Nałożenie ostatecznego cła antydumpingowego w związku z przywozem na polski obszar celny zapalniczek kieszonkowych w celu obejścia cła antydumpingowego ustanowionego decyzją z dnia 26 października 1998 r.

Monitor Polski

M.P.2000.35.719

Akt utracił moc
Wersja od: 6 listopada 2000 r.

DECYZJA
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 31 października 2000 r.
w sprawie nałożenia ostatecznego cła antydumpingowego w związku z przywozem na polski obszar celny zapalniczek kieszonkowych w celu obejścia cła antydumpingowego ustanowionego decyzją z dnia 26 października 1998 r.

I.
Na podstawie art. 45 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed przywozem na polski obszar celny towarów po cenach dumpingowych (Dz. U. Nr 157, poz. 1028), zwanej dalej "ustawą", po przeprowadzeniu przez Ministra Gospodarki, na wniosek firmy BUDZYŃSCY S.C. z Wąbrzeźna-Jarantowic, postępowania antydumpingowego, wszczętego postanowieniem z dnia 2 czerwca 1999 r. w sprawie wszczęcia postępowania antydumpingowego w związku z wystąpieniem okoliczności wskazujących na przywóz na polski obszar celny towarów podobnych w celu obejścia cła antydumpingowego ustanowionego decyzją Ministra Gospodarki z dnia 26 października 1998 r. (Monitor Polski z 1999 r. Nr 22, poz. 324), stwierdza się, że objęty postępowaniem przywóz:
1)
plastikowych zapalniczek kieszonkowych gazowych do wielokrotnego napełniania, oznaczonych w Polskiej Scalonej Nomenklaturze Towarowej Handlu Zagranicznego kodem PCN 9613 20 90 0, zwanych dalej "zapalniczkami do wielokrotnego napełniania", pochodzących z Wietnamu,
2)
plastikowych zapalniczek kieszonkowych gazowych jednorazowych, oznaczonych w Polskiej Scalonej Nomenklaturze Towarowej Handlu Zagranicznego kodem PCN 9613 10 00 0, zwanych dalej "zapalniczkami jednorazowymi", pochodzących z Wietnamu,

ma na celu obejście ustanowionego cła antydumpingowego nałożonego decyzją Ministra Gospodarki z dnia 26 października 1998 r. (Monitor Polski Nr 39, poz. 550). W związku z powyższym postanawia się:

a)
nałożyć na zapalniczki dopuszczone do obrotu na polskim obszarze celnym, określone w pkt 1 i 2, ostateczne cło antydumpingowe od dnia wejścia w życie decyzji do dnia zakończenia postępowania antydumpingowego przeglądowego, wszczętego postanowieniem Ministra Gospodarki z dnia 25 października 2000 r. w sprawie wszczęcia postępowania antydumpingowego przeglądowego w celu poddania przeglądowi dotychczasowych rezultatów stosowania ustanowionego cła antydumpingowego w związku z przywozem na polski obszar celny zapalniczek kieszonkowych gazowych jednorazowych lub kieszonkowych gazowych do wielokrotnego napełniania, pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej lub z Tajwanu (Monitor Polski Nr 35, poz. 718) - w wysokości różnicy między ceną minimalną wynoszącą 0,12 EURO za sztukę a wartością celną zapalniczki, powiększoną o należne cło wynikające z taryfy celnej, jednakże w wysokości nie niższej niż 0,09 EURO za sztukę,
b)
nałożyć ostateczne cło antydumpingowe w wysokości ustalonej w lit. a) na dopuszczone do obrotu na polskim obszarze celnym zapalniczki określone w pkt 1 i 2, objęte ewidencją prowadzoną przez organy celne od dnia 16 lipca 1999 r.
II.
Na podstawie art. 20 ust. 6 ustawy na wniosek firmy BUDZYŃSCY S.C. z Wąbrzeźna-Jarantowic postanawia się umorzyć postępowanie wobec:
1)
zapalniczek jednorazowych, oznaczonych w Polskiej Scalonej Nomenklaturze Towarowej Handlu Zagranicznego kodem PCN 9613 10 00 0, pochodzących z Indonezji,
2)
zapalniczek do wielokrotnego napełniania, oznaczonych w Polskiej Scalonej Nomenklaturze Towarowej Handlu Zagranicznego kodem PCN 9613 20 90 0, pochodzących z Indonezji.
III.
Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Uzasadnienie

