Narodowy Plan Gospodarczy na 1957 r.

Monitor Polski

M.P.1957.35.231

Akt nienormatywny
Wersja od: 8 maja 1957 r.

UCHWAŁA
SEJMU
z dnia 28 kwietnia 1957 r.
o Narodowym Planie Gospodarczym na 1957 rok.

Wyniki rozwoju gospodarki narodowej Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej w 1956 r.

Dochód narodowy Polski w 1956 r. wzrósł ogółem o około 7% w porównaniu z 1955 r., a w przeliczeniu na jednego mieszkańca o około 5%.

Produkcja przemysłowa osiągnęła poziom o 9,9% wyższy niż w 1955 r., przy czym wzrost produkcji środków wytwarzania (grupa A) wyniósł 8,9%, a przedmiotów spożycia (grupa B) 11,0%.

Produkcja rolnicza wzrosła w porównaniu z 1955 r. o około 6,0%, w tym produkcja roślinna o około 5,2%, a produkcja zwierzęca o około 7,4%.

Zarówno produkcja przemysłowa, jak i rolnicza osiągnęła poziom wyższy, niż zakładano w planie na 1956 r. Przekroczenie planu wartości produkcji globalnej w przemyśle wyniosło 2,7%, a w rolnictwie około 1,0%.

Nakłady inwestycyjne w całej gospodarce narodowej kształtowały się w zasadzie na poziomie nakładów z 1955 r., przy czym inwestycje w gospodarce uspołecznionej nie osiągnęły planowanego poziomu (92,0% planu). Niewykonanie to było częściowo wynikiem braków w zaopatrzeniu budownictwa w materiały budowlane oraz trudnych warunków atmosferycznych w zimie 1955/1956, a częściowo zostało spowodowane ogólnym osłabieniem dyscypliny w budownictwie.

Przeciętne zatrudnienie w gospodarce uspołecznionej wzrosło o 279 tysięcy osób w porównaniu z 1955 r., w tym w przemyśle o 119 tysięcy.

Zamierzenia w zakresie poprawy płac realnych ludności w 1956 r. zostały zrealizowane w szerszym zakresie, niż zakładano pierwotnie na rok 1956. Kwota przyznanych podwyżek płac, rent i emerytur ludności osiągnęła w 1956 r. około 5 mld zł. W przeliczeniu na cały rok wynosi to około 10,2 mld zł, co oznacza dwukrotne przekroczenie ustaleń przyjętych w programie finansowym na 1956 r. Dochody pieniężne ludności rolniczej ze sprzedaży produktów rolnych osiągnęły poziom o około 5 mld zł wyższy, niż zakładano pierwotnie na 1956 r., i o około 7,5 mld wyższy niż w 1955 r., w tym ze sprzedaży Państwu o około 7 mld zł.

W przeliczeniu na jednego zatrudnionego płace realne wzrosły średnio rocznie w 1956 r. o około 12%. Wzrost ten był znacznie wyższy, jeśli porównać kształtowanie się realnych płac w II półroczu, a zwłaszcza w IV kwartale 1956 r., z analogicznym okresem 1955 r. Dochody realne chłopów wzrosty ogółem o około 16% w porównaniu z 1955 r.

Przekroczenie planowanych założeń w zakresie wzrostu dochodów ludności zostało umożliwione dzięki przekroczeniu planu produkcji przemysłowej, zwłaszcza w zakresie produkcji artykułów konsumpcyjnych, uzyskaniu poważnych ponadplanowych nadwyżek w skupie żywca oraz ponadplanowemu importowi artykułów konsumpcyjnych.

W rezultacie powstały w ciągu roku dodatkowe możliwości wzrostu masy towarowej. Plan obrotu towarowego został przekroczony o około 7%, a obroty liczone w cenach stałych osiągnęły poziom o około 15% wyższy niż w 1955 r., natomiast obroty detalu organizacji handlowych i zakładów gastronomicznych w IV kwartale 1956 r. wzrosły o około 22% w porównaniu z IV kwartałem 1955 r.

Równocześnie jednak występowały w gospodarce narodowej poważne trudności, wynikające zwłaszcza z niewykonania planu wydobycia węgla kamiennego i związanej z tym konieczności zmniejszenia eksportu oraz ograniczenia zużycia węgla w przemyśle, z nienadążania bazy energetycznej za potrzebami przemysłu, z niedostatecznego wzrostu produkcji materiałów budowlanych, jak również z bardzo szybkiego, częściowo żywiołowego wzrostu płac w II półroczu, stwarzającego zagrożenie dla równowagi rynkowej.

Obroty handlu zagranicznego w 1956 r. osiągnęły poziom o około 2,0% wyższy niż w 1955 r. W realizacji planu obrotów towarowych z zagranicą występowały w 1956 r. poważne trudności płatnicze wynikające głównie ze zmniejszenia eksportu węgla, koksu i cukru. Ponadto wystąpiły trudności związane z opóźnieniami w dostawach niektórych podstawowych dla gospodarki narodowej surowców (ruda żelaza, ropa naftowa) wynikłymi na skutek ostatnich wydarzeń międzynarodowych.

Podstawowe zadania planu na 1957 r.

1.
Podstawowym zadaniem gospodarczym na 1957 r. jest mobilizacja rezerw gospodarki narodowej dla zapewnienia równowagi pomiędzy szybko rosnącymi dochodami ludności w rezultacie przeprowadzonych w 1956 r. regulacji płac oraz założonych w planie na 1957 r. zamierzeń co do dalszego podniesienia realnych dochodów ludności a masą towarów na rynku.

W tym celu niezbędne jest zapewnienie odpowiednich zmian w podziale dochodu narodowego, a w szczególności utrzymanie nakładów inwestycyjnych ze środków państwowych na poziomie nakładów zrealizowanych w 1956 r. Ponadto należy zapewnić odpowiednie proporcje w rozwoju produkcji oraz inwestycji w gospodarce narodowej, a w szczególności w przemyśle przez szybszy wzrost produkcji przedmiotów spożycia niż środków wytwarzania, w rolnictwie w drodze wzrostu produkcji rolnej i udziału w niej produkcji towarowej, jak również przestrzegania dyscypliny dostaw oraz w inwestycjach przez zwiększenie nakładów na te gałęzie gospodarki, od których bezpośrednio zależy osiągnięcie założonego w planie wzrostu stopy życiowej ludności, oraz przez stworzenie warunków do wydatnego wzrostu inwestycji ze środków własnych w gospodarce nie uspołecznionej.

Dla zapewnienia założonego w planie podniesienia dochodów realnych ludności oraz stworzenia dalszych w tym zakresie możliwości konieczne jest maksymalne zwiększenie produkcji i usług przeznaczonych na zaopatrzenie rynku oraz uruchomienie wszelkich istniejących w tym zakresie rezerw w produkcji zarówno państwowego przemysłu kluczowego, jak i terenowego oraz spółdzielczości pracy. Należy również stworzyć warunki do aktywizacji rzemiosła. Równocześnie powinien być zapewniony wzrost aktywności handlu w uruchamianiu rezerw towarowych oraz wykorzystaniu zdecentralizowanych źródeł zaopatrzenia rynku.

2.
Ważnym zadaniem gospodarczym na 1957 r. jest równocześnie zapewnienie bardziej harmonijnego rozwoju gospodarki narodowej oraz przezwyciężenie lub złagodzenie dysproporcji powstałych w latach ubiegłych.

W tym celu należy między innymi zapewnić zwiększenie pomocy na cele produkcyjne i inwestycyjne dla rolnictwa przez wzrost zaopatrzenia w materiały budowlane, poważne zwiększenie dostaw maszyn i narzędzi rolniczych dla indywidualnych gospodarstw i zrzeszeń chłopskich, a zwłaszcza rozpoczęcie na szerszą skalę sprzedaży tym gospodarstwom traktorów i maszyn towarzyszących oraz niektórych innych typów maszyn sprzedawanych dotychczas wyłącznie gospodarstwom uspołecznionym, przez dopilnowanie pełnego wykonania planu zaopatrzenia w nawozy sztuczne, przez wydatny wzrost melioracji i elektryfikacji rolnictwa oraz przez zwiększenie kredytów na inwestycje w gospodarce chłopskiej.

