuszczalnym ciężarze całkowitym:
a) do 2,5 t włącznie......................1059070
b) powyżej 2,5 t..........................958065
5Samochody ciężarowe i sanitarne z silnikiem wysokoprężnym o dopuszczalnym ciężarze całkowitym:
a) do 3,5 t włącznie......................1008570
b) powyżej 3,5 t do 11 t..................807060
c) powyżej 11 t do 17 t...................1008570
d) powyżej 17 t...........................1109585
6Autobusy z silnikiem wysokoprężnym o dopuszczalnym ciężarze całkowitym:
a) do 3,5 t włącznie......................1109580
b) powyżej 3,5 t do 11 t..................908070
c) powyżej 11 t do 17 t...................1109580
d) powyżej 17 t...........................12010595
7Samochody ciężarowe z silnikiem niskoprężnym z urządzeniem samowyładowczym (bez względu na dopuszczalny ciężar całkowity)................................756050
8Samochody ciężarowe z silnikiem wysokoprężnym z urządzeniem samowyładowczym o dopuszczalnym ciężarze całkowitym:
a) do 12 t włącznie.......................706055
b) powyżej 12 t do 18 t...................857565
c) powyżej 18 t...........................1008575
9Ciągniki siodłowe i balastowe z silnikiem niskoprężnym o ciężarze własnym bez balastu:
a) do 5 t.................................907560
b) powyżej 5 t............................1009080
10Ciągniki siodłowe i balastowe z silnikiem wysokoprężnym o ciężarze własnym bez balastu:
a) do 5 t.................................1009080
b) powyżej 5 t............................11010090
11Ciągniki rolnicze:
a) z silnikiem o mocy do 12 KM............1500 godzin pracy silnika1000 godzin pracy silnika800 godzin pracy silnika
b) z silnikiem o mocy powyżej 12 KM.......4000 godzin pracy silnika3300 godzin pracy silnika2800 godzin pracy silnika
c) z silnikiem jednocylindrowym z głowicą żarową....................................3500 godzin pracy silnika3000 godzin pracy silnika2500 godzin pracy silnika
12Motocykle o pojemności skokowej silnika:
a) do 100 cm3.............................865
b) powyżej 100 cm3 do 200 cm3.............151210
c) powyżej 200 cm3 do 350 cm3.............201712
d) powyżej 350 cm3........................252015
Uwaga do lp. 12:

Dla motocykli eksploatowanych stale z wózkiem bocznym lub z przyczepą (tylną) normę przebiegu międzynaprawczego obniża się o 20%.