I.
Wszczęcie postępowania

W wyniku postępowania antydumpingowego, wszczętego na wniosek Spółki Cywilnej BUDZYŃSCY z Wąbrzeźna-Jarantowic, z dnia 29 czerwca 1997 r. w sprawie przywozu na polski obszar celny zapalniczek kieszonkowych gazowych jednorazowych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej po cenie dumpingowej Minister Gospodarki decyzją z dnia 26 października 1998 r. wprowadził na te zapalniczki cło antydumpingowe. Wysokość cła ustalił jako różnicę między ceną minimalną w wysokości 0,12 ECU za sztukę a wartością celną zapalniczki, powiększoną o należne cło wynikające z taryfy celnej, jednakże w wysokości nie niższej niż 0,09 ECU za sztukę. Cło to zostało ustalone na podstawie marginesu szkody, który w okresie badanym wyniósł 256% średniej ceny importu zapalniczek pochodzenia chińskiego.

W dniu 14 kwietnia 1999 r. Spółka Cywilna BUDZYŃSCY z Wąbrzeźna-Jarantowic złożyła wniosek o wszczęcie postępowania antydumpingowego w sprawie obejścia ustanowionego cła antydumpingowego wspomnianą wyżej decyzją.

Minister Gospodarki w dniu 2 czerwca 1999 r. wydał postanowienie w sprawie wszczęcia postępowania antydumpingowego w związku z wystąpieniem okoliczności wskazujących na przywóz na polski obszar celny towarów podobnych w celu obejścia cła antydumpingowego ustanowionego decyzją Ministra Gospodarki z dnia 26 października 1998 r. (Monitor Polski z 1999 r. Nr 22, poz. 324) na zapalniczki jednorazowe pochodzące z Chińskiej Republiki Ludowej.

Przedmiotem tego postępowania było wyjaśnienie, czy ma miejsce obejście cła antydumpingowego ustanowionego dla chińskich zapalniczek jednorazowych. Możliwość obchodzenia polegała na przypisywaniu zapalniczkom chińskim jednorazowym pochodzenia wietnamskiego oraz na przywozie zapalniczek do wielokrotnego napełniania pochodzenia chińskiego, deklarowanych jako pochodzenia wietnamskiego, będących towarem podobnym do zapalniczek jednorazowych pochodzenia chińskiego.

W dniu 2 czerwca 1999 r. Minister Gospodarki wystąpił z wnioskiem do Prezesa Głównego Urzędu Ceł o wprowadzenie wyodrębnionej ewidencji przywożonych na polski obszar celny zapalniczek z Wietnamu objętych postępowaniem antydumpingowym. Wprowadzenie ewidencji oznaczało, że jeżeli by w wyniku postępowania stwierdzono, że objęty ewidencjonowaniem przywóz miał na celu obejście ostatecznego cła antydumpingowego - nałożenie cła nastąpiłoby od daty wprowadzenia ewidencjonowania. Ewidencja została wprowadzona od dnia 16 lipca 1999 r.

II.
Dowody na istnienie dumpingu

Według danych Centrum Informatyki Handlu Zagranicznego średnia cena zapalniczek objętych postępowaniem pochodzenia chińskiego, deklarowanych jako pochodzące z Wietnamu, w okresie badanym wynosiła 0,04 EUR/szt. na bazie CIF granica RP. W wyniku postępowania przeciwko przywozowi na polski obszar celny chińskich zapalniczek jednorazowych po cenach dumpingowych, zakończonego decyzją Ministra Gospodarki z dnia 26 października 1998 r., ustalono natomiast wartość normalną chińskiej zapalniczki jednorazowej w wysokości 0,12 EUR/szt. W tej sytuacji jest oczywiste, że średnia cena zapalniczek z zaworkiem w wysokości 0,04 EURO za sztukę jest ceną dumpingową.