W przemyśle należy zapewnić wzrost nakładów inwestycyjnych w gałęziach wydobywczych, dostarczających głównych surowców i paliw, a zwłaszcza w przemyśle węglowym i energetyce, jak również w przemyśle materiałów budowlanych przy równoczesnym stworzeniu warunków do wykorzystania miejscowych rezerw dla produkcji materiałów budowlanych zarówno tradycyjnych, jak i zastępczych. W inwestycjach i budownictwie należy skoncentrować wysiłki na zapewnieniu pełnej realizacji planu inwestycyjnego, zwłaszcza w przemyśle i rolnictwie, oraz zapewnić wykonanie znacznie zwiększonego w 1957 r. programu uspołecznionego budownictwa mieszkaniowego, jak również indywidualnego, zwłaszcza przez popieranie i rozwój budownictwa z kredytów państwowych i własnych środków ludności.

3.
Dalszym ważnym zadaniem gospodarczym na 1959 r. jest zapewnienie zrównoważenia bilansu płatniczego.

Wobec konieczności zmniejszenia eksportu węgla związanego ze zmniejszeniem ilości dni pracy w górnictwie i poprawą zaopatrzenia kraju należy zapewnić pełne wykonanie ustalonych zadań eksportowych oraz dążyć do maksymalnego wygospodarowania w ciągu roku dodatkowej masy towarów na eksport, zwłaszcza maszyn i urządzeń przemysłowych oraz węgla, przy równoczesnym nie przekroczeniu planowanego importu, w szczególności w zakresie importu urządzeń inwestycyjnych. Jednocześnie należy maksymalnie wykorzystać w ciągu roku wszelkie inne możliwości poprawy bilansu płatniczego.

4.
Przyjęte w planie na 1957 r. zwolnienie tempa rozwoju gospodarki narodowej przez ustalenie niższych niż w latach ubiegłych wskaźników wzrostu produkcji przemysłowej, rolniczej oraz wskaźników wydajności pracy należy wykorzystać do zapewnienia bardziej rytmicznego wykonania planu i podniesienia efektywności gospodarki, do ułatwienia walki z marnotrawstwem, do powiększenia zapasów surowców, do podniesienia dyscypliny pracy i przestrzegania dnia roboczego - wykorzystując jednocześnie istniejące w tych warunkach możliwości przekroczenia ustalonych zadań planowych.

W 1957 r. należy również ugruntować i realizować zapoczątkowane w 1956 r. zmiany w systemie zarządzania i planowania w celu usprawnienia systemu funkcjonowania gospodarki narodowej, zarówno jako całości, jak i poszczególnych przedsiębiorstw i organizacji gospodarczych przy wykorzystaniu i jak najszerszym udziale rad robotniczych oraz samorządu rolniczego.

Równocześnie należy stwierdzić, że istnieją realne możliwości i warunki do rozwinięcia przy udziale szerokiej inicjatywy mas pracujących, w której istotną rolę powinny odegrać rady robotnicze, kampanii zmierzającej do znacznego przekroczenia zadań produkcyjnych ustalonych w planie 1957 r., co jest niezbędne do wzrostu stopy życiowej, a zwłaszcza do wygospodarowania środków na fundusz zakładowy oraz dodatkowych środków o charakterze ogólnopaństwowym na podniesienie stopy życiowej zarówno w 1957, jak i w 1958 r.

Rozwój życia gospodarczego Polski Ludowej - oparty na zasadach demokracji socjalistycznej - powinien znacznie skuteczniej przyczynić się do zlikwidowania dotychczasowych niedociągnięć i trudności gospodarczych oraz do wykorzystania wszystkich rezerw tkwiących w naszej gospodarce, a tym samym spowodować pomyślne wykonanie podstawowych zadań stojących przed gospodarką narodową.

Zmiany w modelu gospodarczym Polski Ludowej uwzględniające w jak najszerszym zakresie zasady decentralizacji powinny być przeprowadzone przy równoczesnym utrzymaniu zasady planowania centralnego.

Centralne planowanie, którego zakres ogranicza się do niezbędnych wskaźników, konieczne jest w naszych warunkach do zapewnienia koordynacji rozwoju całości gospodarki narodowej, kształtowania głównych kierunków rozwoju gospodarczego oraz wytyczenia prawidłowych proporcji gospodarczych i podziału dochodu narodowego. W tym zakresie zadania planowe obowiązują wszystkie resorty i prezydia wojewódzkich rad narodowych oraz podległe im jednostki i przedsiębiorstwa.

W szczególności podkreśla się konieczność przestrzegania i pełnego wykonania zadań w zakresie wskaźników, które są zastrzeżone dla centralnego planowania w odpowiednich uchwałach Rady Ministrów.

Dochód narodowy.

5.
Dochód narodowy Polski wzrośnie w 1957 r. o około 4,3% w porównaniu z 1956 r. i osiągnie około 265 mld zł, co przy uwzględnieniu przewidywanego wzrostu ludności oznaczać będzie wzrost o 2,3% w przeliczeniu na jednego mieszkańca kraju.

W związku z koniecznością założenia w planie nadwyżki importu nad eksportem dla zrównoważenia dochodów ludności z masą towarową przeznaczoną na rynek wzrost dochodu narodowego do podziału będzie wyższy. Dochód narodowy do podziału osiągnie około 275 mld zł, tj. wzrośnie o około 7,9% w porównaniu z 1956 r.

W celu zwiększenia spożycia indywidualnego odpowiednio do rozmiarów związanych ze wzrastającymi dochodami ludności powinny nastąpić istotne zmiany w proporcjach podziału dochodu narodowego.

Udział akumulacji w dochodzie narodowym powinien być mniejszy niż w 1956 r. i powinien kształtować się na poziomie 18,7% dochodu narodowego, wobec 20,5% w 1956 r. Udział inwestycji netto w dochodzie narodowym powinien wynieść 14,6%.

Spożycie zbiorowe kształtować się powinno w 1957 r. na poziomie niższym o 3% niż w 1956 r. ze względu na zmniejszenie wydatków związanych z utrzymaniem wojska przy równoczesnym zwiększeniu wydatków na służbę zdrowia i oświatę.

Produkcja przemysłowa.

