Oddział E - Transport i łączność. - Narodowy Plan Gospodarczy na 1959 r.

Monitor Polski

M.P.1959.21.95

Akt nienormatywny
Wersja od: 13 marca 1959 r.

E.

Transport i łączność.

1.
Przewozy ładunków transportem publicznym wewnątrzkrajowym powinny osiągnąć 301,4 mln tonn, co oznacza wzrost o 3,3% w porównaniu z 1958 r., w tym przewozy ładunków podstawowymi środkami transportu powinny kształtować się następująco:
1959

plan

% 1959

1958

koleje normalnotorowe w min. tonn245,0103,2
transport samochodowy (PKS) w min. tonn41,3104,8
2.
Przewozy pasażerów transportem publicznym wewnątrzkrajowym powinny osiągnąć 1.232,0 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 4,0% w porównaniu z 1958 r., w tym przewozy pasażerów podstawowymi środkami transportu powinny kształtować się następująco:
1959

plan

% 1959

1958

koleje normalnotorowe w min. pasażerów940,0101,3
transport samochodowy (PKS), w min. pasażerów257,0115,8
3.
Ogólna długość zelektryfikowanych linii kolejowych na koniec 1959 r. powinna wynieść 898 km, co oznacza wzrost o 8,7% w porównaniu z 1958 r.

Powinny być zelektryfikowane odcinki: Gliwice - Łabędy - Pyskowice (11 km), Gliwice - Łabędy - 2 para torów (6 km), Katowice Ligota - Tychy Nowe (24 km), węzeł krakowski (31 km).

4.
Podstawowe wskaźniki techniczno-ekonomiczne na kolejach powinny kształtować się następująco:
1959

plan

% 1959

1958

Obrót wagonu towarowego w dobach4,9096,8
Zużycie węgla obliczeniowego
na 1000 br. tonno-km
a) w ruchu towarowym w kg31,099,0
b) w ruchu pasażerskim w kg63,098,3
5.
Zakłada się w 1959 r. budowę - w ramach planu centralnego - 153 km nowych dróg, przebudowę 142 km dróg oraz budowę 3.290 mb mostów.
6.
Wydatki finansowe z budżetu na utrzymanie dróg publicznych powinny osiągnąć poziom 1.492,7 mln zł, co oznacza wzrost o 12,0% w porównaniu z 1958 r.

Zakłada się przeprowadzenie kapitalnych remontów ze środków państwowych 5.300 km dróg oraz 34.815 mb mostów, co oznacza wzrost w zakresie remontów dróg o 8,2% w porównaniu z 1958 r.

7.
Powinno nastąpić zwiększenie stanu floty morskiej z 483,0 tys. DWT w 1958 r. do 515,1 tys. DWT w 1959 r. oraz zwiększenie stanu floty rybołówstwa morskiego o 12 trawlerów i 21 kutrów. Przewozy ładunków flotą powinny osiągnąć 3.858 tys. tonn i 14.580 mln tonno-mil.
8.
Wartość usług łączności ogółem według cen bieżących powinna wzrosnąć o 7,5% w porównaniu z 1958 r.
9.
Liczba abonentów telefonicznych powinna osiągnąć w 1959 r. stan 481.800 abonentów, co oznacza wzrost w porównaniu z 1958 r. o 39.000 abonentów.
10.
Ważnym zadaniem w zakresie łączności jest wykorzystanie istniejących rezerw w miejscowych sieciach i centralach telefonicznych oraz stosowanie w szerszym zakresie zespołowych urządzeń abonenckich.
11.
W zakresie automatyzacji międzymiastowego ruchu telefonicznego należy przyspieszyć stosowanie łączy z wybieraniem zdalnym.
12.
Dla lepszego wykorzystania istniejących kabli dalekosiężnych należy stosować w szerszym zakresie telefonię wielokrotną.