III.
Wyniki postępowania dotyczącego przywozu zapalniczek jednorazowych oraz zapalniczek do wielokrotnego napełniania pochodzenia chińskiego, deklarowanych jako pochodzenia wietnamskiego

Na podstawie zebranego materiału dowodowego na temat produkcji obu wyżej wymienionych typów zapalniczek w Wietnamie ustalono, że w Wietnamie nie istnieje licząca się produkcja zapalniczek, z wyjątkiem prymitywnych zapalniczek dla rolników. Jedynymi zapalniczkami kieszonkowymi gazowymi jednorazowymi produkowanymi w Wietnamie są zapalniczki marki CRICKET, które są wyłącznie produkowane na potrzeby rynku wewnętrznego, bez prawa sprzedaży na rynki zewnętrzne, włączając również rynki europejskie. Roczna produkcja zapalniczek wynosi około 1 miliona sztuk. Ustalono również w trakcie prowadzonego postępowania drugą firmę TEXTION PLASTICS COMPANY Ltd. zajmującą się eksportem zapalniczek. Firma ta nie współpracowała w okresie prowadzonego postępowania antydumpingowego. Odmówiła również udostępnienia dokumentów finansowych, na podstawie których ustalono by, jaki jest udział wartości dodanej do przywiezionych części w kosztach produkcji zapalniczek oraz wartość części używanych z importu do montażu w łącznej wartości części zmontowanych, nie udostępniła również kopii faktur i świadectw pochodzenia zakupu części do montażu.

Jednocześnie należy podkreślić, że zgodnie z dowodami na obejście ustanowionego cła na potrzeby przedmiotowego postępowania, dostarczonymi przez polski inspektorat celny, zapalniczki deklarowane jako pochodzące z Wietnamu były de facto zapalniczkami pochodzącymi z Chińskiej Republiki Ludowej.

W świetle zgromadzonego materiału dowodowego uznaje się, że dostarczone do Polski zapalniczki były pochodzenia chińskiego, a nie wietnamskiego. Fakt ten jednocześnie wskazuje na próbę obejścia cła antydumpingowego, którym objęte są zapalniczki jednorazowe pochodzenia chińskiego, poprzez niezgodne z prawdą deklarowanie ich pochodzenia wietnamskiego.

IV.
Obchodzenie cła antydumpingowego

Zgodnie z art. 46 ustawy obejście oznacza zmianę struktury przywozu nie mającą uzasadnionych podstaw ekonomicznych poza unikaniem następstw cła antydumpingowego, w wyniku której nastąpiło osłabienie skutków nałożonego cła antydumpingowego, polegające na obniżeniu cen towarów krajowych, oraz rekompensowanie w jakikolwiek inny sposób przez zagranicznego eksportera nakładanych ceł antydumpingowych.

Wprowadzenie wyżej wymienioną decyzją Ministra Gospodarki cła antydumpingowego, która weszła w życie w dniu 5 listopada 1998 r., spowodowało następującą sytuację w imporcie przedmiotowych zapalniczek. W okresie badanym, tj. listopad 1998 r. - marzec 1999 r., stwierdzono zmianę w strukturze przywozu zapalniczek. Świadczy o tym znaczny wzrost liczby zapalniczek jednorazowych pochodzenia chińskiego, deklarowanych jako pochodzenia wietnamskiego. Wzrost tego importu zwiększył się z poziomu zerowego (jest to wielkość z okresu, w którym nie obowiązywało cło antydumpingowe), do 3,5 mln sztuk w wyżej wymienionym okresie. Ceny zapalniczek objętych badaniem z tych obszarów celnych ukształtowały się na poziomie 0,03-0,05 EURO za sztukę na bazie CIF granica RP.

Jednocześnie po ustanowieniu cła antydumpingowego na chińskie zapalniczki jednorazowe w miesiącach grudzień 1998 r. - styczeń 1999 r. nastąpił znaczący wzrost produkcji i sprzedaży tego rodzaju zapalniczek produkcji krajowej w porównaniu z listopadem 1998 r. Następnie w marcu 1999 r. nastąpił ponad 2-krotny spadek produkcji i sprzedaży zapalniczek krajowych w porównaniu z grudniem 1998 r. Sytuacja ta była spowodowana trudnościami w sprzedaży tych zapalniczek w cenach zapewniających zysk. Pomimo ustanowionego cła antydumpingowego na zapalniczki kieszonkowe gazowe jednorazowe pochodzenia chińskiego hurtowe ceny zapalniczek z importu kształtowały się poniżej 0,30 zł/szt., tj. ca 0,07 EUR/szt., przy cenie zapalniczki krajowej w wysokości ok. 0,23 zł/szt.

