Rozdział 14 - Zatrudnienie i płace. - Narodowy Plan Gospodarczy na 1963 r.
Monitor Polski
M.P.1962.89.415
Akt nienormatywny Wersja od: 31 grudnia 1962 r.
XIV.
Zatrudnienie i płace.
Zatrudnienie i płace.
1.
Przewiduje się, że liczba zatrudnionych w gospodarce socjalistycznej (bez spółdzielni produkcyjnych i bez uczniów) wyniesie średnio rocznie 7.738,2 tys. osób, co stanowi wzrost o 2,2% w porównaniu z 1962 r., w tym (w tys. osób):1963 plan | % 1963 | |
1962 | ||
w przemyśle | 3.223,5 | 101,7 |
w budownictwie | 870,8 | 104,4 |
w rolnictwie (bez spółdzielni produkcyjnych) | 413,1 | 100,6 |
w transporcie i łączności | 707,9 | 102,3 |
w obrocie towarowym | 728,9 | 100,2 |
w gospodarce komunalnej i mieszkaniowej | 242,2 | 103,6 |
w oświacie, nauce i kulturze | 555,5 | 104,5 |
w ochronie zdrowia, pomocy społecznej i kulturze fizycznej | 370,7 | 103,6 |
2.
Szacuje się, że liczba uczniów w gospodarce uspołecznionej osiągnie około 188,0 tys. osób, co oznacza wzrost o około 14% w porównaniu z 1962 r.3.
Zakłada się, że wydajność pracy liczona na pracownika ogółem wzrośnie w przemyśle o 3,2%, a w uspołecznionych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych o 6,4% w porównaniu z 1962 r.4.
Globalny fundusz płac brutto w gospodarce uspołecznionej wzrośnie o 7,5 mld zł w porównaniu z 1962 r. i wyniesie 185,1 mld zł, co stanowi wzrost o 4,2%.Osobowy fundusz płac (bez płac uczniów) w poszczególnych działach gospodarki narodowej (bez spółdzielni produkcyjnych) powinien kształtować się następująco (w mln zł):
1963 plan | % 1963 | |
1962 | ||
w przemyśle | 78.091,2 | 103,8 |
w budownictwie | 22.531,1 | 106,1 |
w rolnictwie | 7.193,8 | 102,3 |
w transporcie i łączności | 15.130,6 | 104,2 |
w obrocie towarowym | 13.207,4 | 101,3 |
w gospodarce komunalnej i mieszkaniowej | 4.895,6 | 104,9 |
w oświacie, nauce i kulturze | 12.390,4 | 106,8 |
w ochronie zdrowia, pomocy społecznej, kulturze fizycznej | 6.512,1 | 105,5 |
5.
Dla wykonania zadań założonych w narodowym planie gospodarczym na 1963 r. niezbędne jest oszczędne gospodarowanie siłą roboczą i funduszem płac w szczególności przez:- konsekwentne wprowadzanie postępu technicznego i postępu w organizacji produkcji i pracy,
- pogłębianie dyscypliny pracy, płac i norm,
- porządkowanie norm na gruncie opracowanych normatywów i wprowadzanie norm technicznie uzasadnionych oraz bieżącej aktualizacji norm przy wprowadzaniu zmian techniczno-organizacyjnych w procesie produkcji,
- dalsze normalizowanie czasu pracy przez zmniejszenie pracy w godzinach nadliczbowych.