6.
W 1957 r. konieczne jest zapewnienie dalszego rozwoju przemysłu socjalistycznego z uwzględnieniem szybszego wzrostu produkcji przedmiotów spożycia.
7.
Wartość produkcji globalnej przemysłu socjalistycznego w cenach porównywalnych powinna wynieść 271,5 mld zł, tj. wzrosnąć o 4,0% w porównaniu z 1956 r., w tym produkcja środków wytwarzania (grupa A) powinna wzrosnąć o 3,8%, a produkcja przedmiotów spożycia (grupa B) o 4,1%.
8.
Wartość produkcji towarowej przemysłu socjalistycznego w cenach zbytu powinna wynieść 302,7 mld zł, tj. wzrosnąć o 5,2% w porównaniu z 1956 r.
9.
Produkcja głównych wyrobów przemysłowych powinna osiągnąć następujący poziom: *
Plan 1957 r.w %% w porównaniu z 1956 r.
Wytwarzanie energii elektrycznej i cieplnej
Energia elektryczna w mil. kWh21.350,0109,5
Przemyśl paliw i koksochemiczny
Węgiel kamienny w tys. tonn93.000,097,7
Węgiel gazowy i koksowy w tys. tonn14.979,097,2
Węgiel brunatny w tys. tona6.460,0104,5
Ropa naftowa w tys. tonn175,095,3
Gaz ziemny w mil. m3410,094,3
Koks (mokry) w tys. tonn10.728,0102,3
Przeróbka ropy naftowej (bez regeneracji) w tys. tonn760,0105,1
Hutnictwo żelaza i metali nieżelaznych
Surówka żelaza (w przeliczeniu na martenowską) w tys. tonn
3.740,0106,7
Stal surowa w tys. tonn5,370,0107,1
Wyroby walcowane gotowe w tys. tonn3.533,5106,8
Blachy ogółem w tys. tonn1.066,5133,6
w tym: blachy cienkie poniżej 4,76 mm w tys. tonn354,4136,8
Rury stalowe w tys. tonn291,6104,4
Rudy cynkowo-ołowiane w tys. tonn2.146,097,1
Rudy miedzi w tys. tonn1.281,0106,0
Aluminium hutnicze w tys. tonn18,383,9
Cynk w tys. tonn150,598,2
Miedź elektrolityczna w tys. tonn21,1103,9
Ołów rafinowany w tys. tonn34,096,6
Przemyśl budowy maszyn i metalowy
Kotły wodnorurkowe (poza okrętowymi) t/h1.360,073,7
Turbiny parowe w MW61,0152,5
Maszyny wirujące w tys. sztuk372,0142,4
Kable silnoprądowe w km15.500,0121,0
Obrabiarki do obróbki wiórowej metali (bez branżowych) w sztukach12.450102,3
Maszyny i urządzenia górnicze w mil. zł według cen porównywalnych1.387,5123,5
Maszyny i urządzenia dla przemysłu mineralnego i ceramicznego w tonnach12.915,0146,4
Maszyny i urządzenia dla przemysłu chemicznego i gumowego w tonnach.27.870,0123,1
Maszyny i urządzenia budowlane i drogowe w tonnach41.886,4126,9
Maszyny i narzędzia rolnicze w mil. zł według cen porównywalnych1.339,5115,4
Traktory w sztukach6,60077,5
Parowozy (bez wąskotorowych) w sztukach20975,2
Lokomotywy elektryczne kopalniane w sztukach260126,8
Wagony osobowe (bez wąskotorowych) w sztukach605117,2
Wagony towarowe (bez wąskotorowych) w sztukach12.677102,7
Samochody osobowe i pochodne w sztukach11.000180,2
Samochody ciężarowe i pochodne w sztukach11.00085,5
Autobusy w sztukach820127,5
Statki pełnomorskie (od 100 DWT) w tys. DWT145,1121,1
Łożyska toczne w tys, sztuk6.182,4133,6
Motocykle i skutery w sztukach62.000136,4
Rowery (bez dziecięcych) w tys. sztuk200,0108,2
Odbiorniki telewizyjne w sztukach16.000717,8
Odbiorniki radiowe lampowe w tys. sztuk 600,0120,6
Przemysł chemiczny
Kwas siarkowy w przeliczeniu na 100% w tys. tonn509,8105,9
Soda kalcynowana 98% (na zbyt) w tys. tonn269,0125,3
Soda kaustyczna 96% (soda żrąca) w tys. tonn136,6111,9
Nawozy azotowe w przeliczeniu na N2 w tys. tonn202,0115,3
Nawozy fosforowe w przeliczeniu na P2O5 w tys. tonn136,2110,3
Superfosfat granulowany w tys. tonn190,0127,4
Chlor gazowy w tys. tonn29,5151,3
Środki ochrony roślin na zbyt w mil. zł według cen porównywalnych124,2103,9
Kwasy -tłuszczowe destylowane w tonnach3.000,0-
Przędza sztucznego jedwabiu w tys. tonn16,5101,2
Włókno cięte ogółem w tys. tonn40,0102,6
Steelon w tonnach1.372,0172,6
Polichlorek winylu w tonnach1.000,0-
Wyroby z polichlorku winylu w tonnach9.650,0169,6
Wyroby farmaceutyczne ogółem w mil. według cen porównywalnych1.181,4117,2
Przemysł gumowy
Wyroby gumowe w tys. tonn98,0118,2
Ogumienie trakcyjne (opony, dętki) w tys. tonn36,8155,3
Opony motocyklowe w tys. sztuk150,2155,2
Opony samochodowe osobowe w tys. szti221,0165,2
Opony samochodowe ciężarowe w tys. sztuk565,8136,1
Przemysł materiałów budowlanych
Cement w tys. tonn4.403,0109,1
Wapno palone w bryłach w tys. tonn1.162,5112,8
Wapno nawozowe w tys. tonn485,0120,4
Cegła łącznie z klinkierową i półklin- kierową w mil. sztuk2.765,5108,5
Cegła wapienno-piaskowa w mil, sztuk178,9110,7
Dachówka palona w mil. sztuk97,5101,5
Przemyśl szklarski i porcelanowo-lajansowy
Szkło okienne w przeliczeniu na 2 mm w mil. m219,7106,5
Kamionka kanalizacyjna w tonnach36.100,0104,7
Fajans sanitarhy w tonnach5.300,0125,0
Przemyśl drzewny
Tarcica w tys, m36.003,7101,6
Okłeiny w tys. m817.100,099,6
w tys. m313,8103,0
Meble ogółem w mil. zł według cen zbytu1.675.2107,0
Płyty pilśniowe w tys. m215.800,0109,7
w tys. tonn64,1116,3
Zapałki w tys. skrzyń335,0101,5
Przemyśl celulozowo-papierniczy
Celuloza w tyś. tonn229,0103,0
Papier w tys. tonn402,2101,3
Przemyśl włókienniczy (łącznie z dziewiarskim)
Tkaniny bawełniane wykończone (bez tkanin kordowych i transporterowych1)
w tys. m2494.889,0101,3
w tys. mb.562.987,0101,8
Tkaniny wełniane (wykończone)
w tys. m3109.232,0104,4
w tys. mb.78.550,0105,6
Tkaniny jedwabne (wykończone)
w tys. m275.254,0104,0
w tys. mb,83.580,0103,5
Tkaniny lniano-pakulane (wykończone)
w tys. m257.974,0112,4
w tys. mb.72.880,0115,6
Wyroby dziewiarskie w mil. zł według cen porównywalnych1.520,7105,5
Wyroby pończosznicze w mil. zł według cen porównywalnych9

848,3

114,2
Przemyśl skórzany, obuwniczy i lutrzarski
Obuwie wszelkiego rodzaju (łącznie z obuwiem gumowym) w tys. par60.416,0111,4
w tym: obuwie skórzane w tys. par24.248,0107,7
obuwie gumowe w tys. par21.416,0106,6
Przemyśl tłuszczowy i mydlarsko-kosmetyczny
Mydło do prania w kawałkach w tys. tonn57,0105,7
Proszek do prania w tys. tonn67,0105,0
Przemysł spożywczy
Mięso z uboju w tys. tonn782,6101,8
Konserwy mięsne w wadze netto w tys. tonn32,4104,5
Ryby morskie (połowy) w tys. tonn118,2113,9
Masło śmietankowe w tys. tonn66,7107,1
Tłuszcze i oleje jadalne w tonnach54.500,098,7
Mąka ogółem w tys. tonn2.154,2110,4
Pieczywo zwykłe w tys. tonn2.123,5104,7
Cukier z kampanii buraczanej w przeliczeniu na cukier biały w tys. tonn1.000,0128,9
Wyroby czekoladowe w tonnach12.795,0114,1
Piwo w tys. hl5.164,099,6
Wódki czyste, gatunkowe i spirytus butelkowany w przeliczeniu na 100° w tys. 1 100°62.350,097,0
Wina i miody w tys. 159.300,0107,8
Papierosy w mil. sztuk44.000,0106,6
______

*) Niektóre wyroby nie obejmują całej produkcji uspołecznionej, lecz tylko planowaną centralnie, W związku z tym wskaźniki wzrostu produkcji mogą się różnić od wskaźników, jakie wyniknęłyby przy przyjęciu danych dla 1956 r. podanych przez Główny Urząd Statystyczny, który w swoich publikacjach obejmuje całą produkcją uspołecznioną.

10.
W przemyśle węglowym należy zapewnić wzrost przeciętnego dziennego wydobycia w dni powszednie o 2,9% w porównaniu z 1956 r., zlikwidować obowiązkową pracę w niedziele i święta, dopuszczając jednocześnie dobrowolną pracę w ciągu 12 niedziel, oraz zapewnić wzrost wydajności pracy na pracowniko-dniówkę o 1,2% w porównaniu z 1956 r. Należy osiągnąć wzrost wskaźnika urabiania wrębem do 37,5% ogólnego wydobycia w 1957 r. wobec 36,5% w 1956 r., a wskaźnik mechanicznego ładowania z 17,5% w 1956 r. do 19% w 1957 r.

W 1957 r. powinno nastąpić przyspieszenie prac w zakresie budownictwa węglowego.

Równocześnie w związku z trudną sytuacją węglową należy maksymalnie zwiększyć udział paliw zastępczych w ogólnym zużyciu, a zwłaszcza zwiększyć wydatnie produkcję i zużycie torfu dla celów opałowych.

11.
W celu złagodzenia dysproporcji polegającej na nienadążaniu bazy energetycznej w stosunku do potrzeb przemysłu należy zapewnić szybszy wzrost produkcji energii elektrycznej w porównaniu ze wzrostem produkcji przemysłowej jako całości.