V.
Nałożenie ostatecznego cła antydumpingowego
1.
Nałożenie cła od dnia wejścia w życie decyzji do dnia zakończenia postępowania antydumpingowego przeglądowego

W świetle zebranych materiałów dowodowych uznano, iż zapalniczki do wielokrotnego napełniania i zapalniczki jednorazowe deklarowane jako zapalniczki pochodzenia wietnamskiego są de facto zapalniczkami chińskimi, na które Minister Gospodarki ustanowił cło antydumpingowe decyzją z dnia 26 października 1998 r. Przywóz tych zapalniczek dokonany więc był w celu obejścia wyżej wymienionego cła antydumpingowego.

W konsekwencji postępowanie zostało zakończone nałożeniem cła antydumpingowego na przedmiotowe zapalniczki, począwszy od dnia wejścia w życie niniejszej decyzji do dnia zakończenia postępowania przeglądowego wszczętego postanowieniem Ministra Gospodarki z dnia 25 października 2000 r. Okres obowiązywania tego cła ustalono tak, aby cło antydumpingowe z tytułu obejścia mogło być pobierane tak długo, jak długo istnieją przesłanki do utrzymania w mocy zasadniczego cła antydumpingowego, ustanowionego decyzją Ministra Gospodarki z dnia 26 października 1998 r., którego obowiązywanie przedłużone jest na mocy art. 49 ust. 4 ustawy z tytułu wszczęcia postępowania przeglądowego do dnia jego zakończenia. Wysokość tego cła, zgodnie z wyżej wymienioną decyzją Ministra Gospodarki, ustalono jako różnicę między ceną minimalną w wysokości 0,12 EUR/szt. a wartością celną zapalniczki, powiększoną o nałożone cło wynikające z taryfy celnej, jednakże wysokość cła antydumpingowego nie może być niższa niż 0,09 EURO za sztukę, niezależnie od deklarowanej wartości celnej zapalniczki, w tym również gdy importer deklaruje jej wartość jednostkową powyżej ceny minimalnej wynoszącej 0,12 EUR/szt.

2.
Nałożenie cła od daty wprowadzenia obowiązku ewidencjonowania przywozu zapalniczek objętych postępowaniem antydumpingowym

Zgodnie z art. 45 ustawy w przypadku stwierdzenia w wyniku postępowania, że objęty nim przywóz ma na celu obejście ustanowionych ceł antydumpingowych, Minister Gospodarki ma obowiązek nałożenia ostatecznego cła antydumpingowego na towary podobne lub ich części od daty wprowadzenia obowiązku ewidencjonowania przywozu tych towarów na polski obszar celny.

Stosownie do powyższego, po stwierdzeniu, iż przywóz zapalniczek do wielokrotnego napełniania oraz zapalniczek jednorazowych, pochodzących i przywożonych z Wietnamu, miał na celu obejście ustanowionego cła antydumpingowego, Minister Gospodarki nałożył ostateczne cło antydumpingowe na powyższe towary od daty wprowadzenia obowiązku ewidencjonowania przywozu tych towarów, tj. od dnia 16 lipca 1999 r. Wysokość tego cła, zgodnie z wyżej wymienioną decyzją Ministra Gospodarki z dnia 26 października 1998 r., ustalono jako różnicę między ceną minimalną w wysokości 0,12 EUR/szt. a wartością celną zapalniczki, powiększoną o nałożone cło wynikające z taryfy celnej, jednakże wysokość cła antydumpingowego nie może być niższa niż 0,09 EURO za sztukę, niezależnie od deklarowanej wartości celnej zapalniczki, w tym również gdy importer deklaruje jej wartość jednostkową powyżej ceny minimalnej wynoszącej 0,12 EUR/szt.

VI.
Umorzenie postępowania antydumpingowego wobec przywozu zapalniczek pochodzenia indonezyjskiego

Na wniosek firmy BUDZYŃSCY S.C. z dnia 25 października 2000 r. niniejszą decyzją umarza się postępowanie antydumpingowe, które było prowadzone przeciwko importowi zapalniczek pochodzenia indonezyjskiego. W toku przeprowadzonego postępowania nie wykazano istnienia przesłanek uniemożliwiających umorzenie postępowania, które naruszałoby interes państwa.

POUCZENIE

Zgodnie z art. 127 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego od niniejszej decyzji nie przysługuje odwołanie. Strona niezadowolona z decyzji może zwrócić się do Ministra Gospodarki z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy w terminie 14 dni od dnia jej ogłoszenia.