Rozdział 14 - Zatrudnienie i płace. - Narodowy Plan Gospodarczy na 1963 r.

Monitor Polski

M.P.1962.89.415

Akt nienormatywny
Wersja od: 31 grudnia 1962 r.

XIV.

Zatrudnienie i płace.

1.
Przewiduje się, że liczba zatrudnionych w gospodarce socjalistycznej (bez spółdzielni produkcyjnych i bez uczniów) wyniesie średnio rocznie 7.738,2 tys. osób, co stanowi wzrost o 2,2% w porównaniu z 1962 r., w tym (w tys. osób):
1963 plan% 1963
1962
w przemyśle3.223,5101,7
w budownictwie870,8104,4
w rolnictwie (bez spółdzielni produkcyjnych) 413,1100,6
w transporcie i łączności707,9102,3
w obrocie towarowym728,9100,2
w gospodarce komunalnej i mieszkaniowej242,2103,6
w oświacie, nauce i kulturze555,5104,5
w ochronie zdrowia, pomocy społecznej i kulturze fizycznej370,7103,6
2.
Szacuje się, że liczba uczniów w gospodarce uspołecznionej osiągnie około 188,0 tys. osób, co oznacza wzrost o około 14% w porównaniu z 1962 r.
3.
Zakłada się, że wydajność pracy liczona na pracownika ogółem wzrośnie w przemyśle o 3,2%, a w uspołecznionych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych o 6,4% w porównaniu z 1962 r.
4.
Globalny fundusz płac brutto w gospodarce uspołecznionej wzrośnie o 7,5 mld zł w porównaniu z 1962 r. i wyniesie 185,1 mld zł, co stanowi wzrost o 4,2%.

Osobowy fundusz płac (bez płac uczniów) w poszczególnych działach gospodarki narodowej (bez spółdzielni produkcyjnych) powinien kształtować się następująco (w mln zł):

1963 plan% 1963
1962
w przemyśle78.091,2103,8
w budownictwie22.531,1106,1
w rolnictwie7.193,8102,3
w transporcie i łączności15.130,6104,2
w obrocie towarowym13.207,4101,3
w gospodarce komunalnej i mieszkaniowej4.895,6104,9
w oświacie, nauce i kulturze12.390,4106,8
w ochronie zdrowia, pomocy społecznej, kulturze fizycznej6.512,1105,5
5.
Dla wykonania zadań założonych w narodowym planie gospodarczym na 1963 r. niezbędne jest oszczędne gospodarowanie siłą roboczą i funduszem płac w szczególności przez:

- konsekwentne wprowadzanie postępu technicznego i postępu w organizacji produkcji i pracy,

- pogłębianie dyscypliny pracy, płac i norm,

- porządkowanie norm na gruncie opracowanych normatywów i wprowadzanie norm technicznie uzasadnionych oraz bieżącej aktualizacji norm przy wprowadzaniu zmian techniczno-organizacyjnych w procesie produkcji,

- dalsze normalizowanie czasu pracy przez zmniejszenie pracy w godzinach nadliczbowych.