Nagradzanie za prawidłową i terminową oraz przedterminową realizację inwestycji.
M.P.1977.4.33 t.j.
Akt utracił mocUCHWAŁA Nr 130
RADY MINISTRÓW
z dnia 19 maja 1972 r
w sprawie nagradzania za prawidłową i terminową oraz przedterminową realizację inwestycji.
ZAŁĄCZNIK
ZASADY PODZIAŁU I WARUNKI WYPŁATY NAGRÓD
ZASADY PODZIAŁU I WARUNKI WYPŁATY NAGRÓD
A.
Nagrody za terminowe wykonanie inwestycji.
Nagrody za terminowe wykonanie inwestycji.
2. Dla przedsiębiorstw wykonawczych i ich jednostek nadrzędnych przeznacza się 50% (70% w budownictwie mieszkaniowym, handlowym, socjalno-usługowym oraz w budownictwie wodnym i melioracyjnym) całkowitej kwoty funduszu, a 50% (30% w budownictwie mieszkaniowym, handlowym i socjalno-usługowym oraz w budownictwie wodnym i melioracyjnym) - dla pozostałych uczestników procesu inwestycyjnego; jednostki nadrzędne inwestora i generalnego wykonawcy mogą ustalić inny podział kwoty funduszu w wypadkach uzasadnionych niewielkim lub szczególnie wysokim udziałem robót budowlano-montażowych w wartości kosztorysowej inwestycji. Jednostka nadrzędna inwestora może dokonać podziału kwoty funduszu nagród przypadającej pozostałym uczestnikom procesu inwestycyjnego na części przypadające inwestorowi, dostawcom maszyn i urządzeń oraz innym uczestnikom procesu inwestycyjnego.
3. Z funduszu nagród podzielonego według zasad określonych w ust. 2 jednostki nadrzędne inwestora i generalnego wykonawcy przekazują do dyspozycji właściwych ministrów 10% tego funduszu oraz pozostawiają do swojej dyspozycji do 10% tego funduszu, jako rezerwy przeznaczone na nagrody uznaniowe dla szczególnie wyróżniających się pracowników uczestników procesu inwestycyjnego, przedsiębiorstw współdziałających w realizacji inwestycji oraz ich jednostek nadrzędnych.
4. Właściwy minister może zwolnić jednostki nadrzędne inwestorów i generalnych wykonawców z obowiązku przekazywania do ich dyspozycji funduszu nagród, o którym mowa w ust. 3.
5. Przepisy ust. 3 i 4 mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych planu terenowego.
6. Jednostka nadrzędna nad inwestorem w porozumieniu z jednostką nadrzędną nad generalnym wykonawcą dokonuje podziału funduszu nagród zmniejszonego o rezerwy, o których mowa w ust. 3, na etapy i całkowite wykonanie inwestycji, łącznie z dojściem do projektowanej zdolności produkcyjnej lub usługowej. Przez etap rozumie się część zadania inwestycyjnego, która może być przekazana do eksploatacji (użytku) lub ma węzłowe znaczenie dla prawidłowej i terminowej realizacji inwestycji i która została wydzielona w harmonogramie robót budowlano-montażowych, ustalonym w założeniach techniczno-ekonomicznych.
7. W ramach kwot określonych zgodnie z ust. 6 inwestor oraz generalny wykonawca wyznaczają na poszczególne etapy wykonania inwestycji konkretne zadania dla poszczególnych uczestników procesu inwestycyjnego oraz kwoty funduszu nagród przypadające za wykonanie tych zadań. Przez zadanie rozumie się całość robót lub dostaw objętych jedną umową lub zleceniem.
8. Inwestor powiadamia bank finansujący o wysokości funduszu nagród utworzonego dla danego zadania inwestycyjnego oraz o kwotach funduszu nagród przypadających na poszczególne etapy i za całkowite wykonanie zadania inwestycyjnego dla inwestora, generalnego wykonawcy i pozostałych uczestników procesu inwestycyjnego.
9. W celu umożliwienia nagradzania brygad roboczych niezwłocznie po terminowym i jakościowo dobrym wykonaniu przez nie zadań (ust. 12 pkt 3) inwestor przekazuje generalnemu wykonawcy odpowiednie kwoty z funduszu nagród przypadającego generalnemu wykonawcy za realizację danego zadania inwestycyjnego - sukcesywnie przed rozpoczęciem realizacji każdego etapu tego zadania. Generalny wykonawca dokonuje wypłaty nagród z kwot funduszu nagród otrzymanych na drugi etap i etapy następne, pod warunkiem wykonania przez brygady robocze zadań (robót) etapów poprzednich.
10. Kwoty przeznaczone na rezerwy funduszu nagród, o których mowa w ust. 3, przekazuje się po prawidłowym i terminowym przekazaniu zadania inwestycyjnego do eksploatacji (użytku).
