Oddział E - Transport i łączność. - Narodowy Plan Gospodarczy na 1959 r.
Monitor Polski
M.P.1959.21.95
Akt nienormatywny Wersja od: 13 marca 1959 r.
E.
Transport i łączność.
Transport i łączność.
1.
Przewozy ładunków transportem publicznym wewnątrzkrajowym powinny osiągnąć 301,4 mln tonn, co oznacza wzrost o 3,3% w porównaniu z 1958 r., w tym przewozy ładunków podstawowymi środkami transportu powinny kształtować się następująco:1959 plan | % 1959 1958 | |
koleje normalnotorowe w min. tonn | 245,0 | 103,2 |
transport samochodowy (PKS) w min. tonn | 41,3 | 104,8 |
2.
Przewozy pasażerów transportem publicznym wewnątrzkrajowym powinny osiągnąć 1.232,0 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 4,0% w porównaniu z 1958 r., w tym przewozy pasażerów podstawowymi środkami transportu powinny kształtować się następująco:1959 plan | % 1959 1958 | |
koleje normalnotorowe w min. pasażerów | 940,0 | 101,3 |
transport samochodowy (PKS), w min. pasażerów | 257,0 | 115,8 |
3.
Ogólna długość zelektryfikowanych linii kolejowych na koniec 1959 r. powinna wynieść 898 km, co oznacza wzrost o 8,7% w porównaniu z 1958 r.Powinny być zelektryfikowane odcinki: Gliwice - Łabędy - Pyskowice (11 km), Gliwice - Łabędy - 2 para torów (6 km), Katowice Ligota - Tychy Nowe (24 km), węzeł krakowski (31 km).
4.
Podstawowe wskaźniki techniczno-ekonomiczne na kolejach powinny kształtować się następująco:1959 plan | % 1959 1958 | |
Obrót wagonu towarowego w dobach | 4,90 | 96,8 |
Zużycie węgla obliczeniowego | ||
na 1000 br. tonno-km | ||
a) w ruchu towarowym w kg | 31,0 | 99,0 |
b) w ruchu pasażerskim w kg | 63,0 | 98,3 |
5.
Zakłada się w 1959 r. budowę - w ramach planu centralnego - 153 km nowych dróg, przebudowę 142 km dróg oraz budowę 3.290 mb mostów.6.
Wydatki finansowe z budżetu na utrzymanie dróg publicznych powinny osiągnąć poziom 1.492,7 mln zł, co oznacza wzrost o 12,0% w porównaniu z 1958 r.Zakłada się przeprowadzenie kapitalnych remontów ze środków państwowych 5.300 km dróg oraz 34.815 mb mostów, co oznacza wzrost w zakresie remontów dróg o 8,2% w porównaniu z 1958 r.
7.
Powinno nastąpić zwiększenie stanu floty morskiej z 483,0 tys. DWT w 1958 r. do 515,1 tys. DWT w 1959 r. oraz zwiększenie stanu floty rybołówstwa morskiego o 12 trawlerów i 21 kutrów. Przewozy ładunków flotą powinny osiągnąć 3.858 tys. tonn i 14.580 mln tonno-mil.8.
Wartość usług łączności ogółem według cen bieżących powinna wzrosnąć o 7,5% w porównaniu z 1958 r.9.
Liczba abonentów telefonicznych powinna osiągnąć w 1959 r. stan 481.800 abonentów, co oznacza wzrost w porównaniu z 1958 r. o 39.000 abonentów.10.
Ważnym zadaniem w zakresie łączności jest wykorzystanie istniejących rezerw w miejscowych sieciach i centralach telefonicznych oraz stosowanie w szerszym zakresie zespołowych urządzeń abonenckich.11.
W zakresie automatyzacji międzymiastowego ruchu telefonicznego należy przyspieszyć stosowanie łączy z wybieraniem zdalnym.12.
Dla lepszego wykorzystania istniejących kabli dalekosiężnych należy stosować w szerszym zakresie telefonię wielokrotną.