Art. 1. - NDSSwE-Polska. Porozumienie w sprawie wsparcia bazy 3. Batalionu Łączności NATO (3NSB) zlokalizowanej w garnizonie Bydgoszcz na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Warszawa.2015.10.29. oraz w SHAPE.2015.11.18.

Monitor Polski

M.P.2016.566

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 września 2014 r.
ARTYKUŁ  I

ZASADY OGÓLNE

1-1.
Do niniejszego Porozumienia między Ministrem Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej a Naczelnym Dowództwem Sojuszniczych Sił w Europie (SHAPE) w sprawie wsparcia bazy 3. Batalionu Łączności NATO (3NSB) zlokalizowanej w garnizonie Bydgoszcz na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ang. Garrison Support Arrangement - GSA), zwanego dalej Porozumieniem GSA, mają zastosowanie następujące umowy międzynarodowe:
a.
Umowa między Państwami-Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego dotycząca statusu ich sił zbrojnych, sporządzona w Londynie 19 czerwca 1951 r. (NATO SOFA);
b.
Protokół dotyczący statusu międzynarodowych dowództw wojskowych, ustanowionych na podstawie Traktatu Północnoatlantyckiego, sporządzony w Paryżu dnia 28 sierpnia 1952 r. (Protokół Paryski) oraz powiązane z nim późniejsze umowy;
c.
Umowa między Państwami-Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego a innymi państwami uczestniczącymi w Partnerstwie dla Pokoju dotycząca statusu ich sił zbrojnych, sporządzona dnia 19 czerwca 1995 r. (PfP SOFA);
d.
Późniejszy Protokół Dodatkowy (ang. Further Additional Protocol - FAP) do Umowy między Państwami-Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego a innymi państwami uczestniczącymi w Partnerstwie dla Pokoju dotyczącej statusu ich sił zbrojnych, sporządzony dnia 19 grudnia 1997 r.;
e.
Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Naczelnym Dowództwem Sojuszniczych Sił w Europie (SHAPE) dotycząca stacjonowania, statusu prawnego i wsparcia 3. Batalionu Łączności NATO (3NSB), elementu podporządkowanego Grupie Systemów Łączności i Informatyki NATO (NCISG) dyslokowanego w Rzeczypospolitej Polskiej.
1-2.
Niniejsze Porozumienie GSA zostało zawarte w ramach uprawnień nadanych Naczelnemu Dowództwu Sojuszniczych Sił w Europie (ang. Supreme Headquarters Allied Powers Europe - SHAPE) przez Radę Północnoatlantycką w art. 16.2 Protokołu Paryskiego oraz w następstwie utworzenia Grupy Systemów Łączności i Informatyki NATO (ang. NATO CIS Group - NCISG), w tym 3. Batalionu Łączności NATO (ang. 3rd NATO Signal Battalion - 3NSB).
1-3.
Niniejsze Porozumienie GSA zostało oparte na Polityce i Standardach Wsparcia Państwa Gospodarza, dokument PO (2011)0020 z 8 lutego 2011 r. (dokument jawny NATO); Koncepcji Wsparcia Bazy, dokument MCM128-2011 z 16 listopada 2011 r. (dokument jawny NATO); i odpowiednich pakietach zdolności (CP 0A0149 Add4). Niniejsze Porozumienie GSA pozostaje zgodne z następującą doktryną i zasadami:
a.
Polityka i Standardy Wsparcia Państwa Gospodarza i wynikająca z tego dokumentu Koncepcja Wsparcia Bazy dążą do stosowania porównywalnych standardów w całej Strukturze Dowodzenia NATO, redukują obciążenia wspólnego budżetu NATO oraz obsady etatowe czasu pokoju poprzez zwiększenie Wsparcia Państwa Gospodarza i ustanawiają współpracę pomiędzy Państwem Gospodarzem i międzynarodowym dowództwem wojskowym w celu efektywniejszego zapewniania, koordynowania oraz użycia Wsparcia Bazy, wykorzystując, gdzie to możliwe, skalę korzyści.
b.
Państwo Gospodarz jest zobowiązane do zapewnienia wsparcia, personelu i zasobów dla 3NSB zgodnie z Polityką i Standardami Wsparcia Państwa Gospodarza i Koncepcją Wsparcia Bazy,

a także zapewnienia pełnego dostępu do mediów oraz usług dla 3NSB, łącznie z realizacją działań w zakresie utrzymania obiektów.

c.
Standardy Wsparcia Państwa Gospodarza określone w Polityce i Standardach Wsparcia Państwa Gospodarza określają minimalny poziom wsparcia zapewniany przez Państwa Gospodarzy.
d.
Polityka i Standardy Wsparcia Państwa Gospodarza zachęcają Państwa Gospodarzy do udzielania Wsparcia większego niż określone w Polityce i Standardach Wsparcia Państwa Gospodarza - bez dodatkowych kosztów dla NATO - jeśli taki poziom wsparcia został przyjęty jako norma. Zgodnie z tą zasadą, Uczestnicy zgadzają się, że niniejsze Porozumienie GSA uwzględnia aspekty wszelkich istniejących rozwiązań, które zapewniają wsparcie ponad to, co zostało ustalone w Polityce i Standardach Wsparcia Państwa Gospodarza i w Koncepcji Wsparcia Bazy.
1-4.
Żadnego z postanowień niniejszego Porozumienia GSA nie należy interpretować jako sprzecznego z warunkami umów międzynarodowych mających zastosowanie do 3NSB. W przypadku rozbieżności pomiędzy postanowieniami niniejszego Porozumienia GSA lub zasadami zdefiniowanymi w art. 1-3 oraz zobowiązaniami określonymi w umowach wymienionych w art. 1-1 powyżej, za rozstrzygające uznaje się umowy wymienione w art. 1-1. Na podobnej zasadzie postanowienia Polityki i Standardów Wsparcia Państwa Gospodarza mają pierwszeństwo przed postanowieniami Koncepcji Wsparcia Bazy.
1-5.
Niniejsze Porozumienie GSA zostało wynegocjowane w celu zapewnienia efektywnego funkcjonowania 3NSB. Jego postanowienia nie będą interpretowane jako wpływające na zmiany wsparcia udzielanego innym podmiotom NATO lub nie-NATO lub w jakikolwiek inny sposób na zobowiązania Państwa Gospodarza wynikające z obowiązujących umów dotyczących tych podmiotów.