11. W razie niespełnienia warunków uprawniających do utworzenia i uruchomienia do wypłaty funduszu nagród za realizację danego zadania inwestycyjnego (prawidłowe i terminowe wykonanie) generalny wykonawca obowiązany jest zwrócić inwestorowi kwoty funduszu nagród (ust. 9) - nie wypłacone brygadom roboczym w związku z niewykonaniem przez nie zadań (robót) w terminie i w należytej jakości - bezzwłocznie po upływie terminu, o którym mowa w § 1 ust. 5 pkt 1 uchwały.
12. Przy określaniu kwot nagród przypadających za wykonanie zadań poszczególnych etapów i całej inwestycji należy przestrzegać następujących zasad:
1) fundusze nagród przypadające poszczególnym uczestnikom procesu inwestycyjnego mogą być uruchomione w całości bezpośrednio po wykonaniu i ostatecznym przyjęciu zadania (ust. 7); o uruchomieniu funduszu decyduje zleceniodawca zadania,
2) z funduszów nagród przypadających dla przedsiębiorstw wykonawczych oraz dostawców maszyn i urządzeń zgodnie z ust. 6 i 7 (po wyłączeniu rezerw, o których mowa w ust. 3) co najmniej 70% funduszu należy przeznaczać na nagrody dla robotników,
3) kwoty przypadające brygadom roboczym za wykonane przez nie zadania (roboty), na które uprzednio zostały zawarte z nimi umowy, powinny być wypłacone niezwłocznie po terminowym i jakościowo dobrym ich wykonaniu; kwoty te wypłaca się na poczet funduszu nagród uruchamianego zgodnie z ust. 14 pkt 1,
4) dla pracowników inwestora fundusz nagród może być uruchomiony po przekazaniu inwestycji do eksploatacji (użytku), z tym że nie więcej niż 60% ogólnej kwoty funduszu nagród może być wypłacone przed osiągnięciem projektowanej zdolności produkcyjnej, a w stosunku do inwestycji nieprodukcyjnych - przed upływem okresu gwarancyjnego, nie później jednak niż z upływem trzech lat, licząc od dnia oddania inwestycji do użytku; w szczególnie uzasadnionych wypadkach nie więcej niż 50% ogólnej kwoty planowanego funduszu nagród może być wypłacone przed oddaniem inwestycji do eksploatacji (użytku) w związku z terminowym i prawidłowym wykonaniem podstawowego etapu (węzła) danej inwestycji, jeżeli przepisy przewidują możliwość oddawania inwestycji etapami i pod warunkiem nieprzekroczenia kosztu danego etapu (węzła) określonego w zbiorczym zestawieniu kosztów zadania inwestycyjnego; decyzję o wypłacie nagród podejmuje jednostka nadrzędna inwestora,
5) dla pracowników biura projektów nie więcej niż 50% przypadającej kwoty funduszu nagród może być uruchomione do wypłaty przed osiągnięciem projektowanej zdolności produkcyjnej inwestycji,
6) dla pracowników przedsiębiorstw będących dostawcami maszyn i urządzeń nie więcej niż 50% przypadającej kwoty funduszu nagród może być uruchomione do wypłaty przed upływem okresu gwarancyjnego pracy maszyn i urządzeń,
7) dla pozostałych pracowników przedsiębiorstw wykonawczych i innych uczestników procesu inwestycyjnego nie więcej niż 50% ogólnej kwoty planowanego funduszu nagród może przypadać do wypłaty przed oddaniem inwestycji do eksploatacji (użytku).
13. Z funduszu nagród przypadającego dla inwestora, pozostającego po oddaniu do eksploatacji (użytku) inwestycji produkcyjnych, od 10% do 25% przeznacza się na nagrody dla pracowników służby eksploatacyjnej.
14. Podstawą uruchamiania funduszów nagród do wypłaty są:
1) dla pracowników przedsiębiorstw wykonawczych - dwustronne protokoły stwierdzające terminowe i jakościowo dobre wykonanie zadań (etapów), podpisane przez strony uprawnione,
2) dla pracowników inwestora - stwierdzenie przez jednostkę nadrzędną wykonania zadań (etapów) i nieprzekroczenia planowanego kosztu inwestycji, z tym że podstawą do uruchomienia tej części funduszu, która pozostaje nie wypłacona po oddaniu inwestycji do eksploatacji, są dokumenty:
a) dla inwestycji branżowych - stwierdzające osiągnięcie w dyrektywnym okresie projektowanych zdolności produkcyjnych, usługowych lub innych efektów gospodarczych i osiągnięcie niektórych wskaźników techniczno-ekonomicznych, określonych w założeniach będących podstawą powzięcia decyzji inwestycyjnych, a ustalonych przez jednostkę nadrzędną inwestora,
b) dla inwestycji jednostek i zakładów budżetowych oraz budownictwa mieszkaniowego i innych inwestycji rozliczanych zgodnie z obowiązującymi przepisami w jednym etapie - stwierdzające prawidłowe i bezusterkowe działanie obiektu inwestycyjnego w okresie gwarancyjnym.
