Art. 4. - NDSSwE-Polska. Porozumienie w sprawie wsparcia bazy 3. Batalionu Łączności NATO (3NSB) zlokalizowanej w garnizonie Bydgoszcz na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Warszawa.2015.10.29. oraz w SHAPE.2015.11.18.

Monitor Polski

M.P.2016.566

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 września 2014 r.
ARTYKUŁ  IV

FUNKCJE I OBOWIĄZKI

4-1.
Państwo Gospodarz odpowiada za zapewnienie uzgodnionego wsparcia dla 3NSB na warunkach określonych w niniejszym Porozumieniu GSA oraz za wypełnianie funkcji określonych w Polityce i Standardach Wsparcia Państwa Gospodarza i w Koncepcji Wsparcia Bazy, w odniesieniu do usług, obsady etatowej, finansowania i koordynacji. Wsparcie nie może być mniejsze niż niezbędne dla umożliwienia 3NSB realizacji zadań, dla których jest obecne na terytorium Państwa Gospodarza, zgodnie z decyzjami Rady Północnoatlantyckiej i na podstawie regulacji traktatów i porozumień międzynarodowych.
4-2.
Uczestnicy ponoszą wspólną odpowiedzialność za efektywną współpracę w zakresie koordynacji i realizacji uzgodnionego poziomu wsparcia z wykorzystaniem optymalizacji wydatków, w tym możliwości wspólnego korzystania z usług wsparcia realizowanych na rzecz obiektów Państwa Gospodarza.
4-3.
Zgodnie z Polityką i Standardami Wsparcia Państwa Gospodarza, NATO zachowuje zdolność do zapewnienia realizacji polityki lokalnej i funkcji zarządzania wszystkimi aspektami Wsparcia Bazy, w tym Wsparcia Państwa Gospodarza. SHAPE i 3NSB będą koordynować te funkcje z przedstawicielami Państwa Gospodarza i będą wykorzystywać w tym zakresie Wspólną Grupę Koordynacyjną (ang. Joint Coordination Group - JCG) utworzoną na mocy artykułu VI niniejszego Porozumienia GSA, w celu zapewnienia, że realizowane wsparcie zabezpiecza bieżące potrzeby 3NSB i służy osiąganiu oszczędności.
4-4.
Zgodnie z umowami wymienionymi w art. 1-1, prawo do regulowania statusu (w tym uprawnień) 3NSB Personelu i członków ich rodzin przysługuje 3NSB, który działać będzie w tym zakresie w porozumieniu z Państwami Wysyłającymi, stosownie do potrzeb.
4-5.
Państwo Gospodarz potwierdza, że wszystkie potrzeby personalne związane ze Wsparciem Bazy pozostają w gestii Państwa Gospodarza, o ile niniejsze Porozumienie GSA nie stanowi inaczej lub o ile istniejącej sytuacji nie zmienią postanowienia późniejszych porozumień. Zatem ogólną zasadą niniejszego Porozumienia GSA, regulującą świadczenie oraz refundację wsparcia i usług jest, że wszelkie osoby zatrudnione przez władze Państwa Gospodarza i świadczące usługi lub wsparcie na rzecz 3NSB, będą finansowane i administrowane przez Państwo Gospodarza.
4-6.
Zapotrzebowanie na Wsparcie Bazy zależy od zadań, wielkości i lokalizacji 3NSB. W przypadku istotnej zmiany tych parametrów, Wspólna Grupa Koordynacyjna omówi potrzebę ewentualnych korekt poziomu wsparcia i przedstawi swoje wnioski 3NSB, celem dalszych uzgodnień przez Uczestników, odpowiednio do sytuacji.
4-7.
Odpowiadając na zgłoszone przez 3NSB zapotrzebowanie na wsparcie objęte podziałem kosztów i zwrotem kosztów, Państwo Gospodarz określi maksymalne zobowiązania finansowe 3NSB. Wydatki niewyszczególnione lub niezatwierdzone uprzednio (przed ich poniesieniem) przez odpowiedniego Dowódcę NATO lub inny wyznaczony organ NATO, jako wydatki finansowane przez NATO, nie będą finansowane ze wspólnego budżetu NATO. W szczególności:
a.
poziom utrzymania obiektów jest ograniczony przez budżet 3NSB i musi być koordynowany i uzgadniany z Państwem Gospodarzem;
b.
3NSB zwróci dodatkowe koszty ponadstandardowego korzystania z usług wymaganych przez 3NSB, zapewnianych przez Państwo Gospodarza. W tym kontekście pojęcie "ponadstandardowego korzystania" odnosi się do Wsparcia Bazy w zakresie zabezpieczenia czasowych działań finansowanych przez 3NSB, wymagających skorzystania z dodatkowego wsparcia Państwa Gospodarza w zakresie ochrony, transportu, zakwaterowania lub zasobów logistycznych powyżej standardowego poziomu wsparcia przewidzianego w niniejszym Porozumieniu GSA;
c.
koszty związane z personelem zatrudnionym przez Państwo Gospodarza, w celu wykonania niniejszego Porozumienia GSA nie podlegają zwrotowi przez NATO.
4-8.
Wsparcie Bazy będzie stale doskonalone poprzez wymianę najlepszych praktyk i doświadczeń. Uczestnicy będą przeprowadzać dwa razy w roku przegląd Wsparcia Bazy świadczonego na rzecz 3NSB w celu doskonalenia procedur lub poziomu wsparcia.
4-9.
We wszystkich sprawach związanych z niniejszym Porozumieniem GSA prowadzonych z udziałem 3NSB lub jego personelu Uczestnicy będą komunikować się w języku angielskim. Dalsze porozumienia wynikające z niniejszego Porozumienia GSA sporządzane będą w języku angielskim, który będzie rozstrzygający w przypadku występowania innych wersji językowych. Wersje w języku Państwa Gospodarza będą dostarczane przez właściwe władze Państwa Gospodarza do 3NSB.
4-10.
3NSB zapewni i sfinansuje systemy informatyczne i systemy łączności. Usługi komunikacyjne (telefony, linie telefoniczne, abonamenty w sieciach komórkowych, Internet, łącza) mogą zostać zapewnione przez Państwo Gospodarza na podstawie Porozumienia Administracyjnego, jako wsparcie objęte zwrotem kosztów.
4-11.
Państwo Gospodarz odpowiada za zapewnienie zgodności wsparcia i innych świadczeń w ramach niniejszego Porozumienia GSA z polskim prawem, regulacjami i standardami.