Rozdział 6 - Transport i łączność. - Narodowy plan gospodarczy na rok 1964 r.

Monitor Polski

M.P.1963.96.451

Akt nienormatywny
Wersja od: 24 grudnia 1963 r.

VI.

Transport i łączność.

1.
Przewozy ładunków transportem zorganizowanym (bez transportu morskiego) powinny osiągnąć 499 mln ton, co oznacza wzrost w porównaniu z przewidywanym wykonaniem planu 1963 r. o 4,4%, w tym przewozy ładunków podstawowymi środkami transportu powinny kształtować się następująco (w mln ton):
1964%

1964

1963

p.w.

Transport kolejowy normalnotorowy310,5103,5
Transport samochodowy publiczny i branżowy171,9106,0
Transport wodny śródlądowy4,3126,5

Nadawcy ładunków powinni zapewnić warunki do zwiększonego wykorzystania zdolności przewozowej kolei w I półroczu 1964 r. oraz w niedziele i święta w okresie całego roku.

2.
Przewiduje się, że przewozy pasażerów transportem kolejowym i samochodowym (Polskie Koleje Państwowe, wojewódzkie przedsiębiorstwa Państwowej Komunikacji Samochodowej, Krajowy Związek Spółdzielni Transportowych) osiągną 1.557,6 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 7,4% w porównaniu z przewidywanym wykonaniem planu 1963 r., w tym przewozy pasażerów podstawowymi środkami transportu powinny kształtować się następująco (mln pasażerów):
1964%

1964

1963

p.w.

Transport kolejowy normalnotorowy885,0102,7
Transport samochodowy (wojewódzkie przedsiębiorstwa Państwowej Komunikacji Samochodowej)626,6115,6
3.
W zakresie elektryfikacji kolei należy włączyć do wstępnej eksploatacji następujące odcinki:

Rzeszów - Medyka 101,0 km

Konin - Poznań 109,0 km

Pyskowice - Pyskowice Miasto 3,1 km

Czechowice - Zebrzydowice - granica Państwa 33,1 km

Ponadto należy rozpocząć roboty elektryfikacyjne, między innymi na linii Tarnowskie Góry - Gdynia.

4.
Podstawowe wskaźniki techniczno-ekonomiczne na kolejach powinny kształtować się następująco:
1964%

1964

1963

p.w.

Obrót wagonu towarowego w dobach4,5795,6
Zużycie węgla obliczeniowego w kg na 1000 brutto-tono-km:
w ruchu towarowym30,197,2
w ruchu pasażerskim67,098,1
5.
W 1964 r. w ramach planu centralnego należy zbudować około 120 km dróg, przebudować około 110 km dróg oraz zbudować około 2,2 tys. mb. mostów i wiaduktów. W ramach planu terenowego przewiduje się budowę i przebudowę około 150 km dróg lokalnych o nawierzchni twardej oraz budowę około 1,3 tys. mb. mostów.

Ponadto szacuje się, że wartość inwestycji zrealizowanych w ramach społecznych czynów drogowych wyniesie około 600 mln zł, w tym udział dotacji Państwa wyniesie około 300 mln zł.

6.
Nakłady finansowe z budżetu Państwa na utrzymanie dróg państwowych powinny osiągnąć poziom 2,8 mld zł, a na utrzymanie dróg lokalnych 703 mln zł. Należy przeprowadzić kapitalne remonty około 6,1 tys. km dróg państwowych oraz około 32 tys. mb. mostów na drogach państwowych.
7.
Stan własnej floty morskiej powinien zwiększyć się z 1.100 tys. DWT według przewidywanego wykonania na koniec 1963 r. do 1.180 tys. DWT na koniec 1964 r. Przewozy ładunków flotą własną powinny osiągnąć 10 mln ton i 29,9 mld tono-mil.
8.
Wartość usług Ministerstwa Łączności ogółem według cen bieżących powinna osiągnąć poziom 5,2 mld zł, co oznacza wzrost o 7,4% w porównaniu z przewidywanym wykonaniem planu na 1963 r.
9.
W 1964 r. powinna nastąpić dalsza rozbudowa między innymi następujących urządzeń łączności:

- przyrost telefonicznej sieci miejscowej o 101,3 tys. km par (tj. osiągnięcie stanu 1.944,0 tys. km par),

- przyrost pojemności central miejscowych o 73,5 tys. numerów (tj. osiągnięcie stanu 914,8 tys. numerów),

- przyrost abonentów telefonicznych o 60,4 tys. abonentów (tj. osiągnięcie stanu 740,2 tys. abonentów),

- przyrost telefonicznych łączy międzymiastowych i okręgowych o 1.157 sztuk łączy (tj. osiągnięcie stanu 24.426 sztuk łączy).

10.
W 1964 r. powinny być uruchomione 3 nowe stacje telewizyjne, a mianowicie: w Kielcach, Szczecinku i Giżycku.

Ponadto wzmocniona zostanie moc stacji telewizyjnych w Szczecinie i Koszalinie, a także uruchomiony zostanie drugi nadajnik telewizyjny w Warszawie. Długość łączy telewizyjnych na liniach radiowych powinna wzrosnąć o około 886 km łączy TV i osiągnąć stan 3.906 km łączy TV na koniec 1964 r.