15. W razie oddania inwestycji do eksploatacji (użytku) w planowanym terminie, przy przekroczeniu planowanego kosztu inwestycji nie więcej niż o 5%, fundusz nagród przypadający pracownikom inwestora ulega zmniejszeniu według następujących zasad:
Wysokość przekroczenia planowanego kosztu inwestycji | Procent zmniejszenia funduszu nagród przypadającego pracownikom inwestora*) |
do 0,1% | 2% |
powyżej 0,1% do 1% | 5% |
powyżej 1% do 2% | 10% |
powyżej 2% do 3% | 17% |
powyżej 3% do 4% | 26% |
powyżej 4% do 5% | 30% |
W razie przekroczenia planowanego kosztu inwestycji o ponad 5% nie wypłaca się nagród pracownikom inwestora.
B.
Nagrody za przedterminowe wykonanie inwestycji.
Nagrody za przedterminowe wykonanie inwestycji.
17. Umowa, o której mowa w ust. 16, powinna być zawarta przed upływem jednej trzeciej planowanego okresu realizacji danego zadania inwestycyjnego. W razie późniejszego zawarcia umowy podstawę naliczenia funduszu nagród stanowi wartość kosztorysowa części zadania inwestycyjnego pozostająca do zrealizowania po dniu zawarcia tej umowy.
18. Dla pracowników przedsiębiorstw wykonawczych i ich jednostek nadrzędnych przeznacza się 60% (80% w budownictwie mieszkaniowym, handlowym, socjalno-usługowym oraz budownictwie wodnym i melioracyjnym) całkowitej kwoty funduszu nagród za przyspieszenie terminu wykonania inwestycji.
19. Przepisy ust. 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 i 15 stosuje się odpowiednio do nagród za przyspieszenie terminu oddania obiektu do eksploatacji (użytku).
C.
Przepisy ogólne.
Przepisy ogólne.
21. Dyrektorzy, zastępcy dyrektorów i główni księgowi inwestora, przedsiębiorstw wykonawczych oraz innych jednostek uczestniczących w procesie inwestycyjnym mogą otrzymywać nagrody wyłącznie z rezerw funduszu nagród będących w dyspozycji jednostki nadrzędnej nad przedsiębiorstwem i właściwego ministra, o których mowa w ust. 3 i 19.
22. Nagrody za terminowe wykonanie i przyspieszenie terminów wykonania inwestycji przyznaje dla pracowników przedsiębiorstw dyrektor przedsiębiorstwa w porozumieniu z radą zakładową; zaleca się, aby w przedsiębiorstwach wykonawczych nagrody dla robotników przyznawał kierownik budowy (robót) w porozumieniu z przedstawicielami rady zakładowej. Nagrody dla dyrektora, zastępców dyrektora i głównego księgowego przedsiębiorstwa przyznaje dyrektor jednostki nadrzędnej.
23. Wysokość przyznanych nagród należy podawać do wiadomości załogi.
24. Jednostkami zwanymi inwestorem są:
1) przedsiębiorstwa w budowie,
2) kombinaty zgrupowane w zjednoczeniach,
3) przedsiębiorstwa czynne,
4) zarządy inwestycji produkcyjnych,
5) zarządy inwestycji nieprodukcyjnych,
6) wojewódzkie dyrekcje i dyrekcje rozbudowy miast i osiedli wiejskich.
25. Jednostkami nadrzędnymi inwestora są:
1) zjednoczenia (jednostki równorzędne),
2) kombinaty nadzorowane bezpośrednio przez ministra (kierownika urzędu centralnego),
3) wojewódzkie zarządy rozbudowy miast i osiedli wiejskich.
26. Właściwy minister (kierownik urzędu centralnego) może objąć przepisami uchwały pracowników służb inwestycyjnych jednostek organizacyjnych nie wymienionych w ust. 24 i 25, które realizują inwestycje lub nadzorują realizację inwestycji i zostały powołane w obowiązującym trybie - z zastrzeżeniem przepisu § 10 uchwały.
27. W razie realizowania inwestycji przez inwestora zastępczego właściwy minister może wydać wytyczne regulujące zasady podziału funduszu nagród, przypadającego dla inwestora, między inwestora bezpośredniego i inwestora zastępczego w zależności od zakresu realizacji zadania inwestycyjnego w trybie zleconym przez inwestora zastępczego.
28. Jeżeli jednostki wymienione w ust. 25 realizują bezpośrednio poszczególne zadania inwestycyjne, stosuje się do nich przepisy uchwały dotyczące jednostek wymienionych w ust. 24 w zakresie realizacji tych zadań.
______
*) zmniejszenie funduszu nagród określone w tabeli oblicza się w sposób składany, to jest oddzielnie dla każdego przedziału przekroczenia planowanego kosztu inwestycji.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »