Rozdział 14 - Zatrudnienie i płace. - Narodowy plan gospodarczy na rok 1964 r.

Monitor Polski

M.P.1963.96.451

Akt nienormatywny
Wersja od: 24 grudnia 1963 r.

XIV.

Zatrudnienie i płace.

1.
Przewiduje się, że liczba zatrudnionych w gospodarce specjalistycznej (bez spółdzielni produkcyjnych i bez uczniów) wyniesie średnio rocznie 7.941,8 tys. osób, co stanowi wzrost o 1,3% w porównaniu z 1963 r., w tym (w tys. osób):
1964

plan

%

1964

1963

w przemyśle3.308,6101,7
w budownictwie859,297,6
w rolnictwie (bez spółdzielni produkcyjnych) 427,5102,3
w transporcie i łączności756,3101,4
w obrocie towarowym749,0100,1
w gospodarce komunalnej i mieszkaniowej253,1102,4
w oświacie, nauce i kulturze570,9103,0
w ochronie zdrowia, pomocy społecznej i kulturze fizycznej379,7102,3
2.
Liczba uczniów zatrudnionych w gospodarce uspołecznionej w 1964 r. osiągnie 265,2 tys. osób, co oznacza wzrost o 14,3% w porównaniu z 1963 r.
3.
Zakłada się, że wydajność pracy liczona na pracownika ogółem wzrośnie w przemyśle o 4,5%, a w uspołecznionych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych o 8,0% w porównaniu z 1963 r.
4.
Globalny fundusz płac brutto w gospodarce uspołecznionej wzrośnie o 6,7 mld zł w porównaniu z 1963 r. i wyniesie 199,9 mld zł, co stanowi wzrost o 3,5%.

Osobowy fundusz płac (bez płac uczniów) w poszczególnych działach gospodarki narodowej (bez spółdzielni produkcyjnych) powinien kształtować się następująco (w mln zł):

1964

plan

%

1964

1963

w przemyśle84.128,3103,2
w budownictwie22.514,598,4
w rolnictwie7.911,3106,0
w transporcie i łączności17.481,6103,0
w obrocie towarowym14.242,4102,1
w gospodarce komunalnej i mieszkaniowej5.367,8103,4
w oświacie, nauce i kulturze13.454,6106,6
w ochronie zdrowia, pomocy społecznej i kulturze fizycznej7.037,0106,6
5.
Dla wykonania zadań założonych w narodowym planie gospodarczym na 1964 r. niezbędne jest oszczędne gospodarowanie siłą roboczą i funduszem płac w szczególności przez:

- konsekwentne wprowadzanie postępu technicznego i postępu w organizacji produkcji i pracy,

- pogłębianie dyscypliny pracy, płac i norm,

- porządkowanie norm na gruncie opracowanych normatywów i wprowadzanie norm technicznie uzasadnionych oraz bieżącej aktualizacji norm przy wprowadzaniu zmian techniczno-organizacyjnych w procesie produkcji,

- dalsze normalizowanie czasu pracy poprzez zmniejszenie pracy w godzinach nadliczbowych.