Przy przyjętym w planie wzroście produkcji przemysłowej o 4,0% wzrost produkcji energii elektrycznej wyniesie 9,5%.

W 1957 r. powinna nastąpić poprawa eksploatacji elektrowni, a zwłaszcza zmniejszenie awaryjnych przerw w dostawach energii i zwiększenie współczynnika wykorzystania mocy zainstalowanej. Jednostkowe zużycie węgla kamiennego umownego (1 t = 7000 kcal) na produkcję energii elektrycznej w elektrowniach zawodowych powinno obniżyć się z 554 g/kWh do 538 g/kWh w 1957 r., tj. o 3,0%.

Należy prowadzić dalsze prace nad mechanizacją i automatyzacją elektrowni. Przewiduje się objęcie automatyzacją procesów spalania - 49,4% ogólnej ilości wyprodukowanej pary, mechanicznym rozładunkiem 93,4% ogólnej ilości przeładowywanego węgla, mechanizacją odpopielania kotłów 70% ogólnej ilości popiołu.

12.
W hutnictwie żelaza nastąpi w 1957 r. wzrost ilości produkowanej na jednego mieszkańca stali z 181 kg w 1956 r. do 191 kg w 1957 r. Przewiduje się, że wzrost produkcji huty im. Lenina wyniesie około 34%. Należy osiągnąć poprawę asortymentu produkcji wyrobów walcowanych przez szybki wzrost produkcji blach cienkich. Dla uporządkowania pracy wielkich pieców i stalowni należy zwrócić uwagę na zwiększenie zapasów rud żelaza oraz usprawnienie zaopatrzenia hutnictwa w kamień wapienny. W celu osiągnięcia oszczędności w zużyciu stali należy rozszerzyć program walcowania profili w tolerancjach minusowych i profilach oszczędnościowych. Przewiduje się zmniejszenie wskaźników zużycia koksu na tonę surówki oraz intensyfikację procesów stalowniczych. Należy znacznie rozszerzyć produkcję spieków o większej zasadowości.
13.
Należy zapewnić szybszy od średniego tempa wzrostu produkcji przemysłu wzrost produkcji przemysłu maszynowego, zwłaszcza w zakresie produkcji maszyn przeznaczonych na zaopatrzenie rynku i eksportu. Produkcja przemysłu maszynowego wzrośnie ogółem o 6,3% w porównaniu z 1956 r. Produkcja przemysłu maszynowego przeznaczona na zaopatrzenie rynku wzrośnie o 52% w porównaniu z 1956 r. Poważnie wzrośnie zwłaszcza produkcja maszyn rolniczych, samochodów przeznaczonych na rynek, motocykli oraz odbiorników radiowych i telewizyjnych.

Przewidziany w planie znaczny wzrost produkcji przemysłu maszynowego na cele rynkowe opiera się w znacznym stopniu na wykorzystaniu wolnych zdolności produkcyjnych w przedsiębiorstwach przemysłu obronnego.

Przewiduje się opanowanie przez przemysł maszynowy seryjnej produkcji szeregu nowych maszyn, jak np. wielu typów obrabiarek, silników wysokoprężnych, nowych typów lokomotyw elektrycznych i spalinowych, samochodów małolitrażowych i skuterów.

W produkcji maszyn rolniczych należy zwrócić uwagę na opanowanie produkcji nowoczesnych typów maszyn dla indywidualnych.

14.
W 1957 r. zakłada się szczególnie szybkie tempo produkcji przemysłu chemicznego w porównaniu z przeciętnym tempem wzrostu produkcji przemysłowej. Wzrost produkcji przemysłu chemicznego wyniesie 12,3%. Zakłada się znaczniejszy wzrost produkcji nawozów azotowych, deficytowego chloru, sody kalcynowanej i kaustycznej, antybiotyków, steelonu oraz wyrobów z tworzyw sztucznych. Uruchomiona zostanie ponadto produkcja polichlorku winylu. W zakresie usprawnienia gospodarki materiałowej przewiduje się w przemyśle chemicznym poważne zmniejszenie jednostkowego zużycia węgla, zwłaszcza na produkcję karbidu, amoniaku i sody kalcynowanej.
15.
W 1957 r. powinien być osiągnięty szybszy niż w latach ubiegłych przyrost produkcji głównych materiałów budowlanych. Ze względu na niedostateczny przyrost produkcji tych materiałów w przemyśle kluczowym w stosunku do potrzeb budownictwa zakłada się szeroką aktywizację w tym zakresie rezerw w przemyśle terenowym.

Przewiduje się uruchomienie znacznej liczby nieczynnych cegielni zarówno w przemyśle spółdzielczym, jak i terenowym oraz rozszerzenie ubocznej produkcji materiałów budowlanych w przedsiębiorstwach różnych gałęzi przemysłu. Należy osiągnąć w 1957 r. dostosowanie asortymentu produkowanych w przemyśle kluczowym wyrobów przemysłu materiałów budowlanych do potrzeb rynku. Przewiduje się zmniejszenie jednostkowych wskaźników zużycia węgla i energii elektrycznej w przemyśle materiałów budowlanych, zwłaszcza w przemyśle cementowym.

16.
W przemyśle lekkim i spożywczym zakłada się rozszerzenie asortymentu i dostosowanie go do potrzeb rynku.

Rozszerzona zostanie produkcja odzieży dla dzieci, obuwia gumowego oraz tekstylnego.

W przemyśle włókienniczym zakłada się zwiększenia udziału krosien automatycznych do 8,7% ogólnej liczby krosien.

17.
W państwowym przemyśle drobnym i spółdzielczości pracy zakłada się zmianę struktury produkcji polegającej w szczególności na zwiększeniu produkcji artykułów rynkowych kosztem ograniczenia produkcji artykułów zaopatrzeniowo-inwestycyjnych. Zakłada się wzrost towarów pochodzących z terenowego przemysłu państwowego o około 17%, a z przemysłu spółdzielczego o około 8%.

W przemyśle drobnym zakłada się dalszą aktywizację terenów słabiej zagospodarowanych, w szczególności na Ziemiach Zachodnich, oraz małych miast i miasteczek, gdzie występują lokalne nadwyżki siły roboczej.

18.
Przewiduje się uruchomienie, w rezultacie realizacji państwowego planu inwestycyjnego, następujących ważniejszych obiektów w przemyśle: dalszych obiektów w hucie im. Lenina, w tym walcowni blach cienkich, w energetyce nowych turbozespołów o łącznej mocy 800 MW i kotłów o łącznej wydajności około 4500 ton pary na godzinę, w tym w energetyce zawodowej 600 MW i kotłów o łącznej wydajności 3600 ton pary na godzinę, w przemyśle chemicznym pierwszego ciągu elektrolizy soli kamiennej w zakładach "Rokita" (chlor i soda kaustyczna), pierwszego ciągu azotu II w Kędzierzyńskich Zakładach Azotowych, pierwszego etapu produkcji sody kalcynowanej w Janikowskich Zakładach Sodowych oraz wytwórni polichlorku winylu w zakładach w Oświęcimiu, w przemyśle materiałów budowlanych klinkierni Wiek II o zdolności produkcyjnej 650 tys. ton (rocznie) oraz zakładów przemiału cementu na Żeraniu.
19.
Zakłada się, że w związku ze stworzeniem warunków do rozwoju rzemiosła, a mianowicie rozszerzeniem akcji kredytowania przez Państwo indywidualnych zakładów rzemieślniczych, zwiększeniem dostaw surowców i materiałów dla rzemiosła, założeniem importu maszyn i urządzeń dostosowanych do potrzeb rzemiosła, jak również w związku ze stworzeniem rzemiosłu odpowiednich bodźców ekonomicznych, wzrost produkcji i usług rzemiosła w 1957 r. powinien wynieść minimum 30-40% w porównaniu z 1956 r. Działalność indywidualnych rzemieślników powinna być skierowana na zwiększenie usług dla ludności, zwiększenie produkcji artykułów rynkowych oraz na zwiększenie produkcji wyrobów eksportowych.

Rady narodowe powinny udzielać wszechstronnej pomocy dla nowopowstających zakładów rzemieślniczych i aktywizacji rzemiosła, zwłaszcza obsługującego ludność rolniczą.

20.
Zatrudnienie w przemyśle wzrośnie ogółem o 94,5 tys. osób, tj. o 3,4%, i osiągnie 2907,8 tys. osób. Z przyrostu zatrudnienia przypada na resort górnictwa 12,4 tys. osób.

Rolnictwo i skup.

21.
Przewiduje się, że wartość produkcji globalnej w cenach porównywalnych osiągnie 117,6 mld zł, tj. wzrośnie o 3,4% w porównaniu z 1956 r., w tym produkcja roślinna osiągnie poziom wyższy niż w 1956 r. o 3,5%, a produkcja zwierzęca o 3,3%.
22.
Przewiduje się, że wartość produkcji towarowej osiągnie 44,3 mld zł, tj. wzrośnie o 6,8% w porównaniu z 1956 r., w tym produkcja roślinna o 12,1%, a zwierzęca o 3,6%.
23.
Przewiduje się, że plony podstawowych ziemiopłodów kształtować się będą na następującym poziomie (q/ha):
Plan 1957 r.W %% w porównaniu z 1956 r.
4 zboża14,0101,4
buraki cukrowe199109,9
oleiste8,5130,8
Ziemniaki13596,4
24.
Przewiduje się, że zbiory podstawowych produktów roślinnych kształtować się będą następująco w tys. ton:
Plan 1957 r.W %% w porównaniu z 1956 r.
uprawy zbożowe13.050102,7
buraki cukrowe7.760117,6
uprawy oleiste155147,6
ziemniaki36.80096,5
25.
Przewiduje się, że pogłowie zwierząt gospodarskich według stanu na 30 czerwca kształtować się będzie następująco w tys. sztuk:
Plan 1957 r.W %% w porównaniu z 1956 r.
bydło8.685104,0
w tym:
krowy5.750102,7
trzoda chlewna11.960103,5
owce4.405104,5
26.
Przewiduje się, że produkcja zwierzęca kształtować się będzie następująco:
Plan 1957 r.W %% w porównaniu z 1956 r.
produkcja żywca tys. tonn1.895102,7
w tym:
żywca wołowego tys. tonn36898,1
żywca cielęcego tys. tonn112104,7
żywca wieprzowego tys. tonn1.366103,7
produkcja mleka mil. 110.530105,5
produkcja wełny tonn10.250104,4
27.
Zaopatrzenie w nawozy sztuczne ogółem pod zbiory 1957 r. powinno wzrosnąć w przeliczeniu na czysty składnik z 38 kg w 1956 r. na 1 hektar zasiewów do 41 kg w 1957 r.

W tym celu dostawy nawozów sztucznych pod zbiory 1957 r. powinny osiągnąć następujący poziom(w tys. ton czystego składnika):

Plan 1957 r.W %% w porównaniu z 1956 r.
A. Ogółem (N + P205 + K20) 632,5107,6
a) nawozy azotowe (N) 194,8119,2
b) nawozy fosforowe (P205) 158,2105,1
z tego granulowane30,5118.7
c) nawozy potasowe (K20) 279,5102,1
B. Ogółem wapno nawozowe342,7110,6

Dostawy nawozów sztucznych dla państwowych gospodarstw rolnych powinny być utrzymane na poziomie faktycznych dostaw z 1956 r. i kształtować się następująco:

Plan 1957 r.W %% w porównaniu z 1956 r.
a) nawozy azotowe (N) 31,5100,6
b) nawozy fosforowe (P2O5) 29,0100,3
c) nawozy potasowe (K2O) 62,0100,0
d) wapno nawozowe141,1110,2

Przy utrzymaniu dostaw nawozów sztucznych dla państwowych gospodarstw rolnych na poziomie dostaw z 1956 r. dostawy nawozów sztucznych dla gospodarstw chłopskich wzrosną ogółem o 10% i osiągną 491,4 tys. ton czystego składnika.

28.
Zaopatrzenie rolnictwa w traktory i maszyny rolnicze powinno kształtować się następująco w sztukach:
Plan 1957 r.W %% w porównaniu z 1956 r.
A. Zaopatrzenie w traktory i pozo
stałą mechaniczną silą pociągową
1. Traktory
a) różnych typów4.44865,8
b) przeliczeniowe (15 KM) 5.80063,4
2. Przyczepy 4-kołowe10.400285,7
3. Silniki spalinowe6.446204,6
4. Silniki elektryczne13.170240,7
B. Zaopatrzenie w maszyny rolnicze
1. Siewniki zbożowe traktorowe30030,0
2. Siewniki zbożowe konne w przliczeniu na 1,5-motrowe24,800112,7
3. Sadzarki do ziemniaków w przeliczeniu na 2-rzędowe70022,6
4. Kosiarki traktorowe2.20088,0
5. Kosiarki konne18.000268,7
6. Żniwiarki12.000200,0
7. Snopowiązałki traktorowe9.000138,5
8. Kombajny zbożowe40035,2
9. Młocarnie silnikowe czyszczące w tym: 0 wydajności powyżej2.000196,1
15 q/godz.750340,9
10. Czyszczalnie1.200126,3
11. Kopaczki do ziemniaków traktorowe1.50050,0
12. Sieczkarnie silnikowe2.200115,8
13. Opryskiwacze ciężkie1.80090,0
14. Opylacze ciężkie1.80085,7
15. Młocarnie kieratowe28.000549,0
16. Wialnie28.000140,0
17. Kopaczki do ziemniaków konne29.000131,8
18. Parniki59.000150,6
19. Sieczkarnie kieratowe47.500168,4
20. Kieraty39.200194,1
21. Opryskiwacze taczkowe (sadownicze) 4.400110,0

W 1957 r. wprowadzi się do sprzedaży rynkowej około 3 tys. sztuk traktorów i maszyn towarzyszących dla spółdzielni produkcyjnych, spółek maszynowych, kółek rolniczych oraz indywidualnych gospodarstw chłopskich. Ogólna wartość maszyn przeznaczonych do sprzedaży rynkowej (w cenach 1956 r.) wzrośnie około 3-krotnie w porównaniu z 1956 r.

29.
Dla przyspieszenia procesów inwestycyjnych w gospodarce chłopskiej przewiduje się następujące dostawy materiałów budowlanych dla wsi:
Cement910tys. tonn
Tarcica iglasta1.670tys. m3 *)
Wapno budowlane390tys. tonn
Materiały ścienne500mil. jedn. ceramicznych
Papa ogółem24mil. m2
Szkło okienne3.950tys. m2
30.
Z ogólnej ilości przyznanych dla gospodarki chłopskiej nawozów sztucznych, materiałów budowlanych, maszyn rolniczych i kredytów zaspokojone powinny być uzasadnione potrzeby spółdzielni produkcyjnych i zrzeszeń chłopskich.
31.
Przewiduje się osiągnięcie następującej wartości skupu według cen bieżących w mln zł:
Plan 1957 r.W %% w porównaniu z 1956 r.
Wartość skupu - ogółem39.877 113,0
w tym:
A. Skup scentralizowany produktów
rolnych37.536114,2
a) dostawy państwowych gospodarstw rolnych4.356121,3
b) dostawy innych uspołecznionych gospodarstw1.230113,9
c) zakup z gospodarki chłopskiej31.950111,7
B. Skup zdecentralizowany produktów rolnych1.111131,9
32.
Przewiduje się, że dostawy artykułów roślinnych (łącznie z materiałem siewnym kwalifikowanym) z państwowych gospodarstw rolnych ze zbiorów 1957 r. (rok gospodarczy) osiągną następujące rozmiary w tys. ton:
Plan 1957 r.W %% w porównaniu z 1956 r.
a) 4 zboża ogółem473115,4
b) buraki cukrowe1.092124,1
c) oleiste55183,3
33.
Przewiduje się, że dostawy (skup) artykułów zwierzęcych osiągną następujące rozmiary:
Jednostka miaryPlan 1957 r.W %% w porównaniu z 1956 r.
a) żywiec ogółemtys. tonn1.146101,1
w tym: wieprzowytys. tonn803104,6
b) mlekomil. 12.700107,8
c) wełnatonn8.700105,5
34.
Udział obowiązkowych dostaw w ogólnej ilości skupu 4 zbóż powinien ulec zmniejszeniu z 75% osiągniętych w 1956 r. do 45,5% w 1957 r. Udział obowiązkowych dostaw w ogólnym skupie żywca uwzględniając konieczność zwiększenia dyscypliny dostaw w 1957 r. powinien wynieść 37% wobec 34% osiągniętych w 1956 r. przy zrealizowanych dostawach obowiązkowych w 73,2%.

Zmniejszenie się udziału obowiązkowych dostaw w skupie podstawowych artykułów rolnych, podniesienie ceny na zboże z dostaw obowiązkowych, wzrost udziału kontraktacji i skupu przy równoczesnym zwiększeniu nadwyżek towarowych, powinno zagwarantować poprawę opłacalności produkcji rolnej.

______

*) Liczba ta obejmuje 985 tys. m3 tarcicy (nie licząc zaopatrzenia punktów usługowych) oraz surowiec tartaczny w przeliczeniu na tarcicą, pochodzący zarówno z lasów państwowych, jak i z lasów chłopskich.

**) Nie uwzględnia przewidywanych w 1957 r. podwyżek cen na zboże, buraki cukrowe, wełnę i skóry.

Leśnictwo.

35.
Dla zabezpieczenia potrzeb gospodarki narodowej należy osiągnąć wyrąb drewna (grubizny) w całym leśnictwie w wysokości 17.871 tys. m3, z czego w lasach nadzorowanych innych resortów i w lasach chłopskich 917.000 m3.

W 1957 r. powinno nastąpić bardzo poważne zwiększenie zaopatrzenia wsi w drewno i w związku z tym zobowiązuje się Ministra Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego do:

a)
przekroczenia planu pozyskania i wywozu drewna z lasów państwowego gospodarstwa leśnego w granicach do 300 tys. m3 surowca tartacznego iglastego,
b)
zmniejszenia o 400 tys. m3 remanentu końcowego tegoż asortymentu w państwowym gospodarstwie leśnym na dzień 31 grudnia 1957 r.
36.
Pozyskanie drewna według ważniejszych asortymentów w całym leśnictwie kształtować się będzie następująco w tys. m3:
Plan 1957 r.W %% w porównaniu z 1956 r.
Drewno iglaste (grubizna) 15.878,096,2
w tym:
drewno tartaczne9.304,094,4
drewno kopalniakowe2.586,096,7
papierówka biała1.017,6106,2
papierówka czerwona900,0114,7
Drewno liściaste (grubizna*1.993,096,5
w tym:100,1
drewno tartaczne930,3
papierówka174,0128,9
37.
Wywóz drewna z lasu osiągnie rozmiary 15.810 tys. m3, tj. osiągnie poziom 103,8% w porównaniu z 1956 r.
38.
Zalesienia i odnowienia sztuczne osiągną poziom 152,1 tys. ha, tj. wzrosną o 8,9% w porównaniu z 1956 r.

Transport i łączność.

39.
Przewozy ładunków ogółem w transporcie wewnętrzno-krajowym osiągną 310 mln ton, co oznacza wzrost o 5,4% w porównaniu z 1956 r., w tym przewozy ładunków poszczególnymi środkami transportu kształtować się będą następująco:
Plan 1957 r.W %% w porównaniu z 1956 r.
Koleje normalnotorowe w mil. tonn236,0104,2
Transport samochodowy (PKS) w mil. tonn58,0110,7
Ponadto przewozy żeglugą morską osiągną: w tys, tono3.143,0112,6
40.
W zakresie remontów taboru kolejowego liczba wyremontowanych wagonów towarowych w przeliczeniu na naprawy kapitalne wzrośnie o 4.461 sztuk, tj. o 10,7% w porównaniu z 1956 r.
41.
Ogólna długość zelektryfikowanych linii kolejowych na koniec roku wyniesie 655,6 km, tj. wzrośnie o 25,0% w porównaniu z 1956 r.

Zelektryfikowane zostaną odcinki: Łazy - Katowice - Gliwice, Otwock - Pilawa, Chylonia - Wejherowo, Łódź Kaliska - Chojny - Widzew i Chojny - Olechów - Bedoń.

42.
Podstawowe wskaźniki techniczno-ekonomiczne na kolejach kształtować się będą następująco:
Plan 1957 r.W %% w porównaniu z 1956 r.
Obrót wagonu towarowego w dobach4,995,0
Zużycie węgla obliczeniowego na
1000 brutto tonno-km - ogółem w kg45,47100,5
a) w ruchu towarowym w kg31,5599,1
b) w ruchu pasażerskim w kg70,00100,9
43.
Przewiduje się, ze wydatki finansowe z budżetu na utrzymanie dróg publicznych osiągną poziom 1050 mln zł, tj. wzrosną o 112,8% w porównaniu z 1956 r., a na utrzymanie dróg lokalnych 163 mln zł, tj. wzrosną o 112,9%. W 1957 r. zostanie zbudowanych z planu inwestycji centralnych 129 km dróg, w tym o nawierzchni ciężkiej 57 km, oraz przebudowanych 88 km dróg, w tym o nawierzchni ciężkiej 63 km. Zakłada się ponadto wyremontowanie ze środków państwowych 4.717 km dróg oraz 23.470 mb mostów, co oznacza wzrost w zakresie remontów dróg o 13,5%, a w zakresie remontów mostów o 38,1% w porównaniu z 1956 r.
44.
Przewiduje się zwiększenie stanu floty morskiej z 334 tys. DWT w 1956 r. do 369 tys. DWT w 1957 r. oraz zwiększenie zdolności przeładunkowych urządzeń portowych i uporządkowanie spraw rybołówstwa morskiego.
45.
Wartość usług łączności wzrośnie ogółem w mln zł według cen bieżących o 6,9% w porównaniu z 1956 r.

Inwestycje, budownictwo i kapitalne remonty.

46.
Nakłady inwestycyjno w gospodarce uspołecznionej nie powinny przekroczyć 47,214 mln zł, co oznacza utrzymanie się w zasadzie na poziomie wykonania planu w 1956 r.
47.
Przewiduje się, że w związku ze znacznym wzrostem inwestycji w gospodarce nie uspołecznionej, dokonywanych ze środków własnych oraz ze środków pomocy Państwa, inwestycje ogółem w kraju wyniosą 53,8 mln zł, co oznacza wzrost o 6,7% w porównaniu z 1956 r.
48.
W strukturze nakładów na inwestycje limitowe powinny być dokonane istotne zmiany w porównaniu z 1956 r. Przy zmniejszeniu nakładów na inwestycje w przemyśle ogółem o 3,2% w porównaniu z wykonaniem planu 1956 r. zakłada się wzrost nakładów w resortach produkujących przedmioty spożycia o 7,6%.

Ograniczenie w porównaniu z 1956 r. nakładów na przemysł środków wytwarzania powinno być dokonane przy wzroście nakładów w przemyśle węglowym, energetyce oraz przemyśle materiałów budowlanych.

Przy ograniczeniu udziału rolnictwa w nakładach inwestycyjnych ze środków państwowych, inwestycje ogółem w rolnictwie osiągną około 10,7 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 20% w porównaniu z 1956 r. Nastąpi to dzięki znacznemu zwiększeniu inwestycji ze środków własnych ludności wiejskiej oraz dzięki zwiększeniu kredytowej pomocy Państwa.

49.
Rozmiary robót budowlano-montażowych w gospodarce uspołecznionej osiągną w 1957 r. 36,7 mld zł, tj. wzrastają o około 1% w porównaniu z wykonaniem planu w 1956 r., w tym roboty budowlano-montażowe z planu inwestycyjnego (inwestycje limitowe) wyniosą 26,8 mld zł.
50.
Zaopatrzenie budownictwa uspołecznionego w podstawowe materiały budowlane wzrośnie następująco: w materiały ścienne o 10,0%, a w cement o 7,1% w porównaniu z 1956 r. Zaopatrzenie budownictwa uspołecznionego w tarcicę będzie mniejsze o 5,7% w porównaniu z 1956 r.

Przewiduje się szersze rozwinięcie produkcji materiałów zastępujących drewno i rozszerzenie ich stosowania na budowach w celu zaoszczędzenia drewna, a zwłaszcza likwidacji jego marnotrawstwa.

51.
Przewiduje się zwiększenie kredytów państwowych na indywidualne budownictwo mieszkaniowe o 337% w porównaniu z 1956 r.
52.
Łącznie ze środków planu inwestycyjnego, środków własnych ludności i kredytów państwowych zostanie oddanych do użytku w miastach ogółem 197,4 tys. izb mieszkalnych, tj. 127,0% w porównaniu z 1956 r., w tym z budownictwa ZOR - 110,2 tys., z budownictwa rozproszonego rad narodowych 10,2 tys., z budownictwa rozproszonego resortów 42,0 tys. oraz z budownictwa spółdzielczego i indywidualnego ludności około 35 tys. izb.

Ponadto w państwowych gospodarstwach rolnych zostanie oddanych do użytku około 20 tys. izb mieszkalnych. Przewiduje się również, że zwiększenie dostaw materiałów budowlanych dla wsi spowoduje znaczne zwiększenie budownictwa mieszkaniowego w indywidualnych gospodarstwach chłopskich.

53.
Nakłady na kapitalne remonty w 1957 r. wyniosą w przybliżeniu 10.621 mln zł, co stanowi 111,5% poziomu nakładów w 1956 r. Z kwoty tej na remonty kapitalne budynków mieszkalnych przeznacza się 1.577 mln zł, w tym 17 mln zł na dokończenie odbudowy rozpoczętej w 1956 r. oraz 67 mln zł na noworozpoczynaną odbudowę budynków mieszkalnych dla repatriantów. Nakłady na kapitalne remonty budynków mieszkalnych łącznie z kosztami odbudowy budynków dla repatriantów wzrosną o 14,0% w porównaniu z wykonaniem planu 1956 r.
54.
Zatrudnienie ogółem w państwowych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych kształtować się będzie na poziomie nieco niższym niż w 1956 r.

Szkolnictwo, kultura, służba zdrowia i pomoc społeczna.

55.
Liczba uczniów kształtować się będzie następująco:
Plan 1957 r.W %% w porównaniu z 1956 r.
a) liczba uczniów w szkołach podstawowych (w tys.)3.921107,3
b) liczba uczniów w I klasie szkół zawodowych (w tys.)175,499,9
56.
Liczba studentów na I roku studiów * wyniesie 32,2 tys. osób, co stanowi 85,6% w porównaniu z 1956 r.
57.
Produkcja i zakres rozpowszechniania filmów kształtować się będzie następująco:
Plan 1957 r.W %% w porównaniu z 1956 r.
a) liczba filmów długometrażowych13144,4
b) liczba nowowprowadzonych filmów długometrażowych (35 mm) - ogółem167121,9
58.
Liczba łóżek na koniec roku w szpitalach kształtować się będzie następująco:
Plan 1957 r.W %% w porównaniu z 1956 r.
a) w szpitalach (bez szpitali psychiatrycznych) w tys.125,1106,6
b) w szpitalach psychiatrycznych w tys.28,3117,4
59.
Liczba godzin pracy lekarzy medycyny i dentystów w lecznictwie otwartym ogółem wyniesie 41.819,2 tys., co stanowi wzrost o 18,6% w porównaniu z 1956 r.
60.
Liczba miejsc na koniec roku w instytucjach pomocy społecznej kształtować się będzie następująco w tys. miejsc:
Plan 1957 r.W %% w porównaniu z 1956 r.
a) państwowe domy rencistów3,5152,2
b) domy opieki12,296,8
c) zakłady specjalne dla nieuleczalnie chorych10,3110,8

______

*) Łącznie na studiach dziennych, wieczorowych i zaocznych.

Handel wewnętrzny.

61.
Obroty detaliczne ogółem w cenach z 1 stycznia 1957 r. wyniosą 175,5 mld zł, co oznacza wzrost o 16,5% w porównaniu z 1956 r. Wzrost ten w cenach bieżących wyniesie około 19,4%.

Z ogólnej kwoty obrotów detalicznych na obroty detalu organizacji handlowych łącznie z oddziałami zaopatrzenia robotniczego przypada 158 mld zł, co oznacza wzrost o 21,3% w porównaniu z 1956 r. (w cenach bieżących),

Na obroty zakładów gastronomicznych (prowadzonych przez organizacje handlowe, oddziały zaopatrzenia robotniczego i zakłady pracy) przypada 11,1 mld zł, co stanowi wzrost w cenach bieżących o 4,5%,

Obroty handlu spółdzielczego osiągną ogółem około 80 mld zł, z tego Centrali Rolniczej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" około 45,8 mld zł. Oznacza to wzrost obrotów detalicznych handlu spółdzielczego w cenach bieżących w porównaniu z 1956 r. o około 17,4%, z tego obrotów Central Rolniczej Spółdzielni "Samopomoc Chłopska" o około 21,5%.

Wartość masy towarowej ogółem przeznaczonej na pokrycie obrotów detalicznych, przyrostu remanentów w detalu oraz ubytków naturalnych wyniesie 179,9 mld zł, co oznacza wzrost o 18,1% w porównaniu z 1956 r.

Wartość masy towarowej w artykułach żywnościowych wzrośnie o 8,4% w porównaniu z 1956 r., a w artykułach przemysłowych o 26,8%.

62.
Zaopatrzenie rynku w podstawowe artykuły kształtować się będzie następująco:
Jednostka Płan 1957 r.W %% w porównaniu z 1956 r.
miaryz 1956 r.
Mąka pszennatys. tonn316,0108,6
Kasze"1.20,1113,6
Masło"61,5105,1
Tłuszcze roślinne"40,693,4
Masa mięsno-tłuszczowa"
(bez koniny) "590,0110,5
w tym:"
tłuszcze wieprzowe"75,1102,2
Ryby i przetwory rybne"92,9121,9
Jajamil. szt.1.095,0108,7
Mleko spożywczemil. 1589,0104,1
Cukiertys. tonn556,0106,4
Tkaniny wełniane *) mil. m b.68,8103,5
Tkaniny bawełniane *) "377,5111,2
Tkaniny jedwabne *) "82,2104,1
Tkaniny"
Iniano-pakułane *) "35,3127,9
Obuwie skórzanemil. par24,9109,9
Obuwie gumowe"18,8111,9
Motocykletys. szt.58,2136,1
Rowery"
(bez dziecięcych) "389,0196,5
Tarcica iglasta ") ***) tys. m31.131163,9
Cement "*) tys. tonn1.000179,2
Materiały ściennetys. jednostek
ceramicznych627.000130,6
Wapno budowlanetys. tonn425114,8
Węgiel kamienny."13.900108,1

______

*) Obejmuje łącznie sprzedaż tkanin w metrażu, jak i tkaniny przeznaczone do przerobu na konfekcję dla ludności.

**) Bez zaopatrzenia punktów usługowych.

***) Bez uwzględnienia tarcicy, która zostanie uzyskana dodatkowo z surowca tartacznego z lasów państwowych i wyrębu drewna z lasów chłopskich.

Handel zagraniczny.

63.
Wartość eksportu ogółem wyniesie 3.725,8 mln zł dewizowych, co stanowi spadek w porównaniu z 1956 r. o 3,4%.
64.
Wartość importu ogółem wyniesie 4.563,5 mln zł dewizowych, co stanowi wzrost w porównaniu z 1956 r. o 25,1%.
65.
Orientacyjne saldo usług w obrotach płatniczych w handlu zagranicznym wyniesie około +133 mln zł dewizowych.

Płace i zatrudnienie.

66.
Fundusz płac w gospodarce socjalistycznej (bez spółdzielni produkcyjnych) obejmujący skutki podwyżek płac dokonanych w 1956 r. oraz skutki podwyżki płac dla górników dokonanej od 1 stycznia 1957 r. wyniesie 117,4 mld zł, co stanowi wzrost o 9,5% w porównaniu z 1956 r. przy założeniu wykonania planów produkcyjnych w 100%,
Plan 1957 r.W %% w porównaniu z 1956 r.
w tym:
w przemyślew mld. zł52,7115,5
w państwowych gospodarstwach rolnych"5,0102,7
w budownictwie"13,1100,8
w transporcie i łączności"9,7115,0
w obrocie towarowym"10,0114,3
67.
Przewiduje się, że liczba zatrudnionych w gospodarce socjalistycznej (bez spółdzielni produkcyjnych) wyniesie średnio rocznie 7.028,4 tys. osób, co stanowi wzrost o 3,5% w porównaniu z 1956 r.
Plan 1957 r.W %% w porównaniu z 1956 r.
w tym:
w przemyśletys. osób2.907,8103,4
w rolnictwie (bez spółdzielni produkcyjnych) "561,3100,8
w leśnictwie"103,9100,7
w transporcie i łączności"636,1107,7
w budownictwie"746,499,4
w obrocie towarowym"714,6107,2
w urządzeniach socjalnych i kturalnych"696,0106,3
w gospodajce komunalnej"
i mieszkaniowej"175,7115,9

Przekroje wojewódzkie.

Zadania dla województw kształtować się będą następująco:
68.
Nakłady inwestycyjne w mln zł:
Limit ogółemw tym: roboty budowlano-montażowe
Plan terenowy ogółem9.374,28.137,7
w tym:
m. st. Warszawa1.363,71.227,2
m. Łódź452,2411,4
woj. białostockie334,9265,0
woj.bydgoskie345,8287,3
"gdańskie398,8334,1
"katowickie1.584,71.431,7
"kieleckie428,2371,7
"koszalińskie172,1147,7
"krakowskie *) 840,7762,6
"lubelskie422,5363,5
"łódzkie297,9250,1
"olsztyńskie234,8189,0
"opolskie215,8182,4
"poznańskie *) 491,6415,2
"rzeszowskie340,4304,4
"szczecińskie271,3228,1
"warszawskie547,3429,0
"wrocławskie *) 409,9353,7
"zielonogórskie221,6183,6
69.
Budownictwo mieszkaniowe ZOR i rad narodowych (izby) *
Plan 1957 r.

ogółem

w tym:

ZOR

Polska - ogółem120.379110.156
m. st. Warszawa20.62220,152
m. Łódź7.2917.291
woj.białostockie2.5901.755
"bydgoskie3.5492,843
"gdańskie5.2.364.850
"kieleckie4.5324.224
"koszalińskie2.2481.401
"krakowskie *) 11.38110.830
"lubelskie4.0743.245
"łódzkie2.6502.100
"olsztyńskie1,7201.592
"opolskie3.0332.638
"poznańskie *) 4.6604.062
"rzeszowskie3.3942.809
"katowickie27.36727.090
"szczecińskie3.1053.105
"warszawskie4.6813.212
"wrocławskie *) 5.9444.655
"zielonogórskie2.3022.302
70.
Nakłady na kapitalne remonty budynków mieszkalnych w mln zł (bez środków własnych rad narodowych):
Plan 1957 r.W %% w porównaniu z przewidywanym wykonaniem 1956 r.
Polska - ogółem1.577,0114,0
m. st. Warszawa121,5100,4
m. Łódź140,0109,4
woj.białostockie38,0105,0
"bydgoskie67,0103,2
"gdańskie92,0101,8
"kieleckie40,0122,7
"koszalińskie38,5121,8
woj.krakowskie *) 57,6106,7
"lubelskie42,0105 8
"łódzkie48,8110,9
"olsztyńskie35,7107,9
"opolskie62,6109,6
"poznańskie *) 75,0100 7
"rzeszowskie36,0110.1
"katowickie210,0113,2
"szczecińskie65,5107.4
"warszawskie51.8126 3
"wrocławskie *) 214,0130.9
"zielonogórskie47,0124,2
Rezerwa Ministerstwa Gospodarki Komunalnej10,0-
Rezerwa "R"84,0143.0

______

*) Obejmuje zadanie dla województwa i miasta wyłączonego z województwa.

**) Budownictwo mieszkaniowe rad narodowych w pionie Ministerstwa Gospodarki Komunalnej.

71.
Produkcja cegły (łącznie z klinkierową i półklinkierową) w mln sztuk.
1957
plan ogółemplan terenowy
Polska - ogółem2.765,51.800.0
m. st. Warszawa--
m. Łódź33,033,0
woj.białostockie53,053,0
"bydgoskie134 373.0
"gdańskie123,091,5
"kieleckie93,282,0
"koszalińskie52,132,5
"krakowskie *) 184,3110 0
"lubelskie99,086,5
"łódzkie172,8168,0
"olsztyńskie47,047.0
"opolskie212.8146 0
"poznańskie *) 329,65 0
"rzeszowskie144,5110,0
"katowickie503,8235,0
"szczecińskie38 927,5
"warszawskie226,8114,0
"wrocławskie *) 183.8132,0
"zielonogórskie133,660,0
72.
Obroty detalu organizacji handlowych i oddziałów zaopatrzenia robotniczego w mln zł.
Plan 1957 r.W %% porównaniu z przewidywanym wykonaniem 1956 r.
I. Ogółem (deta i organizacji handlowych i oddziałów zaopatrzenia robotniczego) 157.907121.3
w tym:
detal wydzielony **) 3.72196,5
II, Obroty do podziału154.246122,0
m. st. Warszawa12.589122 1
m. Łódź6.278120,5
woj.białostockie3.702119,1
"bydgoskie8.854121,6
"gdańskie7.750121.3
"kieleckie6.401121,1
"koszalińskie3.341120 9
"krakowskie *) 11.970122,0
"lubelskie6.293122,3
woj.łódzkie6.324120,8
"olsztyńskie4.010121,1
"opolskie4.859120.5
"poznańskie *) 12.848122,2
"rzeszowskie5.488121,6
"katowickie.24.463124,2
"szczecińskie4.242122,0
"warszawskie8.129120,9
"wrocławskie *) 13.111123,2
"zielonogórskie3 548121,5
73.
Obroty zakładów gastronomicznych (organizacje handlowe, oddziały zaopatrzenia robotniczego i stołówki przyzakładowe) w tys. zł.
Plan 1957 r.W %% w porównaniu z przewidywanym wykonaniem 1956 r.
Polska - ogółem11.125.881104,5
m. st. Warszawa993.864107,3
ni. Łódź279.745101,1
woj.białostockie243.850104,1
"bydgoskie531.633104 0
"gdańskie531.681108,6
"kieleckie459.428105,3
"koszalińskie283.444106,5
"krakowskie *) 1.050.008106,0
"lubelskie462.821106,0
"łódzkie2 82.622106,2
"olsztyńskie334.661101,4
"opolskie403.095102,4
"poznańskie *) 793.897105,0
"rzeszowskie417.172103,1
"katowickie1.579.724104,3
"szczecińskie41? 674106 0
"warszawskie407.722103,6
"wrocławskie *) 1.059.367103,7
"zielonogórskie295.273106,8
"zlokalizowane **) 298,20090,9
74.
Liczba łóżek szpitalnych (bez szpitali psychiatrycznych).

______

*) Obejmuje zadania dla województwa i miasta wyłączonego z województwa.

**) WCH, konsumy h MBP, CPN i MON

***) WCH, kons tony b. MBP i wagony restauracyjne "Orbis".

1957
plan ogółemplan terenowy
Polska - ogółem125.148106.879
m. st. Warszawa8.3784.848
in. Łódź4.66?3.252
woj.białostockie2.9652.965
"bydgoskie6.3316.331
"gdańskie6.5984.668
"kieleckie3.7143.714
"koszalińskie3.6183.618
"krakowskie*)9.8147.345
"lubelskie5.6813.808
"łódzkie3.9023.902
"olsztyńskie3.8323.672
"opolskie5.0605.060
"poznańskie*)9.7007.983
"rzeszowskie4.3294.329
"katowickie18.01216.598
"szczecińskie4.4502.839
"warszawskie5.5425.467
"wrocławskie *) 14.85012.775
"zielonogórskie3.7053.705

______

*) Obejmuje zadanie dla województwa i miasta wyłączonego z województwa.

Postanowienia końcowe.

75.
Wskaźniki procentowe dla 1957 r. w stosunku do 1956 r. obliczone zostały na podstawie nieostatecznych danych statystycznych dotyczących wykonania planu 1956 r. Wskaźniki te mogą ulec w niektórych przypadkach pewnym odchyleniom po opublikowaniu przez Główny Urząd Statystyczny ostatecznych danych z wykonania planu 1956 r.
76.
Upoważnia się Prezesa Rady Ministrów do zaakceptowania zmian w planie budownictwa wynikających z dostosowania tego planu do zawartych w niniejszej uchwale ustaleń w zakresie inwestycji i kapitalnych remontów.
77.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1957 r.
*) Niektóre wyroby nie obejmują całej produkcji uspołecznionej, lecz tylko planowaną centralnie. W związku z tym wskaźniki wzrostu produkcji mogą się różnić od wskaźników, jakie wyniknęłyby przy przyjęciu danych dla 1956 r. podanych przez Główny Urząd Statystyczny, który w swoich publikacjach obejmuje całą produkcję uspołecznioną.
*) Łącznie na studiach dziennych, wieczorowych i zaocznych.
**) Budownictwo mieszkaniowe rad narodowych w pionie Ministerstwa Gospodarki Komunalnej.